Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Eftersom jag inte tillhör internet-generationen utan snarare internet+ så blev jag tvungen att googla FML. Första förslaget var "Fix My Lighthouse" men det kändes inte riktigt begripligt. Sedan hittade jag andra mer troliga förklaringar och då tror jag att jag förstod :oops:
Men bara så du vet @Jimmy Forsman , jag skulle gladeligen byta mitt statstjänstemannajobb mot din plats bakom bardisken :)
Det är faktiskt kul att jobba, det säger jag inget om. :) Rekommenderar alla att jobba restaurang, man lär sig mycket om sig själv och mycket om andra.

Att vara på bild i DN ser jag dock som en jag personlig förlust i iivets spel. Jag tar bilder, jag är ej på dem. :D
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Mölstad löper hela linan ut från att 2013 "Personligen drar jag mig mot oekat eller åtminstone ekat med känsla"
till att nu "ett bra vin skall smaka druva - inget annat".
http://www.svd.se/hellre-elegans-an-eksmak-till-varje-pris
http://www.svd.se/ett-bra-vin-ska-smaka-druva--inget-annat

Lite märklig utveckling tycker jag med tanke på att ekbehandlingen blivit mer och mer balanserad även i unga viner. Oekade eller svagt ekade viner finns det gott om numera. Lika tråkigt som det skulle vara om alla viner vore ekade är det om eken försvann från alla viner.

Som tur är bestämmer inte Mölstad att Tawny Port skall lagras på tank...:D

Gammal gubbe skrev:
Det vi dricker är alltså en alkoholdryck baserad på jäst och sötma samt smakämnen och vatten från druvan. Är det inte så det ska vara?

På detta sätt har människan gjort vin sedan den första druvsaften jästes för tusentals år sedan. Och ända fram till medeltiden var det inget snack om något annat.

"Det var bättre förr!", han låter ju som en gammal gubbe.. fast, det är han ju!

Man blir lite ledsen i ögat när de här skojarna räknas som Sveriges ledande vinskribenter och hur mycket makt de har över Svensson-drickarna!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SvD fortsätter att satsa på unga okända vinskribenter som tidigt fångar upp de senaste trenderna. ;) En ny förmåga vid namn Bengt-Göran Kronstam har bidragit med en artikel där han bl.a. skriver lite om tyska viner:
För några veckor sedan var jag i Wiesbaden för årets premiär av Tysklands toppviner och hann under två dagar testa nära 300 unga, syradrivna riesling- och silvanerviner, en maratonprövning som bokstavligt talat gör munhålan skinnflådd. Icke desto mindre är det en mycket spännande upplevelse, särskilt när vinerna är så goda som detta vinår. [Det är 2015 som åsyftas.]
Den stora överraskningen var att flera vinproducenter i Rheinhessen överpresterar på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Här satsade många förr mer på kvantitet, med sunkig liebfraumilch i spetsen, än kvalitet. Men tiden har gått i motsatt riktning och ambitionen hos en yngre generation vinmakare har gjort underverk på flera håll.
Öhh.... Kronstam har alltså plötsligt år 2016 upptäckt att Rheinhessen (som står för en fjärdedel av Tysklands vingårdsareal) har blivit bra? Så han har till i år alltså lyckats missa sådana producenter som Keller (som inom parantes producerar Tysklands med bred marginal dyraste torra vita vin, G-Max), Wittmann, Gunderloch, Battenfeld-Spanier, Kühling-Gillot, Wagner Stempel?
Förvisso producerade Rheinhessen det mesta av de viner, bl.a. Blue Nun, som förstörde Tysklands vinrykte på 1980-talet och 1990-talet. Å andra sidan var Gunderloch en väletablerad kvalitetsproducent redan på 1990-talet, och flera andra producenter i östra Rheinhessen längs "Roter Hang" (t.ex. Heyl zu Herrnsheim) var då också bra, och Wittmann och Keller hade definitivt etablerat sig som topproducenter i början av 2000-talet. Jag kan inte se någon ursäkt för att ha "missat" att det finns bra producenter i Rheinhessen de senaste ca 10 åren. De har också varit väl företrädda på SB.

De som börjat intressera sig för tyska viner de senaste åren är förmodligen helt omedvetna om att det fanns en tid när Rheinhessen inte producerade några viner på samma nivå som Rheingau och norra Pfalz. De ser förmodligen ut som frågetecken när de läser den citerade texten ovan.

