Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

ChristianB

DipWSET
Regeringen i form av socialminister Gabriel Wikström (SSU) och IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt har skrivit en debattartikel i Aftonbladet med rubriken "Vi stänger dörren till gårdsförsäljning av vin". Artikelns budskap är djupsinnigt: den icke-existerande gårdsförsäljningen står tydligen bakom en stor del av hälsoproblemen i landet, och genom att fortsätta att driva samma politik som förts sedan cirka 1916 så "tar vi ett steg på vägen". Centerpartiet (det där partiet som Löfven ständigt säger sig sträcka ut handen till) får också kritik, men i mildare ordalag är när Systembolagets styrelseordförande yttrar sig.
Egentligen ingen större dramatik i det här beskedet, med tanke på att frågan inte drevs av den förra regeringen. Kanske är det mer intressant att notera vad som inte står i artikeln - inget om nätvinhandeln t.ex.
I sammanhanget kan det vara värt att påminna om att regeringen just nu har 37,9% av rösterna bakom sig, misslyckas med att få igenom många sina förslag i riksdagen, att det ska bli extra val 22 mars och att en analys av Ekots Tomas Ramberg idag löd "Om Löfven får som han vill kan alltså väljarna få finna sig i att betrakta alla politiska förslag som framförs i den kommande valdebatten som "ingångsvärden" som snart kan komma att förhandlas bort". Det är därför inte alls lika tvärsäkert som det låter i den här debattartikeln att gårdsförsäljningsfrågan är död för tid och evighet.
Om man räknar ihop de partier som IOGT-NTO i varierande utsträckning har pekat ut som fientliga under år 2014 - Moderaterna (p.g.a. att Gunnar Hökmark uttalade sig emot alkoholmonopolet, framför allt på vin, i EU-valrörelsen), Centerpartiet (gårdsförsäljning) och Sverigedemokraterna (för de flesta av deras åsikter, dock inte just alkoholfrågorna) - så blir summan faktiskt 42,3% av rösterna.
Bra att få lite siffror på det där. Jag är lite konfunderad av att gårdsförsäljning ses som något negativt, när det i stort sett går att reglera det med exempelvis en viss begränsad mängd per köptillfälle och person, eller liknande. Om man tar upp siffran att ca 165 000 personer av Sveriges drygt 9,5 miljoner lider av alkoholmissbruk så tycker jag att det är lite märkligt med oron som finns. Om det är monopolets existens som IOGT-NTO och nykterhetsfantasterna är oroliga för så borde de inte ha så mycket att bekymra sig för; som jag ser det kan SB och gårdsförsäljning samexistera...
 

Sörplarn

Medlem
Regeringen i form av socialminister Gabriel Wikström (SSU) och IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt har skrivit en debattartikel i Aftonbladet med rubriken "Vi stänger dörren till gårdsförsäljning av vin". Artikelns budskap är djupsinnigt: den icke-existerande gårdsförsäljningen står tydligen bakom en stor del av hälsoproblemen i landet, och genom att fortsätta att driva samma politik som förts sedan cirka 1916 så "tar vi ett steg på vägen". Centerpartiet (det där partiet som Löfven ständigt säger sig sträcka ut handen till) får också kritik, men i mildare ordalag är när Systembolagets styrelseordförande yttrar sig.
Egentligen ingen större dramatik i det här beskedet, med tanke på att frågan inte drevs av den förra regeringen. Kanske är det mer intressant att notera vad som inte står i artikeln - inget om nätvinhandeln t.ex.
I sammanhanget kan det vara värt att påminna om att regeringen just nu har 37,9% av rösterna bakom sig, misslyckas med att få igenom många sina förslag i riksdagen, att det ska bli extra val 22 mars och att en analys av Ekots Tomas Ramberg idag löd "Om Löfven får som han vill kan alltså väljarna få finna sig i att betrakta alla politiska förslag som framförs i den kommande valdebatten som "ingångsvärden" som snart kan komma att förhandlas bort". Det är därför inte alls lika tvärsäkert som det låter i den här debattartikeln att gårdsförsäljningsfrågan är död för tid och evighet.
Om man räknar ihop de partier som IOGT-NTO i varierande utsträckning har pekat ut som fientliga under år 2014 - Moderaterna (p.g.a. att Gunnar Hökmark uttalade sig emot alkoholmonopolet, framför allt på vin, i EU-valrörelsen), Centerpartiet (gårdsförsäljning) och Sverigedemokraterna (för de flesta av deras åsikter, dock inte just alkoholfrågorna) - så blir summan faktiskt 42,3% av rösterna.

Får bli en bild åt detta elände som säger sitt...
breakrules.jpg


*Edit, Gick igenom kommentarerna och det dyker upp en annan "grabb" som är döpt i samma religion,
Anton Dackenberg hans svar får en verkligen att undra vad för stjärnor socialdemokraterna spottar fram.

