Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Vino fino

Medlem
H
Men förklaringen till anglicismerna står ju i klartext längst ner "Vinprovning enligt wset, fritt översatt av allt om vin".
Kan inte låta bli att undra om WSET har givit Allt om Vin tillstånd till detta... :rolleyes::rolleyes::rolleyes: Jag har väldigt svårt att tro det.

Mycket bra exempel på vad jag starkt ogillar hos våra stjärnor i vinpressen.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kan inte låta bli att undra om WSET har givit Allt om Vin tillstånd till detta... :rolleyes::rolleyes::rolleyes: Jag har väldigt svårt att tro det.

Mycket bra exempel på vad jag ogillar starkt hos våra stjärnor i vinpressen.
Förstår inte riktigt. Vad är det du ogillar? Att dom inte utryckligen skriver om dom har tillstånd från WSET eller inte? Tycks ju som en skitsak.

Jag har inga extremt höga tankar om svensk vinjournalistik, tycker mycket av det är bedrövligt. Men kan tycka att ditt ogillande och tyckande är grovt generaliserande och som att du snarare söker efter detaljer att bli irriterad över än att faktiskt diskutera hur du vill att det skall vara. Finns massor av vinjournalister och att dra dom över samma kam är helt orimligt. Om det är strukturer du har problem med så går det ju att diskutera på ett mer konstruktivt sätt.



Ser fram emot att bli emotsagd och motbevisad :)
 

Vino fino

Medlem
Förstår inte riktigt. Vad är det du ogillar? Att dom inte utryckligen skriver om dom har tillstånd från WSET eller inte? Tycks ju som en skitsak.

Jag har inga extremt höga tankar om svensk vinjournalistik, tycker mycket av det är bedrövligt. Men kan tycka att det ditt ogillande och tyckande är grovt generaliserande och som att du snarare söker efter detaljer att bli irriterad över än att faktiskt diskutera hur du vill att det skall vara.

Ser fram emot att bli emotsagd och motbevisad :)
Jag tycker det finns många bra exempel på bra vinjournalistik både i US, UK, Fra, Spa, m.fl. Kännetecknande är att man tydligt separerar å ena sidan krönikor med personliga tyckanden och å andra sidan formella (blind)provningar med grupper av kvalificerade deltagare som ger en sammantagen bild. Man är också noga med att specificera metodik och passar sig för nära relationer med leverantörer eller producenter. Jag gillar bl.a. Decanter, Jancis, RVF, Peñin, och faktiskt också gamla Råbert, tro't eller ej.

Vad jag ogillade just i fallet med "slarvet" med upphovsrätten i är att svenska skribenter sällan uppger någon formell kvalifikation eller metodik men det går tydligen utmärkt att låna material från en av de erkända utbildningsinstanserna för att skänka trovärdighet till sin egen profil. Om de har fått tillstånd av WSET så ska jag vara karl nog att skriva ut sidan och äta upp mina ord.

Jag tycker kanske inte att jag letar efter detaljer utan jag försöker bara vara en god samhällsmedborgare som manar till försiktighet och ansvar vid konsumtion av vinhaltiga spalter i svensk press. ;)

Jag tror också att det är skillnad på person och företeelse. När det gäller företeelse får man gnälla rätt mycket, tycker jag. Typ skattetrycket eller vad du nu vill. Och ibland får man också vara osaklig, för det är kul och skänker lite udd. Men jag tror inte du kan hitta något gnäll från mig riktat mot någon person här på forumet. Jag brukar gnälla på Råbert och BGK, men det är mest raljerande. Vi har ju däremot sett exempel på personligt riktat gnäll här i dagarna och det kanske vi ska försöka hålla tillbaka.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Förstår inte riktigt. Vad är det du ogillar? Att dom inte utryckligen skriver om dom har tillstånd från WSET eller inte? Tycks ju som en skitsak.

Jag har inga extremt höga tankar om svensk vinjournalistik, tycker mycket av det är bedrövligt. Men kan tycka att ditt ogillande och tyckande är grovt generaliserande och som att du snarare söker efter detaljer att bli irriterad över än att faktiskt diskutera hur du vill att det skall vara. Finns massor av vinjournalister och att dra dom över samma kam är helt orimligt. Om det är strukturer du har problem med så går det ju att diskutera på ett mer konstruktivt sätt.

