Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2026

Nu är det dags. Sätta upp planer för 2026 som skiter sig i mars var det va @katho27.

- faktiskt hålla mig på mattan vad gäller fomo, diverse deals och hagelbössetesta olika viner/vindistrikt
- mer champagne nv
- klicka hem mina måsten (Ridge, Produttori, Walter Hansel, Keller och Sabelli-Frisch)
- välja ut något från min ✅-lista över viner som jag vill dricka i livet.

Foley

Medlem
Lyckades okej med köpfokus för 2025
Får bli detta för 2026:
- Köpte ingen årgångschampagne från 2018-19 under 2025 så får bli nytt försök 2026. Leta i de lägre prisklasserna, typ Palmer & Co etc.
- Henriot 2015. Åtminstone ett 6-pack
- brunello 2021. 2021 verkar vara en superårgång i hela italien. Mitt brunello förråd börjar sina. Kanske köpa 6-9 flaskor, men inte mer.
- Bordeaux. Om jag hittar någon bra deal ska jag försöka köpa några flaskor
- Bourgogne rött och vitt 2022-23. Kommer fortsätta att köpa dessa årgångar så mkt som plånboken klarar av.
- Rose. För att balansera ovan inköp behöver jag köpa och dricka mer rose i vår/sommar

Babinski

Medlem
Fortsätta köpa champagne. Alltid se till att ha 10-talet NV hemma och utöver det utöka årgångssamlingen.

Bli bättre på att köpa bordeaux samt bourgogne. Både röd och vit av det senare.

Blivit dåligt med chablis. Helt tomt i källaren. Bör alltid finnas en handfull flaskor hemma.

Lagom av nebbiolo, chianti classico och brunello.

Ett par ribera del duero får man alltid unna sig.

Kanske prova enstaka flaskor från sydafrika, usa.

Och slutligen kanske ett par flaskor portvin?

Foley

Medlem
Fortsätta köpa champagne. Alltid se till att ha 10-talet NV hemma och utöver det utöka årgångssamlingen.

Bli bättre på att köpa bordeaux samt bourgogne. Både röd och vit av det senare.

Blivit dåligt med chablis. Helt tomt i källaren. Bör alltid finnas en handfull flaskor hemma.

Lagom av nebbiolo, chianti classico och brunello.

Ett par ribera del duero får man alltid unna sig.

Kanske prova enstaka flaskor från sydafrika, usa.

Och slutligen kanske ett par flaskor portvin?
Låter som ett billigt år 😅 (likt mitt eget)

Botri

Medlem
Champagne 3-4 st (ingen storkonsument, men trevligt att alltid ha några som har hunnit ligga till sig något år).

Röda:
Ett gäng Syrah från norra Rhône
Ett gäng Spätburgunder
Ett gäng Chianti Classico
Ett gäng Langhe Nebbiolo

Vita:
Ett gäng Chenin Blanc från Loire
Ett gäng Riesling från Tyskland
Ett gäng österrikiska Grüner och Riesling
Ett gäng vita från Jura

(ett gäng = ospecificerad mängd)

I övrigt:
Fortsätta utforska ”det nya Spanien”, dvs Mencia, Godello och Garnacha.
Några utsvävningar i nya världen, främst Sydafrika och Argentina.
Eventuellt dyka ner lite i ”övriga europeiska länder”, typ Tjeckien, Ungern, Slovenien.

Försöka undvika:
Köpa för mycket som behöver ligga till sig pga begränsade lagringsmöjligheter i nuläget.
Hugga på allt som får bra recensioner eller har bra pris pga FOMO.

Babinski

Medlem
Låter som ett billigt år 😅 (likt mitt eget)
Eller hur! Egentligen är nog den stora utmaningen att kombinera köpfolus och samtidigt hålla sig inom önskvärda ekonomiska ramar.. Magkänslan säger att jag helst inte vill lägga mer än kanske 3000 i månaden i snitt, men den gränsen går ju rätt fort att spränga ibland. 🙄

Ska nog sätta mig ner och försöka göra budgetramar utifrån ovanstående! Tips på hur man stävjer sin inre shopoholic mottages också tacksamt. Hittills verkar den bästa strategin vara att i perioder helt undvika detta forum samt catawiki. 🙂

Trådskapare
Barolonissen

Barolonissen

Medlem
Eller hur! Egentligen är nog den stora utmaningen att kombinera köpfolus och samtidigt hålla sig inom önskvärda ekonomiska ramar.. Magkänslan säger att jag helst inte vill lägga mer än kanske 3000 i månaden i snitt, men den gränsen går ju rätt fort att spränga ibland. 🙄

Ska nog sätta mig ner och försöka göra budgetramar utifrån ovanstående! Tips på hur man stävjer sin inre shopoholic mottages också tacksamt. Hittills verkar den bästa strategin vara att i perioder helt undvika detta forum samt catawiki. 🙂
+ att ta bort alla dagliga mail på ”deals”.