Kära Gabriel och Anna...
Ni snackar folkhälsa, cancer högt blodtryck med mera.
När ska ni ta tag i de riktiga folkhälsoriskerna som socker? Socker höjer blodtryck är enl. vissa kopplade till cancer, Diabetes typ 2 som äter upp över 40 % av västvärldens sjukvårdsbudget med alla komplikationer som ska behandlas.
Min ömma moder har berättat historier om människor hon pratat med som hällt i sitt 2 åriga barn Coca-cola mitt i natten bara för att barnet tystnar då. Man ser barn springa med godispåsar lika tunga som de själva..
Jag är själv sockerberoende, skrämmande nog. Jag jobbar i vården och ser vilka sår, hjärt och kärlsjukdomar som kommer in. Jag hör ofta Obesitas, diabetes och Hypertoni i samma sjukdomshistoria. Jag menar inte att detta inte har heriditet inblandat också men sockret har blivit billigt, ett belöningssystem MYCKET mer tillgängligt än alkohol. Ni argumenterar för ett monopol, okej, ni plockar in svensk starköl, Norrlands dynamit med mera i Kubik varje dag in i butikerna. Jag undrar varför ni inte sätter en press på Systembolaget att plocka in just lokalt, småskaligt i en större skala. Systembolaget inför regler som gör att små bryggare med mera inte kan sälja sin öl, ofta ganska dyr öl som dricks kanske två, tre stycken sen är det bra för att det är gott. Inte 15 svenska starköl som sänks ner innan man ska ut och härja. Nejdå det är lugnt, APKn (Alkohol per Krona) är viktigare. Men det är lugnt vi har ju folkhälsan kvar...

  • Anton Dackenberg
    · Toppkommentator · SSU Kronoberg: Ombudsman
    Det är väl bra att införa någon form av sockerskatt då kanske? Men du kan fortfarande inte jämföra Coca Cola med Absolut Vodka... Alkohol förstör uppväxten för tiotusentals barn årligen, sockerberoende skadar mer den enskilda individen som missbrukar i huvudsak.
 
Last edited:
Nya tider, nya skribenter och nya idéer. För de lite äldre av oss innehåller den här artikeln ett litet trendbrott (som naturligtvis kommit gradvis).

Kanske bara jag som reagerar positivt men artikeln saknar ett specifikt ord eller attribut som under tidigare vinskribentsregi skulle varit en naturlig del av innehållet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nya tider, nya skribenter och nya idéer. För de lite äldre av oss innehåller den här artikeln ett litet trendbrott (som naturligtvis kommit gradvis).

Kanske bara jag som reagerar positivt men artikeln saknar ett specifikt ord eller attribut som under tidigare vinskribentsregi skulle varit en naturlig del av innehållet.
Det trendbrott jag kan ana är väl i så fall att listan utgår från BS i högre mån istället för ordinarie sortimentet och att vinerna inte marknadsförs som FANTASTISKA och PRISVÄRDA FYND.

Ser ingen större skillnad i övrigt...jo, avsaknaden av Ripasso!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nya tider, nya skribenter och nya idéer. För de lite äldre av oss innehåller den här artikeln ett litet trendbrott (som naturligtvis kommit gradvis).

Kanske bara jag som reagerar positivt men artikeln saknar ett specifikt ord eller attribut som under tidigare vinskribentsregi skulle varit en naturlig del av innehållet.
Slängde mig på forumet direkt när jag läst artikeln men @Anders Landström var snabbare än en anconda med en kommentar.

Hur som helst, jag tycker det var en trevlig artikel, saken är ju den att de flesta inte betalar mer än en hundring för sitt vin och han verkar ju ha gjort ett gediget arbete att hitta bra viner i kategorin. Jag vågar också flagga för ett litet trendbrott :)
 

Larseman

Medlem
Slängde mig på forumet direkt när jag läst artikeln men @Anders Landström var snabbare än en anconda med en kommentar.

Hur som helst, jag tycker det var en trevlig artikel, saken är ju den att de flesta inte betalar mer än en hundring för sitt vin och han verkar ju ha gjort ett gediget arbete att hitta bra viner i kategorin. Jag vågar också flagga för ett litet trendbrott :)
Men Alf och Sanna har ju skrivit på det här sättet ganska länge nu i DN, så någon direkt nyhet var det väl kanske inte. Sedan ska jag väl inte försvara föregångaren, men jag kan tycka att ert oresonliga "hat" mot den s.k. trojkan ibland blir både onyanserat och lite patetiskt.
 
men jag kan tycka att ert oresonliga "hat" mot den s.k. trojkan ibland blir både onyanserat och lite patetiskt.

Nja "hat" är väl att ta i. Men de har cementerat den svenska modellen och själva skott sig på att rekommendera skitviner, ibland på ett anmärkningsvärt sätt. 100 kronor var för övrigt gränsen för "lyxvin"i DN fram tills dess de bytte skribenter.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Men Alf och Sanna har ju skrivit på det här sättet ganska länge nu i DN, så någon direkt nyhet var det väl kanske inte. Sedan ska jag väl inte försvara föregångaren, men jag kan tycka att ert oresonliga "hat" mot den s.k. trojkan ibland blir både onyanserat och lite patetiskt.
Hat?
-Men jag skrev ju att jag tyckte han verkar ju ha gjort ett gediget arbete att hitta bra viner?

EDIT: Jag tror du skäller upp för fel träd...
 

Michael_M

Medlem
Hat?
-Men jag skrev ju att jag tyckte han verkar ju ha gjort ett gediget arbete att hitta bra viner?

EDIT: Jag tror du skäller upp för fel träd...
Lätt missförstånd nu tror jag. Ogillandet gällde bland annat den gamla skribenten på DN, inte Alf o Sanna. Tycker det har förbättras avsevärt sedan bytet på tidningen
 
Toppen