Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

gece

Man vänjer sig.
Vi som läser SvD har nu förmånen att varannan lördag få SvD Vin och Mat (snarare en avknoppning av Perfect Guide än egentliga SvD). Uttalad målgrupp är förstås "er, vinkonsumenterna" och inte "de flugbärande vinsnobbarna som ser ner på alla som inte kan skilja en Verdicchio från en Vermentino" (antar att det är oss de menar?).

Förutom Mikael Mölstad får vi även möta en ganska rejäl uppsättning andra vinskribenter - varav samtliga får finna sig i att se sin existens skuggas av den (om man ska tro tonfallet i intervjun med honom) allsmäktiga Bengt-Göran "BG" Kronstam!! I en intervjun med Viggo Cavling (som slår an det kritiska tonläget för hela publikationen med att konstatera att BGK "är en idol och i många år följde jag hans vintips slaviskt") får vi reda på varför blindtester inte funkar:

Blindtester är inte BG:s favoritsysselsättning.
- Det är bara för folk som vill gissa vin. Jag är fackman och vill veta så mycket som möjligt om det vin jag dricker, för att kunna avgöra om det är bra eller dåligt, om det är prisvärt eller inte. Du kan jämföra med en bilskribent, han skulle aldrig köra en bil med förbundna ögon.
Ja, just det... det går inte att avgöra om ett vin är bra eller dåligt bara genom att smaka på det. Reverse label drinking ftw!

På andra ställen i bilagan får vi veta att det främsta problemet med Systembolaget är att utbudet i butikerna styrs av konsumentefterfrågan, och det enklaste sättet att komma runt detta är att använda beställningssortimentet, helst då genom SvDs sajt där man kan plocka ihop sin inköpslista med tips från skribenterna och veckans annonsörer.

Egentligen tycker jag det är ett ganska trevligt initiativ med lite mer någonting djuplodande om vin än "rött vin, kryddigt och mustigt, 89kr/75cl, ⚅". Jag kan acceptera att jag inte är målgrupp för allt de skriver, att höja allmänbildningen hos gemene man gynnar mig också. Nya skribenter som Maria Collsiöö, Linda Stensen och Johan Sjöstedt som faktiskt jobbat som sommelierer borde kunna lyfta blicken och vidga vyerna... men jag tror de hålls i strama tyglar. Det gamla välkända monopolkramandet fortgår. Jag förväntar mig inte att de ska förkasta och fördöma monopolet, men att annan näthandel än BS inte ens nämns känns lagom mossigt.

På tal om SvD får man väl också passa på att ge MM lite krediter då han ger sex prickar till -94 Viña Tondonia Gran Reserva Blanco och kallar det "värt varenda krona". Även om det innebär att jag måste hitta något annat att leka hipster med.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Blindtester är inte BG:s favoritsysselsättning.
- Det är bara för folk som vill gissa vin. Jag är fackman och vill veta så mycket som möjligt om det vin jag dricker, för att kunna avgöra om det är bra eller dåligt, om det är prisvärt eller inte. Du kan jämföra med en bilskribent, han skulle aldrig köra en bil med förbundna ögon.
Vilken urbota dum jämförelse! Jag tror bestämt att herr BG bör ta lite sensoriklektioner. Bilskribenter måste såvitt jag vet ha körkort för att få köra och recensera bilar...
 

Vino fino

Medlem
Jag minns inte när Viggo Cavling senast gjorde något "reportage" som inte var sponsrat av någon. Vet heller inte på vilket sätt som BGK är kvalificerad som "fackman".

Men det är underbart att låta dessa herrar babbla fritt, för då kommer all galenskap fram i dagen. Och de förnekar sig inte. Hahahahaha.
 

ChristianB

DipWSET
Jag bläddrade runt lite i den här bilagan hos mina föräldrar idag; inget som är värt att nämna egentligen, förutom just BGKs något märkliga självproklamerade status... För att se på den ljusa sidan av det här debaclet med viner rekommenderade av skribenter så tycker jag mig märka en liten minskning av beställningar på dessa i butiken där jag jobbar. Visst kommer det in en del med tidningsurklipp och viftar med lappar med artikelnummer men det känns som att färre beställer ett vin rakt av från en artikel. Möjligen är det önsketänkande, möjligen är det en liten skiftning i trenden av vad som konsumeras ute i hushållen.

