Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Sörplarn

Medlem
Men hallå, inflationen är borträknad :vägg:

Hur då, vart nämns att inflation är borträknad?
Inflations kalkyl för att få fram ett penningvärde för 2014 mot 1996 bör finnas, vad för värde DN använder vet jag ej.

Hur får man annars fram ett värde?
Inflation = Dyrare (penningmängd ökar, penningvärde krymper)
Deflation = Billigare (penningmängd krymper, penningvärde ökar)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
katt.jpg
 

Larseman

Medlem
Hur då, vart nämns att inflation är borträknad?
Inflations kalkyl för att få fram ett penningvärde för 2014 mot 1996 bör finnas, vad för värde DN använder vet jag ej.

Hur får man annars fram ett värde?
Inflation = Dyrare (penningmängd ökar, penningvärde krymper)
Deflation = Billigare (penningmängd krymper, penningvärde ökar)
Sista kommentar i detta ärende, jag lovar :confused:
Om det står att priserna anges i 2014 års penningvärde så innebär det att priserna är omräknade enligt KPI. Om det står att en liter i snitt kostade 101kr 1996 så kostade den i 1996 års penningvärde troligen bara 60kr eller nå't sån't. KPI för alkohol finns för övrigt att hitta på scb.se (http://scb.se/sv_/Hitta-statistik/S...PI/33772/33779/Konsumentprisindex-KPI/291619/) Att det inte står exakt hur det har gjorts kanske beror på att det är en dagstidning och inte en vetenskaplig artikel presenterad i någon etablerad vetenskaplig tidskrift.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Sista kommentar i detta ärende, jag lovar :confused:
Om det står att priserna anges i 2014 års penningvärde så innebär det att priserna är omräknade enligt KPI. Om det står att en liter i snitt kostade 101kr 1996 så kostade den i 1996 års penningvärde troligen bara 60kr eller nå't sån't. KPI för alkohol finns för övrigt att hitta på scb.se (http://scb.se/sv_/Hitta-statistik/S...PI/33772/33779/Konsumentprisindex-KPI/291619/) Att det inte står exakt hur det har gjorts kanske beror på att det är en dagstidning och inte en vetenskaplig artikel presenterad i någon etablerad vetenskaplig tidskrift.
Hur mycket har alkoskatten gått upp med?
 

Sörplarn

Medlem
Sista kommentar i detta ärende, jag lovar :confused:
Om det står att priserna anges i 2014 års penningvärde så innebär det att priserna är omräknade enligt KPI. Om det står att en liter i snitt kostade 101kr 1996 så kostade den i 1996 års penningvärde troligen bara 60kr eller nå't sån't. KPI för alkohol finns för övrigt att hitta på scb.se (http://scb.se/sv_/Hitta-statistik/S...PI/33772/33779/Konsumentprisindex-KPI/291619/) Att det inte står exakt hur det har gjorts kanske beror på att det är en dagstidning och inte en vetenskaplig artikel presenterad i någon etablerad vetenskaplig tidskrift.

Ja inte rätt forum för detta så får respektera det, och glider inte in mer på det, jag ger mig, då jag kommer glida iväg inom penningmängd e.t.c. då jag är ute efter ett "värde" svårt ämne att förklara på nätet så det blir rätt, lust att ta en flaska vin och leka filosof någon gång över ämnet @Larseman?

Men för att återgå, "allt bättre, och dyrare, viner", 2005 låg många viner under 100 lappen, men idag skulle ligga över 100 lappen, visst kan katagorin över 300 klassen ha ökats även minskat, det vet vi inte då det inte visas i SBs delrapporter. Endast 39 SEK till över 100 SEK, sen är det tomt. Då allt inom 100 SEK och uppåt klumpas ihop.

Intressant då oftast de med intresse, håller sig till 200-2500 kronor, så skulle det vara intressant och se hur mycket som säljs. Så jag labba lite i excel med 2009 och 2014 varu-försäljning för att få fram något, per vara, och det sträcker sig till 2009.

Man märker att efter 300 (400-uppåt) krymper det rejält i försäljning, men det ökar över åren antar jag då jag inte gått igenom 2010-2013. Även valt att visa utan kioskvältaren Amarone för just nyfikhetens skull.

