Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2020

Sonderlese

Medlem
Se upp med Tysk Riesling från 2018, mycket är jolmigt pga för mogna bär med låg syra. Fast vissa odlare/vinmakare har ändå lyckats bra, var aktsam!

Jag vill hitta Bourgogne-stil Pinot Noir och Chardonnay i Österrike (tänk Enderle & Moll)!! I och med klimatförändringar har förutsättningarna blivit bättre i Österrike för dessa druvor och viner. Chardonnay heter Morillon i Österrike.
Vi äter väldigt mycket fjäderfä i vårt hushåll, kyckling, kalkon, anka och gås, och jag vill hitta bra lättare röda viner som matchar köttslaget. Jag tänker även bekanta mig med Zweigelt och St. laurent viner.

Champagne av bra kvalité i lägre prisklass!

Tips mottages gärna!
 

Christer J

Medlem
Intressant läsning i inläggen här!
Jag gillar när det bubblar och jag har tidigare köpt mycket ”odlarchampagne” med lite eller inget socker. Framöver tänkte jag köpa bubbel med lite mer socker i. Mina champagner har ca 3 gr/l i genomsnitt och det är mycket lägre än t ex de 10 största producenternas multi-vintage som har ca 9 gr/l.
Igår köpte jag visserligen Moet & Chandon Imperial för att börja balansera det hela efter att ha läst den här underbara beskrivningen på Winefinder;

wine-spectator_logo.png

Hints of roasted walnut and toasted brioche are richly smoky and underscored by flavors of raspberry, lemon confit and green pear in this open-knit Champagne, framed by vivid acidity and a lively bead. Drink now through 2019.

”DRUVOR 50 % pinot noir, 50 % pinot meunier och 10 % chardonnay. Världens mest framgångsrika champagne. Varannan sekund öppnas en flaska Moët någonstans i världen.”

Franciacorta vill jag utforska mer, har druckit några riktigt fina detta år.
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Jag har dissat de nya Hardy, testade en årgång som var oxiderad - men du menar att de är värda att lägga ner?
I övrigt håller jag helt med dig på ölfronten..

Inget jag har provat har varit oxiderat. Jag tänker att de visat upp tillräckligt mycket för att vara värda ett försök i alla fall. Någonstans utgår man väl ifrån att de görs efter någorlunda samma recept som de tidigare producenterna gjorde, och inte bara har plockat namnet. Framåt 2025 får man väl se om det var rätt eller fel. Har man platsen är det ju ett billigt experiment, i jämförelse med vin :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Intressant läsning i inläggen här!
Jag gillar när det bubblar och jag har tidigare köpt mycket ”odlarchampagne” med lite eller inget socker. Framöver tänkte jag köpa bubbel med lite mer socker i. Mina champagner har ca 3 gr/l i genomsnitt och det är mycket lägre än t ex de 10 största producenternas multi-vintage som har ca 9 gr/l.
Igår köpte jag visserligen Moet & Chandon Imperial för att börja balansera det hela efter att ha läst den här underbara beskrivningen på Winefinder;

wine-spectator_logo.png

Hints of roasted walnut and toasted brioche are richly smoky and underscored by flavors of raspberry, lemon confit and green pear in this open-knit Champagne, framed by vivid acidity and a lively bead. Drink now through 2019.

”DRUVOR 50 % pinot noir, 50 % pinot meunier och 10 % chardonnay. Världens mest framgångsrika champagne. Varannan sekund öppnas en flaska Moët någonstans i världen.”

Franciacorta vill jag utforska mer, har druckit några riktigt fina detta år.
Har du en lista på de 10 största och deras dosage?!
 

Daniel A

Administratör
Se upp med Tysk Riesling från 2018, mycket är jolmigt pga för mogna bär med låg syra. Fast vissa odlare/vinmakare har ändå lyckats bra, var aktsam!

Jag vill hitta Bourgogne-stil Pinot Noir och Chardonnay i Österrike (tänk Enderle & Moll)!! I och med klimatförändringar har förutsättningarna blivit bättre i Österrike för dessa druvor och viner. Chardonnay heter Morillon i Österrike.
Vi äter väldigt mycket fjäderfä i vårt hushåll, kyckling, kalkon, anka och gås, och jag vill hitta bra lättare röda viner som matchar köttslaget. Jag tänker även bekanta mig med Zweigelt och St. laurent viner.

Champagne av bra kvalité i lägre prisklass!

