Köpfokus 2020

Diskussion i 'Vin' startad av petterkalle, 16 december 2019.

1. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Han kanske menar kostnaden.

2. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Det är något jag kan försöka hänga på!
    Amen!

MartinE och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  3. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Lite i samma linje jag har i åtanke.

Hade bestämt mig att Selosse blivit för dyrt och att jag skulle köpa annat.. så drack vi en Initial deggad Jan -16 före jul (har glömt att skriva noter här) som var så *v a n s i n n i g t * bra att jag måste omvärdera och tänka över mitt liv...

Således
    - Selosse
    - Krug
    - Drickfärdig "enklare" skumpa (vad 17 köper man då?)
    - Comtes -08
    - Vit Lopez de Heredia

och göra mitt bästa att handla "medvetet" och se till att inventariet inte växer vilket är lättare sagt än gjort..

ekman, Daniel A och MartinE gillar detta.
  4. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Eftersom du gillar Selosse och Krug som jag så har jag några tips. Hemligheten är reservvin och ek!

Kraftpaket:
    De Sousa Caudalies
    De Sousa Caudalies Rosé
    Pouillon Solera
    Eric Rodez Grandes Vintages

Mellan och osockrat:
    Vouette & Sorbée Fidele eller systervinet Clandestin Les Semblables

Lättare men inte PP:
    Kartongen Sainte-Anne
    André Jacquart Vertus Experience (favorit enklare NV. Drack en tio år gammal med Arthur S som var magiskt bra.)
    Pouillon Valnons Vintage
    Bérêche Brut Reserve

Uncle_Bob, Esko, MagnusH70 och 10 andra gillar detta.
  5. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Tackar tackar!
    Av dessa har jag bara testat V&S (riktigt gott - alla versioner men ett helsike att få tag i sist jag försökte dock) och jag hade Kartongen som husskumpa senaste året. Dock har vissa Kartong-flaskor haft en lite besvärande beska som jag inte blir kompis med.
    De Sousa orch Eric Rodez har jag sneglat länge på utan att slå till så det kanske är dags :)

Crist(al)ian 77 gillar detta.
  6. Mouton

Mouton Proffs drickare (volym mässigt då)

Har inte kunnat! Jodå, det har han hunnit. Och K förklaras väl av andra..

7. Adamanko

Adamanko Medlem

K brukar ju står för 1000. Men 1000 framför hundra blir en miljon och det kan väl ändå inte vara möjligt?

8. Mouton

Nope, K framför 100 blir 100,000:- iaf i min snäva värd

MagnusH70 gillar detta.
  9. Adamanko

Adamanko Medlem

1 000 100. Lite dryg en miljon om man ska vara kinkig. Men jag antar att du multiplicerar...

Kostjan gillar detta.
  10. Mouton

K=1000 genom 100. Räknar du din lön på ditt vis, är jag avis.... Du är kund hos Bynk, eller hur?!

Last edited: 11 januari 2020
  11. MartinE

MartinE Medlem

R. Pouillon Solera har en fantastisk Selosse-lik doft, men jag upplevde den inte som särskilt drickfärdig när jag drack den. Jag har visserligen bara druckit den med 2013-bas, så andra utgåvor kan givetvis ha betett sig annorlunda. För övrigt håller jag med @Crist(al)ian 77 om allt – särskilt när det gäller Bérêche, Clandestin, V&S Fidèle och De Sousa CdC!

Dessutom skulle jag vilja lägga till i princip samtliga champagner från Laherte samt de lättillgängliga storhuskapen Louis Roederer 2012, Veuve Clicquot 2012 och (den eviga forumfavoriten) Challe Hedsäck Brytt Resärv!

matage, Crist(al)ian 77, vintomas och 1 annan gillar detta.
  12. Champagne99

Champagne99 Medlem

Köpfokus för 2020: champagne! :D

13. Poussard

Poussard Medlem

Skulle gissa att ni båda har fel. Man kan inte säga kilo-100. Man kan däremot säga kilokronor, varför K:et ska vara efter 100, inte före.

vintomas och thunberg gillar detta.
  14. Adamanko

Adamanko Medlem

Kan och kan. Låt oss bara vara överens om att det inte var ett optimalt sätt att uttrycka sig om man ville ha tydlig kommunikation. Men däremot ett mycket bra sätt om man ville ha lite mysticism och snack på forumet. ;)

Mr Curiosity, Mouton, Wintermute och 2 andra gillar detta.
  15. Mouton

Ska villigt erkänna att K är felplacerat. Och att min ton i konversationen var helt omotiverad. Med anledning av detta ber jag dig om ursäkt.

16. Blir ett rätt tråkigt vinår då jag ska iväg om ett halvår i ett halvår till Tokyo och plugga men mitt köpfokus kommer nog bli att satsa på färre men lite mer prestige.. borde egentligen köpa mer rött men tror det kommer bli mer Champagne än vad jag tänkt..

- Krug
    - Rött, Argentinska och Amerikanska
    - sen kommer det säkert tillkomma ett par röda och champagner tack vare finewineseffekten.. :ängel::nagelbitare:

17. IsKr

IsKr Medlem

Lite samma som jag har köpt 2019, fast kanske lite mindre men bättre kvalité. Mest pga platsbrist, en och annan kanske får åka in i garderoben.

Champagne (vardags och för lagring)
    Rött från SA, Australien och nya Zeeland
    Rött från Italien

Så blir det säkert en del annat som inte kan säga varas planerad.

Last edited: 12 januari 2020
  18. Mouton

Förutom den olycksaliga starten på året, är faktiskt planen mer ut än in. Packade bilen full i Torsdags och ner till Bukowskis. Kommer jag i närheten av utropspriset, garvar jag hela Feb/Mars ut..

19. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Kilokronor är väl enheten för enstaka flaskor? (Exempel på användning: "Senaste årgången av Sassicaia kostade drygt 1,5 kilokronor.") Hela vinkällare mäts väl i megakronor, och om det spårat ur fullständigt, i kiloton? :D:D:D

MagnusH70, LarsW, Poussard och 3 andra gillar detta.
  20. Johan L

Johan L Medlem

Köpfokus 2020: Fixa lite sprängkraft till vinkällaren

LarsW och Mouton gillar detta.

Dela sidan