Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Borde kunna vara möjligt när övergångsperioden är slut, d.v.s. tidigast 2021 (men eventuellt senare). Det är ju taxfree när man flyger till Norge, och Storbritannien under Boris Johnson verkar som sagt eftersträva ett "mindre nära förhållande" till EU än det EFTA-landet Norge har. Notera dock att taxfree = mycket snålt tilltagna kvoter på hur mycket man får ta hem skattefritt till Sverige.

Det som hänt sedan det fanns taxfree förr i tiden är ju också att Heinemann har fått mer eller mindre monopol på dryckjomsbutiker på flygplatser i hela Europa, med följden att det är glesare än förr mellan de intressanta priserna. Sannolikheten att detta ska ändras av Storbritanniens EU-utträde är väl tyvärr rätt låg.

Visste inte att Heinemann gjort en SB på flygplatserna. Nu tittar jag ju inte så ofta, förutom i England som alltid kan ha ett och annat guldkorn.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det som hänt sedan det fanns taxfree förr i tiden är ju också att Heinemann har fått mer eller mindre monopol på dryckjomsbutiker på flygplatser i hela Europa, med följden att det är glesare än förr mellan de intressanta priserna. Sannolikheten att detta ska ändras av Storbritanniens EU-utträde är väl tyvärr rätt låg.
Heinemann har väl inte på Heathrow? Har för mig att det är någon annan aktör. Betyder iofs inte att vi kommer överösas av generöst tilltagna rabatter på dryck.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Heinemann har väl inte på Heathrow? Har för mig att det är någon annan aktör. Betyder iofs inte att vi kommer överösas av generöst tilltagna rabatter på dryck.
Verkar stämma, när jag googlar. Jag överskattade nog deras marknadsandel, eftersom de bland annat har de flygplatser där jag oftast har drabbats av att byta flyg de senaste åren, Kastrup och Frankfurt. De är nog så att det mest är vid byten jag hinner strosa omkring i butikerna.
Heinemann har tydligen över 300 flygplatsbutiker, men t.ex. på Frankfurt finns det ju ett stort antal småbutiker.
 
Last edited:

JonasBo

Medlem
Intressant artikel i DN:
https://www.dn.se/ekonomi/sa-lyckades-vinklubben-lura-in-viner-pa-systembolaget/
Någon som "provat" viner åt vinklubben?

Jag misstänker att det är Vinpiloterna som avses som "Vinklubb".
Jag fick mailen men köpte aldrig något då jag tyckte att vinerna kändes som skräp.

Il Momento
Välkommen till den här undersökningen där vi hoppas att du vill vara med och tycka till om både utseendet och smaken på ett nytt toskanskt ekologiskt vin från svenskägda vingården Terreno!

När undersökningen är genomförd ersätter vi dig med 50 kr förutsatt att du följer stegen och lämnar de uppgifter* som vi behöver för att kunna ordna en utbetalning. Alla detaljer återfinns i slutet undersökningen.

Kom ihåg att du måste spara ditt kvitto! Det behöver fotas av och laddas upp så att vi kan se var du har köpt vinet och att du har provat rätt produkt. Dock ersätter vi inte dig för själva vinet utan för att du genomför undersökningen med 50 kr.

Beställ Il Momento via följande länk: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/il-momento-7516301

När du får hem vinet är det dags att starta undersökningen gneom att klicka på knappen nedan.
Vi ser fram emot dina svar - tack för din medverkan och lycka till!

*Om du känner dig osäker på vilka uppgifter vi behöver och varför ber vi dig gå in på vår hemsida och läsa igenom hur vi hanterar dina personuppgifter – som nu är i enlighet med den nya europeiska GDPR-lagstiftningen, vår Q&A och annan dokumentation som finns tillgänglig där.​
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag misstänker att det är Vinpiloterna som avses som "Vinklubb".
Jag fick mailen men köpte aldrig något då jag tyckte att vinerna kändes som skräp.
Frågan är om Vinpiloterna (som finns kvar, se http://www.vinpiloterna.se) är samma som Winenose, eller om det bara är ett likartat upplägg?
En tjänst för marknadsföring av viner
Idén bakom Vinpiloterna är att hjälpa vinföretag att komma i kontakt med konsumenter med ett normalstort intresse för vin.
Det sistnämnda kanske förklarar varför jag aldrig hört talas om dem förut? :rolleyes:
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nu är det dags igen.
https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-vill-stoppa-vinhandlare-pa-natet/
Nu vill socialminister Lena Hallengren enligt artikel sätta stopp för handlare som agerar som att de är ett systembolag fast inte är det!? Hennes argument är att "man kan inte importera, sälja och leverera, sköta hela kedjan från producent till hand på kunden och hävda att man inte konkurrerar med Systembolaget".
Jag ställer mig frågande till i vilken del av importera som eventuellt konkurrerar med SB?
Men men, frågan ska beredas under och (är avsikten) ageras denna mandatperiod "men hur det ska gå till kan hon inte svara på".
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu är det dags igen.
https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-vill-stoppa-vinhandlare-pa-natet/
Nu vill socialminister Lena Hallengren enligt artikel sätta stopp för handlare som agerar som att de är ett systembolag fast inte är det!? Hennes argument är att "man kan inte importera, sälja och leverera, sköta hela kedjan från producent till hand på kunden och hävda att man inte konkurrerar med Systembolaget".
Jag ställer mig frågande till i vilken del av importera som eventuellt konkurrerar med SB?
Men men, frågan ska beredas under och (är avsikten) ageras denna mandatperiod "men hur det ska gå till kan hon inte svara på".
Det är trevligt att åtminstone artikelförfattaren har noterat existensen av Rosengrendomen (något som allt som oftast verkar gått Systembolaget förbi). Några formuleringar i intervjun tyder dock på att Lena Hallengren inte riktigt satt sig in i läget när hon använder frasen "det svenska alkoholmonopolet". Det finns enbart ett monopol på detaljhandel med alkoholdrycker, men inte på produktion, partihandel, import eller export. De sistnämnda fyra monopolen avskaffades 1995 i och med Sveriges EU-inträde. Rosengrendomen slog fast att distanshandel inom EU är import snarare än detaljhandel, men tydligen har Systembolaget ännu inte läst domen, alternativt läst men ej förstått.

