Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2021

Vera Wind

In vini veritas?
Jag skrev att jag hade som mål att inte lägga mer än en månadslön under 2020, men det gick käpprätt åt helvete.
Ja ... det finns ju viss risk att det spricker om det dyker upp lika spännande saker i december som det gjorde nyss. Eller när som helst. :rolleyes:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Efter söndagens provning så bestämde jag mig för att ändra hela mitt källarfokus från och med nu.
Vin är till för att upptäckas och testas. Självklart kan man ha sina favoriter, men ofta tar "måste ha en låda" upp en stor del av budgeten och jag blir fast på instegsviner med på tok för ung ålder.
En klok vän har i sin källare MAX 2 flaskor av samma vin. Det resulterar i att det finns mer möjlighet att differentiera under åren för samma peng, men öka kvaliteten och låta flaskorna uppnå rätt ålder. SÅ nu skiftar jag ut nästan allt jag har fler än 3 av. Förutom lite riesling.
Så nya fokus för 2021 blir fortfarande 250 flaskor maxtak.

Mitt fokus blir:
- 2019 tysk riesling. GG.
- Vit bourgogne. Meursault, Puligny- och Corton-Charlemange .
- Mogna viner Bourgogne, USA
som är kul att testa. 1 flaska maxtak.
- Nya världen +500 kr
- Champagne årgång 12, 13 och NV 1 flaska styck.
 

Wintermute

Medlem
För att råda bot på spretighet och att källaren är full, är min målsättning i år:
12 flaskor Champagne (Vintage/Prestige)
12 flaskor rött (Frankrike, Spanien eller Kalifornien; eller Libanon)
6 flaskor vitt (Frankrike, Österrike eller Tyskland)
6 flaskor sött (Frankrike, Tyskland eller Ungern)
Dessutom inte färre än 3 i taget.
Med andra ord, en synnerligen snål tilldelning!
Vi får se hur det går.
Jag gör ett försök med den här strategin i år igen. Men med tillägget 6 st rosé.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Efter söndagens provning så bestämde jag mig för att ändra hela mitt källarfokus från och med nu.
Vin är till för att upptäckas och testas. Självklart kan man ha sina favoriter, men ofta tar "måste ha en låda" upp en stor del av budgeten och jag blir fast på instegsviner med på tok för ung ålder.
En klok vän har i sin källare MAX 2 flaskor av samma vin. Det resulterar i att det finns mer möjlighet att differentiera under åren för samma peng, men öka kvaliteten och låta flaskorna uppnå rätt ålder. SÅ nu skiftar jag ut nästan allt jag har fler än 3 av. Förutom lite riesling.
Så nya fokus för 2021 blir fortfarande 250 flaskor maxtak.

