Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2021

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ett tips om du har CT. Lägg de flaskor du kan tänka dig korka upp i en egen lista. Gå till Printed Reports / Restaurant Style Wine List och skriv ut vinlistan som du kan maila till dina gäster. Proffsigt:)! Du kan låta dem välja och sen ha dessa flaskor lämpligt luftade och tempererade när de anländer:p
Har CT så det var ett utmärkt förslag!
Har försökt med det, men misslyckats 12 år i rad.:rolleyes:
Jag har inte så många år.. men det tog mycket emot att skippa Sassicaia 17 nu.. Men lyckades till slut! ;D
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag; vad är ni sugna på?
Gästerna; något gott, gärna rosé. Vad kan du rekommendera?
Jag; Utsidan av ytterdörren.
Hahaha! Ja risken är att det slutar vid;
Är ni sugna på rött eller vitt...

Men ibland har man gäster som vet en skvätt vin iaf!
 
Rätt rejäl prisstegring från 2015, där man nog fortfarande kan köpa en låda av årgången för runt 350€.

Tyvärr. Flera orsaker som samverkar tror jag. Produttori del Barbarescos rykte ökar, hörde från en importör att de också själva är medvetna om det och höjer priserna, allmän tryck på Piemonte och speciellt tryck på 2016 årgången. Samma importör suckade när vi diskuterade vad prisnivån på 2016 Barolo Riservas kommer att bli.

Tittar själv mer och mer på områden som Alto Piemonte. Ju varit i ropet ett tag men absolut inte på nivåer som Barolo och Barbaresco.
 

BallyJ

Medlem
Blir enkelt och tydligt fokus nästa år:
- Grand Cru Pinot från Bourgogne
- Grand Cru Chardonnay från Bourgogne
- Rosé Champagne 2008
Kvalitet före kvantitet, och inga jävla fuck ups som att läsa lanseringslistor eller forumtrådar...
Justerar mitt köpfokus lite:
- köpa det mesta jag kommer för och ändra inköpsplaner så ofta som möjligt utan närmare eftertanke under första halvåret
- köpstopp andra halvåret med stort fokus på att ändra planen med kort framförhållning
 
Trådskapare
JonasBo

JonasBo

Medlem
Rätt rejäl prisstegring från 2015, där man nog fortfarande kan köpa en låda av årgången för runt 350€.
år 2016 köpte jag PdB Barbaresco Asili 2011 för €30 /fl. Det vinet kom plats 5 av top 100 av Rober Parker (eller om det var JS) och har höjts med €10-15 per år sedan dess :rolleyes:
 

Domaren

Rookie som leker Italien.
Ska köpa ett 20-tal il pettirosso av Arpepe när den kommer på TS den 7 april. Väldigt bra vardagsvin
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Startade året väldigt bra med att köpa vita viner. Men kort efter att coronan slog til, så slog även tristessen in och på tok för mycket spontana köp skedde. Mycket bubbel, vilket aldrig är fel, men också röda viner från USA och nya viner från vinnatur.
Nästa år har jag bestämt ett tak på 250 flaskor allt som allt. (Barntillskott lär ta upp lite fokus).
Mitt fokus blir:
- 2019 tysk riesling. Allt från trocken till GG.
- Vit bourgogne. Mersualt, Puligny, Chassagne.
Prisvärda instegare i denna kategori.
- Mogna viner
som är kul att testa. 1 flaska maxtak.
Förbjudna inköp 2021.
- Champagne (Undantag Roederer 2013, 2014, 2015).
- Italienska viner
- Bordeaux

När vi närmar oss halvåret så har det inhandlats 125 flaskor i generellt rätt riktning. Tysk Riesling -19 dominerar men även vit bourgogne, lite för lite Chassagne kanske...
Det har blivit 1 eller 2 skumpa (dock Selosse) och lite gamla årgångar rött som man kan njuta av nu.
Så nu behöver man bara hålla sig undan Barolo -16, BdM 16, och champagne så är man golden!
Blev också att sälja bort ett par st pavor, så det är väl ett plus :rolleyes:.

Så nu går man in i Juni med 125 st kvar. Tror detta år kan resultera i att jag håller mig! (Troligen).
 

buteljen

Medlem
När vi närmar oss halvåret så har det inhandlats 125 flaskor i generellt rätt riktning. Tysk Riesling -19 dominerar men även vit bourgogne, lite för lite Chassagne kanske...
Det har blivit 1 eller 2 skumpa (dock Selosse) och lite gamla årgångar rött som man kan njuta av nu.
Så nu behöver man bara hålla sig undan Barolo -16, BdM 16, och champagne så är man golden!
Blev också att sälja bort ett par st pavor, så det är väl ett plus :rolleyes:.

Så nu går man in i Juni med 125 st kvar. Tror detta år kan resultera i att jag håller mig! (Troligen).
Tack för ett brutalt uppvaknande ... eller nåt :eek:
Nästan 200 flaskor inhandlade i år och endast 37 från Bordeaux som skulle vara mitt fokus :oops::oops:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tack för ett brutalt uppvaknande ... eller nåt :eek:
Nästan 200 flaskor inhandlade i år och endast 37 från Bordeaux som skulle vara mitt fokus :oops::oops:
Haha! Det var så lite så! Jag lovade min fru, att visa henne, att jag kan hålla det jag lovar ;)
Och för egen referens så känns SB.s släpp mindre viktiga nu vilket är skönt. Inga fler spretiga hetsklick. (Sneglar dock på SQN i Juni).. :oops:

Men 200 pavor är ju inte dåligt.. Antar att snittpriset (mitt 569:) är lite högre också?:rolleyes:
 
Toppen