Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2020

Wintermute

Medlem
För att råda bot på spretighet och att källaren är full, är min målsättning i år:
12 flaskor Champagne (Vintage/Prestige)
12 flaskor rött (Frankrike, Spanien eller Kalifornien; eller Libanon)
6 flaskor vitt (Frankrike, Österrike eller Tyskland)
6 flaskor sött (Frankrike, Tyskland eller Ungern)
Dessutom inte färre än 3 i taget.
Med andra ord, en synnerligen snål tilldelning!
Vi får se hur det går.
 

MartinE

Medlem
För att råda bot på spretighet och att källaren är full, är min målsättning i år:
12 flaskor Champagne (Vintage/Prestige)
12 flaskor rött (Frankrike, Spanien eller Kalifornien; eller Libanon)
6 flaskor vitt (Frankrike, Österrike eller Tyskland)
6 flaskor sött (Frankrike, Tyskland eller Ungern)
Dessutom inte färre än 3 i taget.
Med andra ord, en synnerligen snål tilldelning!
Vi får se hur det går.
Per månad då alltså? :confused:

;)
 

Vingubben

Medlem
För att råda bot på spretighet och att källaren är full, är min målsättning i år:
12 flaskor Champagne (Vintage/Prestige)
12 flaskor rött (Frankrike, Spanien eller Kalifornien; eller Libanon)
6 flaskor vitt (Frankrike, Österrike eller Tyskland)
6 flaskor sött (Frankrike, Tyskland eller Ungern)
Dessutom inte färre än 3 i taget.
Med andra ord, en synnerligen snål tilldelning!
Vi får se hur det går.
Du kan väl meddela när det sprack?:)
 

Kalle A

Medlem
Det enda jag vet att jag måste köpa mindre... Och inte minst av Barolo, där jag gått helt amok under året och köpt på mig "allt" av det som släpps på tillfälliga sortimentet och lite andra ställen:oops:
Generellt får jag nog flytta fokus från lagring till dricka-nu-viner.
 

Adamanko

Medlem
För att råda bot på spretighet och att källaren är full, är min målsättning i år:
12 flaskor Champagne (Vintage/Prestige)
12 flaskor rött (Frankrike, Spanien eller Kalifornien; eller Libanon)
6 flaskor vitt (Frankrike, Österrike eller Tyskland)
6 flaskor sött (Frankrike, Tyskland eller Ungern)
Dessutom inte färre än 3 i taget.
Med andra ord, en synnerligen snål tilldelning!
Vi får se hur det går.
Någon särskild anledning till "...inte färre än 3 i taget"?
 

Martin F

Medlem
Målet för 2020 är att försöka balansera upp i vinlagringsskåpet. I nuläget finns det en enorm tonvikt på champagne vilket jag naturligtvis vill behålla men jag skulle vilja utöka delen med klassiska röda viner. Tänker att jag vill få till en trevlig rund siffra med röd premier cru-bourgogne från 2013/2015, brunello från 2013 och kanske börja rota i bourdeaux-träsket. Lite mer cote-rotie från bra, lagringsdugliga år har man alltid utrymme för också.
 

alagaren

Medlem
Mitt mål för 2020 är att fördjupa mig i två länder.
Rött från Italien
Vitt från Tyskland.
Där kommer min fokus att ligga i år. Ganska traditionellt, men då jag är hyfsat ny inom vinvärlden, så känns det som en bra början.
 

LarsW

Medlem
Mitt mål för 2020 är att fördjupa mig i två länder.
Rött från Italien
Vitt från Tyskland.
Där kommer min fokus att ligga i år. Ganska traditionellt, men då jag är hyfsat ny inom vinvärlden, så känns det som en bra början.
Jag hade samma fokus när mitt vinintresse startade för snart 25 år sen.
Har fortfarande kvar dem även om det tillkommit andra med tiden.
Så låter som ett utmärkt val! :)
 

Wintermute

Medlem
För att råda bot på spretighet och att källaren är full, är min målsättning i år:
12 flaskor Champagne (Vintage/Prestige)
12 flaskor rött (Frankrike, Spanien eller Kalifornien; eller Libanon)
6 flaskor vitt (Frankrike, Österrike eller Tyskland)
6 flaskor sött (Frankrike, Tyskland eller Ungern)
Dessutom inte färre än 3 i taget.
Med andra ord, en synnerligen snål tilldelning!
Vi får se hur det går.
Sådärja. Med 3 Österrikisk sauvignon blanc, 3 Dreissigacker Wunderwerk och 3 Muscadet från senaste släppet har jag kört i diket, vad gäller de vita. Men jag har fortfarande utrymme kvar i de andra kategorierna.
 

Wintermute

Medlem
Eftersom du gillar Selosse och Krug som jag så har jag några tips. Hemligheten är reservvin och ek!

Kraftpaket:
De Sousa Caudalies
De Sousa Caudalies Rosé
Pouillon Solera
Eric Rodez Grandes Vintages

Mellan och osockrat:
Vouette & Sorbée Fidele eller systervinet Clandestin Les Semblables

Lättare men inte PP:
Kartongen Sainte-Anne
André Jacquart Vertus Experience (favorit enklare NV. Drack en tio år gammal med Arthur S som var magiskt bra.)
Pouillon Valnons Vintage
Bérêche Brut Reserve
Vouette & Sorbée Fidele finns på bolaget sedan igår. Dessutom inte i tillfälligt sortiment, så den går att beställa.
 

JonasBo

Medlem
Min plan för 2020 är köpa färre är 2019.
Fler flaskor av samma för att kunna testa över tid.
Färre från Piemonte (men Barolo 2016 kommer vara svårt att hålla sig borta från), och därmed fler från andra områden.
Ska försöka hålla mig under 100 flaskor (jfm över 200 2019).

Nu när jag insett att inköpet nästan gått överstyr så bromsar jag lite. Kommer lite inköp i höst (fyra lådor barbaresco) och har inte börjat med fundera vilka Barolo 2016 jag ska satsa på, så får sansa mig.

Men ändå rätt nöjd hittills. Endast fyra flaskor av 60 från piemonte. Inte lådvis med samma vin (max 4 tror jag) men mycket nya områden vilket kommer kul att utforska framöver.
 

jrick

Medlem
Försöka hitta lite bra Barolo och Barbaresco 2016 - gärna ett gäng på magnum, dotterns årgång förutom att det är en så lovande årgång enligt alla rapporter.

Kommer fortsätta försöka få koll på vad för riesling som faller mig i smaken men försöka inte överköpa innan jag bestämt mig.

Försöka få lite styr på inköpen, jag har köpt alldeles för mycket. Det måste bli just ”fokus” i köpen. Jag vet, tjatigt att höra men i år var verkligen bananas och jag vet egentligen inte varför förutom det uppenbara att jag har usel impulskontroll och självdisciplin. Jag får kanske försöka hitta något annat att slösa pengar på som konkurrerar, gärna något som inte kräver tempererat lagringsutrymme i kubik...
Första och andra ambitionen går ganska bra, har definitivt köpt Barolo och Barbaresco 2016 i hög andel av totala köpen, men självklart har jag inte lyckats med ambition tre fullt ut. Taktar åtminstone långsammare än 2019, så det är en förbättring i alla fall. Ungefär 70 fler flaskor köpta vid denna tidpunkt förra året...
 
Toppen