Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Sundbom

Medlem
Jamen det är ju poängen... och varför det är lika aktuellt idag. Ingen som sagt att den sajten skulle vara bra även om det nu är drygt 4 år sedan artikeln skrevs.

Absolut. Men tycker att det är lite anmärkningsvärt att gå ut med den ranten på en sajt där samma saker förekommer i stor skala.

"Jag vill inte att ni ska behöva vada er igenom mediokra drycker.Valfriheten där ute är så stor att det inte finns plats eller anledning att skriva om slätstrukna viner."

Han skriver ytterligare:

"Att rekommendera viner som man inte skulle få för sig att dricka själv.
Men Miguel, det är det väl ändå ingen som gör? O, ja. Det sker. Ofta. Allt för att sälja in en artikel eller odla sitt lukrativa ryckte som folklig. Valsens odling. Populistiska vinskribenter är generösa med fyndstämpeln, för de vet att det lönar sig att få figurera i vinimportörernas annonser"

Det är antagligen dessa annonser som betalar krönikorna. Om han inte skriver dom gratis då förstås.

Vinbanken som skryter på förstasidan om sitt oberoende ("Följ sommelierer och vinskribenter i dryckernas värld. Vinbanken är oberoende, vi tipsar om och bevakar världens viner, öl och andra ädla drycker") men där alla annonser på viner "råkar" finnas med i redaktionella texter.

Tex Vicar's Choice Gewurztraminer som finns som annons står som enda vin till Elke Jungs tips om ett kräftrecept.

Eller Luigi Righetti's appassimento som råkar finnas som annons och även i artikeln: "Röda moderna viner under 100 kr" av Elke Jung.
 

cruz_lilje

/ Cruz Liljegren
If you can't beat them... ? @cruz_lilje ;)

Alltså jag har absolut inget att göra med bulkvinsgubbarna som säljer miljontals liter av generiska bulktjut. :eek: Bulkvin är vin som transporteras i bulk. Att nästan allt bulkvin är tråkigt betyder inte att allt bulkvin är tråkigt. Jag försöker öppna upp en liten nisch med kul bulkviner som pga miljö, längre shelf-live and andra aspekter fraktas före buteljering. Inga fine-wines på långa vägar, men riktigt gott en torsdag i november.

Det är kul att ni länkar upp dessa två artiklar igen för när jag läser om dom så ser jag att dom är lika aktuella idag. Såg lite längre fram i tråden att Bengt-Göran Fyndstam nyligen skrivit om “dessa populistiska vinskribenter” eller liknande, det är ju helt otroligt. Jag saknar ord. Som tur är har han ingen plattform som DN längre och kommer sakta men säkert att oxidera bort i det digitala kaoset.
 

Jos

Medlem
Såg lite längre fram i tråden att Bengt-Göran Fyndstam nyligen skrivit om “dessa populistiska vinskribenter” eller liknande, det är ju helt otroligt. Jag saknar ord. Som tur är har han ingen plattform som DN längre och kommer sakta men säkert att oxidera bort i det digitala kaoset.
:D
 

kayaker

Cyklist
Det är kul att ni länkar upp dessa två artiklar igen för när jag läser om dom så ser jag att dom är lika aktuella idag. Såg lite längre fram i tråden att Bengt-Göran Fyndstam nyligen skrivit om “dessa populistiska vinskribenter” eller liknande, det är ju helt otroligt. Jag saknar ord. Som tur är har han ingen plattform som DN längre och kommer sakta men säkert att oxidera bort i det digitala kaoset.
Klockrent efternamn! ;) :D
 

jrick

Medlem
Bengt-Göran Fyndstam. Som tur är har han ingen plattform som DN längre och kommer sakta men säkert att oxidera bort i det digitala kaoset.

Nej nu är han ju bara en av flera som skriver i SvD...

Vad hände förresten med Bgks superspännande projekt som han skulle in i efter DN, var det boxtoppen.se han pratade om då?
 