Så var 200 SEK och uppåt.
  • 2014 1715399,25 liter.
  • 2009 1307303,25 liter.
Utan Amarone.
  • 2014 1497787,5 liter.
  • 2009 1168592,25 liter.
300 SEK och uppåt.
  • 2014 668934,75 liter.
  • 2009 538171,5 liter.
Utan Amarone.
  • 2014 645219 liter.
  • 2009 516342 liter.
400 SEK och uppåt.
  • 2014 171597 liter.
  • 2009 87528,75 liter.
Utan Amarone.
  • 2014 164910,75 liter.
  • 2009 82332 Liter.
https://www.systembolaget.se/OmSystembolaget/Forsaljningsstatistik/
Så jag kryper tillbaka till grottan jag vröla ifrån. :)

*Edit, glömde att detta är endast 0,750 flaskor!
Så SB har sålt ett par liter till.
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
"Systembolaget får Gräddfil"

"Det handlar om fyra större förändringar:
  1. Möjligheten att skicka varuprover till journalister försvinner.
  2. Vinprovningar för journalister är bara tillåtna i lokaler med utskänkningstillstånd och om journalisterna betalar
  3. Värdeomdömen i alkoholreklam förbjuds. Citat, intyg eller liknande är tillåtet, men inte "rena värdeomdömen" vilket kan tolkas som påståenden.
  4. Förpackningarna ska begränsas till vad som på ett naturligt sätt hänger samman med varan."
 

ChristianB

DipWSET
Jag har inte kikat närmare på punkterna 1,3 och 4 i ovan nämnda lista, men det känns som att punkt 2 är rakt av korkad. Är det så att Konsumentverket medvetet går in för att sabotera det svenska vindrickandet, så att journalisterna får skaffa fram produkterna själva (förutom de som provas på Systembolagets provningar)? Precis som det sägs i artikeln tycks det mig som att det här strider mot konkurrenslagstiftningen, vilket borde vara den viktiga punkten att värna om för Konsumentverket. De upphör visst aldrig att förvåna...
 

Sörplarn

Medlem
Fairtrade-Viner.

"Vinbanken" Är detta en bra idé?
Missade själv denna artikel som skrevs i Februari.

Systembolaget är ju såklart STOR entusiast.
Men det finns ju mycket som talar emot.

Tillägg till artikeln vilket många tydligen inte känner till om svenska "Fair-Trade", och kan förklarar varför det är så dyrt kontra kvalité, mycket av de pengar som samlas in brukar försvinna på vägen innan det når de behövande, plus det är jätte-dyrt.

Lite mer info från Uvell obs lång läsning, med snaskiga saker om politker som fifflat och även länkar.

Expressen skrev om detta 2008.

"Fairtrade kallar sig själva för en oberoende märkning. Men det svenska aktiebolaget ägs av LO och Svenska Kyrkan. Magdalena Streijffert, som är generalsekreterare för föreningen Fairtrade, var socialdemokratisk riksdagsledamot fram till 2010."
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En rätt kul formulering i Decanter om vingårdspriser i Bourgogne av Bill "Burgundy Report" Nanson: "As vineyard prices in Burgundy reach ever-more obscene heights..." Lite som bostadsrätter i Stockholm med andra ord.
 

Livermore

Medlem
Hänger inte riktigt med i svängarna men har DEN HÄR dykt upp ännu?

I like.
SBs såkallade tidsresa tar priset i generaliserande och lägger fram för en svensk rent av kränkande påståenden. Reklamfilmen är inte heller mycket bättre. I sin iver att att påvisa att SB MINSANN INTE har intresse att tjäna pengar så svartmålar de (och generaliserar även här) alla som någonsin försökt att marknadsföra en produkt.
 

Larseman

Medlem
Enligt CAN:s monitormätning har internethandeln med alkohol minskat från 0,17 liter/person till 0,10 mellan 2013 och 2014. Små siffror och troligen stor felmarginal. Ändå skriver IOGT-NTO (http://www.accentmagasin.se/politik/inga-stora-forandringar-alkoholkonsumtionen/) att
"Internethandeln, som är föremål för mycket diskussion och debatt, svarar endast för 0,1 av de 9,3 litrarna. Men ändå är det en ökande källa."
Häxjakten fortsätter, ändamålen helgar medlen :mad:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Enligt CAN:s monitormätning har internethandeln med alkohol minskat från 0,17 liter/person till 0,10 mellan 2013 och 2014. Små siffror och troligen stor felmarginal. Ändå skriver IOGT-NTO (http://www.accentmagasin.se/politik/inga-stora-forandringar-alkoholkonsumtionen/) att
"Internethandeln, som är föremål för mycket diskussion och debatt, svarar endast för 0,1 av de 9,3 litrarna. Men ändå är det en ökande källa."
Häxjakten fortsätter, ändamålen helgar medlen :mad:
Trist att läsa att internethandeln har minskat. Kanske behöver vi intensifiera våra köp online för att få till en ökning. Själv så handlar jag alltför sällan online...
 
Toppen