Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

ChristianB

DipWSET
Instämmer. Om jag anstränger mig ordentligt så kanske jag kan utläsa budskapet "du väljer hur mycket ditt vin är värt", men det är att sträcka sig rätt långt... I just de här fallen med DRC och gänget så borde man kanske betrakta vinerna som t ex tavlor eller något annat konstobjekt, även om det nu görs betydligt fler än bara ett enda original. :) Om jag fick chansen att prova ett sådant vin som de nämner så hade jag varit fantastiskt glad, för allt jag hört om dem är att de ska vara fantastiska! Hade jag haft pengarna till det så hade jag också köpt en flaska, men med tanke på att det innebär några månadslöner i taget för en flaska vin så får jag väl vänta! :)
 

mnor

Medlem
Tolkar artikeln som att man vill beskriva det som till stor del är oåtkomligt för de flesta i Sverige och så samtidigt passa på att säga titta här vilka bra fynd vi har runt 100 sek. Tror egentligen hela artikeln går ut på att få fram sina fantastiska prisvärda tips på viner runt 100 sek.
 

Sörplarn

Medlem
Skrevs lite av Möllen Gubben på SvD.

Deras egna hemsida.
"Den egna vinfabriken är The Winery Hotels hjärta och präglar såväl arkitektur som inredning. Inspirationen är hämtad från ombyggda industrilokaler i Brooklyn och vingårdar i Toscana. Med tegelklädda väggar och stora fönsterpartier kommer hotellet att bilda ett självklart landmärke vid infarten till huvudstaden."

Är detta intressant i Sverige som har så liten befolkningsmängd?
Inget nytt fenomen, men där sånt här existerar finns ju en väldigt stor befolkning och lite bredare utbud generellt för nyfikna även att monopol inte existerar.

Vinfabriken
"Med hjälp av några av Italiens bästa druvor, plockade i Toscana, kommer The Winery Hotel att producera 8000 flaskor vin årligen. För att kvalitetssäkra processen har vi en av Italiens främsta enologer som rådgivare, Luca Rettondini, produktionsansvarig vid Le Macchiole, Bolghere, Toscana. Tillsamans med svenska vinmakaren Johan Zälle, från Högberga vinfabrik, garanterar Luca en vinproduktion av högsta klass. Hela framställningsprocessen kommer att kunna följas av hotellets besökare. Gästerna kan sedan njuta av vinet i både baren och restaurangen."

En av företagarna har ju Scandic hotel-kedjan i bakfickan, så pengar lär finnas.

Vad tror ni, kan det vara lönt att besöka detta hotel när portarna är uppslagna (byggs just nu)?
Blir detta en flopp?
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
Bara jag som får massa frågetecken hur delar av artikeln är vinklad?
Från att joddla om exklusivt till en massa trams och smyg reklam?

Kunde varit uppdelat då första delen av artikeln var intressant hur mycket som säljs och lite annat mys om bedragare, men fortfarande har vi inte i Sverige fördelen som tex Danmark har angående vin-auktioner, vilket lyser med sin frånvaro av herr Bosse. Åtta hela åtta sen starten för 10 år seden. Ja man dansar schottis av glädje...

Att monopolet det är grejer det lyfts återigen upp som något självklart för svensken vilket den störande bilden mitt i artikeln påpekar att minsann vi är så himla duktiga, men far bara med halv sanningar, och stora hela är Sveriges vin-auktioner urusla jämfört friare marknader inte de viner som säljs utan sättet det hanteras på vilket lyser med sin frånvaro.

Men kul att folk spottat upp sig till 80 spänn flarran från 60 pix, att påstå det som dramatiskt? Har fynden ökat i pris, vet ens Bosse vad inflation är?
Förstår inte varför han påpekar det ens?

Beroende vart ifrån man räknar detta så kallade lyft, kan man sägs att det fortfarande kostar 60 pix, då pengar alltid tappar sitt värde med inflation, vad säger att svensken då dricker bättre?

