Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Vingubben

Medlem
Att ge välbetalda jobb till cheferna och ge extrainkomster till ett antal B-figurer bland avdankade politiker och socialmedicinare? :) Systembolagets VD brukar ha ungefär dubbelt så hög lön som statsministern, medan de högst betalda myndighetscheferna ligger på ungefär samma lön som statsministern.
Vi får inte glömma att det är ett svårt VD-uppdrag. Att kombinera monopol och inte göra vinst kan inte vara lätt.:eek:
 

Johan L

Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...mD3AfV31VMZ9ZwrsHCvt3EFIgzdz4kzLmtx1AR5i3ORw4
Med samma resonemang skulle det kunna komma även vin, med samma aggressiva prissättning. Jag behöver en påminnelse om vad SBs uppdrag är.

Räknade på det där häromdagen, lite beroende på alkoholhalt blir leverantörens pris till Systembolaget i storleksordningen 1 - 1,45 kr per öl. Billigaste 33an i dagens utbud får leverantören ca 2 kr för. Det blir en ganska rejält mycket lägre peng att producera sin öl och få lite vinst på. Jag är spänd på att se om de överhuvudtaget får in några offerter.

Om man föreställer sig att ölen inte kostar något för dem att köpa in så skulle ändå Systembolagets prissättningsmodell plus (framförallt) skatter göra att en 33a hamnar kring 5 kr i konsumentpris. I runda slängar 120 kr per flak alltså. Det vill säga, dyrare än vad en del öl i bordershoppen kostar.

(Uträkningarna ovan är gjorda med hänsyn till den justering i prissättningsmodellen som Systembolaget inför i mars, när dessa öl är tänkta att lanseras.)
 

sunqan

Vinös
Det blir utan bilder och kopierat via mobilen... (hatar betalväggar)
Ganska usel journalistik f.ö.

Klubben betalade privatpersoner för deras vin under flera år, mot att de skulle recenserat vinet. I själva verket manipulerades Systembolagets inköpsprocess.

DN kan avslöja att klubben drivit upp försäljningen på utvalda viner så pass mycket att de kvalat in i Systembolagets högt eftertraktade fasta sortiment.

Andreas LindbergText

Dela på Facebook Dela på Twitter Tipsa om artikel Kommentera5

Läs senare

Systembolaget är en av världens största inköpare av öl, vin och sprit. Butikernas fasta hyllsortiment beskrivs av personer i branschen som en potentiell guldgruva för den leverantör som lyckas få in sin flaska där. Enligt Konkurrensverket sker ungefär 96 procent av all försäljning i de fysiska butikerna.

– Det är en stor skillnad. Målet för de flesta är väl att komma dit om man har kapaciteten att leverera så mycket. Kommer man in där når man ju alla konsumenter, säger Sveneric Svensson, ordförande i föreningen Svenskt vin.

För att ta sig dit finns två vägar:

• En längre, i form av en detaljerad upphandlingsprocess som i slutet avgörs i dubbla blindprovningar utförda av Systembolagets sensoriska experter. Tanken är att det ska vara så objektivt, rättvist och icke-diskriminerande som möjligt.

• En kortare väg som går via beställningssortimentet. Alla leverantörer vars produkt är inom ramen för svensk lag får säljas via beställningssortimentet. Den som säljer bäst i förhållande till sin produktkategori kvalar in i de fysiska butikshyllorna.

DN kan nu berätta om en hemlig vinklubb, kopplad till en av branschens största mediebyråer, som på ett enligt Systembolaget otillåtet sätt drivit upp försäljningen av utvalda viner i Systembolagets beställningssortiment.

Systembolaget har fått ta del av DN:s uppgifter och bedömer att det i flera fall ser ut att ha lyckats. Flera av vinerna har kvalat in i butikssortimentet och finns på hyllorna än i dag.

Vinklubben, som gick under namnet Winenose, har betalat vanliga privatpersoner för att köpa utvalda viner ur Systembolagets beställningssortiment, och hämta ut dem i specifika butiker.

Att som leverantör själv eller via ombud köpa sitt eget vin för att driva upp försäljningen kallas för stödköp, och är förbjudet enligt inköpsvillkoren. Men detta har Systembolaget inte upptäckt i sin kontroll.

Klubben utger sig för att göra det i syfte att recensera vinerna. Köparen har sedan fått full ersättning för köpen, mot uppvisande av kvitto.

DN har genom en av klubbens tidigare medlemmar tagit del av transaktioner från flera tillfällen under 2017 och 2018. Utifrån det, tillsammans med kvitton och mejl, går det att identifiera tre viner som klubben betalat medlemmen för att köpa. Något mer om nätverkets omfattning har inte gått att slå fast, men det framgår att de är verksamma på flera orter.