Det intressanta är att grafen i artikeln pekar på samma sak som jag uppfattat, nämligen att fenomenet med nätvinhandel sedan flera år (tydligen sedan 2015) har planat ut på en låg nivå av den totala försäljningen. Det verkar vara etableringen av Vivino, som tydligen befaras kunna bli en stor aktör, som har fått igång oväsendet från monopolisterna igen.

Vi får väl se hur det ska gå till att försöka förbjuda nätvinhandeln inom 2,5 år när den förra utredningen inte ledde till någonting, och de EU-rättsliga komplikationerna aldrig prövades mot EU-organen. Min minnesbild är att utredningen ägnade sig åt en del önsketänkande och att det fanns allvarlig kritik i remissvarvet (men jag kanske blandar ihop den med en annan utredning). I teorin kan man väl damma av utredningen efter dessa år och skicka den på nytt remissvarv. Det mer normala skulle nog vara att tillsätta en ny utredning. Om den får kort tid att jobba kanske lagstiftning kan finnas på plats om 1,5-2 år eller så, förutsatt att inga komplikationer med EU tillstöter. Det vore dock lite intressant om regeringen tillsatte en utredning i en fråga som inte finns med i januariöverenskommelsen, när det finns närliggande utlovade utredningar i den (bl.a. den om gårdsförsäljning) som inte kommit igång. Sådant kan ju göra C och L sura. Och med aktuellt opinionsstöd 26,5% har ju den här regeringen en del att fundera på när det gäller samarbetet med andra partier och vad som är viktigt och inte.

Sedan kan det vara värt att påpeka att det fortsatt är domstolar, och inte Systembolagets propagandaavdelning, som avgör när något strider mot svensk lag. Noll fällande domar mot utlandsbaserad nätvinhandel sedan Rosengrendomen 2007 kan vara en indikation...
 
Last edited:
Det är trevligt att åtminstone artikelförfattaren har noterat existensen av Rosengrendomen (något som allt som oftast verkar gått Systembolaget förbi). Några formuleringar i intervjun tyder dock på att Lena Hallengren inte riktigt satt sig in i läget när hon använder frasen "det svenska alkoholmonopolet". Det finns enbart ett monopol på detaljhandel med alkoholdrycker, men inte på produktion, partihandel, import eller export. De sistnämnda fyra monopolen avskaffades 1995 i och med Sveriges EU-inträde. Rosengrendomen slog fast att distanshandel inom EU är import snarare än partihandel, men tydligen har Systembolaget ännu inte läst domen, alternativt läst men ej förstått.

Det intressanta är att grafen i artikeln pekar på samma sak som jag uppfattat, nämligen att fenomenet med nätvinhandel sedan flera år (tydligen sedan 2015) har planat ut på en låg nivå av den totala försäljningen. Det verkar vara etableringen av Vivino, som tydligen befaras kunna bli en stor aktör, som har fått igång oväsendet från monopolisterna igen.

Vi får väl se hur det ska gå till att försöka förbjuda nätvinhandeln inom 2,5 år när den förra utredningen inte ledde till någonting, och de EU-rättsliga komplikationerna aldrig prövades mot EU-organen. Min minnesbild är att utredningen ägnade sig åt en del önsketänkande och att det fanns allvarlig kritik i remissvarvet (men jag kanske blandar ihop den med en annan utredning). I teorin kan man väl damma av utredningen efter dessa år och skicka den på nytt remissvarv. Det mer normala skulle nog vara att tillsätta en ny utredning. Om den får kort tid att jobba kanske lagstiftning kan finnas på plats om 1,5-2 år eller så, förutsatt att inga komplikationer med EU tillstöter. Det vore dock lite intressant om regeringen tillsatte en utredning i en fråga som inte finns med i januariöverenskommelsen, när det finns närliggande utlovade utredningar i den (bl.a. den om gårdsförsäljning) som inte kommit igång. Sådant kan ju göra C och L sura. Och med aktuellt opinionsstöd 26,5% har ju den här regeringen en del att fundera på när det gäller samarbetet med andra partier och vad som är viktigt och inte.

