Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Michael_M

Medlem
Det kunde bara bli bättre. :)
Det är ju en smaksak men visst, jag delar din uppfattning.
Skribenten har ju ibland en liten svår sits. De ska rekommendera viner som deras läsarkrets är villiga och betala samtidigt som de har säkert gärna vill rekommendera viner som kostar iaf lite mer. Jag tycket de har fått lite mer balans nu, man ser ju faktiskt rekommendationer för viner över 200kr ibland. (Otydligt från min sida, ja)
 

Vino fino

Medlem
Tillåt mig en lätt invändning. Kronstam skrev stundom krönikor, det här nya teamet levererar blott och bart poänglistor...
Jag vet inte vilket som är värst, Kronstams bombastiska hallucinationer i eget syfte ("jag införde beställningssortimentet" etc) eller dessa kortfattade twitterliknande s.k. "skribenter"....
 

Michael_M

Medlem
Tillåt mig en lätt invändning. Kronstam skrev stundom krönikor, det här nya teamet levererar blott och bart poänglistor...
Nja, kanske är jag ute och cycklar men visst skrev Sanna en krönika om Systembolagets sortiment i samband med veckans lista. Publicerad på weben men va fan, det räcknas väl ändå
 

Elvis

Medlem
Jag läser gärna bilrecensioner av bilar som är dyrare än jag har råd med, jag läser gärna fototidningar och recensioner av objektiv som jag aldrig skulle lägga så mycket pengar på, men av någon anledning måste (eller väljer) svenska vinrecensenter att nästan enbart skriva om billigast möjliga viner. Bra om det blir en förbättring av det.
 

Per Stade

Lege artis

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Jag läser gärna bilrecensioner av bilar som är dyrare än jag har råd med, jag läser gärna fototidningar och recensioner av objektiv som jag aldrig skulle lägga så mycket pengar på, men av någon anledning måste (eller väljer) svenska vinrecensenter att nästan enbart skriva om billigast möjliga viner. Bra om det blir en förbättring av det.
Vem är överhuvud taget intresserad av bilar man har råd med? Mycket intressant jämförelse tycker jag. (Nu skiter jag i det blå skåpet... men samma gäller väl tjejer..;)
 

Vino fino

Medlem
Blev ju nyfiken när du tipsade om länken och kikade lite på siten, men undrar lite över det vinprovarprotokoll som finns där.
Vid bedömning av kvalitet under rubriken SLUTSATS har han skrivit utomstående.
Märkligt betyg på ett vin.
Våra fantastiska vinskribenter i Svedala, som nästan samtliga saknar formell utbildning i vin. Att de dessutom ska kunna svenska är väl nästan för mycket begärt? 0 av 2 färdigheter måste väl räcka för att utnämna sig själv till "mästare" inom ett skrå?

Kronstam har ju dessutom på egen hand infört beställningssortimentet, fixat "världens bästa" sortiment, uppfunnit hjulet, kommit på champagnemetoden när han besökte en fransk munk, var först på månen, etc. etc.
 

Larseman

Medlem
Bara för balansens skull:
  • Jag tror att BGK har varit till mer nytta än skada för vinkulturen i Sverige
  • BGK hade stor del i att väcka mitt vin-intresse, och att våga prova annat än box och sub-100
  • Jag tycker att det var bra med ett skribent-byte på DN
  • Jag tycker att BGK ibland tenderar att överdriva sin egen betydelse
  • Vi prenumererar fortfarande på både Allt om Vin och Allt om Mat, tycker att det ofta är hyfsat läsvärda artiklar på min nivå (ping @Erica L)
:rolleyes:
 

Vino fino

Medlem
Den här forumjakten på Kronstam, börjar inte den lukta Jante?
Du skall ikke tro at du er noe.
Du skall ikke tro at du kan laere oss noe.
Grundfrågan här är huruvida ett gäng självutnämnda experter--- vi (eller i alla fall jag) pratar alltid om ett kollektiv av vinskribenter, som inte inkluder dig Hans, det vet du sedan tidigare--- förtjänar utsättas för granskning och ifrågasättande.

Vi har svårt att acceptera brist på formella kunskaper när det gäller yrkesutövning i de allra flesta sektorer i samhället. Men i Sverige kommer vinjournalistiken undan, och det finns ju historiska kulturella orsaker till det. Förutom formella förkunskaper behöver man i det glada skribentgänget inte heller arbeta efter någon etablerad metod (läs: blindprovning) eller hålla isär rollerna mellan konsumentrådgivare och leverantörskompis.

Jag tycker det är rimligt, för att inte säga sunt och förnuftigt, att obönhörligen ifrågasätta "sanningar" från den hörnan. Men det har ingenting med Jantelagen att göra. Om min husläkare inte har läkarexamen, inte undersöker mig korrekt innan diagnos, och får extralön från ett läkemedelsbolag, är det ett uttryck för Jantelagen att ifrågasätta läkarens yrkesutövning?

Sen ska man förstås inte hetsa mot person men lite raljerande skämt får man nog leva med om man är svensk "vinexpert". Eller så får man göra som Råbert, stämma hela världen...
 

Per Stade

Lege artis
Den här forumjakten på Kronstam, börjar inte den lukta Jante?
Du skall ikke tro at du er noe.
Du skall ikke tro at du kan laere oss noe.

Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen (Joh 8:7)
Brukar läsa en krönika där en skribent alltid framhåller att han provar blint men ingen annan gör det.
Samme skribent kallar den som är FÖR skicklig på blindprovning för "doftologins idiots savants..."
Ibland är det kul med lite häcklande.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Blev ju nyfiken när du tipsade om länken och kikade lite på siten, men undrar lite över det vinprovarprotokoll som finns där.
Vid bedömning av kvalitet under rubriken SLUTSATS har han skrivit utomstående.
Märkligt betyg på ett vin.
Hehe, det var ju inte det enda som var språkligt märkligt i det protokollet. Efter utseende och före smak kommer rubriken "näsa". På engelska brukar man prata om vinets "nose", men på svenska har jag aldrig hört något annat än doft användas.
Under kvalitet hittar vi inte bara utomstående ("outstanding" - borde väl översättas som utmärkt), utan också fattig ("poor" kan användas om kvalitet, men bör väl då översättas som dålig).
Under arom/smak - citrusfrukt hittar vi "cest". C'est quoi? Gissningsvis är det engelskans "zest" som avses, d.v.s. citrusskal.

Men förklaringen till anglicismerna står ju i klartext längst ner "Vinprovning enligt wset, fritt översatt av allt om vin".
 

Per Stade

Lege artis
Hehe, det var ju inte det enda som var språkligt märkligt i det protokollet. Efter utseende och före smak kommer rubriken "näsa". På engelska brukar man prata om vinets "nose", men på svenska har jag aldrig hört något annat än doft användas.
Under kvalitet hittar vi inte bara utomstående ("outstanding" - borde väl översättas som utmärkt), utan också fattig ("poor" kan användas om kvalitet, men bör väl då översättas som dålig).
Under arom/smak - citrusfrukt hittar vi "cest". C'est quoi? Gissningsvis är det engelskans "zest" som avses, d.v.s. citrusskal.

Men förklaringen till anglicismerna står ju i klartext längst ner "Vinprovning enligt wset, fritt översatt av allt om vin".

Eftersom jag själv aldrig skriver några noteringar, jag har fullt upp med att njuta, så ögnade jag bara igenom formuläret.
Men utomstående stack i ögonen.
Jag trodde att översättaren hade blandat ihop utomordentligt och enastående men din förklaring låter rimlig.
 
Toppen