Medlemmen har aldrig träffat någon från klubben, utan har endast fått instruktioner via mejl. Där anges tydligt vilket vin som ska köpas och i vilken butik beställningen ska hämtas ut.

I vissa fall har det gällt upp till tre flaskor av exakt samma sort vid ett och samma köp.

– Det var en grej jag funderade över. Varför jag ska få prova tre flaskor av samma vin för att utvärdera hur det smakar, säger den tidigare medlemmen.

Nätverkets hemsida är numera borta. Men i en återskapad version från webbarkivet Wayback Machine går delar av den att se. Det går bland annat att se att den var aktiv så sent som i september 2018, och att syftet är att utvärdera vinerna.

Det är också vad medlemmarna får veta. De uppmanas i sina instruktioner att utvärdera såväl vinerna som butikerna efter att de köpt produkterna. Men enligt den tidigare medlemmen som DN varit i kontakt med har det inte lagts särskilt stor vikt vid att samla in utlåtandena efter köpet.

– Jag skrev recensioner någon gång. Men det kom pengar även de gånger man inte gjorde det utan att någon följde upp, säger medlemmen.

I välkomstmejlet som går ut till nya medlemmar går det att läsa om hur nätverket värdesätter försiktighet kring affärerna.

”Det enda som är viktigt i sammanhanget är diskretion”, står det bland annat, följt av en uppmaning om hur misstankar från Systembolagets personal ska bemötas:

”Får du i samband med uthämtning av vin en fråga från personalen om varför du handlat just detta vin så svarar du bara enkelt att du sett en annons eller fått ett tips”.

Det framgår också av den återskapade hemsidan att klubben funnits på flera platser i landet, men att den inte är för vem som helst. För att gå med måste man bli rekommenderad av en redan befintlig medlem.

Systembolagets enhetschef för sortiment, Ulf Sjödin, ansvarar för inköpsprocesserna och ser till att villkoren följs. Han har fått ta del av DN:s uppgifter för att kontrollera de tre vinerna mot försäljningsdatabasen.

Ulf Sjödin, enhetschef för sortiment på Systembolaget.Foto: Pressbild

Det visar sig att ingen av flaskorna fanns i det fasta sortimentet innan nätverket uppmanade sina medlemmar att beställa dem – och att alla tre kvalat in efter nätverkets kampanjer.

– Det jag ser ser verkligen ut som är ett klart fall av stödköp utifrån det du skickade till mig. Samtidigt har de troligen kört en traditionell marknadsföring också, vilket är tillåtet. Så den riktiga kundefterfrågan ser av allt att döma ut att vara större än den som gjorts med stödköp, säger Ulf Sjödin.

I inköpsvillkoren står det att köp som görs av leverantören, någon som är associerad med leverantören eller har intressegemenskap med den måste anmälas till Systembolaget.

– Upplägget som jag ser det, om det är så att en leverantör har beställt det här, då är det ett brott mot våra inköpsvillkor. Hade jag upptäckt det hade jag agerat, säger Ulf Sjödin.

Kommer du göra det nu?

– Jag kommer förstås att kalla in leverantörerna till de här vinerna och be om en förklaring.

Alkoholgranskningsmannen, Mattias Grundström, är alkoholbranschens eget granskningsorgan. Foto: pressbild

Alkoholleverantörernas egen granskningsman kallas Alkoholgranskningsmannen. Det är en funktion som i huvudsak jobbar för att stävja marknadsföringen i branschen.

Mattias Grundström, som är den nuvarande alkoholgranskningsmannen, har fått ta del av DN:s uppgifter. Han har sett liknande upplägg ett fåtal gånger tidigare, men känner inte till den här klubben. Enligt honom ser upplägget ut att bryta mot två regler.

– Det ena är en inte helt begriplig regel som säger att all marknadsföring av alkohol riktad till konsumenter ska vara särskilt måttfull. Direkta köpuppmaningar är inte måttfulla, och att sponsra konsumenters alkoholinköp är definitivt inte förenligt med kravet på särskild måttfullhet.

– Nummer två är att det i systembolagets allmänna inköpsvillkor finns ett förbud mot så kallade stödköp, som det här enligt min bedömning ser ut att vara, säger Mattias Grundström.

Fakta. Fusk på Systembolaget

Systembolagets processer för inköp och sortiment har högt ställda krav på sig. Det måste vara objektivt, rättvist och icke-diskriminerande.

DN har genom en källa tagit del av uppgifter som pekar på brister i en av inköpsprocesserna. Det gäller den process som styr vilka varor som går från beställningssortimentet till det fysiska butikssortimentet.

En hemlig vinklubb har i flera konstaterade fall via koordinerade köp drivit upp försäljningen på utvalda viner ur beställningssortimentet, som senare kvalat in i butikssortimentet.