Kronstams text är egentligen bara begriplig och användbar för den som inte alls hängt med i utvecklingen av tyska viner de senaste ca 15-20 åren, men som plötsligt vill uppdatera sig, och då av någon anledning väljer hans krönika i SvD.
 

chambertin

Medlem
Intressant artikel om arbetsförhållandena/lönerna hos Robertson i Sydafrika.
http://www.svd.se/importoren-behovs-systemskifte-i-vinnaringen

Ett fackförbund hävdar bl.a att Robertson betalar runt 2750 ZAR/mån (ung 2200:-/mån) till arbetarna i vineriet.
Tittar man på priserna på SB på deras viner (som PrimeWine importerar) så verkar det ju onekligen som att priserna är ganska pressade. På många andra håll i världen så brukar det innebära att dom längst ner kedjan har det tufft vilket PrimeWines Martin Horwitz också bekräftar i artikeln.

Det som också upprör (i alla fall mig) är att SB inte alls vill (eller verkar) förstå sin egen medverkan i det hela.
Jag menar, med den sortimentsmodellen dom har där en produkt kan kvalificera sig från BS till FS (det är alltså på FS man måste ha viner som de som Robertson tillverkar för att kunna sälja några volymer att tala om) bara den säljer tillräckligt bra gör ju att importörerna har två möjligheter att åstadkomma detta:
1) Massvis med reklam/marknadsföring.
2) Prisdumpning av vinet på BS.
Båda dessa två saker säger sig vår monopolkramande politiker vilja undvika med SB men i slutändan så har man en modell som driver precis detta och man blundar helt för hur det ser ut på sin egen hemmamarknad.

Offertförfarandet är också en drivkraft i detta då SB bara köper in en produkt vid varje tillfälle även om de skulle stöta på flera nästan likvärdiga viner. De som hamnar på andraplatsen eller därefter har bara BS att vända sig till och att komma in på FS den vägen kostar väsentligt mer än att vinna en upphandling.

PrimeWine bekräftar också detta i artikeln:
I slutändan krävs det en ”systemförändring”, som Martin Horwitz beskriver det. Och att vi konsumenter är villiga att betala mer för våra viner.

– Global handel bygger på billig arbetskraft, och så länge vi gör det går vi rakt mot fattigdomsbekämpningen. Och det skapar en grogrund för korruption som förstör tilliten i samhället. Vi priviligierade människor här hemma måste inse att handla billigt alltid medför en merkostnad för miljön och människorna bakom produkten, säger han, och fortsätter:

– Det går hela vägen tillbaka till Systembolagets offertförfrågningar, med specifikationer på vad vinerna får kosta.

Kan tyckas konstigt att PrimeWine fortsätter med dessa viner i den här kategorin om dom nu tycker så illa om SB's sortimentsmodell och offertförfrågningar. Doma saknar ju inte kvalitetsviner i sitt sortiment om man säger så.

Som bakgrund till det hela så har PrimeWine bl.a dessa viner på SB's sortiment:
Robertson Pinot Noir 2013: 47:-/fl (och på BS dessutom !)
Robertson Chardonnay 2013: 49:-/fl (även detta på BS) (tillfälligt slut)
Men se här: dom fick in det på fasta sortimentet och oops då blev det 20:- dyrare..:stendumt:
Robertson Chardonnay 2015: 69:-/fl (FS)

Robertson Pinot Noir Rosé (BiB, 3000ml): 149:- (BS !, motsvarar ett pris på 37:25/75cl)
(Ytterligare ett pris som visar på vilket allvar man tar sitt CSR-arbete).

Saxat från PrimeWines hemsida:
CSR och hållbar utveckling i gruppen
Vi definierar CSR (Corporate Social Responsibillity) som hållbar utveckling. Dvs att vi arbetar aktivt med att ta ekonomiskt, socialt och miljömässigt ansvar för alla delar av vår verksamhet. Vi verkar i en tid där globaliserad handel är med och belastar miljön och där mänskliga rättigheter måste främjas.

Vår uppfattning är den att det inte längre räcker att engagera sig i enskilda punktinsatser, utan att CSR-arbetet kräver att alla delar av organisationen är med och bidrar. CSR är idag en integrerad del av vår verksamhetsutveckling. Här följer en kortfattad beskrivning av hur vårt dagliga csr-engagemang är organiserat.

