Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Håkan

Medlem
Livets goda är ju en märklig publikation, med sina hyllningar av mediokra viner, vilka knappast kan bero på annat än att de är betalda för att göra det.
Jag råkar känna en av medarbetarna och den personen är den mest passionerade och minst korrumperade person jag känner. Du bör nog ha mer på benen för att hävda detta. Befängt.
 

Fredrik L

Medlem
Jag tror säkert att de är stora vinälskare med massor av kunnande, men exempelvis vintipsen som mejlas ut kan knappast vara annat än betalda av importörer. Har inte kvar några tidningar nu, men reagerade även på helsidor om lågkvalitativa drycker som knappast kan vara förstavalet för en redaktör att ta in, om det inte handlar om till redaktionellt material förklädd reklam.

Många andra artiklar minns jag dock som mycket bra och relevanta. Men jag tror att det stundtals finns en tendens att inte skilja på redaktionellt material och reklam.
 

Wintermute

Medlem
I relationen mellan ägare och redaktör kommer det alltid vara redaktörens plikt att se till att tidningen överlever. Annars blir det ändå inte någon journalistik.
 

Wintermute

Medlem
Fast om Porsche börjar tillverka Trabant för att klara sig ekonomiskt, får de kanske finna sig i att inte längre betraktas som en biltillverkare i lyxsegmentet?
Just så. Långsiktig lönsamhet behöver inte vara samma sak som långsiktig god journalistik.
 

Johan L

Medlem
Jag tror säkert att de är stora vinälskare med massor av kunnande, men exempelvis vintipsen som mejlas ut kan knappast vara annat än betalda av importörer. Har inte kvar några tidningar nu, men reagerade även på helsidor om lågkvalitativa drycker som knappast kan vara förstavalet för en redaktör att ta in, om det inte handlar om till redaktionellt material förklädd reklam.

Många andra artiklar minns jag dock som mycket bra och relevanta. Men jag tror att det stundtals finns en tendens att inte skilja på redaktionellt material och reklam.

Det står ju klart och tydligt i mejlen med vintips att de är sponsrade. Något i stil med att de sätter poängen i blindtest men sedan tar betalt för att tipsa läsare om dem.

För egen del irriterar jag mig på att de skickar en sjuhelsikes massa mejl till mig utan att jag bett om det...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kul med en "brut" som har under 12,1 gram/liter socker.
https://www.livetsgoda.se/pierre-olivier-lanserar-cuvee-rose-prestige
Fast definitionen av Brut är ju just max 12 g/l socker? I och för sig har det blivit vanligt att även massmarknadsskumpor ligger på ca 8-9 g/l, och en del prestiger som i praktiken är Extra Brut (max 6 g/l) använder beteckningen Brut.
Att angivelsen inte är mer specifik än under 12,1 g/l, antyder för mig snarare att de inte vill låsa sig till en viss dosage, utan kunna byta mellan batcher. På den här prisnivån lär de behöva vara rätt flexibla med var basvinerna kommer från, vilket ju också funkar för en Vin de France. Då kan dosagen behöva variera beroende på karaktären hos basvinet.
11% och tankjäst - helt enkelt en fransk kopia av en enkel prosecco...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"Systembolaget säljstoppar de ekologiska vinerna Terra Organic (2556) och Terra Organic Reserve (2822). Produkterna säljstoppas då de innehåller spår av pesticider. I ekologisk vintillverkning är pesticidanvändning inte tillåten."
Rapporteras även av andra kvalitetsmedier som bl.a. Excessen.
Det rör sig alltså om bulgariska viner för 79 kr (och innehåll av Mavrud, Cabernet Franc och Merlot, utöver pesticider) respektive 69 kr (Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc).
Undrar om det är avsiktligt fusk eller druvor från ekologiska odlingar som drabbats/gynnats av att grannarna kör konventionell odling med pesticider?
Ekologiska viner med pesticider - det är inte utan att jag kommer att tänka på de konferensande IOGT-NTO:are som fick vinflaskor framställda på rummet av sitt hotell...
 
Är väl inte direkt en kommentar till en krönika, men hittade ingen mer passande tråd :)

Men VAD är det med Livets Goda och "Clarendelle"? Har dom nån form av procent på försäljningen? Har druckit vinet och det är helt okej i sin prisklass, men den "uppning" det får av LG konstant känns ju en aning.....mystiskt?
...och en vecka efter min kommentar här dyker det upp ytterliggare en hyllning till detta "fantastiska" vin. Det måste ju påpekas att det nu ÅTER finns i lager. 92 poäng, mmmmmmmm....
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Från SvD: "SvD I TOULOUSE PR-jippo eller bara en sann EU-vän? I franska La Montagne, inte långt från Nantes i västra Frankrike, bjöd en vinhandlare alla fransmän som röstat på ett glas vin – mot att de kunde visa upp ett stämplat röstkort."
Varför gör inte Systembolaget samma sak? Extraöppet på valdagen och gratis vin till de som röstat? Jag menar, en stor del av våra kära politiker har ju framför åsikten att dagens val är ett ödesval, och Systembolaget är ju politikerstyrt. (För övrigt har jag röstat, trots att jag får betala kvällens vin själv, så förslaget skulle i och för sig inte öka mitt valdeltagande.)
 

