Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lanseringar från Caviste

Uncle_Bob

Medlem
Buondonno nästa släpp https://www.caviste.se/cav/cav0123-buondonno/
Enda släppet från Caviste som jag inte har provat. Vad tycker ni andra som provat?
Förra året var väl första gången de släpptes, jag har bara druckit enklaste cuvéen än så länge och den är bra, skulle personligen bedöma den några poäng över CT's 84,9 i snitt. Dock inte gått på övriga, men nu har jag något att göra i veckan som kommer då :)
 

Uncle_Bob

Medlem
Blev lite stressad när jag grävde Buondonno i CT igår, insåg att jag faktiskt bara druckit en enda flaska sedan köp och hade 3 Toscana Rosso kvar med angivet drickfönster '19-'22, så jag öppnade en igår. Förhållandevis knuten direkt efter dragen kork, tog någon dryg timme att börja öppna upp sig, inget jättestort vin och svårt att sia om det skulle vinna på att ligga längre samtidigt som jag absolut inte tror att det är någon stress att dricka upp innan 2023. Lätt, fin frukt, lämnar viss önskan om lite mer av allt men absolut tillräcklig kropp för att möta upp mat och jag vidhåller tidigare uttalande om att jag personligen skulle ge den några poäng till över CT-snittet, framförallt känns det som väldigt mycket vinhantverk för 125kr som den verkar ha vart prissatt som i fjolårets Caviste-låda.

Får ge mig på någon av chianti classico-flaskorna i veckan.
 

Uncle_Bob

Medlem
Poppade första Chianti Classico-flaskan idag, tydligt kliv uppåt ifrån Toscana Rosso som lämnade en önskandes lite mer av allt och nu fick jag så jag teg. Så min grej, syrliga körsbär i överflöd och lite skog, väldigt välbalanserat och ett sådant vin där allt talar för lagringspotential men jag gillar att dricka ungt. Väldigt kul värv till Caviste-stallet.
 

riotvan

Medlem
CAV0127-webb-PRE.jpg


CndP härnäst?
 

jrick

Medlem
En av få vinbönder jag inte provat från Caviste. Är det bra grejer?
Har bara provat en låda och då inte den flaska C9DP som kommer med. Jag tyckte det var bra grejer men södra Rhône är inte min favorit, känns nästan alltid som att det finns något jag hellre dricker. Det är mer en fråga om stilpreferens.
 

rs14

Medlem
Har bara provat en låda och då inte den flaska C9DP som kommer med. Jag tyckte det var bra grejer men södra Rhône är inte min favorit, känns nästan alltid som att det finns något jag hellre dricker. Det är mer en fråga om stilpreferens.

Ja precis, jag bunkrade rätt mycket C9dP för ett antal år sedan men blev rätt mätt på dessa och sitter med en massa (förmodat) mogna viner från ’07-’12… klassiska rookie-misstag. Är väl den främsta anledningen att jag hoppat dessa släpp. Jag trodde det var dags för Goisot men av fotot att döma så lär vi vara i södra Rhône.
 

mackan92

Medlem
Någon som har koll hur Cavistes "hemliga lanseringar" sker till deras mest trogna kunder? Hur publiceras det till de som uppfyller kriteriet?
 
Toppen