Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

chambertin

Medlem
Mölstad löper hela linan ut från att 2013 "Personligen drar jag mig mot oekat eller åtminstone ekat med känsla"
till att nu "ett bra vin skall smaka druva - inget annat".
http://www.svd.se/hellre-elegans-an-eksmak-till-varje-pris
http://www.svd.se/ett-bra-vin-ska-smaka-druva--inget-annat

Lite märklig utveckling tycker jag med tanke på att ekbehandlingen blivit mer och mer balanserad även i unga viner. Oekade eller svagt ekade viner finns det gott om numera. Lika tråkigt som det skulle vara om alla viner vore ekade är det om eken försvann från alla viner.

Som tur är bestämmer inte Mölstad att Tawny Port skall lagras på tank...:D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mölstad löper hela linan ut från att 2013 "Personligen drar jag mig mot oekat eller åtminstone ekat med känsla"
till att nu "ett bra vin skall smaka druva - inget annat".
http://www.svd.se/hellre-elegans-an-eksmak-till-varje-pris
http://www.svd.se/ett-bra-vin-ska-smaka-druva--inget-annat

Lite märklig utveckling tycker jag med tanke på att ekbehandlingen blivit mer och mer balanserad även i unga viner. Oekade eller svagt ekade viner finns det gott om numera. Lika tråkigt som det skulle vara om alla viner vore ekade är det om eken försvann från alla viner.

Som tur är bestämmer inte Mölstad att Tawny Port skall lagras på tank...:D
Det känns som att han har missat anti-ek-trenden när den var som hetast och ligger hopplöst efter vinhipstern. Ett tag så kändes det som många prominenta vintyckare var extrema ekallergiker, men numera så tycker jag acceptansen har blivit mer balanserad och rimlig. Han kommer nog till insikt snart han också. :D
 

ChristianB

DipWSET
Mölstad fortsätter att inte imponera... ;)

Läste artikeln i förra veckan och blev bara väldigt trött. Det är höga hästar, åsikter som saknar all grund förutom personlig smak, m.m. Dessutom är det just en sådan artikel som kunder gärna hänvisar till när de ska handla av mig på SB. Det är samma "måla fan på väggen"-metodik som sockerhatarna kör med; man kunde ju tänka sig lite nyansering när man skriver en artikel i en stor tidning!
 

chambertin

Medlem
...dessutom så rekommenderar han ett vin som enligt hans smaknot är uppenbart fatat direkt i anslutning till artikeln där samma attribut dissas:

Man får väl anta att han tror att inslag av kaffe och choklad kommer från druvmaterialet? ;)
Lite vidare efterforskning på vinet gav detta:
I vineriet avstjälkades druvorna helt innan macerationen som varade mellan 21-25 dagar inklusive en veckans kallmaceration vid 12° grader. Man använde sig enbart av naturlig jäst vid jäsningen av vinet. Vinet lagrades sedan på sin jästfällning i franska ekfat under 14 månader varav 10 % var nya ekfat. Innan buteljering blev vinet varsamt filtrerat
För att göra humorn ännu lite större så leveraras vinet i fråga i trälåda. Hoppas att det inte tar ännu mer smak då.
 

Larseman

Medlem
Ta en bild med mobilen för tusan! ;)

Guds död, det hoppas jag verkligen inte.
Ni som är intresserade får väl helt enkelt köpa tidningen. Vad det handlar om är alltså ett rejält reportage i fredagens DN (Troligen bara i Stockholmsupplagan) om vinbarer i Stockholm där 19 glas naturligtvis finns med och Jimmy är den som står bakom bardisken på bilden. Osäker på om reportaget kommer på webben, kanske senare idag...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
På begäran (förlåt @Jimmy Forsman )

2016-09-23 08.13.25.jpg
 

Larseman

Medlem
Eftersom jag inte tillhör internet-generationen utan snarare internet+ så blev jag tvungen att googla FML. Första förslaget var "Fix My Lighthouse" men det kändes inte riktigt begripligt. Sedan hittade jag andra mer troliga förklaringar och då tror jag att jag förstod :oops:
Men bara så du vet @Jimmy Forsman , jag skulle gladeligen byta mitt statstjänstemannajobb mot din plats bakom bardisken :)
 
Toppen