Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2021

Nyllet

Medlem
Har under mina första tre år som vinintresserad fokuserat på att köpa och dricka brett för att utvecklas och hitta min grej. Det har lett till att inköpen ofta har bestått av 2-3 flaskor efter tips på olika håll, främst från det här eminenta forumet såklart. Nuvarande innehav är alltså ganska splittrat. Nu är dock ett hus med matkällare inköp och det börjar bli dags att tänka lite mer strategiskt och 2021 blir alltså första året med ett tydligt fokus.

Fokus på följande:
Riesling 2019 (Har inte köpt något än, är väl mycket GG som ännu inte har släppats på bolaget?:nagelbitare:)
PN i allmänhet, Bourgogne och Tyskland i synnerhet.
Etna 2019
Kanske någon 2019 Bordeaux en primeur?
Champagne såklart:D
 

The Wall

Medlem
Om hustrun läser här; jag kommer inte köpa ett skvatt under 2021.
Om hustrun inte läser här; förmodligen flera glas, förhoppningsvis några få Riedel Sommeliers Bx, ett par Gabriel Gold och några StandArt. Flera Zalto ölglas kommer också att behövas.
 

Adamanko

Medlem
Kan nog copypasta mitt inlägg från förra året. Fortsätta botanisera över hela världen och alla druvor. Och fortsätta med en in - en ut. Det har gått bra i år och jag tänker att det inte blir några problem nästa år heller.

Det enda specifika jag har på önskelistan är att köpa Produtti de Barbarescos riservor. Gärna en av varje. Hur nu det ska gå till...
 

MacX

Medlem
upload_2020-12-17_16-42-0.png

Talar sitt tydliga språk....Vad fan får jag för pengarna, som man säger.....:cool:. Tänker nog behålla 2020's köpfokus och blunda för det faktum att jag inte ens får in ett krepat papper, varken i vinkällaren ELLER lagringsskåpet. Förnekelse ÄR en vinenthusiasts bästa vän:oops:

Man skulle kunna öppna en och annan flaska också......För att skapa plats menar jag.:rolleyes:
 

Fredrik L

Medlem
Lyckades ju inte med köpfokus för 2020 då det råkade bli 100 % fler flaskor än tänkt (dvs 200 stycken istället för 100). Dock var det flaskor ur kategorier som jag hade tänkt mig redan - mest Barolo 2016, och så lite Brunello 2015, Campanien, nya världen-pinot, en del Chianti.

2021 måste det bli mindre - har för mycket vin, och planerna på att ställa till med provningar och fester för att dricka upp en del satte ju Covid-19 effektivt stopp för.

Under 2021 får det bli följande (och max 50 flaskor sammanlagt):
Riesling 2019
Produttori del Barbaresco Riserva 2016
Luigi Tecce
Fransk chardonnay
Lite franska viner i lägre prisklasser för tidig konsumtion
Påfyllning av vertikaler från Chianti, Barolo, Montalcino och Frankrike
Någon dyr flaska nya världen-Pinot
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Lyckades ju inte med köpfokus för 2020 då det råkade bli 100 % fler flaskor än tänkt (dvs 200 stycken istället för 100). Dock var det flaskor ur kategorier som jag hade tänkt mig redan - mest Barolo 2016, och så lite Brunello 2015, Campanien, nya världen-pinot, en del Chianti.

2021 måste det bli mindre - har för mycket vin, och planerna på att ställa till med provningar och fester för att dricka upp en del satte ju Covid-19 effektivt stopp för.

Under 2021 får det bli följande (och max 50 flaskor sammanlagt):
Riesling 2019
Produttori del Barbaresco Riserva 2016
Luigi Tecce
Fransk chardonnay
Lite franska viner i lägre prisklasser för tidig konsumtion
Påfyllning av vertikaler från Chianti, Barolo, Montalcino och Frankrike
Någon dyr flaska nya världen-Pinot
Wow.. Om du lyckas hålla den listan till bara 50 flaskor blir det stående applåder!
Min lista är ju ganska lik, men satte min till 250 flaskor. :)
 

Fredrik L

Medlem
Wow.. Om du lyckas hålla den listan till bara 50 flaskor blir det stående applåder!
Min lista är ju ganska lik, men satte min till 250 flaskor. :)
Måste ju hinna dricka upp flaskorna också. Och kunnat förvara dem någonstans. Har dem utspridda på fem ställen nu. Har alltså alldeles för många, så det får verkligen bli ransonering under nästa år. Som tur är inga toppårgångar att se fram emot förutom Brunello 2016.
 

