Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Konjak

Segol

Medlem
SV: Konjak

Rättelse... Senast köpte jag Voyer Extra men nu var det Napoléon och XO, inget annat.
Jag är inte berusad men tydligen förvirrad :)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Konjak

Var på cognacsprovning häromveckan. Efter en kall buffé och kaffe
med efterrätt provades cognac från tre hus: Delamain, Martell och Larsen.
Dessutom fanns där deltagare från varje hus, som berättade lite om
cognac och sina respektive hus.
Mest givande var Delamains representant som hällde upp fatprover av
ett-årig och sju-årig eau-de-vie i glas, som vi fick nosa i.
Ett-åringen luktade som rödsprit ungefär. Det är ett under hur han och
de andra näsorna på Delamain redan efter 1 års lagring kan avgöra hur
länge just detta fat skall lagras och i vilken av deras cognacsorter denna
eau-de-vie skall ingå. Efter 7 års lagring var doften fortfarande inte
speciellt angenäm. Men så använder sig Delamain också av gamla fat
vilket gör att deras enklaste sorter är lagrade över 20 år. Vid bland-
ningen får de olika faten "gifta" sig med varandra i två år varefter
den cirka 50%-iga spriten späds, inte med vatten, utan med 15%-ig
cognac.
På bordet framför oss stod i första raden Delamain Pale & Dry, Vesper
och Reserve de la Famille .
De var anmärkningsvärt mycket ljusare i färgen än de andra cognacsproverna.
Skillnaden beror nog på att det är tillåtet att färga cognac. Och många tror
att det är ett kvalitetstecken att cognacen är mörk. Grönstedts är ett
paradexempel på detta.
Pale & Dry är verkligen ganska blek och torr. Mycket angenäm doft och smak.
Rekommenderas till alla, som vill ha en riktigt bra cognac för en rimlig slant.
Vesper var inte så mycket annorlunda men Reserve de la Famille var helt
otrolig. Bättre cognac än så tror jag det är svårt att hitta. En otroligt komplex
doft med mycket rancio och mjuk och len smak. Denna har lagrats så länge att
den har fått en naturlig alkoholhalt på 43% (minst 50 år).
Nästa rad av glas var Martell Cordon Bleu, Martell XO och Martell Création
Grand Extra.

Cordon Bleu var den cognac, som var mörkast i färgen, angenäm doft och
mycket gräddkola i smaken. Att den har varit en storsäljare i många år är
lätt att förstå. Den har allt det som man väntar sig av en god cognac
men är lite för söt för min smak. Måste vara färgad och sötad med socker-
kulör. XO var lite torrare och Création naturligtvis en cognac med mycket mer
komplexicitet.
Men ingen av Martells olika sorter nådde i närheten av den elegans och
fulländning, som Delamains motsvarigheter.
I bortersta raden stod tre glas med Larsens cognac. Tyvärr var jag tvungen
att avvika, timmen var sen och jag ville hinna med tåget hem. Jag hann
dock sniffa i glaset med Larsen VS. Doften påminde starkt om det
ett-åriga fatprovet från Delamain.
 
  • Like
Reactions: Beo

Bastardo

Medlem
Jag kan tipsa om en mycket prisvärd cognac, speciellt i de kvarvarande mindre flaskorna som är förhållandevis billigare gentemot en hela. Den är dessutom en Single Estate Cognac, som inte är så vanliga och dryckens ålder överskrider med råge det lagstadgade kravet, som kommer att höjas från 1.4. i år, om jag är rätt informerad. Från minst sex år till minst tio år. Men i ärlighetens namn har nog de flesta kvalitetsproducenterna redan länge haft längre lagring på sin XO-cognac. Drycken heter Le Reviseur Extra Old XO.
Utseendet skiljer mellan en helflaska och en halva, då producenterna byter design väldigt ofta. Jag tror att 35 cl flaskorna är lite äldre design. Jämför gärna priset med en enkel VS, så kommer du att bli förvånad! :)
 

Bastardo

Medlem
Lovar att äta min keps, om du inte upplever den drickbart! ;) Om jag själv får välja så dricker jag hellre än XO för en krona billigare än en VS. Kan säga också, att jag har läst mycket om den här cognacen på nätet. :cool: Samstämmiga recensioner nästan överallt.
Men den som vill försäkra sig att kunna köpa just en liten flaska bör vara snabb, lagret är inte så stor … :) Min egen beskärda del väntar på att bli hämtad hem. :D
There’s more to come …
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Dricker inte så mycket brun sprit längre men har lite godingar i skåpet. Delamin 1968 och AE Dor no7.
Men är öppen för att pröva lite nytt och för det priset så måste man ju nästan slå till.

