Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krav på skärpt lag för privatimport

Håkan

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Äntligen någon som vågas stå upp mot systembolaget, bra gjort och fler kommer nog följa. Rena diktaturfasoner av Systembolaget och IOGT-NTO. Läs gärna på Antipodes hemsida eller i dagens DN. Och nej jag har aldrig haft med Antipodes att göra så jag går inte deras ärenden.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Elvis skrev:
Debattartikel i Aftonbladet idag från sossarna:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article13955221.ab


Men jösses.... Är det där vad socialdemokraterna kan plocka ihop så är det så otroligt mycket som är fel med partiet. Det var inte bara en otroligt dåligt skriven debattartikel, den var även felaktig och vilseledande.

Vi får hoppas på att någon är villig att ta den offentliga debatten..
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

chambertin skrev:
Elvis skrev:
Debattartikel i Aftonbladet idag från sossarna:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article13955221.ab

Ganska typiskt att försöka flytta fokus från det det handlar om genom att sätta en flashig rubrik:

"Nätspriten har blivit ett laglöst område"


Sen är den ju missvisande genom att "nätspriten", som de så fint väjer att kalla den bransch där jag är aktiv, är reglerad och godkänd i svensk och europeisk lag.

Det är synd om människorna.
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

#SBgate : Har inte skrivit på ett tag men tänkte hoppa in med ett inlägg i debatten. Intressant är att se vilka intressen som finns bakom anmälan. Som nämns här så har de sett att Systembolaget och även Öberg & Associés vart inne på deras webbsida. Samma advokat som företräder IOGT-NTO vid deras anmälan..

I rättsutlåtande som föregår anmälan så ger Öberg & Associés följande rekommendation:

Utöver den förestående polisanmälan och en anmodan till tillsynsmyndigheterna att
genom offentligrättsliga sanktioner upprätthålla Systembolaget AB:s monopol att
bedriva detaljhandel med spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker, bör
IOGT-NTO uppmana Systembolaget AB att på egen hand omedelbart vidta rättsliga
åtgärder för att upprätthålla sin exklusivitet

Det intressanta med detta är att den som naturligtvis kommer att hantera sådana rättsliga åtgärder är , Advokatfirma Öberg & Associés då de samtidigt är advokater för Systembolaget. Nu vet jag inte om denna firma jobbar ideellt men annars är det anmärkningsvärt att man i samband med ett uppdrag för en uppdragsgivare rekommenderar denna att uppnana en annan av samma advokats klienter att agera rättsligt. Har inte sett någon anmälan från Systembolaget ännu dock.

Kommenterade även Aqua Vitaes blogg
 

chambertin

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Ni får rätta mig om jag har fel men mig veterligen så finns det ingen större aktör i Sverige som har verksamhet båda via SB och med privatimport direkt från annat EU-land.
För mig säger det allt om hur rädda dom etablerade aktörerna är om sin position på SB.

Om det stämmer som det ryktades om att SB även uppmuntrat leverantörerna att anmäla APW och dom andra aktörerna som jobbar utan att använda SB så tyder ju detta också på en anmärkningsvärd självsäkerhet gentemot leverantörerna.
Skönt att se dock att ingen hoppat på det tåget (ännu).

Normalt sett borde ju dom stora SB-leverantörerna också startat upp verksamhet via privatimport för att inte tappa kunder och för att hitta smidigare och billigare distribution. Varför har dom inte gjort det tro ? Alltför rädda om sin relation med SB är mitt främsta tips.

SB's avgift på 19,6%+3:-/flaska (+moms) för nästan ingenting (distribution till butik får ju leverantören stå för) när en vara privatimporteras eller säljs vis BS borde ju vara intressant att titta på för alternativa distributionssätt. För finewines-segmentet så blir detta ganska mycket pengar. Återigen märkligt att inga av dom som säljer dyrare viner via SB inte också säljer samma viner eller andra (som SB inte vill ha) via alternativa kanaler.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

chambertin skrev:
Ni får rätta mig om jag har fel men mig veterligen så finns det ingen större aktör i Sverige som har verksamhet båda via SB och med privatimport direkt från annat EU-land.
För mig säger det allt om hur rädda dom etablerade aktörerna är om sin position på SB.

Om det stämmer som det ryktades om att SB även uppmuntrat leverantörerna att anmäla APW och dom andra aktörerna som jobbar utan att använda SB så tyder ju detta också på en anmärkningsvärd självsäkerhet gentemot leverantörerna.
Skönt att se dock att ingen hoppat på det tåget (ännu).

Normalt sett borde ju dom stora SB-leverantörerna också startat upp verksamhet via privatimport för att inte tappa kunder och för att hitta smidigare och billigare distribution. Varför har dom inte gjort det tro ? Alltför rädda om sin relation med SB är mitt främsta tips.