Silow

Sommelier och vinhamstrare
Höll mig tyvärr inte till plan 2020, så jag ska ha en enklare plan 2021 (som förhoppningsvis går att hålla):

- Kommer att följa upp min enorma beställning av Bdx en primeur 2019 med att titta närmare på Bdx 2020. Förhoppningsvis håller Covid-19-rabatten i sig även till nästa år, men jag får ändå hålla igen volymen något.
- Barolo, Barbaresco och Brunello 2016
- Tysk Riesling 2015-2019 (och bra hanterade 05, 07, 09)
- Hunter Semillon 2014 & 2018
- Pinot (primärt utanför Frankrike)
- Syrah (Norra Rhône eller motsvarande stil från annan geografi)
- Stramare och elegantare Aglianico och Montepulciano (testade detta i år, vilket gav mersmak)
- Eiswein
- Undersöka om teorin om att vi inom några år kommer att dricka betydligt mer från Languedoc och Roussillon redan håller
- Alltid en hel del ströflaskor för att fortsätta upptäcka druvor, regioner och stilar
 

magnum

Epernay, Frankrike
Höll mig tyvärr inte till plan 2020, så jag ska ha en enklare plan 2021 (som förhoppningsvis går att hålla):

- Kommer att följa upp min enorma beställning av Bdx en primeur 2019 med att titta närmare på Bdx 2020. Förhoppningsvis håller Covid-19-rabatten i sig även till nästa år, men jag får ändå hålla igen volymen något.
- Barolo, Barbaresco och Brunello 2016
- Tysk Riesling 2015-2019 (och bra hanterade 05, 07, 09)
- Hunter Semillon 2014 & 2018
- Pinot (primärt utanför Frankrike)
- Syrah (Norra Rhône eller motsvarande stil från annan geografi)
- Stramare och elegantare Aglianico och Montepulciano (testade detta i år, vilket gav mersmak)
- Eiswein
- Undersöka om teorin om att vi inom några år kommer att dricka betydligt mer från Languedoc och Roussillon redan håller
- Alltid en hel del ströflaskor för att fortsätta upptäcka druvor, regioner och stilar
Vilka Bdx 2019 har du köpt?
 

Silow

Sommelier och vinhamstrare
Vilka Bdx 2019 har du köpt?

Givet att 2019 verkar bli riktigt bra (nästan oavsett vad du köper om du väljer något du i alla fall har hört talas om tidigare) och Covid gav 20-35% rabatt mot tidigare års priser så passade jag på att försöka hitta trevliga köp bland producenter jag normalt inte köper. Tanken var också att kunna dricka dessa från 2024 (för de snabbmognande) och in på 2030-talet (för de mer långsamma/långlivade). Därtill en del favoriter förstås. Vissa har fantastisk QPR (om de levererar på experternas initiala omdömen).

Så här blev det (134 flaskor totalt, vilket helt saboterade chanserna till att hålla sig till plan 2020):

Chateau Pontet Canet
Domaine de Chevalier
Chateau La Fleur de Boüard
Chateau Branaire-Ducru
Chateau Giscours
Chateau Phélan Ségur
Chateau La Gaffelière
Chateau Laroque
Chateau Pape Clément
Chateau Pibran
Chateau Grand-Puy-Lacoste
Chateau Gazin
Chateau Pichon Baron
Chateau Pichon Comtesse de Lalande
Chateau Clinet
Chateau Barde-Haut
Chateau D'Issan
Chateau du Tertre
Chateau du Tertre Blanc
Chateau Gloria
Chateau Malartic-Lagraviere Blanc
Chateau Malartic-Lagraviere Rouge
Chateau Ormes de Pez
Chateau Poujeaux
Chateau Suduiraut
Chateau Villemaurine
Marquis d'Alesme
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Givet att 2019 verkar bli riktigt bra (nästan oavsett vad du köper om du väljer något du i alla fall har hört talas om tidigare) och Covid gav 20-35% rabatt mot tidigare års priser så passade jag på att försöka hitta trevliga köp bland producenter jag normalt inte köper. Därtill en del favoriter förstås. Vissa har fantastisk QPR (om de levererar på experternas initiala omdömen).