Bigmacen hos donken har ju blivit högre prissatt, men är samma blask till burgare 2005 som idag 2015 trots ett högre pris.

Att det överlag upplevs som ett ökande intresse för vin är väldigt bra dock, ju fler motståndare som eventuellt vaknar till avskaffande av monopolet ju bättre.
 

ChristianB

DipWSET
Fantastisk parallell till BigMac, @Sörplarn! Det är ju ett tag sedan nu men förr kostade väl en meny 45 kr? Och i dagsläget typ.. 79kr? Nära på dubbla priset men samma skräp. I samma anda kan det ju vara värt att nämna att vissa viner som funnits i evigheter har tryckt en kändis på etiketten och sedan höjt priset med 20 pix. :p Medelpriset för en flaska vin går kanske snarare upp med prishöjningar än kvalitetstänk?
 

Sörplarn

Medlem
Fantastisk parallell till BigMac, @Sörplarn! Det är ju ett tag sedan nu men förr kostade väl en meny 45 kr? Och i dagsläget typ.. 79kr? Nära på dubbla priset men samma skräp. I samma anda kan det ju vara värt att nämna att vissa viner som funnits i evigheter har tryckt en kändis på etiketten och sedan höjt priset med 20 pix. :p Medelpriset för en flaska vin går kanske snarare upp med prishöjningar än kvalitetstänk?

Ja logiken av Bosse blir då att fynda bigmc innan de tar slut, priset går ju stadigt upp, fynd, prisvärt, O.S.V.
Du kanske gav gyllen måsen ett tips, sätt ett valfritt kändis nylle på valfri pappkartong med hamburgare i och vips menyn kan säljas för 99 riksdaler (förr 79), en dramatiskt höjning med 20 spänn över dagen, marknads föring och ekonomiska faktorer är fantastiska, men inte en del av Sveriges vin-skribenter.

Men priset över tid, bara lek med tanken på årligt inflation på 2,2%, gör att vinflaskan 2005 som kostade 60 spänn idag 2015 blir 73,20 Kronor.

Dramatiskt, har man blivit fin-vins drickare helt plötsligt?
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
Nu är ni sådär rabiata igen ;)
Jag försvarar inte monopolet, men jag måste nog försvara skribenten i någon mån.
Det står ju tydligt att priserna per liter är omräknade i 2014 års penningvärde http://www.dn.se/mat-dryck/allt-dyrare-vinflaskor/
så nog ligger det något i att det köps dyrare vin trots BiB-revolutionen.

Var detta jag reagera av Bossse som skrev -"allt bättre, och dyrare, viner".
Tar vi fram pris snittet, så följer konsumenter hos SB endast inflations-mönstret och så värst dramatiskt är det inte, och då blir
ju frågan handlas det igentligen "allt bättre, och dyrare viner"?

Antagligen inte, samma skit en modernare och dyrare prislapp, med likvärdigt innehåll.

Men visst jag kan var överkänslig. ;)
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu är ni sådär rabiata igen ;)
Jag försvarar inte monopolet, men jag måste nog försvara skribenten i någon mån.
Det står ju tydligt att priserna per liter är omräknade i 2014 års penningvärde http://www.dn.se/mat-dryck/allt-dyrare-vinflaskor/
så nog ligger det något i att det köps dyrare vin trots BiB-revolutionen.
Håller med och låter för en gångs skull bli att vara obstinat, har inga som helst problem med artikeln utan tror att han har en poäng.
 

Larseman

Medlem
Var detta jag reagera av Bossse som skrev -"allt bättre, och dyrare, viner".
Tar vi fram pris snittet, så följer konsumenter hos SB endast inflations-mönstret och så värst dramatiskt är det inte, och då blir
ju frågan handlas det igentligen "allt bättre, och dyrare viner"?

Antagligen inte, samma skit en modernare och dyrare prislapp, med likvärdigt innehåll.

Men visst jag kan var överkänslig. ;)
Men hallå, inflationen är borträknad :vägg:
 
Toppen