SB's avgift på 19,6%+3:-/flaska (+moms) för nästan ingenting (distribution till butik får ju leverantören stå för) när en vara privatimporteras eller säljs vis BS borde ju vara intressant att titta på för alternativa distributionssätt. För finewines-segmentet så blir detta ganska mycket pengar. Återigen märkligt att inga av dom som säljer dyrare viner via SB inte också säljer samma viner eller andra (som SB inte vill ha) via alternativa kanaler.

Du kommer aldrig att få en företrädare för en svensk vinimportör gå ut och kommentera i någonting som rör systembolaget. Man gruffar inte med dem, punkt. Men inofficiellt så pratas det mer och mer, folk är väldigt missnöjda, bland annat med kommande lanseringsplaner, oflexibilitet och väldigt, väldigt mycket annat.

Amka har nu som första etablerade importör öppnat en e-handelslösning för sina kunder och jag tror att fler importörer som har en existerande nordisk organisation kommer att börja arbeta med detta på sikt. Folk ligger garanterat i startgroparna och följer vad som händer nu med stort intresse.

Det finns en väldigt stor anledning till att det är IOGT-NTO som driver detta och inte Systembolaget. Kan ni tänka er vad som skulle hända om Systembolaget skulle gå in som anmälare i detta och något av följande händer 1) Anmälan läggs ned (ett troligt alternativ, iaf mot de "etablerade" företagen) eller 2) Att det går till domstol och Systembolaget förlorar.

Systembolaget har allt förlora på att själva skicka in en anmälan så det KAN de inte göra. Men de är desperata, och de spelar fult. Folkhäsloaspekten är redan motbevisad i samband med Rosengrendomen och systembolagets planer för egen hemleverans skjuter det argumentet i sank på en gång.

De levererar hem BIB, billig skitöl och sprit och kallar det folkhälsa. APW levererar kvalitetsviner på flaska och det är ett hot mot folkhälsan.

Verkar detta rimligt?

Jimmy
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Jag kan bara instämma med Jimmy!

Jag tror för övrigt att SB är skiträdda för att få ett slag i ansiktet när dom börjar med hemleverans. Därför ligger det ett stort intresse i att få bort vinklubbarna. Det är vinklubbarna som kommer bli ännu mer dominerande i en folkhälsoaspekt eftersom dom seriösa vinklubbarna inte valt att sälja ren skit som bara bygger på mest APK.
 

sunqan

Vinös
Det finns i form av primörförsäljning. Vet dock inte om de tänkt leverera via sb eller från depå utomlands.men skallat är det så att man inte biter den hand som föder en, om man inte vet att man kommer undan med det.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Re: Krav på skärpt lag för privatimport

sunqan skrev:
Skallat ska vara självklart!
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Känns som telefonbytet gick exemplariskt och smärtfritt. Speciellt när det gäller textkommunikation. :D
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Är det någon som har namnet på den advokatbyrå som IOGT-NTO har använt sig av för att skapa sin anmälan?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Vet inte vilken strategi ni har. Det är mkt bra att ni som 2 av de anmälda samarbetar. Jag tror dock det kan vara bra att vara smart och inte kasta ut allt huller som buller i soc medier som Twitter och FW. Se till att ni har faktakoll och verkligen väljer:
VAD sägs NÄR, och VAR det sägs.

Lite klassisk kriskommunikation helt enkelt.
Betyder inte att ni ska vara tysta och se på - utan ni ska vara planerade och smarta.

Ni vet var jag finns om ni behöver ngn form av bollplank.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Bubblaren skrev:
Vet inte vilken strategi ni har. Det är mkt bra att ni som 2 av de anmälda samarbetar. Jag tror dock det kan vara bra att vara smart och inte kasta ut allt huller som buller i soc medier som Twitter och FW. Se till att ni har faktakoll och verkligen väljer:
VAD sägs NÄR, och VAR det sägs.

Lite klassisk kriskommunikation helt enkelt.
Betyder inte att ni ska vara tysta och se på - utan ni ska vara planerade och smarta.

Ni vet var jag finns om ni behöver ngn form av bollplank.

All kommunikation till media osv från APWs sida gör via Mark Majzner. Mitt blogginlägg är mina egna åsikter och tolkningar baserad på den information som finns tillgänglig. Jag talar således helt för mig själv och jag gör det ganska återhållsamt (i mitt tycke), däremot väntar jag med glädje på att detta ska eskalera, det skulle exempelvis vara väldligt intressant med en diskussion om Systembolagets hemleveranser, om deras lanseringsstrategier et cetera!
 
Toppen