Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Konjak

Daniel A

Administratör
DSC_2146.JPG

N.V. Daniel Bouju, Tres Vieux
Som en varm filt i novembermörkret. En gång i tiden (cirka åtta år sedan) tyckte jag att det här var créme-de-la-créme i cognacsvärlden; den perfekta bruna spriten, som skapad för min gom. Så det var med inte så lite förväntan och bävan jag korkade upp den här pavan. Plopp. Djupt mörkbrun, nästan svart, sprit rinner ner i glaset. Dofterna fyller (nästan attackerar) näsan. Megamogen doft, rancio, läder, cigarr, torkade plommon, allsköns kryddor, ek (lyxiga fat). Mmm. I munnen är det kryddigt och träigt, nästan lite strävt. Är ju lite ovan vid starksprit nu för tiden. Men det går över snabbt. Otroligt koncentrerad smak. Värmer fint i halsen, och eftersmaken försvinner typ aldrig - fortsätter att utvecklas i minuter. Det är verkligen i den kraftiga skolan, men elegansen och balansen finns där. Det är fortfarande hur bra som helst; skönt att bekräfta att jag hade bra smak även förr. 98p.

(Tillbehöret må få höjda ögonbryn, but it sorta kinda works. Faktiskt).
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 21267
N.V. Daniel Bouju, Tres Vieux
Som en varm filt i novembermörkret. En gång i tiden (cirka åtta år sedan) tyckte jag att det här var créme-de-la-créme i cognacsvärlden; den perfekta bruna spriten, som skapad för min gom. Så det var med inte så lite förväntan och bävan jag korkade upp den här pavan. Plopp. Djupt mörkbrun, nästan svart, sprit rinner ner i glaset. Dofterna fyller (nästan attackerar) näsan. Megamogen doft, rancio, läder, cigarr, torkade plommon, allsköns kryddor, ek (lyxiga fat). Mmm. I munnen är det kryddigt och träigt, nästan lite strävt. Är ju lite ovan vid starksprit nu för tiden. Men det går över snabbt. Otroligt koncentrerad smak. Värmer fint i halsen, och eftersmaken försvinner typ aldrig - fortsätter att utvecklas i minuter. Det är verkligen i den kraftiga skolan, men elegansen och balansen finns där. Det är fortfarande hur bra som helst; skönt att bekräfta att jag hade bra smak även förr. 98p.

(Tillbehöret må få höjda ögonbryn, but it sorta kinda works. Faktiskt).
Strålande! Daniel dricker Daniel. :) Finns nämnt på vildmedvin, men ej i lager just nu.
 

Nyllet

Medlem
Har expertisen här på forumet någon uppfattning om hur länge bra cognac håller sig sjysst i öppnad flaska?

Jag har länge tänkt ge cognac en ordentlig chans och nu när A.E Dor Vieille Reserve No 6 släpptes häromveckan så plockade jag upp en flaska. Lite googlande verkar göra gällande att öppnade flaskor bör drickas ur inom 1-2 år men vad säger ni med empirisk erfarenhet? Tappar cognac (och annan brunsprit i allmänhet) så snabbt i öppnad flaska? Det skulle ju vara roligt om man med gott samvete kan dricka flaskan över ett decennium utan att känna stress över utvecklingen.
 

LarsW

Medlem
Har expertisen här på forumet någon uppfattning om hur länge bra cognac håller sig sjysst i öppnad flaska?

Jag har länge tänkt ge cognac en ordentlig chans och nu när A.E Dor Vieille Reserve No 6 släpptes häromveckan så plockade jag upp en flaska. Lite googlande verkar göra gällande att öppnade flaskor bör drickas ur inom 1-2 år men vad säger ni med empirisk erfarenhet? Tappar cognac (och annan brunsprit i allmänhet) så snabbt i öppnad flaska? Det skulle ju vara roligt om man med gott samvete kan dricka flaskan över ett decennium utan att känna stress över utvecklingen.
Min flaska A.E. Dor No 6 har varit öppen ett drygt decennium nu. Fortfarande jättegod.

Sen vet jag inte om den varit ännu bättre om jag gjort enligt konstens alla regler, fyllt på med glaspärlor allteftersom för att höja nivån i flaskan så att den inte utsätts för syre i samma grad osv...
Men vem orkar sånt? Min subjektiva upplevelse var att den höll sig alldeles utmärkt!
 
