Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2021

Silenos

Medlem
Varför handlar ni en primeur? Bordeaux tar ju evigheter innan det blir intressant att dricka. Och för de senaste 10 åren eller så, så har väl kostnadsbesparingen varit försumbar, jämfört med att köpa buteljerade grejer?
 

Boletus

Medlem
Varför handlar ni en primeur? Bordeaux tar ju evigheter innan det blir intressant att dricka. Och för de senaste 10 åren eller så, så har väl kostnadsbesparingen varit försumbar, jämfört med att köpa buteljerade grejer?
Ligger mycket i det men just 2019 är det troligt att det lönar sig att handla en primeur. Och även om det så klart är 10-15 år tills det händer grejer med de bättre vinerna så tycker jag själv att mycket ur mellanregistret i BDX ofta är tillgängligt redan efter några år, om än inte på topp, och inte alla årgångar. T.ex. låg jag rätt lågt med 2015 då jag satsade mer på 2016, något jag ångrar lite idag då mycket av det jag druckit från 2015 har varit riktigt njutbart (till skillnad från något svagare 2014 som fortfarande är tillknäppt). Och smaken är som baken, men själv anser jag att även hyfsad bordeaux tidigt i fönstret slår det mesta i vinväg.
 
Höll 2020 fokus någorlunda.. typ

2020 var även mitt första helår som ”vinsamlare”, började mitten Q3 2019

Jag tror Köpfokus 2021 blir
- mindre häng på forumet.
- dricka mer
- köpa färre flaskor då mitt skåp börjar bli fullt och jag måste ta ett beslut hur jag ska lösa plats för alla framtida köp.
- Champagne, Krug 08 om den kommer, annars mer odlarchampagne
- Bourgogne
- minst 1 flaska Chateau D’Yquem
 

Sarco

Medlem
Bra med en sådan här tråd så man kan gå igenom källaren lite.

Mitt köpfokus för viner med lång horisont kommer framför allt att vara vita viner:
Fylliga chardonnayer, för där ligger jag kraftigt back.
Vit Bourgogne generellt.
Halvtorra riesling och scheurebe av bättre kvalitet.

Vintage port 2018 kommer det att bli några lådor av också.

På den röda sidan möjligen vettig pinot noir och kanske Bordeaux.

I övrigt ska jag försöka att inte fylla på så mycket i källaren utan mest köpa sådant som är för konsumtion under 2021, redan moget eller avsett att drickas ungt. Vi får se hur det går! :)
 
Last edited:

Jonas Sand

Medlem
Plan: Försöka med en kvot på ca 1 drucken per 1,2-1,5 inlagd i skåpet. Samlingen växte i år med ca 40-50 flaskor ungefär vilket var en målsättning. Jag tänker bromsa den takten. Nu har jag sisådär 180-200 flaskor vilket jag tror passar mig rätt så bra, jag är ingen samlare och önskar heller ej vara. Om jag fick drömma hade 270-300 flaskor av relativt stor variation (med övervikt på Champagne) varit önskvärt här hemma.
Mina mål 2021 blir
Tysk Riesling 2019
Spätburgunder (samt alternativa slanka röda)
Försiktigt fatad men fyllig Chardonnay
Fler fatlagrade Champagne
 

Mexikanaren

Medlem
Tysk Riesling 2019 (speciellt GG's)
Barbaresco Riserva 2016
Chianti
Brunellos om några dyker upp (2015)
Några intressanta rhônare

Sen är resten ganska öppet mål men generellt konservativ med inköpen då det blev alldeles för många flaskor förra året, speciellt av barolos 2016
 

rnnbck

Medlem
Jag har ingen jättesamling men det är just nu mer än rörigt bland vinerna så egentligen borde ordning och reda vara fokus 2021 men... Det är ju roligare att köpa en att städa så att säga så det får nog bli
Champagne -12 och -13
Nebbiolo -16
Jura är en personlig favorit så det ska jag försöka öka på
Riesling kan man väl aldrig ha för mycket av
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Köpfokus 2020:
1) Definitivt köpa mindre :oops: Facit: 17% mindre. Bra men kunde vara mkt bättre.
2) Bara köpa det jag vet att jag gillar såsom bra Syrah, Grenache, Riesling, PN och Chardonnay etc oavsett var de kommer ifrån. Anything but Bgn (ABB) Facit: Har varit betydligt spretigare - t.o.m. köpt en del Bgn :rolleyes:
3) Köpa lite blandat med ålder för relativt omedelbar konsumtion Facit: Långt ifrån så mkt som jag önskat.

Fokus 2021:
1) Köpa mindre än 2020
2) Köpa: Riesling 19 (Rheinhessen och Österrike främst), Grenache (Spansk och Fransk), Syrah (Fransk, USA, Aussie och SA), Några CS (USA), Chardonnay (Fransk, Aussie och USA), Chenin Blanc (SA), Godello samt nån enstaka Toscanare.
3) Fortsatt försöka hitt ngt intressant med ålder
 

Boletus

Medlem
Köpfokus under 2020 var att bygga grunden för framtidens källare, främst att komplettera Bordeauxbeståndet med Barolo 16 och Brunello 15. Det gick tyvärr alldeles för bra - 350 flaskor in och fullständigt fullt i varenda tänkbart utrymme. Fokus 21 blir att försöka undvika att utöka beståndet ytterligare, låtsas som att Brunello 16 inte alls är så bra, låtsas som att Bdx 19 inte kommer hem under året, låtsas att 90% av min källare inte är i närheten av sitt drickfönster och därmed kan inbilla mig att jag ska kunna efterleva en in - en ut.
 

tobbe81

Medlem
Hade tänkt som detta årets plan även 2021 men med större fokus på det som jag gillar
detta året har varit mitt största inköpsår på över 10 år vad gäller inköp ni som följer mig på Instagram kan nog också intyga det.
Champagne från odlare främst i 500-1000kr läget och kanske något dyrare får se vad som dyker upp. Det enda jag vet om är att fidele 18 kommer i march/april till vinnatur.
Vitt bourgogne 2018 främst chablis
Riesling främst från Frankrike med något undantag för Tyskland.
sedan så kommer det nog att köpas lite rödvin också beroende på vad som dyker upp på den fronten.
 

Pnilsson76

Medlem
Fokus 2021
- Fortsatt fokus på Piemonte
- Riesling 2019 ( Tyskland)
- Champagne 2013
Mindre antal flaskor in ( 281 st 2020) och större antal flaskor per producent. Lider som så många andra av platsbrist och ska försöka hålla mig till ca 100-120 flaskor 2021..:cool::rolleyes:.
 
Toppen