Min tro är att mer klassiska distrikt står på önskelistorna och har gjort så en tid nu, men det är först i tidningar som t ex SvD Mat och Vin som man märker att det hänt något, när det plötsligt rekommenderas Côtes-du-Rhône för 320 kr. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Och grattis PM i Växjö som går från klarhet till Klarhet!

-Och grattis till mig för två grabbar från PM har ju öppnat en filial med Restaurang Postgatan i Kalmar där ambitionen är mist lika hög som på PM och siktet ställt på stjärnstandard! Det finns hopp även i mörkaste Småland :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
När skall våra myndigheter med Systembolaget i spetsen börja fokusera på rätt saker? Att vägra ta in ett öl som råkar ha två olika etiketter (av god moralisk anledning) är tydligen såpass illa att lanseringen stoppas av principskäl. Varför då inte minimera den överdrivna mängden plonk också i samma principfasta anda? :confused:

http://www.expressen.se/gt/systemet-stoppar-antigay-protesten/

Kan också meddela att jag har skickat tre mail till SB:s kundtjänst med frågor om deras lanseringslistor. Tydligen så svarar de inte ens på min ödmjuka förfrågan av ren princip! :mad:
 

magnum

Epernay, Frankrike
När skall våra myndigheter med Systembolaget i spetsen börja fokusera på rätt saker? Att vägra ta in ett öl som råkar ha två olika etiketter (av god moralisk anledning) är tydligen såpass illa att lanseringen stoppas av principskäl. Varför då inte minimera den överdrivna mängden plonk också i samma principfasta anda? :confused:

http://www.expressen.se/gt/systemet-stoppar-antigay-protesten/
Här håller man sig till pricipen maximalt med plonk och här tycker jag SB är orubbligt och principfast.
 
Håller du till i Karlskrona?

I så fall måste du ju nästan komma till Kalmar på provning någon gång!
Ja jag har sett att du huserar i grannstaden, det ska jag absolut göra! Och lägga en beställning hos franska vinlistan samtidigt, tydligen avhämtning i kalmar. Vinförutsättningarna synes på alla sätt vara bättre i kalmar..
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nja, det har väl börjat bli lite bättre nu när man lyckats rydda ihop lite vinintresserat folk men har fortfarande inte fått ihop vårt första riktiga BYOB men ambitionen är att det ska bli något till hösten men vi kör en provning 30 maj på lite sommargrejer. Inboxa gärna om du vill veta mer :)
 