Tips mottages gärna!

Werlitsch (Ewald Tscheppe) har en trio viner som heter Ex Vero I-III (där III är det på pappret bästa vinet). Det är huvudsakligen morillon, med lite sauvignon blanc. Ganska egna viner, men värt att testa!
 

lukastollig

Pudelfantast
Planen är väl ungefär som för 2019. Hålla inköpen på en vettig nivå, dvs. lägre eller åtminstone inte mer än 2019. Det som köps ska i huvudsak vara av högre kvalité/pris än snittet i källaren. Sitter på lite väl mycket vardagsviner+ i prisklassen 200-500 kronor. Kommer också att försöka få tag på lite mer äldre viner, gärna Bordeaux som är ett eftersatt kapitel i källaren. Sen kommer det nog slinka in en och annan Bourgogne 2018 trots att Bourgogne är just det som det finns absolut mest av i lager redan. Det blir sannolikt påfyllning av en del favoritproducenter också men det enda jag är 100% säker på att jag kommer att köpa (om det går!) är Comtes 2008.

Utöver detta ska jag bygga nya/fler hyllor i vinkällaren! Det får vara slut på staplar med pappkartonger.
 

Sonderlese

Medlem
Werlitsch (Ewald Tscheppe) har en trio viner som heter Ex Vero I-III (där III är det på pappret bästa vinet). Det är huvudsakligen morillon, med lite sauvignon blanc. Ganska egna viner, men värt att testa!
Ja, från vad jag läser, onekligen egna! Jag skall se om det går att hitta några flaskor vid något tillfälle. Tack för tipset!
 

JonasBo

Medlem
Min plan för 2020 är köpa färre är 2019.
Fler flaskor av samma för att kunna testa över tid.
Färre från Piemonte (men Barolo 2016 kommer vara svårt att hålla sig borta från), och därmed fler från andra områden.
Ska försöka hålla mig under 100 flaskor (jfm över 200 2019).
 

Silow

Sommelier och vinhamstrare
- Jag måste bli bättre på sherry och portvin.
- Mer Tyskland.
- Tänk om jag kunde bli vän med mousserande.
- Ingen Bourgogne, men gärna PN och Chardonnay från nya världen.
- Mer konsumtionsfärdigt vin, men gärna även Bdx 15 och 16.
- Fortsätta med Toscana.
- Samt mer druv- och/eller ursprungstypiskt till intensifierad träning (går Sommelierutbildning för tillfället)

Jag behöver troligen även flytta eller skaffa fack någonstans. Ligger ständigt på bristningsgränsen i antal, trots att konsumtionen hålls uppe.
 

Foodcoma

Medlem
Barolo & Barbaresco. -16
Chianti, med fokus på relativt drickfärdigt.
Champagne.
Brunello. -15
López de Heredia, de vita.
Jura, framförallt savagnin och poulsard.
Cote-rotie.
Sval syrah från nya världen.


Mindre chansningar. (lycka till).
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Har som mål att köpa mer årgångslös champagne för både konsumtion och kortlagring, fem till tio år. Ska försöka mig på att se hur NV utvecklar sig över tid (ska ställa nydegad, sex till tolv månader efter förslutning, mot de som är lagrade en kortare tid).

Så målet är att hitta bra NV som jag kan utföra experimentet på.
 

MartinE

Medlem
Mindre av allt. Fokus på, två flaskor ut, en flaska in.

Undantag för Piemonte 2016, Champagne 2012 och i övrigt viktiga och speciella viner. Samt lite mer Riesling, övergripande vit/röd Bourgogne och en del sött.
Summa summarum: två flaskor in, en fllaska ut! ;)

För egen del ser målen ut så här:

Mer Selosse och Krug. Mindre av allting annat.

Och om inte allt för lång tid kommer man inse att i alla de där vertikalerna man samlar på så kommer det att dyka upp nya årgångar även i år (SURPRISE!)... Och så kommer ju Cristal 2012... Comtes de Champagne 2008 – både vit och rosa... Nya spännande upptäckter... Fler spännande flaskor av förra årets nya spännande upptäckter... Hmm, borde man inte balansera med lite mer rött också?
 
M

Mouton

Har bara en riktlinje, att sluta köpa. Började inte alls bra, med +100 redan efter 10 dagar.
Sätter man sen ett K framför siffran, så förstår man att jag behöver någon slags terapi.:(
 
Last edited by a moderator:
Toppen