Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Intressant text om Systembolagets deltagande vid Decanter World Wine Awards.

https://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/trendspaningar/svensk-smak/

Finns det, som Johan Larsson säger, olika syn på sötma i Sverige jämfört med i Storbritannien? Det är väl oomtvistligt så att svenska konsumenter utan större vinintresse i stor utsträckning uppskattar sötare rödviner, men hur ser det ut i andra kundsegment? Bland professionella vinprovare/experter/inköpare?

Har avsaknaden av mogna viner på systembolaget något med att göra med att Systembolagets inköpsavdelning, enligt Larsson, är av uppfattningen att:
"den sortens utvecklade viner har passerat sitt bästa, men det har de brittiska domarna inga problem med. Den typen av vin kan ge en intressant doft- och smakupplevelse idag, men är inte njutbara på sikt. Som svenska domare och företrädare för vår marknad behöver vi fråga oss om vi vill uppmuntra en sådan inriktning".

Bör systembolaget i så fall köpa in mognare viner då vi vet med oss att absolut majoritet av alla drycker konsumeras kort efter inköp?
Jag har lite svårt att greppa det Nikita säger.
– Om man får generalisera är svenska vinköpare mer trendängsliga än trendkänsliga. Får de en vink om att ”nu är det vin från Barolo som gäller”, ja då är det bara det som gäller under en period, säger Nikita Mooij.
Om man hakar på "det senaste" eller "det som gäller nu" tolkar jag som trendkänsligt mer än trendängsligt. Det senare är mer en fråga om "kan jag verkligen dricka mitt otrendiga [valfritt vin] i detta sällskap?".
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Intressant text om Systembolagets deltagande vid Decanter World Wine Awards.

https://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/trendspaningar/svensk-smak/

Finns det, som Johan Larsson säger, olika syn på sötma i Sverige jämfört med i Storbritannien? Det är väl oomtvistligt så att svenska konsumenter utan större vinintresse i stor utsträckning uppskattar sötare rödviner, men hur ser det ut i andra kundsegment? Bland professionella vinprovare/experter/inköpare?

Har avsaknaden av mogna viner på systembolaget något med att göra med att Systembolagets inköpsavdelning, enligt Larsson, är av uppfattningen att:
"den sortens utvecklade viner har passerat sitt bästa, men det har de brittiska domarna inga problem med. Den typen av vin kan ge en intressant doft- och smakupplevelse idag, men är inte njutbara på sikt. Som svenska domare och företrädare för vår marknad behöver vi fråga oss om vi vill uppmuntra en sådan inriktning".

Bör systembolaget i så fall köpa in mognare viner då vi vet med oss att absolut majoritet av alla drycker konsumeras kort efter inköp?
När det gäller sötma i vita viner, kan nog det som skrivs stämma, bl.a. om vi pratar om tyska viner. Sverige var tidiga med att föredra de torra tyska vinerna framför de "halvtorra" (en svenskpåhittad beteckning), när dessa började bli vanligare. Den engelsktalande världen stannade längre kvar vid att föredra vinerna med restsötma. Rimligen kan då en liknande uppfattning gälla t.ex. Alsace.
Själv har jag aldrig begripit hur man kan ha mer tolerans mot sötma i röda "vanliga" viner än i vita, så jag håller med britterna. :)

När det gäller mognad är ju goût anglas ett gammalt begrepp, som betyder en preferens för mogna (eller t.o.m. gamla) viner. Om det verkligen är en smakpreferens på bredden bland britterna kan man nog diskutera, men schablonbilden finns där. Som bekant är den svenska traditionen snarare att bara lagra viner så länge som det tar att bära hem dem från Systembolaget. ;) Eftersom en preferens för mogna viner är allmänt erkänt som ett tecken på finess, förfining och god smak, håller jag även där med britterna. :cool:

Möjligen blir det dumt att jämföra urvalet vid Decanter World Wine Awards med hela sortimentet på SB, om man ska uttala sig om skillnader i nationella preferenser. Även om urvalet inte enbart är prestigeviner, är min bild att de absolut billigaste/enklaste vinerna inte finns med vid DWWA.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har lite svårt att greppa det Nikita säger.

– Om man får generalisera är svenska vinköpare mer trendängsliga än trendkänsliga. Får de en vink om att ”nu är det vin från Barolo som gäller”, ja då är det bara det som gäller under en period, säger Nikita Mooij.