2026 ligger fokus på att bredda källarens innehåll som hittills mest utvecklats till smala vertikaler med tyngd på norra Rhône och Australien.

På den vita sidan så är det fler och mer Österrike som gäller. Både riesling och GV. Även den tyska rieslingen behöver få mer utrymme här hemma.
Vit Chateanuef, Hermitage och Saint Joseph, samt några flaskor Condrieu bör nog också införskaffas.
Timorasso är en tämligen nyvunnen kärlek som bör beaktas och med på det spåret kan nog lite andra vita italienare få följa med.

Gällande rött så behöver jag blicka lite utanför SB för att hitta mig några Nebbiolo och Syrah med lite ålder. Det som finns hemma ligger alldeles för långt fram i tiden att korka upp under det kommande året.

Bastardo

Medlem
Jag har köpfokus på mineralvatten, än så länge och brukar köpa ett par flaskor nästan varje dag.
Lidls egen variant Saskia är bäst enligt mig, men de andra duger också, då det brukar inte vara så dyrt heller. Har inte köpt vin på flera månader, men det är kanske dags snart, när de röda dagarna närmar sig. Man vill inte bli portad på sitt eget hem. :D

katho27

Medlem
Skjuta något mindre vitt och brett, samt lite mer sällan.
Komplettera när sånt som dricks verkligen drar igång nåt.
Verkar under året ha lyckats öka de relativa andelarna av topp 1, 3 och 4 regioner vilket väl kan betraktas som ökat fokus.

Skärmavbild 2025-12-06 kl. 12.29.14.png

Källaren har samtidigt totalt minskat med några tiotal flaskor under året.
Kan förvisso ha köpt något mer än som var tänkt, men det får ändå sammantaget anses ha gått som en dans allting!

Köpfokus 2026: Keep up the work helt enkelt! :cool:

Johan L

Medlem
Vad gäller vin för konsumtion i närtiden efter inköp blir det som vanligt, hugga på det som verkar gott utan något särskilt fokus, men möjligen höja minimikravet på kvalitet något.

För vin som ska lagras är tanken:
-Mer rött och vitt från Sydafrika
-Mer rött från Rhone
-Mer rött från Spanien
-Mer halvtorrt vitt från Tyskland, gärna annat än Keller
-En in, en ut för italienska viner

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kan väl nästan upprepa det jag skrev inför 2025, som kan vara en bra start på en återblick. Till delar lyckades jag följa det; 2025 slutade netto på några dussin flaskor minus i källaren. En trevlig återgång till minus, eftersom 2024 hamnade på ett litet plus, efter tre år med minus. Det största "oförutsedda" inflödet var från Italien, huvudsakligen 2021or från Piemonte och Toscana. Det inflödet berodde på att jag till sist gjorde ett besök till Toscana på vårkanten, och då fick upp ögonen för hur bra 2021orna faktiskt var. Jag köpte heller inget i den förra piemontesiska toppårgången, 2019, så jag tyckte det var dags nu. Även Bordeaux slutade på ett litet plus, för det blev några inköp av framtida (bättre) vardagsbordeaux när sådana dök upp till vettigt pris eller redan hade lite ålder.

För 2026 är målet fortsatt att det ska vara mer ut än in i källaren, oavsett om "ut" innebär dricks upp, säljs eller vaskas.

När det gäller specifika köp som jag tror att jag kommer göra, trots att jag sedan flera år hävdar att jag har köpstopp:
- Fortsätta fylla på enstaka vertikaler, men betydligt färre än förr.
- Några ytterligare 2021or från Toscana och Piemonte.
- Ströflaskor prestige- och årgångschampagner, som jag redan vet att jag gillar, när de finns tillgängliga i bra årgång till bra pris. (När Philipson sålde Bolly LGA 15 för 1180 kr i november 25 var det väldigt svårt att hålla fingrarna borta; en del sådant lär det väl bli 2026 också.)
- Kommer eventuellt att fylla på pålitliga "vardagschampagner" (typ småodlare som är bra men inte "kult") att dricka med några års ytterligare lagring.
- Eventuellt lite mer röd Bordeaux i mellanprisklass.
- Enstaka flaskor som är färdiga att dricka samma säsong, bl.a. finosherry, Tawny/Colheita Port, Provence-rosé.