Har expertisen här på forumet någon uppfattning om hur länge bra cognac håller sig sjysst i öppnad flaska?

Jag har länge tänkt ge cognac en ordentlig chans och nu när A.E Dor Vieille Reserve No 6 släpptes häromveckan så plockade jag upp en flaska. Lite googlande verkar göra gällande att öppnade flaskor bör drickas ur inom 1-2 år men vad säger ni med empirisk erfarenhet? Tappar cognac (och annan brunsprit i allmänhet) så snabbt i öppnad flaska? Det skulle ju vara roligt om man med gott samvete kan dricka flaskan över ett decennium utan att känna stress över utvecklingen.
Kan bara instämma med LarsW ovan, om skillnaden väl finns så skulle jag påstå att den är försumbar.
 

Bastardo

Medlem
En av de bästa svaren jag fick på ett forum där jag ställde frågan. Den är maskinöversatt från norskan:
”Luft är bra men jag övergår till mindre flaskor när det är 20 cl kvar (0,7 flaskor). Jag har Cognac i skåpet som jag öppnade för 10–12 år sedan som fortfarande håller bra, men jag har också upplevt att det går över och blir tamt och tråkigt och har stått för länge. Finns inget svar just då detta varierar från Cognac till Cognac.”
 

LarsW

Medlem
Delamain Pleiade vintage 1908 (buteljerad 2020)

Fantastisk doft med fina fat, apelsin, mandelmassa, bränd honung och ett diskret alkoholstick i näsan.

Smaken är dessvärre ganska rå och har inget av elegansen i doften. God ja, men känns inte som den motsvarar priset och nog den svagaste Delamain jag druckit.
Är det tänkt att den ska vara så här? Är det en mer "naturlig" stil? Känns verkligen in som den vanliga stilen.

Aja, får prova fler gånger, flaskan har bara varit öppen sen nyår, kanske kommer sig med lite luft...

thumbnail_20221001_204215 (1).jpg


thumbnail_20221001_204228 (1).jpg
 

Bastardo

Medlem
Delamain Pleiade vintage 1908 (buteljerad 2020)

Fantastisk doft med fina fat, apelsin, mandelmassa, bränd honung och ett diskret alkoholstick i näsan.

Smaken är dessvärre ganska rå och har inget av elegansen i doften. God ja, men känns inte som den motsvarar priset och nog den svagaste Delamain jag druckit.
Är det tänkt att den ska vara så här? Är det en mer "naturlig" stil? Känns verkligen in som den vanliga stilen.

Aja, får prova fler gånger, flaskan har bara varit öppen sen nyår, kanske kommer sig med lite luft...

Visa bifogad bild 27233

Visa bifogad bild 27234

På flaskan står det att den är buteljerad år 1980 och att den är 40-årig gammal! Den är alltså med andra ord inte från 1908.
Kanske du gjorde helt enkelt en vurpa med siffror? :cool:
Finns även den här: Delamain Pléiade Collection Apogée Grande Champagne Verrières 1965 och den har fått 95 poäng av norska aperitif.no och det är frågan om en 50-årig cognac. Det finns även flera andra buteljeringar i serien, alla med ganska så beskedlig prislapp.
Delamain Grande Champagne Plénitude Vintage 1980, alltså den flaska som du provade, fick 93p av samma avis, så det är nog frågan om smaken, vilken typ av cognac man föredrar.
Finns mycket att skriva om den här serien, men det blir för långt inlägg och får bli en annan gång. Inte, att jag vet så mycket om den, men det är roligt att vaska fram information från pålitliga källor.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Kanske du gjorde helt enkelt en vurpa med siffror? :cool:
Stämmer så klart. Ska stå 1980 och inte 1908.
Delamain Grande Champagne Plénitude Vintage 1980, alltså den flaska som du provade, fick 93p av samma avis, så det är nog frågan om smaken, vilken typ av cognac man föredrar.
Ja, har man en fabless för rå druvsprit så förstår jag att man ger denna 93 poäng. Men det var ingen i sällskapet som förstod sig på denna. Bredvid Reserve de la Familie och deras olika vintage står den sig slätt och är en komplett annorlunda stil.
 