T. ex. vore kanske följande frågor intressanta att få svar på.

  • Vilka vinjournalister tycker du är riktigt dåliga?
  • Vilka tycker du är ok?
  • Vad är skillnaden?
  • Vad förväntar du dig att de skall skriva om? Vilka skall dom skriva för?
  • Vilken utbildning och vilket praktiskt arbetssätt tänker du dig att dom borde ha?


Försöker förstå, och ser fram emot att bli emotsagd och motbevisad :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag tycker det finns många bra exempel på bra vinjournalistik både i US, UK, Fra, Spa, m.fl. Kännetecknande är att man tydligt separerar å ena sidan krönikor med personliga tyckanden och å andra sidan formella (blind)provningar med grupper av kvalificerade deltagare som ger en sammantagen bild. Man är också noga med att specificera metodik och passar sig för nära relationer med leverantörer eller producenter. Jag gillar bl.a. Decanter, Jancis, RVF, Peñin, och faktiskt också gamla Råbert, tro't eller ej.

Vad jag ogillade just i fallet med "slarvet" med upphovsrätten i är att svenska skribenter sällan uppger någon formell kvalifikation eller metodik men det går tydligen utmärkt att låna material från en av de erkända utbildningsinstanserna för att skänka trovärdighet till sin egen profil. Om de har fått tillstånd av WSET så ska jag vara karl nog att skriva ut sidan och äta upp mina ord.

Jag tycker kanske inte att jag letar efter detaljer utan jag försöker bara vara en god samhällsmedborgare som manar till försiktighet och ansvar vid konsumtion av vinhaltiga spalter i svensk press. ;)

Jag tror också att det är skillnad på person och företeelse. När det gäller företeelse får man gnälla rätt mycket, tycker jag. Typ skattetrycket eller vad du nu vill. Och ibland får man också vara osaklig, för det är kul och skänker lite udd. Men jag tror inte du kan hitta något gnäll från mig riktat mot någon person här på forumet. Jag brukar gnälla på Råbert och BGK, men det är mest raljerande. Vi har ju däremot sett exempel på personligt riktat gnäll här i dagarna och det kanske vi ska försöka hålla tillbaka.
Tack för ett bra svar! :)
 

Per Stade

Lege artis
Den här forumjakten på Kronstam, börjar inte den lukta Jante?
Du skall ikke tro at du er noe.
Du skall ikke tro at du kan laere oss noe.

Att Bengt-Göran Kronstam har häcklats i forumet har kanske sin förklaring i att han dels har fyndstämplat BiB och andra viner av tveksam kvalité, dels har haft en självförhärligande vana att göra reklam för sig själv.
Det är säkert inte lätt att vara vinskribent, det blir lätt återupprepningar och klichéer. Det var nog därför jag själv slutade läsa hans spalt i DN.
Till hans förtjänster hör att han förutom prisvärt och fynd satte kvalitetspoäng på viner i sina vinspalter. Jag upptäckte nämligen ganska fort att de enda viner, som över huvud taget var värda att köpa, även som vardagsviner, var de som hade minst tre kvalitetspoäng i hans femgradiga skala.
Du är själv noga med att på din blogg skriva enbart om viner, som du finner intressanta och av god kvalité oavsett pris. Jag har aldrig sett dig rekommendera en BiB. Varför begär du inte detsamma av dina kollegor?
 
Per Stade. När Djävulen själv vägrar svara sina kritiker rycker jag ibland in som hans advokat. Med de risker för missförstånd det självfallet för med sig...
(För länge sen försökte jag t ex - trots att jag är hängiven blindprovare - försvara dem som provar öppet (finns argument även för det). Och fick genast på huden som blindprovningsmotståndare...)
 

Gurto

Medlem
Per Stade. När Djävulen själv vägrar svara sina kritiker rycker jag ibland in som hans advokat. Med de risker för missförstånd det självfallet för med sig...
(För länge sen försökte jag t ex - trots att jag är hängiven blindprovare - försvara dem som provar öppet (finns argument även för det). Och fick genast på huden som blindprovningsmotståndare...)

Du som har så goda idéer och förhållningssätt kring vin och vinprovning, inte behöver du väl ta dig an rollen som deras advokat?
 
