Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krav på skärpt lag för privatimport

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Trevligt inlägg av dig Magnus. Trevligt att fler uppmärksammar hur svagt den är skriven!

Kanske Mölstad var skyldig någon på SB den artikeln för att dom smusslat ut några flaskor till honom från Kungsträdgårdsgatan.

Ett exempel från vår butik är Gsellmann & Hans där Mölstad gav deras relativt enkla Zweigelt 5-tärningar i SvD när den såldes på Systembolaget för under hundralappen.

Att vi sedan har valt att ta in betydligt finare viner från samma producent, exempelvis deras Pannobile, Pinot och Gabarinza som är viner från exakt samma producent men med betydligt högre poäng i Falstaff och större selektering i vingården, går tydligen inte upp mot en Zweigelt för 85 riksdaler som han har fått peta sin näsa i glaset på och även passerat Systembolagets kriminaltekniska laboratorium eftersom den fanns i ordinarie sortiment.
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Peder skrev:
Trevligt inlägg av dig Magnus. Trevligt att fler uppmärksammar hur svagt den är skriven!

Kanske Mölstad var skyldig någon på SB den artikeln för att dom smusslat ut några flaskor till honom från Kungsträdgårdsgatan.

Ett exempel från vår butik är Gsellmann & Hans där Mölstad gav deras relativt enkla Zweigelt 5-tärningar i SvD när den såldes på Systembolaget för under hundralappen.

Att vi sedan har valt att ta in betydligt finare viner från samma producent, exempelvis deras Pannobile, Pinot och Gabarinza som är viner från exakt samma producent men med betydligt högre poäng i Falstaff och större selektering i vingården, går tydligen inte upp mot en Zweigelt för 85 riksdaler som han har fått peta sin näsa i glaset på och även passerat Systembolagets kriminaltekniska laboratorium eftersom den fanns i ordinarie sortiment.
Mölstad är inte en av Sveriges vassaste skribenter och ingen som ens under hans storhetstid gjort några avtryck på dryckeskulturen i det här landet. Det är klart att han reagerar på det här sättet när hans levebröd, regelbundna lanseringar från ett monopol som endast kräver ett minimalt arbete från hans sida är hotat. Speciellt när han nu närmar sig pensionen. Förändringar är av ondo och tyvärr, en del personer som närmar sig slutet av sin karriär reagerar på sättet han nu visar

Tror inte att Systembolaget givit honom några flaskor, snarare försvarar han systemet som gör att han överleva i sitt arbete.
Sätt er i hans situation, vindistributörer, producenter etc, alla behandlar honom som den "kunglighet" han ser sig själv som.
Egentligen, bästa sättet att hanterar den här typen av lite patetiska personer är att ignorera dem.
 

Caviste

Leverantör
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Glöm inte att vi har större delen av en hel kontinent på vår sida när det gäller hur vi tillåts inhandla vårt vin. Jag viker mig gärna för den som med sakliga argument kan framställa detaljhandelsmonopolet som det ser ut idag som lösningen för just Sveriges folkhälsa.

Ps. Bränner min gamla En Värld av Vin. Dricker väl eventuellt ett kvalitetsvin medan jag ser skiten brinna upp.
 

kayaker

Cyklist
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

chambertin skrev:
Han kanske skulle prova punkarns koncept med symboler för betald/gratis och öppen/blind när han skriver en recension.
Det verkar onödigt för någon som bara behöver gratis och öppen...
 

kayaker

Cyklist
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Caviste skrev:
Ps. Bränner min gamla En Värld av Vin. Dricker väl eventuellt ett kvalitetsvin medan jag ser skiten brinna upp.
Jag gav nog bort min men det hade kanske varit bättre att elda upp den...
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

#sbgate Det är rätt intressant med nykterhetsrörelsen som anmäler ett antal vinklubbar för lagbrott och sedan gladeligen bryter alla möjliga lagar själv.

Vid själva anmälan bröt de mot PUL då de publicerade personuppgifter på nätet.

Nu har deras ungdomsorganisation (var ett TV-inslag ikväll samt artikel http://drugnews.nu/article.asp?id=6970 ) valt att urkundsförfalska https://lagen.nu/1962:700#K14 genom att uppge falska personnummer, namn etc.

Polisanmälan kanske är på plats.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

#sbgate #systembolaget En väldigt bra skriven brännpunkt idag i SvD. Systembolaget, tillsammans med IOGT och alkoholpolitiskt forum har äntligen fått lite svar på tal. De har flera förhållandevis okvalificerade människor som arbetar på detta. Vår sida har lite mera tyngd i sina argument och kvalifikationer.

