Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2021

stevie22002

Medlem
Mitt köpfokus går också hur bra som helst:D
Grattis! Här går det så där i år igen…

Jag köper allt det jag siktat in mej på, men kan inte låta bli allt annat gott också…det eviga problemet :cool:

Ser fram emot att att 2008 Champagne ska ta slut i butikerna, så jag slipper den belastningen iaf (min äldste son föddes det året, så kan inte ha för många 2008 flaskor…) :)
 

BallyJ

Medlem
Grattis! Här går det så där i år igen…

Jag köper allt det jag siktat in mej på, men kan inte låta bli allt annat gott också…det eviga problemet :cool:

Ser fram emot att att 2008 Champagne ska ta slut i butikerna, så jag slipper den belastningen iaf (min äldste son föddes det året, så kan inte ha för många 2008 flaskor…) :)
Skönt att kunna skylla på sonen, för jag utgår ifrån att han får alla flaskor på sin 18-årsdag?;)
 

stevie22002

Medlem
Skönt att kunna skylla på sonen, för jag utgår ifrån att han får alla flaskor på sin 18-årsdag?;)
Haha, exakt! Det började precis så. Köpte en Dompa som han ska få på studenten…sen har det visst spårat ur en smula…så mycket mer som ska firas ju ;)
 
Trådskapare
JonasBo

JonasBo

Medlem
Efter 2020 års misslyckande är det nu dags för ny plan och kanske lyckas man, men antagligen inte. Tanken som räknas ändå...

Upprepar taket på 100 flaskor, blir dock en del Piemonte för att få mer Baroli 2016 jag inte fått i år och mindre producenter som inte säljs på SB.
Upprepat köp på Enderle & Moll samt Delaporte (eller annan Sancerreproducent). Bubbel från Caviste, lite CdR samt PN från nya och gamla världen. Minst tre av varje för att se hur de utvecklas över tid.

Utöver det även lite utrymme för spontaninköp av få flaskor från TSE för att testa nya, för mig, viner och distrikt.

Basta.

Redan efter Q1 hade jag spräckt taket, och nu överskridit det med 25%.
Hoppas lyckas med att inte köpa mer nu. De som faller in i FOMO-facket får jag snällt anteckna ner för inköp 2022, eller nått.

Fokus resten av året att konsumera :D
 

LeChat

Medlem
Har sen årsskiftet haft ganska spretiga inköp och inte mycket till fokus.
Tanken i år var att det nu skulle vara sluthandlat vad det gäller brunello, efter stora inköp av 2015 förra året. Men eftersom 2016 inte verkar direkt motbjudande så har jag ju börjat fundera på om man ändå inte skulle köpa en del. Eller, börjat fundera känns lite passé eftersom jag råkade klicka hem en låda 2016 Ciacci Piccolomini BdM igår.:rolleyes:

Öppnade en 2013 Argiano BdM igår och resterande del inmundigas för tillfället.
Härlig brunello åt det lite parfymerade hållet, elegant med snygga syror och välsmakande frukt. Hur sjutton ska man kunna avhålla sig från att köpa en årgång som 2016....:oops:
572CB885-6D83-47FD-B509-BD2944A850FF.jpeg
 
Champagne från 2008 känns nästan helt färdigt nu. Dags för 2012, 2013.
Men också dags att vidga vyerna. Stilla vin har jag hamnat efter på.
2021 blir Riesling och Barolo, Tyskland och Italien. Minns även ett gott vin från Rumänien jag fick på Grus Grus. Kanske skulle dyka ner där lite.
Men framförallt blir det väl champagne, igen...
Så här nästan halvtid har det varit en övervägande del tyskt vitt och italienskt rött, men ganska blygsamma kvaniteter och mer fokus på pappaledigheten. Blev ett par lådor Savart också. Nu saknas bara de där lite udda fåglarna, som Rumänien...
 

MarkusJ

Medlem
Efter att ha börjat bygga upp förrådet på riktigt hösten 2020 så gick jag in i 2021 utan något köpfokus, mer än "köp det som verkar bra och spännande". Så efter mitt första hela halvår som tisdags-köare/klickare, torsdagshammrare och utlandshandlare landade H1's siffror enligt följande:

18,3% Champagne
5,5% Bourgogne
5,2% Mosel
4,2% Bordeaux
2,9% California
2,6% Tuscany
2,3% Piedmont
2,1% Nahe
...resterande 27 regioner ligger under 2%, alltså väldigt spridda skurar. Även noterbart med 11% tysk Riesling (hype/FOMO was real).

Tanken framåt är främst lite mer återhållsamhet, hur det nu ska gå till... Vartefter det släpps nya årgångar som jag redan köpt ska jag överväga att öppna en flaska för att avgöra eventuella påfyllningar. Är rädd att mycket kommer kännas alldeles för ungt för att öppna, men det är ju inte helt enkelt att lära sig vilka viner med ålder man vill satsa på när man inte har tillgång eller erfarenhet av dessa.
 

Uncle_Bob

Medlem
Kul övning, jag gick in i 2021 med tanken att köpa mindre som började på B och att fokusera på sådant som börjar på R istället. I mitt fall betyder det framförallt mindre Barolo, Brunello och Beaujolais och i viss mån Bourgogne (CT grupperar ju de två sista som en men jag har klar övervikt på Bojo i det fallet) och istället fokusera på Rhone, Rioja, Ribera och Riesling. Kanske inte en helt vetenskapligt korrekt övning då ni säkert märker att jag hoppar mellan regioner och druvor i kriterierna men jag tror man fattar.