Också kul med Armagnac, köper min i Norge, där får man den årgångsbetecknad och på magnum! :D
 

Daniel A

Administratör
Blev bjuden på Daniel Bouju - Tres Vieux av en kompis nyligen. Jag dricker hemskt lite cognac nu för tiden, och just den här har jag nog inte fått i mig sedan 2010/2011 (ungefär då vinintresset började ta över!). Rolig nostalgitripp down drinking lane!

Väldigt mörk i färgen, inte på grund av E150 utan på grund av producentens ohemula användning av fat. Det går inte att kalla det elegant, men det har allt annat som gör bra dryck bra - komplexitet, intensitet, balans och personlighet! Om den kan anklagas för något så är det att intensiteten ibland tar formen av en ek som välter över en (obs! ingen vanilj på den här eken inte). Toner av hasselnötter, kreosot, choklad, lite kanel, apelsinskal, tobak och olika former av träslag. På tungan är det stundtals utmanande kärvt (citerar löst @MartinE här, för en beskrivning jag fastnade för en gång i tiden: "det är som att äta en glass där 75 % är pinne"). Det här är ganska gammal dricka, med cirkus 40 år på fat, och det märks. Det ger liksom ett djup i smakerna. Riktigt roligt och intressant att (långsamt) dricka! 96p.

En av de mer unika cognacer jag druckit, nu som då. Kanske till och med bättre idag när jag har så, relativt tidigare, mycket mer vinerfarenhet att luta mig mot. Står sig fortfarande som en absolut favorit! Får nog ta och hosta upp de där ungefär 1200 kronorna som en flaska kan gå på.

_20180310_074918.JPG
 

Bastardo

Medlem
Grattis för att få ha provat så här fin cognac! :)
Om någon vill veta så har just den här cognacen fått hela 99 poäng av Urban Laurin! Och som producent i helhet har de fått 96–100 poäng. Ifall du känner till kanaler för att kunna köpa drycken för bara 1200 kronor, så vore det säkert nyttigt att veta för många medlemmar.
Ifall någon av er råkar veta en annan bok där författaren recenserar stora delar av cognacutbudet, så är jag oerhört intresserat av att få veta. Min bok, Cognac, armagnac & brandy är från -99, så det kan ha hänt lite saker under tiden.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Grattis för att få ha prova så här fin cognac! :)
Om någon vill veta så har just den här cognacen fått hela 99 poäng av Urban Laurin! Och som producent i helhet har de fått 96–100 poäng. Ifall du känner till kanaler för att kunna köpa drycken för bara 1200 kronor, så vore det kanske nyttigt att veta för många medlemmar.

Finns på Masters of Malt (gamla etiketten, samma cognac) och Vild med vin för cirka det priset! Producentens andra buteljeringar är också riktigt bra. Royal med sin direkt-från-fat-60%-alkohol är nog dock inget jag med gott samvete kan rekommendera som någons första Bouju-upplevelse... :)
 

Bastardo

Medlem
Lysande Daniel! :) Jag ska citera här på eftermiddagen vad Urban Laurin har sagt om cognacen. Nu är det lite busstur och shopping som väntar. Och sen har de ringt från Bolis att jag måste åka dit för att damma av lite flaskorna och räta buteljerna så att man kan se vilken produkt det är på hyllorna. Medtag egen dammvippa och linjal, stod det på meddelandet. ;)
 

Bastardo

Medlem
Tack så otroligt mycket, Daniel A! You’ve just made my day! :) Jag som är lite bakom flötet, visste inte att det går beställa även starkvaror på lagligt sätt. Nu får jag bättra mig på den fronten.
Lite off topic kanske, men kan någon vänlig själ här göra en lista av ”svenska” butiker där man kan beställa vin etc. och som betalar alla skatter som behövs. Alternativt en länk eventuellt hit, där jag kan hitta den här så viktiga informationen.