Håkan

Medlem
Ang blindprovningens faror ("som att köra bil med förbundna ögon") bör påpekas att blindprovaren testar BÅDE blint och öppet.
Först blint - och sen efter facitkoll öppet, med det han sparat i glaset. Han missar alltså inget, får bara en extra input.
Jag tycker det är beklagligt att så många vinskribenter skyr blindprovning och har missuppfattat detta begrepp så grovt. Blindprovning är INTE om att gissa rätt, det är att ge ett vin en objektiv bedömning av vinet. Man är så paniskt rädd för att blotta sig, varför inte istället visa sig ödmjuk och villig att lära sig mer. Vad är det man har att förlora? Jag skulle faktiskt läsa mer av en person som är villig att öppna sig och visa sig vara villig att lära sig mer. Jag har ett flertal gånger provat blint med en vinskribent (tror inte han provar blint på släppen dock), han är inte någon av de bästa vinprovare jag provat med men iochmed att han vågar prova blint har jag ett mycket större förtroende för honom än någon som aldrig provar blint. BKG har aldrig gått att få till en blindprovning och kommer aldrig att gå att få till en blindprovning. Han måste odla myten om sig själv.
För några år sen så prissatte Systembolaget ett vin fel i ordinarie sortimentet (200 istället för 500), AlltOmVin satte 3 stjärnor, problemet var bara att vinet funnits i beställningssortimentet för 550 kr och AlltOmVin satte 5 stjärnor. Parker hade 95 p på vinet. Denna fadäs hade kunnat undvikas om man inte sneglat på priset och tänkt att ett vin för 200 kr kan inte få mer än 3 stjärnor.
Sedan, skall man prova 300 viner i segmentet 50-70 kr så kanske inte blindprovning ger såvärst mycket.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker det är beklagligt att så många vinskribenter skyr blindprovning och har missuppfattat detta begrepp så grovt. Blindprovning är INTE om att gissa rätt, det är att ge ett vin en objektiv bedömning av vinet. Man är så paniskt rädd för att blotta sig, varför inte istället visa sig ödmjuk och villig att lära sig mer. Vad är det man har att förlora? Jag skulle faktiskt läsa mer av en person som är villig att öppna sig och visa sig vara villig att lära sig mer. Jag har ett flertal gånger provat blint med en vinskribent (tror inte han provar blint på släppen dock), han är inte någon av de bästa vinprovare jag provat med men iochmed att han vågar prova blint har jag ett mycket större förtroende för honom än någon som aldrig provar blint. BKG har aldrig gått att få till en blindprovning och kommer aldrig att gå att få till en blindprovning. Han måste odla myten om sig själv.
För några år sen så prissatte Systembolaget ett vin fel i ordinarie sortimentet (200 istället för 500), AlltOmVin satte 3 stjärnor, problemet var bara att vinet funnits i beställningssortimentet för 550 kr och AlltOmVin satte 5 stjärnor. Parker hade 95 p på vinet. Denna fadäs hade kunnat undvikas om man inte sneglat på priset och tänkt att ett vin för 200 kr kan inte få mer än 3 stjärnor.
Sedan, skall man prova 300 viner i segmentet 50-70 kr så kanske inte blindprovning ger såvärst mycket.
Tack fär dina kloka ord! Du har verkligen fattat vad hela blindprovningsgrejen handlar om. Det är vad som finns i glaset som är viktigt att bedöma, resten är bara kuriosa och trevliga anekdoter. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Parker berättar att den poängskala han skapat, den som anses vara sin equa non, är subjektiv - det gäller iofs all provning; men när han säger att skillnaden mellan 97, 98, 99 och 100 poäng är baserat på vilka känslor vinet frammanar så säger han ju rätt upp och ned att hans hundrapoängsskala bara är till för honom. Kukvrede vilken lång mening.

I förlängningen betyder ju det att bara vi kan själva kan finna och dricka det perfekta vinet. Inget nytt under solen således, förutom attjag tycker att han skjuter advokaten lite i sank.

http://www.thedrinksbusiness.com/2015/05/parker-not-awarding-100-points-irresponsible/
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Parker berättar att den poängskala han skapat, den som anses vara sin equa non, är subjektiv - det gäller iofs all provning; men när han säger att skillnaden mellan 97, 98, 99 och 100 poäng är baserat på vilka känslor vinet frammanar så säger han ju rätt upp och ned att hans hundrapoängsskala bara är till för honom. Kukvrede vilken lång mening.

I förlängningen betyder ju det att bara vi kan själva kan finna och dricka det perfekta vinet. Inget nytt under solen således, förutom attjag tycker att han skjuter advokaten lite i sank.

http://www.thedrinksbusiness.com/2015/05/parker-not-awarding-100-points-irresponsible/
När jag såg den bombmatta av 100-poängare han gav till Bordeaux 2009orna (ett 20-tal viner), så fick jag känslan av att han tyckte "äh va fan, vem orkar skilja på 98, 99 och 100 poäng - jag ger 100 pinnar till allt som är riktigt bra". Väldigt många slott fick sin första 100-poängare i den årgången. Då hävdade Parker att han inte ändrat sin skala, utan att vinerna blivit bättre jämfört med 1980- och 1990-talsårgångarna. Nu låter det som att han säger att han blivit mer bekväm med att dela ut 100-poängare, vilket för mig trots allt låter som en ändring av skalan uppe på toppen.
 
Toppen