Hur gick H1 då? Lite udda siffror då jag förra året även började mata in finsprit i CT och det sammanföll med att jag mer eller mindre gick full prepper på inköp av skotsk whisky iom stundande tullmur mellan oss och UK och mycket av detta spillde in i januari-februari då priserna först inte verkade röra på sig så jag gick om möjligt ännu mer all in. Lite svettigt ett tag där jag frågade mig själv vad jag egentligen höll på med men under q2 började priserna gå upp, det i kombination med EUs nya distanshandelsregler ifrån halvårsskiftet får vad som för sex månader sedan lätt kunde framstå som excentriskt hoarding-beteende nu att se ut som en rätt smart och vältajmad hedge.

• Scotland 29,5%
• Rhône 10,3%
• Burgundy 9,7%
• Champagne 8,8%
• Piedmont 7,5%
• Pfalz 7,5%
• Jura 5,0%
• La Rioja 4,4%
• Tuscany 4,4%
• Castilla y León 3,8%

Filtrerade bort allt under 3%. Beaujolais skenade som vanligt, Piemonte är är framförallt Langhe Nebbiolo så formellt inte "B" och försöker övertyga mig själv att Toscana-posten också är legit då det framförallt vart Rosso di Montalcino :rolleyes:
 

Wintermute

Medlem
För att råda bot på spretighet och att källaren är full, är min målsättning i år:
12 flaskor Champagne (Vintage/Prestige)
12 flaskor rött (Frankrike, Spanien eller Kalifornien; eller Libanon)
6 flaskor vitt (Frankrike, Österrike eller Tyskland)
6 flaskor sött (Frankrike, Tyskland eller Ungern)
Dessutom inte färre än 3 i taget.
Med andra ord, en synnerligen snål tilldelning!
Vi får se hur det går.
Jag gör ett försök med den här strategin i år igen. Men med tillägget 6 st rosé.
Ok. Med reservation för ett överdrag på rödvinssidan är jag färdig nu. Skönt, tror jag.
 

The Wall

Medlem
För att råda bot på spretighet och att källaren är full, är min målsättning i år:
12 flaskor Champagne (Vintage/Prestige)
12 flaskor rött (Frankrike, Spanien eller Kalifornien; eller Libanon)
6 flaskor vitt (Frankrike, Österrike eller Tyskland)
6 flaskor sött (Frankrike, Tyskland eller Ungern)
Dessutom inte färre än 3 i taget.
Med andra ord, en synnerligen snål tilldelning!
Vi får se hur det går.

Ok. Med reservation för ett överdrag på rödvinssidan är jag färdig nu. Skönt, tror jag.
Vad är det för fel på Nya Zeeland, Italien och Oregon när det gäller rött och Österrike när det gäller sött? ;)
 

The Wall

Medlem
Kul övning, jag gick in i 2021 med tanken att köpa mindre som började på B och att fokusera på sådant som börjar på R istället. I mitt fall betyder det framförallt mindre Barolo, Brunello och Beaujolais och i viss mån Bourgogne (CT grupperar ju de två sista som en men jag har klar övervikt på Bojo i det fallet) och istället fokusera på Rhone, Rioja, Ribera och Riesling. Kanske inte en helt vetenskapligt korrekt övning då ni säkert märker att jag hoppar mellan regioner och druvor i kriterierna men jag tror man fattar.

Hur gick H1 då? Lite udda siffror då jag förra året även började mata in finsprit i CT och det sammanföll med att jag mer eller mindre gick full prepper på inköp av skotsk whisky iom stundande tullmur mellan oss och UK och mycket av detta spillde in i januari-februari då priserna först inte verkade röra på sig så jag gick om möjligt ännu mer all in. Lite svettigt ett tag där jag frågade mig själv vad jag egentligen höll på med men under q2 började priserna gå upp, det i kombination med EUs nya distanshandelsregler ifrån halvårsskiftet får vad som för sex månader sedan lätt kunde framstå som excentriskt hoarding-beteende nu att se ut som en rätt smart och vältajmad hedge.

• Scotland 29,5%
• Rhône 10,3%
• Burgundy 9,7%
• Champagne 8,8%
• Piedmont 7,5%
• Pfalz 7,5%
• Jura 5,0%
• La Rioja 4,4%
• Tuscany 4,4%
• Castilla y León 3,8%

Filtrerade bort allt under 3%. Beaujolais skenade som vanligt, Piemonte är är framförallt Langhe Nebbiolo så formellt inte "B" och försöker övertyga mig själv att Toscana-posten också är legit då det framförallt vart Rosso di Montalcino :rolleyes:
Renato Ratti och Rinaldi kvalar mao in :)
 

Wintermute

Medlem
Vad är det för fel på Nya Zeeland, Italien och Oregon när det gäller rött och Österrike när det gäller sött? ;)
Inget alls. Faktum är att tre av de söta var Kracher. Problemet är att jag inte kan köpa allt jag är nyfiken på, då svämmar källaren över.
 
Toppen