ChristianB

DipWSET
Dagens Industri uppmärksammar boxvinerna...
http://www.di.se/nyheter/popular-box-fyller-20-ar/

Det verkar dock en smula märkligt att säga att svenskarna överlag är sämre på att bedöma vinkvalité, för att sedan i nästa stycke säga tvärtom?!
även om svenskar över lag är ganska dåliga på just smaker, vi är inte lika bra på att bedöma vinkvalité som vi är på att bedöma till exempel konst eller musik.
Svenskar har bra kunskap om vinkvalité och vet vilka viner de gillar – där är svenskar är välinformerade. Alla som kan läsa vet att vi blir fullkomligt överösta av bag-in-box-tips.” säger dryckesexperten Per Styregård.
Jag har ingen koll alls på den här dryckesexperten så hur hans perspektiv är vet jag inte. Men kikar man på statistiken ser man att det vanliga mönstret finns; vinerna som säljer bäst är utan någon ursprungsstil och gjorda i lätt, publikfriande stil. ;) För att uttrycka mig som Allt om Vin: "Tillgängliga, om än strama, med generös frukt fast i återhållen stil, i paradoxalt enkelt men med komplicerat tillgjort uttryck!"
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
även om svenskar över lag är ganska dåliga på just smaker, vi är inte lika bra på att bedöma vinkvalité som vi är på att bedöma till exempel konst eller musik. ...
Svenskar har bra kunskap om vinkvalité och vet vilka viner de gillar – där är svenskar är välinformerade. Alla som kan läsa vet att vi blir fullkomligt överösta av bag-in-box-tips.” säger dryckesexperten Per Styregård.
Intressant att lyckas göra både 1) ett väl generaliserande uttalande om "svenskar" och "svenskar över lag" och 2) lyckas med en självmotsägelse med samma uttalanden!

Är man väl bekant med vin-Sverige borde man känna till att graden av intresse för, och kunskap om, vin är mycket varierande. Även om intresset kontinuerligt ökat och breddats i flera decennier, så är ju vin inte något "naturligt för alla" på samma sätt som i de vinproducerande länderna på kontinenten.

Många av de specifikt svenska inställningarna till vin, lär ju också till stor del ha att göra med förekomsten av monopolet (endera direkt eller indirekt) snarare än enbart med svenskarnas inneboende inställning till kvalitet eller aromer. Eller om man så vill, med den lite bisarra kombinationen av detaljhandelsmonopol, fri etableringsrätt som importör/grossist samt reglerad marknadsföring där vissa saker är tillåtna och andra förbjudna.

Jag har ingen koll alls på den här dryckesexperten så hur hans perspektiv är vet jag inte.
Namnet Per Styregård sa inte mig något heller, men han står omnämnd i artikeln som "DI Weekends dryckesexpert" och en snabb googling ger vid handen att han skrev vinfyndstips i Afton****** redan för 15 år sedan, så vi borde kanske känt igen namnet.

SvD anger 2003:
Utbildning: Poppius journalistskola.
Bakgrund: Tio år på Systembolagets marknadsavdelning som skribent och vinprovare. ...så kanske jobbade han där när boxarna infördes?

Hans egen blogg anger att han bl.a. jobbat på Gourmet och White Guide.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Jag får en känsla av att det kan vara felciterat, det är trots allt Sara Gommel som skrivit artikeln, inte Per.
Men hon citerade ju Per Styregård i sin artikel och det var ju just dessa citat som @ChristianB tog upp. Skall man misstro dessa det första man gör menar du ?
Di Weekends dryckesexpert Per Styregård menar att svenskar har bra koll på vilket boxvin som gäller – även om svenskar över lag är ganska dåliga på just smaker, vi är inte lika bra på att bedöma vinkvalité som vi är på att bedöma till exempel konst eller musik.

”Svenskar har bra kunskap om vinkvalité och vet vilka viner de gillar – där är svenskar är välinformerade. Alla som kan läsa vet att vi blir fullkomligt överösta av bag-in-box-tips.” säger dryckesexperten Per Styregård.
 
Toppen