Så här blev det (134 flaskor totalt, vilket helt saboterade chanserna till att hålla sig till plan 2020):

Chateau Pontet Canet
Domaine de Chevalier
Chateau La Fleur de Boüard
Chateau Branaire-Ducru
Chateau Giscours
Chateau Phélan Ségur
Chateau La Gaffelière
Chateau Laroque
Chateau Pape Clément
Chateau Pibran
Chateau Grand-Puy-Lacoste
Chateau Gazin
Chateau Pichon Baron
Chateau Pichon Comtesse de Lalande
Chateau Clinet
Chateau Barde-Haut
Chateau D'Issan
Chateau du Tertre
Chateau du Tertre Blanc
Chateau Gloria
Chateau Malartic-Lagraviere Blanc
Chateau Malartic-Lagraviere Rouge
Chateau Ormes de Pez
Chateau Poujeaux
Chateau Suduiraut
Chateau Villemaurine
Marquis d'Alesme
Härlig laddning. 2019 känns rätt att handla utifrån prris/kvalitet!
 

Fredrik L

Medlem
- Kommer att följa upp min enorma beställning av Bdx en primeur 2019 med att titta närmare på Bdx 2020. Förhoppningsvis håller Covid-19-rabatten i sig även till nästa år, men jag får ändå hålla igen volymen något.
Hur verkar Bdx 2020 vara som årgång?
 

Silow

Sommelier och vinhamstrare
Hur verkar Bdx 2020 vara som årgång?

2020 ser bra ut, med riktigt fin potential här och där. Året följde 2016, 2018 och 2019 med en blöt vår, varm sommar samt en varm och torr skörd. Bitvis regnade det en hel del och det var riktigt varmt tidvis också, så man får kolla på hur olika egendomar drabbades/gynnades av vädret. Tajmingen i olika faser påminner om 2018, så det kan bli en del fullmatad frukt och höga alkoholhalter. När jag provade 2018 en primeur så tyckte jag att den doftade och smakade varmt - nästan solstekt och bränt från vissa producenter. 2015, 2016 och 2019 har inte alls den solstekta frukten eller brända sockret som 2018 har. Jag hoppas därför att 2020 inte påminner mest om 2018, utan hellre 2015, 2016 eller 2019. Vi får se.

Varm rekommendation för 2019 dock - fantastiskt bra årgång till bra (i en Bordeauxkontext) priser!
 

Boletus

Medlem
Givet att 2019 verkar bli riktigt bra (nästan oavsett vad du köper om du väljer något du i alla fall har hört talas om tidigare) och Covid gav 20-35% rabatt mot tidigare års priser så passade jag på att försöka hitta trevliga köp bland producenter jag normalt inte köper. Tanken var också att kunna dricka dessa från 2024 (för de snabbmognande) och in på 2030-talet (för de mer långsamma/långlivade). Därtill en del favoriter förstås. Vissa har fantastisk QPR (om de levererar på experternas initiala omdömen).

Så här blev det (134 flaskor totalt, vilket helt saboterade chanserna till att hålla sig till plan 2020):

Chateau Pontet Canet
Domaine de Chevalier
Chateau La Fleur de Boüard
Chateau Branaire-Ducru
Chateau Giscours
Chateau Phélan Ségur
Chateau La Gaffelière
Chateau Laroque
Chateau Pape Clément
Chateau Pibran
Chateau Grand-Puy-Lacoste
Chateau Gazin
Chateau Pichon Baron
Chateau Pichon Comtesse de Lalande
Chateau Clinet
Chateau Barde-Haut
Chateau D'Issan
Chateau du Tertre
Chateau du Tertre Blanc
Chateau Gloria
Chateau Malartic-Lagraviere Blanc
Chateau Malartic-Lagraviere Rouge
Chateau Ormes de Pez
Chateau Poujeaux
Chateau Suduiraut
Chateau Villemaurine
Marquis d'Alesme

Hade lite ångest för att jag köpt för mycket 2019 men nu känns det lite bättre :bäver:
 

Fredrik L

Medlem
Varm rekommendation för 2019 dock - fantastiskt bra årgång till bra (i en Bordeauxkontext) priser!
Kan ju Bdx väldigt dåligt, men köpte ändå Ch Poujeaux och Ch Cantemerle en primeur. Kanske får fylla på med några fler under 2021. Gillar ju att ha Bdx i källaren. Fan, det börjar redan skita sig med antalet flaskor för 2021 känns det som.
 
Toppen