Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Allt Systembolaget gör som kan leda till deras snara undergång ska välkomnas! Efter att Systembolagets inköps- och sortimentmodell(er) i nära 20 år har gjort svenskar till de mest boxpimplande i världen finns det inte en susning i helvete att de kan förbjuda skiten utan allvarliga opinionskonsekvenser. Systembolagets fortsatta existens bygger ju på att Svenne i Bagarmossen kan acceptera deras existens, i alla fall med hjälp av en hel del propaganda (varav en del direkta lögner) och moralkakor, vilket i de flesta fall bygger på att de inte riktigt vet hur det funkar utomlands i fria länder som inte är kvar i DDR-eran.
Dessutom är det långt från säkert att slutsatser från svenska alkoholforskare (vars vetenskapliga kvalitet sällan imponerar) duger som argumentation i EU-domstolen, eftersom ett svenskt förbud mot en viss förpackningstyp eller förpackningsstorlek garanterat hamnar i en rättsprocess där.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Men någon har ju redan funnit lösningen på problemet:

"Några deltagare på alkoholkonferensen tyckte även att det borde vara obligatoriskt med mätsticka på boxarna för att lättare kunna se hur mycket som dricks."

-Är det inte lite att uppfinna hjulet på nytt, en glasflaska har ju redan en fiffigt inbyggd nivåindikering i form av semitransparent glas.
Kanske Systembolaget skulle revolutionera sin sortimentsmodell och istället försöka med att sälja vin på denna förpackningarnas månlandning 2.0?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En kritisk krönika om monopolet.
Den hade kunnat vara lite spetsigare och med lite fler exempel. Men, man får taga det lilla goda med det övriga. Förstår hans försiktighet, dock. Önskar jag hade Fäjjan och kunde kommentera... Åååh... Det kliar överallt!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Allt Systembolaget gör som kan leda till deras snara undergång ska välkomnas! Efter att Systembolagets inköps- och sortimentmodell(er) i nära 20 år har gjort svenskar till de mest boxpimplande i världen finns det inte en susning i helvete att de kan förbjuda skiten utan allvarliga opinionskonsekvenser. Systembolagets fortsatta existens bygger ju på att Svenne i Bagarmossen kan acceptera deras existens, i alla fall med hjälp av en hel del propaganda (varav en del direkta lögner) och moralkakor, vilket i de flesta fall bygger på att de inte riktigt vet hur det funkar utomlands i fria länder som inte är kvar i DDR-eran.
Dessutom är det långt från säkert att slutsatser från svenska alkoholforskare (vars vetenskapliga kvalitet sällan imponerar) duger som argumentation i EU-domstolen, eftersom ett svenskt förbud mot en viss förpackningstyp eller förpackningsstorlek garanterat hamnar i en rättsprocess där.
Som vanligt väl formulerat mot en stockkonservativ verklighet som pimplar sin egen förträfflighet och gör allt för att överleva sig själva, så länge det går. Låt oss skåla för deras förestående undergång! Skåååål!

Kanske någon orkar fila en kåmpläjnt till Europadomstolen? Jag hjälper fö gärna till att fila på sådan text. Nordkorea skall med ont fördrivas!
 
Tar de bort lådvinerna kan vi ju inte längre snobba med att vi inte dricker skiten!
Och som skribent kan du heller inte skryta om att ha bojkottat Systemets populäraste provning, den av sortimentets samtliga BiBs.
De här aspekterna tycks forskarna ha missat...
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tar de bort lådvinerna kan vi ju inte längre snobba med att vi inte dricker skiten!
Och som skribent kan du heller inte skryta om att ha bojkottat Systemets populäraste provning, den av sortimentets samtliga BiBs.
De här aspekterna tycks forskarna ha missat...
Bröd och skådespel åt folket i form av BIB så blir det fler goda viner kvar till dem som har vett att uppskatta dem...
 

Vino fino

Medlem
Plockade upp RVF hos lokala hökaren i förmiddags. I en studie har de klämt in folk i en MRI-scanner och låtit dem testa vin. Ena kontrollgruppen sommelierer, MW:ar och andra lärda, andra kontrollgruppen folk utan formella vinkunskaper (dvs. sådana som Bengt-Göran Kronstam).

Så här såg hjärnaktiviteten ut.

IMG_8309.JPG
 

chambertin

Medlem
Plockade upp RVF hos lokala hökaren i förmiddags. I en studie har de klämt in folk i en MRI-scanner och låtit dem testa vin. Ena kontrollgruppen sommelierer, MW:ar och andra lärda, andra kontrollgruppen folk utan formella vinkunskaper (dvs. sådana som Bengt-Göran Kronstam).

Så här såg hjärnaktiviteten ut.

Visa bifogad bild 4095
Ligger man inte ner i en MRI-scanner ?:)
 

gece

Man vänjer sig.
Men det är underbart att låta dessa herrar babbla fritt, för då kommer all galenskap fram i dagen. Och de förnekar sig inte. Hahahahaha.
Nu känner jag mig säker på att de bara trollar oss. Från lördagens Perfect Guide, när Cavling förtäljer om sitt besök till Woodstockholm: Till den får vi en amerikansk vit bourgogne som smakar så långt från den kalkstensfyllda Loiredalen det går att komma.

WHAT IS THIS I DON'T EVEN
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu känner jag mig säker på att de bara trollar oss. Från lördagens Perfect Guide, när Cavling förtäljer om sitt besök till Woodstockholm: Till den får vi en amerikansk vit bourgogne som smakar så långt från den kalkstensfyllda Loiredalen det går att komma.

WHAT IS THIS I DON'T EVEN
Är detta verkligen ett ÄKTA citat?
Det är ju så urbota att... Lite samma förvirrade känsla som jag får då jag dricker bubblande rosé sherry från Mosel och inte hittar igen deras blommiga Brettighet.
 
Toppen