Så här skriver Urban Laurin i sin bok om ädla dryckerna. Boken är från 1999, så exakt information är det inte.
… har lagrats minst 32 år och buteljeras på ca 50% alkohol.
”Doften är explosivt, stor, elegant, koncentrerat fruktig och komplex med rika toner av frukt, särskilt mogna äpplen, olika nötter, lakrits, vanilj, russin och plommon, mineraler och harmonisk ek.
Smaken är bombastiskt koncentrerad, fett fruktig, torr, elegant och nyansrik med enastående toner av plommon, smörkola, apelsiner, ek och liten men fin ranciokaraktär. Eftersmaken är mycket lång med kraftig ekkaraktär.
Den som gillar cognac med lite elegant och mer finlemmad karaktär, får titta lite andra varianter i stället. Själv tillhör jag nog den kategorin som gillar inte så tuffa smaker i cognac.”
P.S. Jag måste lära mig att tygla min hetsiga humör … För det vållar problem som jag inte vill ha. Säg gärna till nästa gång, när gubben går i överstyr. (Sätter på mig skämshatten och går snällt i skamvrån.)
 

Bastardo

Medlem
Förtydligande: Det finns två cognac som har snarliknande namn: Daniel Bouju Tres Vieux Cognac Grande Champagne och Daniel Bouju Brut de Fut Cognac Grande Champagne. I boken är benämningen exakt Daniel Bouju Tres Vieux Brut de Fut Grande Champagne. Det är den som har ungefär 50% alkohol, den utan benämning Brut de Fut är cirka 40%. Jag tror inte att det är så stor skillnad kvalitetsmässigt mellan de här två. Brut de Fut är lite dyrare.
Vem har sagt, att det ska vara lätt inom cognac-världen? :)
 

MartinE

Medlem
På tungan är det stundtals utmanande kärvt (citerar löst @MartinE här, för en beskrivning jag fastnade för en gång i tiden: "det är som att äta en glass där 75 % är pinne").
När sa jag det? Hade jag roligt? :D

Låter för övrigt som en härlig konjak! Det var länge sedan jag blev så sugen att inhandla en sådan dryck. Tur att sprit inte räknas som vin och därmed inte kan påverka ev hot om köpstopp! :)
 

LarsW

Medlem
Om någon skulle vara intresserad, så finns det lite recensioner här. Då kan man lätt jämföra med andra källor och på så sättet skaffa lite mer perspektiv och trovärdighet.
http://www.cognac-lcc.com/30140468
http://www.tromsocognacclub.com/index.php/cognac?lang=en
https://spiritsreview.com/
https://www.winemag.com/
Snabb sökning bekräftar vad jag trodde mig veta. :D
Svårt att hitta bättre Cognac än Delamain. Lika bra? Helt klart! Men bättre? Det blir en utmaning.
Och de har konkurenskraftiga alternativ i de flesta prisklasser utom kanske de allra lägsta (som egentligen är relativt ointressanta som drycker).
 

Bastardo

Medlem
Snabb sökning bekräftar vad jag trodde mig veta. :D
Svårt att hitta bättre Cognac än Delamain. Lika bra? Helt klart! Men bättre? Det blir en utmaning.
Och de har konkurenskraftiga alternativ i de flesta prisklasser utom kanske de allra lägsta (som egentligen är relativt ointressanta som drycker).
Jag vet inte, om jag kan hålla med dig. Le Reviseur Fine Petite Champagne XO fick samma poäng som Delamain Pale & Dry XO hos tromsocognacclub.com/ och de har provat ganska många olika cognacsorter. Tror att det är mycket prestige och renomme inblandad när man snackar om cognac. De flesta tror att desto dyrare cognac desto godare blir det. Men så enkelt är det inte. :)
Samma sak gällande ålder. Inte alls säker att cognacen per automatik är alltid godare än lite yngre versionen.
Synd att det är så svårt att hitta en källa på nätet som har rangordnat det mesta av cognac som finns, seriöst.
 
Toppen