Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2020

matage

Medlem
Summa summarum: två flaskor in, en fllaska ut! ;)

För egen del ser målen ut så här:

Mer Selosse och Krug. Mindre av allting annat.

Och om inte allt för lång tid kommer man inse att i alla de där vertikalerna man samlar på så kommer det att dyka upp nya årgångar även i år (SURPRISE!)... Och så kommer ju Cristal 2012... Comtes de Champagne 2008 – både vit och rosa... Nya spännande upptäckter... Fler spännande flaskor av förra årets nya spännande upptäckter... Hmm, borde man inte balansera med lite mer rött också?
Lite i samma linje jag har i åtanke.

Hade bestämt mig att Selosse blivit för dyrt och att jag skulle köpa annat.. så drack vi en Initial deggad Jan -16 före jul (har glömt att skriva noter här) som var så *v a n s i n n i g t * bra att jag måste omvärdera och tänka över mitt liv...

Således
- Selosse
- Krug
- Drickfärdig "enklare" skumpa (vad 17 köper man då?)
- Comtes -08
- Vit Lopez de Heredia

och göra mitt bästa att handla "medvetet" och se till att inventariet inte växer vilket är lättare sagt än gjort..
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
...
- Drickfärdig "enklare" skumpa (vad 17 köper man då?)
...

Eftersom du gillar Selosse och Krug som jag så har jag några tips. Hemligheten är reservvin och ek!

Kraftpaket:
De Sousa Caudalies
De Sousa Caudalies Rosé
Pouillon Solera
Eric Rodez Grandes Vintages

Mellan och osockrat:
Vouette & Sorbée Fidele eller systervinet Clandestin Les Semblables

Lättare men inte PP:
Kartongen Sainte-Anne
André Jacquart Vertus Experience (favorit enklare NV. Drack en tio år gammal med Arthur S som var magiskt bra.)
Pouillon Valnons Vintage
Bérêche Brut Reserve
 

matage

Medlem
Eftersom du gillar Selosse och Krug som jag så har jag några tips. Hemligheten är reservvin och ek!

Kraftpaket:
De Sousa Caudalies
De Sousa Caudalies Rosé
Pouillon Solera
Eric Rodez Grandes Vintages

Mellan och osockrat:
Vouette & Sorbée Fidele eller systervinet Clandestin Les Semblables

Lättare men inte PP:
Kartongen Sainte-Anne
André Jacquart Vertus Experience (favorit enklare NV. Drack en tio år gammal med Arthur S som var magiskt bra.)
Pouillon Valnons Vintage
Bérêche Brut Reserve
Tackar tackar!
Av dessa har jag bara testat V&S (riktigt gott - alla versioner men ett helsike att få tag i sist jag försökte dock) och jag hade Kartongen som husskumpa senaste året. Dock har vissa Kartong-flaskor haft en lite besvärande beska som jag inte blir kompis med.
De Sousa orch Eric Rodez har jag sneglat länge på utan att slå till så det kanske är dags :)
 
M

Mouton

1 000 100. Lite dryg en miljon om man ska vara kinkig. Men jag antar att du multiplicerar...
K=1000 genom 100. Räknar du din lön på ditt vis, är jag avis.... Du är kund hos Bynk, eller hur?!
 
Last edited by a moderator:

MartinE

Medlem
- Drickfärdig "enklare" skumpa (vad 17 köper man då?)
Eftersom du gillar Selosse och Krug som jag så har jag några tips. Hemligheten är reservvin och ek!

Kraftpaket:
De Sousa Caudalies
De Sousa Caudalies Rosé
Pouillon Solera
Eric Rodez Grandes Vintages

Mellan och osockrat:
Vouette & Sorbée Fidele eller systervinet Clandestin Les Semblables

Lättare men inte PP:
Kartongen Sainte-Anne
André Jacquart Vertus Experience (favorit enklare NV. Drack en tio år gammal med Arthur S som var magiskt bra.)
Pouillon Valnons Vintage
Bérêche Brut Reserve
R. Pouillon Solera har en fantastisk Selosse-lik doft, men jag upplevde den inte som särskilt drickfärdig när jag drack den. Jag har visserligen bara druckit den med 2013-bas, så andra utgåvor kan givetvis ha betett sig annorlunda. För övrigt håller jag med @Crist(al)ian 77 om allt – särskilt när det gäller Bérêche, Clandestin, V&S Fidèle och De Sousa CdC!

Dessutom skulle jag vilja lägga till i princip samtliga champagner från Laherte samt de lättillgängliga storhuskapen Louis Roederer 2012, Veuve Clicquot 2012 och (den eviga forumfavoriten) Challe Hedsäck Brytt Resärv!
 
M

Mouton

Kan och kan. Låt oss bara vara överens om att det inte var ett optimalt sätt att uttrycka sig om man ville ha tydlig kommunikation. Men däremot ett mycket bra sätt om man ville ha lite mysticism och snack på forumet. ;)
Ska villigt erkänna att K är felplacerat. Och att min ton i konversationen var helt omotiverad. Med anledning av detta ber jag dig om ursäkt.
 
Blir ett rätt tråkigt vinår då jag ska iväg om ett halvår i ett halvår till Tokyo och plugga men mitt köpfokus kommer nog bli att satsa på färre men lite mer prestige.. borde egentligen köpa mer rött men tror det kommer bli mer Champagne än vad jag tänkt..

- Krug
- Rött, Argentinska och Amerikanska
- sen kommer det säkert tillkomma ett par röda och champagner tack vare finewineseffekten.. :ängel::nagelbitare:
 

IsKr

Medlem
Lite samma som jag har köpt 2019, fast kanske lite mindre men bättre kvalité. Mest pga platsbrist, en och annan kanske får åka in i garderoben.

Champagne (vardags och för lagring)
Rött från SA, Australien och nya Zeeland
Rött från Italien

Så blir det säkert en del annat som inte kan säga varas planerad.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Skulle gissa att ni båda har fel. Man kan inte säga kilo-100. Man kan däremot säga kilokronor, varför K:et ska vara efter 100, inte före.
Kilokronor är väl enheten för enstaka flaskor? (Exempel på användning: "Senaste årgången av Sassicaia kostade drygt 1,5 kilokronor.") Hela vinkällare mäts väl i megakronor, och om det spårat ur fullständigt, i kiloton? :D:D:D
 
Toppen