  1. Fortsatt tillväxt. I hjärtat av vår verksamhet ligger en växande, förutsägbar och hållbar afffärsverksamhet. Utan tillväxt får vi svårt att investera i och utveckla vårt csr-arbete. Vårt mål är tillväxt med socialt och miljömässigt ansvar.
  2. Socialt ansvar. Som leverantör till Systembolaget är vi skyldiga att kommunicera och följa BSCI Code of Conduct, det innebär att vi kontinuerligt arbetar med våra leverantörer i sk riskländer m a p mänskliga rättigheter. Våra producenter genomgår om tillämpligt en extern tredjeparts revision för att säkerställa mänskliga rättigheter och en trygg arbetsmiljö. Som ledande aktör på den Svenska marknaden har vi också ett samhällsansvar för att främja en ansvarsfull alkoholkonsumption.
  3. Miljömässigt ansvar. Vi är miljödiplomerade enl. Svensk Miljöbas sedan 2012 och vår verksamhet revideras årligen av en extern revisor. Vi har identifierat våra betydande miljöaspekter och arbetar aktivt med att ständigt förbättra vår miljöprestanda. Vår ambition är också att öka antalet ekologiska produkter i vårt sortiment.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Undrar om det här med bojkottuppmaning verkligen är genomtänkt?
Dessutom uppmanar facket svenska konsumenter att bojkotta vinet fram till dess att strejken är avslutad.
– Vi vill skicka ett kraftfullt budskap: köp inte blodsvinet från Robertson under strejken. Drick inte det vinet. För varje klunk du tar, stöttar du slavliknande arbetsförhållanden och brott mot mänskliga rättigheter, sade Karel Swart, vice generalsekreterare på facket CSAAWU.
Medialt kan man säkert nå ut med breda budskap av typen "bojkotta sydafrikanska viner" om man propagerar ihärdigt. Men konsekvensen av detta lär i så fall bli att inköpen flyttar till andra Nya världen-länder med liknande vinstil. Budskap av typen "bojkotta producent X i Sydafrika just den här veckan/månaden" följt av "köp åter vinerna från X" lär vara lite svårare att nå ut med på ett effektivt sätt. De flesta konsumenter lär inte studera den veckoaktuella bojkottlistan för respektive produktkategori varje gång de köper ett livsmedel.

Når man ut effektivt med ett bojkottbudskap lär det snarast bli som med (billiga) franska viner på 90-talet efter kärnvapenprov m.m., d.v.s. att konsumtionen/importen minskar mer eller mindre permanent.

Jag hakar också upp mig på ett uttalande som tillskrivs CSR-chef Horwitz:
Global handel bygger på billig arbetskraft
Kalla mig en obotlig marknadsliberal, men det global handel bygger på är snarast komparativa fördelar, där låga löner bara är ett exempel. Sydafrikas komparativa fördelar i vinsammanhang, jämfört med ett genomsnittsland i världen, torde vara 1) klimat som lämpar sig för att få vindruvor att mogna, 2) bra tillgång på mer eller mindre rimligt prissat jordbruksmark och 3) låga löner för lantarbetare samt numera 4) en etablerad infrastruktur för vinproduktion och vinexport. Även om lönerna i t.ex. Finland var hälften av de i Sydafrika skulle det knappast bli så mycket vinexport från Finland, ej heller någon aktningsvärd banan- eller kaffeproduktion. ;)

(Mina egna köp av sydafrikanska viner under innevarande år har varit noll, så jag har ingen del utsugningen av den sydafrikanska arbetarklassen, och har inget personligt bidrag att ge till någon bojkott.)
 
Last edited:

Peder

Medlem
Bengt-Göran Kronstam är alltid lika blygsam över vad han åstadkommit.

Saxat från SvD 14/10-16

Capture+_2016-10-14-08-04-15.png
 

ChristianB

DipWSET
"Sveriges ledande vinskribenter tar gärna till fyndstämpeln i sin iver att övertyga."

Eh, ja... Det är ju det som är problemet. ALLA, oavsett underskrift, av alla de där recensionerna som ska hjälpa folk att "hitta de bästa köpen" innehåller ju ordet "FYND!" eller "Bästa köp!" När en stor del av dem dessutom får betalt för att skriva det, typ Vinguiden, så är det ju svårt att lägga något värde i ordet. Vem går att lita på? Vem är köpt? Vem provar öppet och med facit på hand?

Nä, det enda rättvisa är att göra på klassiskt Finewines-manér och köra med blindprovning! Må så vara att man kanske vet vilka viner som förekommer i en uppställning men om man inte vet precis vad som finns i glaset så är det ju redan där flera ljusår bättre än våra "vinskribenter" i dagstidningarna.

Aftonbladet körde förresten med en stor löpsedel på "Systemets BÄSTA viner under 90 kr!" idag... Det ni!
 

gece

Man vänjer sig.
Aftonbladet körde förresten med en stor löpsedel på "Systemets BÄSTA viner under 90 kr!" idag... Det ni!
Men tänk på folkhälsan. Hade de inte tipsat om de bästa vinerna hade kanske folk handlat viner med TILLSATSER och det vet vi ju alla hur dåligt det är för hälsan!
 
Toppen