Om man hakar på "det senaste" eller "det som gäller nu" tolkar jag som trendkänsligt mer än trendängsligt. Det senare är mer en fråga om "kan jag verkligen dricka mitt otrendiga [valfritt vin] i detta sällskap?".
Skillnaden mellan begreppen trendkänslig och trendängslig är nog mest att begreppet trendkänslig kan tolkas både positivt och negativt, medan trendängslig nog enbart kan tolkas negativt.
Den positiva sidan av trendkänslig innehåller för mig ett inslag av nyfikenhet att prova något nytt, när det blir tillgängligt eller uppmärksammat.
Provade man orangea viner och naturviner tidigt, för att se vad man tyckte om dem, är man förmodligen trendkänslig. Om man fortsatte att dricka dem, fast man egentligen inte är förtjust i tanniner i vita viner och inte vill ha skumma toner i unga viner, är man förmodligen trendängslig (eller besöker enbart hipsterrestauranger/-vinbarer) och borde vara mer trogen mot sin gom. ;)
Nu blev jag plötsligt sugen på en hårdsvavlad, icke-ekologisk Bordeaux från valfri producent där den stormrike ägaren har adligt namn, alltid bär kostym, aldrig har hållit en sekatör i sin hand och skulle bli vansinnig om importören beskrev honom som "vinbonde"... :cool:
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Skillnaden mellan begreppen trendkänslig och trendängslig är nog mest att begreppet trendkänslig kan tolkas både positivt och negativt, medan trendängslig nog enbart kan tolkas negativt.
Den positiva sidan av trendkänslig innehåller för mig ett inslag av nyfikenhet att prova något nytt, när det blir tillgängligt eller uppmärksammat.
Provade man orangea viner och naturviner tidigt, för att se vad man tyckte om dem, är man förmodligen trendkänslig. Om man fortsatte att dricka dem, fast man egentligen inte är förtjust i tanniner i vita viner och inte vill ha skumma toner i unga viner, är man förmodligen trendängslig (eller besöker enbart hipsterrestauranger/-vinbarer) och borde vara mer trogen mot sin gom. ;)
Nu blev jag plötsligt sugen på en hårdsvavlad, icke-ekologisk Bordeaux från valfri producent där den stormrike ägaren har adligt namn, alltid bär kostym, aldrig har hållit en sekatör i sin hand och skulle bli vansinnig om importören beskrev honom som "vinbonde"... :cool:
Mainstream med andra ord. Mainstream Deluxe om man förutom besöker hipstervinbarer även kan namnge några druvor.
 

ChristianB

DipWSET
https://www.wine-searcher.com/m/2019/07/the-man-behind-bordeaux-s-most-expensive-wine
Intressant artikel från Wine-Searcher om hur bilden av dagens Bordeaux utmanas av en producent som vill tillbaka till 1855 års vinstil.

Personligen tycker jag att tanken är intressant, men att Pasquet är lite väl kategorisk i sitt fördömande (närapå hat) mot de viner som görs idag. Att han ser ympning på phylloxera-resistenta rotstockar som en förlust kan nog andra se som en utvecklingsfråga istället. Jag undrar också hur han relaterar till att vin från 1855 smakade på ett visst sätt och att de på så vis var bättre än dagens viner för att de speglade sitt ursprung; "Ruby of Issan" låter ju väldigt mysigt men var vinet bra?!
In 1855, Château d'Issan was 100-percent Tarnay Coulant; it was so good that it was called the "ruby of Issan".

Det kanske är en fråga om världens dyraste naturvin helt enkelt? ;)
 

Poussard

Medlem
Mainstream med andra ord. Mainstream Deluxe om man förutom besöker hipstervinbarer även kan namnge några druvor.
Mainstream deluxe om de som köper ”naturvin” och kan namnge några druvor? Det må vara trendigt i storstäderna men det är fortfarande i grov minoritet mot Appassimento, boxar, Cava, Champagne och mycket mer, skulle jag säga...
 

Wintermute

Medlem
Man måste vara prenumerant för att läsa. Du har inte lust att "klippa och klistra" lite?
Artikeln innehåller sålda volymer för de största länderna (vinmässigt, via bolaget, 2018) och en utsaga om att Italien har ökat, till stor del beroende på ekoviner och prosecco. Inte så mycket mer. Utsagan om ekoviner ska jag rota i vid tillfälle.
 

NoSense

Medlem
1000 tack. Personligen tror jag inte att det har med eko-viner att göra. Sannolikt är det generationen som drack cider, breezer, smirinoff ice mm, som vuxit upp lite i sin smak och dricker procecco och cava istället.
 
Toppen