Kan väl nästan upprepa
det jag skrev inför 2025, som kan vara en bra start på en återblick. Till delar lyckades jag följa det; 2025 slutade netto på några dussin flaskor minus i källaren. En trevlig återgång till minus, eftersom 2024 hamnade på ett litet plus, efter tre år med minus. Det största "oförutsedda" inflödet var från Italien, huvudsakligen 2021or från Piemonte och Toscana. Det inflödet berodde på att jag till sist gjorde ett besök till Toscana på vårkanten, och då fick upp ögonen för hur bra 2021orna faktiskt var. Jag köpte heller inget i den förra piemontesiska toppårgången, 2019, så jag tyckte det var dags nu. Även Bordeaux slutade på ett litet plus, för det blev några inköp av framtida (bättre) vardagsbordeaux när sådana dök upp till vettigt pris eller redan hade lite ålder.
För 2026 är målet fortsatt att det ska vara mer ut än in i källaren, oavsett om "ut" innebär dricks upp, säljs eller vaskas.
När det gäller specifika köp som jag tror att jag kommer göra, trots att jag sedan flera år hävdar att jag har köpstopp:
- Fortsätta fylla på enstaka vertikaler, men betydligt färre än förr.
- Några ytterligare 2021or från Toscana och Piemonte.
- Ströflaskor prestige- och årgångschampagner, som jag redan vet att jag gillar, när de finns tillgängliga i bra årgång till bra pris. (När Philipson sålde Bolly LGA 15 för 1180 kr i november 25 var det väldigt svårt att hålla fingrarna borta; en del sådant lär det väl bli 2026 också.)
- Kommer eventuellt att fylla på pålitliga "vardagschampagner" (typ småodlare som är bra men inte "kult") att dricka med några års ytterligare lagring.
- Eventuellt lite mer röd Bordeaux i mellanprisklass.
- Enstaka flaskor som är färdiga att dricka samma säsong, bl.a. finosherry, Tawny/Colheita Port, Provence-rosé.
Men allt detta ska alltså bli klart mindre än "utflödet" från källaren. Utmaningen är väl att låta bli att köpa för mycket, eller lockas av "ströviner", när intressanta erbjudanden dyker upp. Januari-februari brukar vara en särskilt farlig säsong för sådant, så disciplinen brukar sättas på prov direkt när ett nytt år börjar. När det gäller att upprätthålla köpstopp ligger det nära till hands att tänka på Matteus 26:41 - "anden är villig men köttet är svagt"!