Wintermute

Medlem
Från SvD: "SvD I TOULOUSE PR-jippo eller bara en sann EU-vän? I franska La Montagne, inte långt från Nantes i västra Frankrike, bjöd en vinhandlare alla fransmän som röstat på ett glas vin – mot att de kunde visa upp ett stämplat röstkort."
Varför gör inte Systembolaget samma sak? Extraöppet på valdagen och gratis vin till de som röstat? Jag menar, en stor del av våra kära politiker har ju framför åsikten att dagens val är ett ödesval, och Systembolaget är ju politikerstyrt. (För övrigt har jag röstat, trots att jag får betala kvällens vin själv, så förslaget skulle i och för sig inte öka mitt valdeltagande.)
I kväll var det genomgående europeiska viner till middagen...
 

ChristianB

DipWSET
https://www.thedrinksbusiness.com/2019/06/bollinger-vintage-champagne-needs-a-makeover/

Enligt The Drinks Business är det en försämrad marknad för årgångschampagne nu för tiden, företrädesvis i England. Hur upplever ni det här i Sverige? Baserat på den lilla kretsen på FW men också på kundmöten på SB genom åren så känns Sverige ganska medvetna om att åren kan spela stor roll för vinet. Det är klart att mycket NV säljs (särskilt de stora namnen) men jag upplever det som mindre svårt att få en kund att kliva upp till Vintage än Prestige/Premium.
 

Wintermute

Medlem
https://www.thedrinksbusiness.com/2019/06/bollinger-vintage-champagne-needs-a-makeover/

Enligt The Drinks Business är det en försämrad marknad för årgångschampagne nu för tiden, företrädesvis i England. Hur upplever ni det här i Sverige? Baserat på den lilla kretsen på FW men också på kundmöten på SB genom åren så känns Sverige ganska medvetna om att åren kan spela stor roll för vinet. Det är klart att mycket NV säljs (särskilt de stora namnen) men jag upplever det som mindre svårt att få en kund att kliva upp till Vintage än Prestige/Premium.
Juhlin försitter inte en möjlighet att torgföra årgångschampagnens höga prisvärde. Det kan påverka den svenska marknaden, där han sannolikt har som mest påverkan.
 

Nyllet

Medlem
Intressant text om Systembolagets deltagande vid Decanter World Wine Awards.

https://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/trendspaningar/svensk-smak/

Finns det, som Johan Larsson säger, olika syn på sötma i Sverige jämfört med i Storbritannien? Det är väl oomtvistligt så att svenska konsumenter utan större vinintresse i stor utsträckning uppskattar sötare rödviner, men hur ser det ut i andra kundsegment? Bland professionella vinprovare/experter/inköpare?

Har avsaknaden av mogna viner på systembolaget något med att göra med att Systembolagets inköpsavdelning, enligt Larsson, är av uppfattningen att:
"den sortens utvecklade viner har passerat sitt bästa, men det har de brittiska domarna inga problem med. Den typen av vin kan ge en intressant doft- och smakupplevelse idag, men är inte njutbara på sikt. Som svenska domare och företrädare för vår marknad behöver vi fråga oss om vi vill uppmuntra en sådan inriktning".

Bör systembolaget i så fall köpa in mognare viner då vi vet med oss att absolut majoritet av alla drycker konsumeras kort efter inköp?
 

Wintermute

Medlem
Intressant text om Systembolagets deltagande vid Decanter World Wine Awards.

https://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/trendspaningar/svensk-smak/

Finns det, som Johan Larsson säger, olika syn på sötma i Sverige jämfört med i Storbritannien? Det är väl oomtvistligt så att svenska konsumenter utan större vinintresse i stor utsträckning uppskattar sötare rödviner, men hur ser det ut i andra kundsegment? Bland professionella vinprovare/experter/inköpare?

Har avsaknaden av mogna viner på systembolaget något med att göra med att Systembolagets inköpsavdelning, enligt Larsson, är av uppfattningen att:
"den sortens utvecklade viner har passerat sitt bästa, men det har de brittiska domarna inga problem med. Den typen av vin kan ge en intressant doft- och smakupplevelse idag, men är inte njutbara på sikt. Som svenska domare och företrädare för vår marknad behöver vi fråga oss om vi vill uppmuntra en sådan inriktning".

Bör systembolaget i så fall köpa in mognare viner då vi vet med oss att absolut majoritet av alla drycker konsumeras kort efter inköp?
Två funderingar. Ordet trendängslig är kul och träffande. Systembolagets uppdrag att uppmuntra olika inriktningar inom tex segmentet rödvin, finns det dokumenterat?
 
Toppen