Gurto. Jo, man kunde ju önska att de försvarade sig själva. Nu är jag rädd att de varken vill - eller kan.
Att skriva på en sån här blogg tror jag är under deras värdighet. Och att sakligt bemöta kritik verkar av vad jag sett inte heller passa dem så bra.
(Undrar om den här berömda kursen i vinjournalistik också omfattar polemikträning?)
 

Per Stade

Lege artis
Hans! Jag skulle väl aldrig skriva något negativt om någon?
h%C3%A4pen-hemlighet-f%C3%B6r-nyheterna-f%C3%B6r-begreppsskvallerman-21919598.jpg


Men allvarligt talat så har jag aldrig uttalat mig negativt om någon vinskribents kunskaper om vin. Dels så vet jag inte vad de kan, dels vet jag vad jag inte kan. Däremot har jag och kan ha synpunkter på klichéer, dåligt språk och vinbeskrivningar, som verkar skrivna med hjälp av en bullshit generator.
Om skribenterna dessutom enbart skriver om BiB och andra ointressanta viner så slutar jag naturligtvis att läsa deras spalter.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Att skriva på en sån här blogg tror jag är under deras värdighet.
Om så är fallet så förtjänar de all kritik vi kan komma på. Att nedvärdera forumsvärlden, där vinentusiasterna har sin högborg, är både naivt och korkat.

Men visst, gillar man monolog och tycker illa om att bli ifrågasatt så kan det säkert vara vettigt att hålla sig borta från "pöbeln"...
 

ChristianB

DipWSET
Lyssnade just helt kort på P1 och deras program "Meny" med Tomas Tengby. Det handlade om naturviner och var faktiskt riktigt bra. Inte så djuplodande som jag kunde önska kanske, men som vinnörd får man nog nöja sig med att ämnet togs upp i vanlig media i alla fall!

Det går säkert att lyssna på programmet på nätet, för er som blir nyfikna nu!

De ska ha en liten eloge för programmets avslutning också, där frågan om tillsatserna i vin är farliga och den intervjuade vinskribenten (som jag inte minns namnet på, det var en kvinnlig Larsson från Allt om Mat, tror jag) mycket tydligt påpekar att det är alkoholen man ska vara orolig för, inget annat! Skönt att höra när Uppdrag Granskning fortfarande gör sig påminda med sitt pinsamma reportage...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Är jag verkligen först med att uppmärksamma denna träffsäkra krönika publicerad i DN för några dagar sedan?

http://www.dn.se/arkiv/mat-dryck/ett-vinsverige-att-dromma-om?fb_ref=Default

-Nästan så man undrar om inte skribenten hänger här på Finewines då han lyckats koka ner mycket av de saker som vi ständigt diskuterar här på forumet.
När jag växte upp fanns bara två tevekanaler och det var inget konstigt med det men såhär efteråt är ju de flesta överens om att det var väl mycket DDR. -Kanske vi en vacker dag säger samma sak om monopolet?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Regeringen i form av socialminister Gabriel Wikström (SSU) och IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt har skrivit en debattartikel i Aftonbladet med rubriken "Vi stänger dörren till gårdsförsäljning av vin". Artikelns budskap är djupsinnigt: den icke-existerande gårdsförsäljningen står tydligen bakom en stor del av hälsoproblemen i landet, och genom att fortsätta att driva samma politik som förts sedan cirka 1916 så "tar vi ett steg på vägen". Centerpartiet (det där partiet som Löfven ständigt säger sig sträcka ut handen till) får också kritik, men i mildare ordalag är när Systembolagets styrelseordförande yttrar sig.
Egentligen ingen större dramatik i det här beskedet, med tanke på att frågan inte drevs av den förra regeringen. Kanske är det mer intressant att notera vad som inte står i artikeln - inget om nätvinhandeln t.ex.
I sammanhanget kan det vara värt att påminna om att regeringen just nu har 37,9% av rösterna bakom sig, misslyckas med att få igenom många sina förslag i riksdagen, att det ska bli extra val 22 mars och att en analys av Ekots Tomas Ramberg idag löd "Om Löfven får som han vill kan alltså väljarna få finna sig i att betrakta alla politiska förslag som framförs i den kommande valdebatten som "ingångsvärden" som snart kan komma att förhandlas bort". Det är därför inte alls lika tvärsäkert som det låter i den här debattartikeln att gårdsförsäljningsfrågan är död för tid och evighet.
Om man räknar ihop de partier som IOGT-NTO i varierande utsträckning har pekat ut som fientliga under år 2014 - Moderaterna (p.g.a. att Gunnar Hökmark uttalade sig emot alkoholmonopolet, framför allt på vin, i EU-valrörelsen), Centerpartiet (gårdsförsäljning) och Sverigedemokraterna (för de flesta av deras åsikter, dock inte just alkoholfrågorna) - så blir summan faktiskt 42,3% av rösterna.
Folkhälsominister Gabriel Wikström, som nyligen praktiserade i en Systembolagsbutik, fick idag frågor i riksdagen av Johan Hultberg (M) som bl.a. sa:
– Jag tycker att det är minst sagt problematiskt när regeringen går från att ha en dialog till att bli "vi" med en enskild intresseorganisation som har en väldigt tydlig politisk agenda, säger Johan Hultberg.
Det tycker jag var rätt välförtjänt kritik. Just vi-formen verkar IOGT-NTO särskilt förtjust i, för de är vi med Sveriges regering, svensk lagstiftning (som jag trodde stiftades av riskdagen) och Systembolaget.
 