Mitt fokus blir:
- 2019 tysk riesling. GG.
- Vit bourgogne. Meursault, Puligny- och Corton-Charlemange .
- Mogna viner Bourgogne, USA
som är kul att testa. 1 flaska maxtak.
- Nya världen +500 kr
- Champagne årgång 12, 13 och NV 1 flaska styck.
Så ett nytt vin eller du inte är säker på om du gillar, köp få flaskor, när du är säker på att du gillar köp fler flaskor!
Inte säker på att jag förstod detta, En klok vän har i sin källare MAX 2 flaskor av samma vin. Det resulterar i att det finns mer möjlighet att differentiera under åren för samma peng, men öka kvaliteten och låta flaskorna uppnå rätt ålder
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Så ett nytt vin eller du inte är säker på om du gillar, köp få flaskor, när du är säker på att du gillar köp fler flaskor!
Inte säker på att jag förstod detta, En klok vän har i sin källare MAX 2 flaskor av samma vin. Det resulterar i att det finns mer möjlighet att differentiera under åren för samma peng, men öka kvaliteten och låta flaskorna uppnå rätt ålder
Ber om ursäkt om det var otydligt. Idag tillåter min budget inte att tex köpa en låda Corton-Charlemange för 1295:-/fl.
Det blir lätt att jag köper 4-6 flaskor av 250-300 kr viner, vilket också resulterar i att jag missar 1cru och grand cru viner som troligen ger en bättre upplevelse då budget inte räcker till.
Därför blir fokus att hitta mer auktionsfynd, bättre viner, och helt enkelt låta de unga vinerna jag köper, vila tills de hamnar i ett fint drickfönster.
Även om det enbart blir 1 flaska, så får upplevelsen av den flaskan räcka :D Eller möjlgtvis möjligheten att dricka en till på BYOB i framtiden.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ber om ursäkt om det var otydligt. Idag tillåter min budget inte att tex köpa en låda Corton-Charlemange för 1295:-/fl.
Det blir lätt att jag köper 4-6 flaskor av 250-300 kr viner, vilket också resulterar i att jag missar 1cru och grand cru viner som troligen ger en bättre upplevelse då budget inte räcker till.
Därför blir fokus att hitta mer auktionsfynd, bättre viner, och helt enkelt låta de unga vinerna jag köper, vila tills de hamnar i ett fint drickfönster.
Även om det enbart blir 1 flaska, så får upplevelsen av den flaskan räcka :D Eller möjlgtvis möjligheten att dricka en till på BYOB i framtiden.
OK men hur går det ihop om budgeten är samma i både antal och kronor?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
OK men hur går det ihop om budgeten är samma i både antal och kronor?
Nej det går såklart inte ihop. (Frun är glad nu).
Det blir färre antal flaskor. Färre instegsviner för lagring. Men tanken är få mer variation i det jag dricker och lagrar.
Nu springer man ju på varje släpp och spontanköper fler flaskor av samma vin i lägre prisklassen. That ends now.
Så I slutändan, färre flaskor fördelat på samma budget. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nej det går såklart inte ihop. (Frun är glad nu).
Det blir färre antal flaskor. Färre instegsviner för lagring. Men tanken är få mer variation i det jag dricker och lagrar.
Nu springer man ju på varje släpp och spontanköper fler flaskor av samma vin:vägg: i lägre prisklassen. That ends now.
Så I slutändan, färre flaskor fördelat på samma budget. :)
 

The Wall

Medlem
Som sagt. Säkra kort i bättre kvalitet än producenternas instegsviner. Fortfarande inhandlas det jag gillar i smakpreferens.
Förvisso, men för ett antal år sedan var jag omåttligt förtjust i södra Rhône, men på senare tid har smakpreferenserna dragit åt lite andra håll. Visserligen uppskattar jag fortfarande södra Rhône, men det finns annat som jag gärna skulle haft mer av i källaren istället. Å andra sidan, om jag dricker en flaska i veckan så räcker källaren i drygt 23 år så med lite tursam planering hinner vi tömma av en del enklare viner först och ta långliggarna senare innan det blir dags för påfyllning. Ett litet problem är hur man hanterar viner som man envisats med att köpa en flaska av så att man nu sitter på en 14-årig vertikal. Dricka upp? Javisst, men hur? Kanske en 14 veckor lång vertikal med ett hyggligt måndagsvin?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Förvisso, men för ett antal år sedan var jag omåttligt förtjust i södra Rhône, men på senare tid har smakpreferenserna dragit åt lite andra håll. Visserligen uppskattar jag fortfarande södra Rhône, men det finns annat som jag gärna skulle haft mer av i källaren istället. Å andra sidan, om jag dricker en flaska i veckan så räcker källaren i drygt 23 år så med lite tursam planering hinner vi tömma av en del enklare viner först och ta långliggarna senare innan det blir dags för påfyllning. Ett litet problem är hur man hanterar viner som man envisats med att köpa en flaska av så att man nu sitter på en 14-årig vertikal. Dricka upp? Javisst, men hur? Kanske en 14 veckor lång vertikal med ett hyggligt måndagsvin?
Upptäckte detta och gjorde mig av med det flesta av mina Bordeaux pavor i lägre prisklass.
Då är din källare snäppen mer fylld än min... ;) Och jag har då ett par 100 flaskor att komma ikapp. Alla dessa kommer självklart inte vara några 1000+ flaskor heller..
Men drömmen är att när man har gäster så frågar man "vad är ni sugna på" och då finns en perfekt flaska av just det dem efterfrågar.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Men drömmen är att när man har gäster så frågar man "vad är ni sugna på" och då finns en perfekt flaska av just det dem efterfrågar.
Ett tips om du har CT. Lägg de flaskor du kan tänka dig korka upp i en egen lista. Gå till Printed Reports / Restaurant Style Wine List och skriv ut vinlistan som du kan maila till dina gäster. Proffsigt:)! Du kan låta dem välja och sen ha dessa flaskor lämpligt luftade och tempererade när de anländer:p
 
Toppen