Daniel A

Administratör
Delamain Pleiade vintage 1908 (buteljerad 2020)

Fantastisk doft med fina fat, apelsin, mandelmassa, bränd honung och ett diskret alkoholstick i näsan.

Smaken är dessvärre ganska rå och har inget av elegansen i doften. God ja, men känns inte som den motsvarar priset och nog den svagaste Delamain jag druckit.
Är det tänkt att den ska vara så här? Är det en mer "naturlig" stil? Känns verkligen in som den vanliga stilen.

Aja, får prova fler gånger, flaskan har bara varit öppen sen nyår, kanske kommer sig med lite luft...

Visa bifogad bild 27233

Visa bifogad bild 27234

Jag tycker "årgångscognac" ofta beter sig sådär. Hade väl förväntat mig att Delamain, som dessutom fått ner den till 42 %, skulle vara lite snällare. Jag har druckit en hel del av Pruniers blandade årgångar, från 70-tal till 90-tal. De är ju rätt saftigt prissatta, och jag har väl i princip slutat köpa dem nu, just för att de ofta känns "råa". Prunier klockar dock ofta in på runt 50 %, vilket såklart förstärker råheten. Ironiskt nog så är en av de godaste cognacer jag druckit en 1992 Prunier Petit Champagne... men betraktar den nu som något märkligt undantag.
 

Daniel A

Administratör
Har expertisen här på forumet någon uppfattning om hur länge bra cognac håller sig sjysst i öppnad flaska?

Jag har länge tänkt ge cognac en ordentlig chans och nu när A.E Dor Vieille Reserve No 6 släpptes häromveckan så plockade jag upp en flaska. Lite googlande verkar göra gällande att öppnade flaskor bör drickas ur inom 1-2 år men vad säger ni med empirisk erfarenhet? Tappar cognac (och annan brunsprit i allmänhet) så snabbt i öppnad flaska? Det skulle ju vara roligt om man med gott samvete kan dricka flaskan över ett decennium utan att känna stress över utvecklingen.

Som flera redan skrivit så behöver du inte oroa dig så mycket. Jag vill bara lägga till ett tips på en trevlig vana:

Varje gång jag öppnar en brunspritsflaska så är det första jag gör att fylla en 5cl-flaska, som jag sedan gömmer undan. De håller hur länge som helst. Har på så sätt kunnat ta upp bekantskapen med gamla favoriter många, långa, år senare.
 

Bastardo

Medlem
Som flera redan skrivit så behöver du inte oroa dig så mycket. Jag vill bara lägga till ett tips på en trevlig vana:

Varje gång jag öppnar en brunspritsflaska så är det första jag gör att fylla en 5cl-flaska, som jag sedan gömmer undan. De håller hur länge som helst. Har på så sätt kunnat ta upp bekantskapen med gamla favoriter många, långa, år senare.
Den vanan borde jag även själv ta efter. Mycket bra tanke på alla sätt och vis. :D Jag köpte länge sen ett gäng glasflaskor på apoteket som rymde ungefär 10–11 cl vätska. De kom till användning då när jag jobbade fortfarande och vinkursen krockade med arbetstiderna. Då hällde jag över vinet till sådana flaskor och kunde fortsätta prova hemma i lugn och ro, utan att behöva gå till jobbet lite på lyran … ;)
 

Bastardo

Medlem
Stämmer så klart. Ska stå 1980 och inte 1908.

Ja, har man en fabless för rå druvsprit så förstår jag att man ger denna 93 poäng. Men det var ingen i sällskapet som förstod sig på denna. Bredvid Reserve de la Familie och deras olika vintage står den sig slätt och är en komplett annorlunda stil.

Jag gillar cognac som är mjuk, blommig, fruktig och elegant utan de tunga smakerna av överdriven ek. En som är i min smak är Château de Montifaud XO. Finns inte på bolis, tyvärr, men går att beställa på många håll.
Sen gillar jag Léopold Gourmels cognac också. Finns flera, men jag har inte allting i huvet just nu, har inte cognacboom för tillfället men den kan komma när som helst. :cool:

DSC_Montifaud XO.JPG
 
Toppen