Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2021

Champagne från 2008 känns nästan helt färdigt nu. Dags för 2012, 2013.
Men också dags att vidga vyerna. Stilla vin har jag hamnat efter på.
2021 blir Riesling och Barolo, Tyskland och Italien. Minns även ett gott vin från Rumänien jag fick på Grus Grus. Kanske skulle dyka ner där lite.
Men framförallt blir det väl champagne, igen...
 

Thirsty

Smygnykterist
Ja väldigt tråkigt, de stod i källarförrådet till min lägenhet så ingen toppenförvaring tyvärr, men med överfullt skåp på grappe och mer in än ut får man ta det man får!
Trist. :(
Signa upp för lådförvaring, är ju billigt jämfört med skåp.
 

Sebran

Medlem
Ja väldigt tråkigt, de stod i källarförrådet till min lägenhet så ingen toppenförvaring tyvärr, men med överfullt skåp på grappe och mer in än ut får man ta det man får!

Surt! :mad: Pelikan storage på Fridhemsplan har ju förhållandevis billig förvaring i vinkällaren också om du letar efter säkrare alternativ.
 

Michael_M0!

Medlem
Ja väldigt tråkigt, de stod i källarförrådet till min lägenhet så ingen toppenförvaring tyvärr, men med överfullt skåp på grappe och mer in än ut får man ta det man får!

Va, är det sant!? Jag som precis har gått i tankarna på att börja lägga in flaskor i källarförrådet p.g.a platsbrist.
Om man får fråga: Hur såg accessen till ert förråd ut? Vi har en ståldörr, men har ingen större koll på vilka som kommer in där.
hade de brutit upp dit lås alltså?

Hoppas du kan hitta minst lika bra flaskor som de du förlorat..!
 
Last edited:

Oscaro

Medlem
Va, är det sant!? Jag som precis har gått i tankarna på att börja lägga in flaskor i källarförrådet p.g.a platsbrist.
Om man får fråga: Hur såg accessen till ert förråd ut? Vi har en ståldörr, men har ingen större koll på vilka som kommer in där.
hade de brutit upp dit lås alltså?

Hoppas du kan hitta minst lika bra flaskor som de du förlorat..!
Det är tre dörrar för att komma till förrådet där man behöver en blipp, men just nu renoveras balkongerna så dörrarna står ibland öppna. Sedan i själva förrådet är det en stålgallerdörr, dock utan tak. De gjorde inbrott i ca 10 förråd samtidigt där de på vissa skruvade ut hela kolvarna, i mitt fall gick de från toppen.
Värt att notera att de flesta försäkringsbolag inte ersätter vin i förråd heller...
 

Michael_M0!

Medlem
Det är tre dörrar för att komma till förrådet där man behöver en blipp, men just nu renoveras balkongerna så dörrarna står ibland öppna. Sedan i själva förrådet är det en stålgallerdörr, dock utan tak. De gjorde inbrott i ca 10 förråd samtidigt där de på vissa skruvade ut hela kolvarna, i mitt fall gick de från toppen.
Värt att notera att de flesta försäkringsbolag inte ersätter vin i förråd heller...

Fyfan. Ingen höjdare alls. Känns ju som att det där inte borde hända med alla dörrar, men tydligen så sker det ju. Trist med försäkringen också. Jag får nog hoppa idén med att lägga vin i mitt källarförråd.
 

Martin F

Medlem
Försöker komma ifrån alltför många "pliktköp" och återgå lite till sånt jag faktiskt vet att jag verkligen uppskattar. Det uppenbara är champagne, champagne och champagne. Blir väl lite 2008-rester och annars lite '12or och kanske från '13. Annars nordrhonare med fokus på Côte-rôtie och Hermitage från '15/'16/'17 följt av röd premier cru bourgogne från 2018 och 2019. Tysk riesling från 2019 känns givet det med.
 

Fixfred

Medlem
Champagne 08 , 12 ev 15 på gång
Bourgogne , försöka få tag på lite DRC
Utforska italien mer
Penfolds
farr
Högre kvallite och mindre volym, har börjat med detta redan 2020 men får dra det ett steg längre då det börjar blir trångt i förvaringen.
 

Pontus

Medlem
Endast köpa 2019 düsk GG och en del vit Bourgogne. Kanske något smygköp av 2016 Barolo/Brunello.

Sälja av sånt jag inte tycker lever upp till hypen eller som blivit för dyrt (Selosse Substance och Rose, diverse från Raveneau, diverse från DRC, Salon mm).
 

Michael_M0!

Medlem
Champagne 08 , 12 ev 15 på gång
Bourgogne , försöka få tag på lite DRC
...
Högre kvallite och mindre volym, har börjat med detta redan 2020 men får dra det ett steg längre då det börjar blir trångt i förvaringen.

Hehe, du drar det ett ganska stort steg längre med DRC :D.
Kul med aussie-viner!
 

LarsW

Medlem
Ska fortsätta leta trevlig champagne på magnum.

Tänker lite åt Bougogne liksom @LeChat. Måste inte vara DRC då men bra pinne.

Ska försöka blunda så gott det går för Brunello 2016...

Slutligen står tysk Riesling 2019 högt på önskelistan!
 
Toppen