Men allt detta ska alltså bli klart mindre än "utflödet" från källaren. Utmaningen är väl att låta bli att köpa för mycket, eller lockas av "ströviner", när intressanta erbjudanden dyker upp. Januari-februari brukar vara en särskilt farlig säsong för sådant, så disciplinen brukar sättas på prov direkt när ett nytt år börjar. När det gäller att upprätthålla köpstopp ligger det nära till hands att tänka på Matteus 26:41 - "anden är villig men köttet är svagt"! ;)

Bastardo

Medlem
Jag ska försöka koncentrera mig på att få tillbaka mängden viner på samma nivå som jag hade förut och fokus får gärna vara viner för omedelbar konsumtion, så kallade husviner, eller vardagsviner som man brukar säga. Med viss inriktning även för lite bättre viner, beroende på vad revisorn säger … ;)
Det finns faktiskt mängder av viner som är helt okej och kostar under 150 sekiner per flaska. Inga världsmästarviner, så klart, men sådana som man kan inmundiga när som helst.
Jag är alltid intresserad av starkvin, om priset och kvalitet möter varandra. Hade jag gott ställt, skulle jag lätt kunna hitta ganska många flaskor att beställa nu på en gång, minst ett dussin. Och kom ihåg att Sherry är fortfarande kraftigt underskattad, där kan man göra ganska många fynd redan nu, om man är lite påläst. :) Men andra starkviner är också rätt så mänskligt prissatta hos oss och det finns alltid goda viner att experimentera med. Jag är särskilt sugen på Palo Cortado av hög kvalitet.

Last edited:

Soignerad

Medlem
Mitt köpfokus 2026 är ganska likt 2025 men strategin mer spetsig!

Strategi 2026
Öppna fler flaskor än jag köper (= budget 2026 halverad och räcker då ändå till 8-10 flaskor riktig fransk kvalitet…) 💯;)
Prioritera att handla på europeiska auktioner där man fortfarande kan fynda underprissatta flaskor jämfört med SB/Buckan där särskilt champagne-priserna spårade totalt 2025 o_O
Bara köpa slott/årgångar/appellationer/clos jag gillar utan att chansa…🇫🇷
…med undantag för att handla på mig en handfull stiltypisk riesling för att fördjupa mig i stilen och försöka fatta deras j-a etiketter… 😅

Köpfokus 2026
Pauillac & Pomerol
2018, 2020, 2022; 1er Grand Cru Classé och värde-viner som t ex Grand-Puy-Lacoste
Champagne 2008, 2015, 2018
Anstränga mig för att hitta rimligt prissatt chardonnay Puligny-Montrachet från 2019 -
Riesling:
”Trocken-flighten”
Dönnhoff Felsenberg GG, Nahe
Wittmann Morstein GG, Rheinhessen
Breuer Berg Schlossberg, Rheingau
Bürklin Wolff Pechstein GG, Pfalz

”Power-flighten”
Pichler-Krutzler Kellerberg, Wachau
Rudi Pichler Terrassen Smaragd, Wachau
Weinbach GC Schlossberg, Alsace
Trimbach Clos St Hune, Alsace

”Sötma-flighten för kalibrering”
Egon Müller Scharzhofberger Kabinett

Tålamod & disciplin är ledorden 🙂

Foodcoma

Medlem
Dags för 2026 års planering,

Delar in i kategorier köpa mycket, köpa lagom, köpa lite, köpstoppsområde samt producenter som är undantag ;)

Köpa mycket:

* Barolo / barbaresco 2021 (och 2019 + 2016 om något kul släpps)
* Brunello 2021
* Champagne
* Norra rhone (främst cote-rotie och cornas)
* Etna rosso

Köpa lagom

* Bourgogne röd + vit (på vita sidan behöver jag främst viner med mer tyngd tänk meursault)
* Jura vitt
* Pinot från nya världen (främst USA)

Köpa lite

* Chianti classico
* Madeira
* sauternes
* Etna bianco

Totalt köpstopp:
Chablis då jag har för mycket därifrån.
Alla spanska röda viner då jag inte gillar dem (ja så är det faktiskt)

Undantag:
de moor

Det blir ett trevligt år

Toppen