Systembolaget har fått ta del av DN:s uppgifter och konstaterar att det ser ut som ”ett klart brott” mot inköpsvillkoren, och att man hade agerat om man upptäckt det.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
De verkar ha sopat igen spåren på internet efter sig bra, hittar inget på Winenose vinklubb, trodde det skulle vara en lätt match att hitta vem som stod bakom. - Måste ju vara någon av de mer kända marknadsförarna av hittepåviner om de kvalat in flera flarror i fasta sortimentet?

Verkligen ingen på forumet som har några idéer?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
De verkar ha sopat igen spåren på internet efter sig bra, hittar inget på Winenose vinklubb, trodde det skulle vara en lätt match att hitta vem som stod bakom. - Måste ju vara någon av de mer kända marknadsförarna av hittepåviner om de kvalat in flera flarror i fasta sortimentet?

Verkligen ingen på forumet som har några idéer?
Den version som sparats av WayBack Machine ger inga ledtrådar varken om viner eller personer bakom. Man behöver bli rekommenderad och det krävdes tydligen någon form av inloggning:
https://web.archive.org/web/20180902194213/https://www.winenose.se/
Det finns inget företag som heter Wine nose eller Winenose.
Siten winenose.se verkar ha holder "WKDZXW2658-04227" enligt webb.se, och jag vet inte om man blir klokare av det. (Antar att domännamn från tidigare sajter som lagts ner brukar bot-ockuperas av vissa domännamnsföretag.) Kan man få fram en historik kring detta, måntro?
Wine nose och Winenose är inte registrerade som varumärken av PRV.

Där tog mina uppenbara ledtrådar slut.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Själv väljer jag ju vin för att det har en rolig liten pinne hängandes vid sidan av korken och inte för att det ser ut som en handväska. Verkar som jag är safe ett tag till. Lite orolig för hur det ska gå med ny-lanseringen av chianti i bastflaska? Är ljusstaken på den lokala pizzan återigen hotad?
 

NoSense

Medlem
Bara att det ofta är en bild på en flaska på lådan (men aldrig tvärtom) borde räcka för att de ska kunna åka dit för falsk marknadsföring :)
 

Wintermute

Medlem
80566131_2609701582459240_4901645823290376192_o.jpg
Den här delade Pol Roger på fejjan. Snyggt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Äntligen fick jag Brexit förklarat för mig ;)
En viktig restriktion kommer britterna dock att slippa när de lämnar EU, nämligen den som säger att parmaskinka måste komma från Parma och champagne från Champagne. Efter brexit är det fritt fram för engelsk champagne, skriver The Times.
De kan nog fetglömma att få något handelsavtal med EU överhuvudtaget om de har tänkt något annat än att ömsesidigt erkännande av skyddade ursprungsbeteckningar (SUB) fortsatt ska ingå.
Boris påstås vilja hoppas på något liknande CETA, EU:s avtal med Kanada. Där ingår erkännande av europeiska SUB, se t.ex. sidan 2 i detta faktablad:
Promoting and protecting Europe’s flagship food and drink products in countries outside the EU is a top priority for CETA, as for any EU trade deal.
CETA allows 143 European products with the status of Geographical Indications to be sold in Canada, giving them a similar level of protection from imitations as EU law does.
 
Man kan väl hoppas att Brexit innebär återinförandet av äkta taxfree handel på flygplatser och resor till Storbritannien?! Nåt fördelaktigt skall väl även tillfalla gemene man!?

Sverige kommer nog kämpa för att införa ett undantag som gäller resenärer från och till Sverige. I gengäld tar vi över Brexit-notan som Storbritannien ska erlägga eller liknande. Gäller ju att värna medborgarna.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Man kan väl hoppas att Brexit innebär återinförandet av äkta taxfree handel på flygplatser och resor till Storbritannien?! Nåt fördelaktigt skall väl även tillfalla gemene man!?
Borde kunna vara möjligt när övergångsperioden är slut, d.v.s. tidigast 2021 (men eventuellt senare). Det är ju taxfree när man flyger till Norge, och Storbritannien under Boris Johnson verkar som sagt eftersträva ett "mindre nära förhållande" till EU än det EFTA-landet Norge har. Notera dock att taxfree = mycket snålt tilltagna kvoter på hur mycket man får ta hem skattefritt till Sverige.

Det som hänt sedan det fanns taxfree förr i tiden är ju också att Heinemann har fått mer eller mindre monopol på dryckjomsbutiker på flygplatser i hela Europa, med följden att det är glesare än förr mellan de intressanta priserna. Sannolikheten att detta ska ändras av Storbritanniens EU-utträde är väl tyvärr rätt låg.
 
Toppen