Livermore

Medlem
Folkhälsominister Gabriel Wikström, som nyligen praktiserade i en Systembolagsbutik, fick idag frågor i riksdagen av Johan Hultberg (M) som bl.a. sa:
– Jag tycker att det är minst sagt problematiskt när regeringen går från att ha en dialog till att bli "vi" med en enskild intresseorganisation som har en väldigt tydlig politisk agenda, säger Johan Hultberg.
Det tycker jag var rätt välförtjänt kritik. Just vi-formen verkar IOGT-NTO särskilt förtjust i, för de är vi med Sveriges regering, svensk lagstiftning (som jag trodde stiftades av riskdagen) och Systembolaget.
Håller med kritiken.
Det är mycket från politiken vad som kan bli sämre utan monopol, men varken politiker(bortsett från några få), Systembolaget eller IOGT tar upp att den möjligtvis skulle kunna finnas något positivt med att bli lite mindre DDR när det kommer till alkoholpolitik.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hade ni också extramottagare för TV2 till den svartvita TV:n? ;)
Nu är ju jag så krispigt ung att färgen redan var uppfunnen när jag började titta på teve. Var bara i sommarstugan som man hade en gammal svartvit "bärbar" teve :)
 

ChristianB

DipWSET
Folkhälsominister Gabriel Wikström, som nyligen praktiserade i en Systembolagsbutik, fick idag frågor i riksdagen av Johan Hultberg (M) som bl.a. sa:
– Jag tycker att det är minst sagt problematiskt när regeringen går från att ha en dialog till att bli "vi" med en enskild intresseorganisation som har en väldigt tydlig politisk agenda, säger Johan Hultberg.
Det tycker jag var rätt välförtjänt kritik. Just vi-formen verkar IOGT-NTO särskilt förtjust i, för de är vi med Sveriges regering, svensk lagstiftning (som jag trodde stiftades av riskdagen) och Systembolaget.
Är det folkhälsan eller monopolet som han vill skydda? Citat: "– Det skulle vara ett allvarligt hot mot folkhälsan. [...], säger Gabriel Wikström." Jag förstår absolut att argumentet att om man gör alkohol mer tillgängligt så kan det i teorin ha en försämrande effekt på folkhälsan, men samtidigt så kan jag inte låta bli att tycka att man måste göra skillnad på alkohol och alkohol. Dessutom är det ju knappast så att missbrukar-Olle och alkoholist-Benny (mina ursäkter till alla som heter Olle eller Benny här på forumet!) kommer att åka till en av Sveriges få vingårdar eller något fler bryggerier för att köpa dyra flaskor vin/öl!

Precis som Hultgren säger så skulle gårdsförsäljning också vara så hårt reglerat att det antagligen framstår som ett skämt.

IOGTs och folkhälsoministerns argument känns ihåliga och ska de övertyga mig så får de komma med något bättre...
 
Toppen