Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2021

JonasBo

Medlem
Efter 2020 års misslyckande är det nu dags för ny plan och kanske lyckas man, men antagligen inte. Tanken som räknas ändå...

Upprepar taket på 100 flaskor, blir dock en del Piemonte för att få mer Baroli 2016 jag inte fått i år och mindre producenter som inte säljs på SB.
Upprepat köp på Enderle & Moll samt Delaporte (eller annan Sancerreproducent). Bubbel från Caviste, lite CdR samt PN från nya och gamla världen. Minst tre av varje för att se hur de utvecklas över tid.

Utöver det även lite utrymme för spontaninköp av få flaskor från TSE för att testa nya, för mig, viner och distrikt.

Basta.
 
Last edited:

Sebran

Medlem
Köpte alldeles för mycket vin 2020 insåg jag när jag kollade statistiken på Cellartracker, så det får bli att softa ner rejält nästa år. Men några måsten kan jag redan nu identifiera :)
- 2019 tysk riesling (har redan inhandlat många GG-favoriter, men finns några måsten kvar)
- 2016 Produttori del Barbaresco riservas
- 2019 Felton Road pinots
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Startade året väldigt bra med att köpa vita viner. Men kort efter att coronan slog til, så slog även tristessen in och på tok för mycket spontana köp skedde. Mycket bubbel, vilket aldrig är fel, men också röda viner från USA och nya viner från vinnatur.
Nästa år har jag bestämt ett tak på 250 flaskor allt som allt. (Barntillskott lär ta upp lite fokus).
Mitt fokus blir:
- 2019 tysk riesling. Allt från trocken till GG.
- Vit bourgogne. Mersualt, Puligny, Chassagne.
Prisvärda instegare i denna kategori.
- Mogna viner
som är kul att testa. 1 flaska maxtak.
Förbjudna inköp 2021.
- Champagne (Undantag Roederer 2013, 2014, 2015).
- Italienska viner
- Bordeaux
 
Räknar med att Krug 2008 inte dyker upp nästa år. Gör den det så blir det ett självklart köp. Men som sagt. Vissa undantag ligger utanför ramen. 250 flaskor gäller fortfarande dock som max tak.

:). Vi får se, hoppas på hösten (kanske inte i Sverige dock). Men 04 släpptes 2017 och 06 under 2019 så det är möjligt att det är två år mellan släppen (och 08 lär vara mer komplex än både 04 och 06)
 

jrick

Medlem
Det bästa med ett nytt vinår är att då börjar man räkna från noll igen. ”Jag har bara köpt 20 flaskor i år” i mitten av januari och ”jag ska försöka hålla årets köp till max 250 flaskor” osv :D. Funkar även på ny månad, om man köper alldeles för mycket en månad kan man vänta tills ny månad inträder innan man köper. Och om man har köpt för mycket en månad kan man registrera vinerna som köpta nästa månad. Det är kanon!
 

jrick

Medlem
Blir enkelt och tydligt fokus nästa år:
- Grand Cru Pinot från Bourgogne
- Grand Cru Chardonnay från Bourgogne
- Rosé Champagne 2008
Kvalitet före kvantitet, och inga jävla fuck ups som att läsa lanseringslistor eller forumtrådar...
Man får passa på att gratulera till Lottovinsten då! ;)
 
Köpfokus 2021 är mycket klar. Hitta nya handlare i Europa för att ersätta de från England.
Champagne, Riesling, Piemonte, Bourgogne från bra årgångar, Mest på de tre sistnämnda för att balansera upp lite. Sedan ska väl ett stort antal flaskor avyttras för att ge lite mer plats i källaren. Men det är ju egentligen inget köpfokus :)
 
Toppen