Sedan kan det vara värt att påpeka att det fortsatt är domstolar, och inte Systembolagets propagandaavdelning, som avgör när något strider mot svensk lag. Noll fällande domar mot utlandsbaserad nätvinhandel sedan Rosengrendomen 2007 kan vara en indikation...
Trodde för övrigt att Lena Hallengren hade händer fulla med annat för tillfället men i Sverige verkar inget vara så viktigt som Systembolaget bevarande. Kanske det är ett försök att smita under radarn eller så har Systembolaget en tår i ögat då de inte fått tillräckligt med uppmärksamhet från Socialdepartementet på sistone.
 

sunqan

Vinös
Och Jörgen Hettne lever tydligen i en egen värld:

Det som är helt okej är att köparen själv beställer frakten. Är det säljaren som fraktar så är det självklart olagligt. Men sedan finns en diskussion om hur det är när säljaren beställer transporten åt köparen, men genom en oberoende transportör. Då är det mer tveksamt men har hittills ansetts lagligt i Sverige.

"Är det säljaren som fraktar så är det självklart olagligt"

Han har alltså inte förstått att distanshandel är lagligt.

Är det nån som vet hur det gått för finlands försök att förbjuda distanshandel genom att hävda att varorna då anses vara omsatta i Finland och således strider mot Alkos monopol?
 

sunqan

Vinös
för att nu svara på min sista fråga: inte så bra tydligen
https://www.hbl.fi/artikel/eu-kommissionen-inget-hinder-for-distansforsaljning-av-alkohol-pa-natet/
https://svenska.yle.fi/artikel/2020...hol-fran-baltikum-tingsratten-forkastade-atal

dvs trots domen mot alkotaxi 2015, och iogt-ntos hybris då, har finland inte lyckats förbjuda distansförsäljning av alkohol

sorgligt att iogt och även utredaren Jörgen Hettne liksom våra politiker, inte ser det som ett fiskalt brott, vilket det är, utan tar det som en ursäkt för att försöka förbjuda distansförsäljningen helt (och då samtidigt gå miste om alla momsintäkter).

som en fotnot - vi talar enligt statistik från CAN om 0,12l alkohol per person och år.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
IOGT-NTO:s Accent Magasin berättar om "Dödligt rykte att alkohol kan hindra coronavirus
- Flera iranier har dött efter att ha druckit hembränd sprit efter rykten om att alkohol har förebyggande effekt mot coronavirus."
Fascinerande att hembränt används som "nyttig folkmedicin" i en islamisk republik!

För övrigt undrar jag om IOGT-NTO har riktig handsprit på kontoret, eller någon variant med max 2,25% alkohol?
 

matage

Medlem
IOGT-NTO:s Accent Magasin berättar om "Dödligt rykte att alkohol kan hindra coronavirus
- Flera iranier har dött efter att ha druckit hembränd sprit efter rykten om att alkohol har förebyggande effekt mot coronavirus."
Fascinerande att hembränt används som "nyttig folkmedicin" i en islamisk republik!

För övrigt undrar jag om IOGT-NTO har riktig handsprit på kontoret, eller någon variant med max 2,25% alkohol?
Jag ställer mig dessutom frågande till översättningen av Bootleg Alcohol till "hembränd sprit"..
Dödsfallen i Iran ju var kopplade till metanol som man - om min gymnasiekemi sitter som den ska - får av torrdestillering vilket jag aldrig hört talas om att nån enda hembrännare använt sig av... Sen ges väl etanol som motgift vid metanolförgiftning så även om man skulle råka "koka torrt" borde ju blandningen vara ofarlig ur det perspektivet..

Men det så klart - det kan ju kanske lura någon om man kan försöka likställa hembränt med risken att få i sig metanol..
I krig och alkoholpolitik är alla medel tillåtna... ;)
 

Wintermute

Medlem

Attachments

  • Screenshot_20200320-170704_Chrome.jpg
    Screenshot_20200320-170704_Chrome.jpg
    46,5 KB · Visningar: 102

Gredos

Medlem
Men va f-n? Nu blev det ju tvärt om! Jag hade ju tänkt mig att TSE bara skulle vara på nätet. Jag förutsätter att vi som bor i de mindre orterna fortfarande får vänta en vecka innan vi kan lyfta säker från de större städernas hyllor.
HELA SVERIGE SKALL LEVA!
Inga internleveranser mellan butiker kommer det också bli
 
Toppen