Ser verkligen fram mot fortsättningen!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

#SBsgate #systembolaget Skrev följande som kommentar till Magdalena Gergers svarpå SvD.

Systembolaget är en föråldrad institution. Hela konceptet är förlegat. I den värld där vi lever idag så är individen otroligt viktig. Vi reser, vi upplever, vi strävar efter att utveckla oss själva och göra oss unika. Detta återspeglas i allt vi gör, från arbete, till livsstil till det vi konsumerar. En del i livsstilstänket är att vi gärna betalar för att få mer tid. Det kan vara RUT, det är att få varor hemlevererade och naturligtvis att få vin hemlevererat. Allt detta är någonting Systembolaget är väldigt medvetna om. Att de tar beslut om hemleverans är naturligt, även om de just nu är panikslagna över den genomslag som de lagliga direktimportsalternativen har fått under de senaste åren.

Ett av problemen med att vara ett monopol är att man gärna ignorerar uppstickare. Sen finner man att de faktiskt syns i statistiken, någonting som kommer som en chock. Ett annat problem som monopolet kämpar med, och som de tar upp i sin lanseringsplan, är konsumentens ökande individualitet. Vi nöjer oss inte längre med att vara får i fållor som leds till konsumtion. Även om den största delen av Systembolagets varierande försäljning fortsatt är buteljerad skit så är de medvetna om att växande kundgrupper vill ha alternativ. Problemet är här varumärkesneutraliteten som gör att de inte kan reagera på kundernas behov. Där erbjuder distanshandeln ett viktigt komplement till Systembolagets utplockade, torftga sortiment.

Personligen hedrar jag Systembolagets beslut att börja med hemleverans. Det kommer att göra att medvetenheten hos konsumenten även ökar när det gäller direkthandelsalternativen. Alternativ som erbjuder unika produkter som inte kan hittas hemma i alla kök i Sverige. Variation är viktigt. Oavsett vad Sveriges vinskribenter och Systembolaget må säga.
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Även Bengt-Göran Kronstam verkar ha följt debatten och skriver följande på "Allt om vin"

År 2011 kommer att gå till historien som året då det stod klart att Systembolaget inte längre har ensamrätt på alkoholförsäljningen i Sverige. Skälet är det sjuttitotal aktörer som poppat upp och vill dra nytta av att vi numera kan köpa vin på distans, bara alkoholskatten erläggs här i landet. Själva hävdar man att detta är fullt lagligt och så är det nog, men iogt-nto är av en annan uppfattning och vill nu strypa denna kanal.

Hela krönikan går att läsa på: http://alltomvin.se/2011/12/05/vinaret- ... historien/
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Systembolaget i livsmedelsbutiker #sbgate

Dumheterna fortsätter. Systembolaget ska vara kvar men nu börja med kylda varor, hemleverans, vinbussar, bättre information etc etc. Allt detta skulle tillhandahållas om vi inte hade ett monopol, så vilket nytta har monopolet?

Helt enkelt navelskådning, Mölstad ser inte att han blir allt mer inskränkt och försöker skapa en öppen marknad fast med ett monopol. Man kan nästan gå så långt att det gränsar till dumhet
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Nejnej! Tok eller! De har ingen kommunikation alls. Att Systembolaget bistod med information och hjälp har ingenting med det här att göra. Oh nej. De var bara snälla. Systembolaget hade ingen baktanke med det alls.

No sir.

Inte alls!
 

sunqan

Vinös
Jag förväntar mig en betydligt mer välartikulerad debattartikel än så. (annars vill jag ha tillbaks en del av mina skattepengar.)
Jag skulle även kunna tänka mig en stämning för förtal mot apw.

Cirkusen har bara börjat.

Det som är bra är att det nu blivit en riktig debatt!

sent from my phone
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Peder skrev:
Jag tror det blir en dåres försvarstal i morgon!

Vad var det jag sa! Inte ett ord som bemöter anklagelserna utan det är enbart det vanliga tugget om hur bra man är i ett folkhälsoperspektiv. Trots att folkhälsoperspektivet för länge sedan har passerat sitt bäst-före-datum pga alla val som Systembolaget har gjort sedan Anitra Steen intog tronen på 90-talet.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/gr ... 704981.svd
 
Toppen