Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lanseringar från Caviste

Boletus

Medlem
Ni som druckit den, är Grappin värt att köpa?
Jag har gillat dem både 2017 och 2018 men står över i år. Det är mycket välbalanserade viner utan att direkt sticka ut, och lådan är som klippt och skuren för en provning då du får 6 olika viner från olika lägen. De är rimligt prissatta för att vara Bourgogne, vad det nu ska betyda.

Själv jag har landat i ett sorts moment 22 med Bourgogne - jag tycker inte det är intressant nog för att vara värt pengarna på den här nivån, och när det väl börjar bli intressant börjar det också bli för dyrt. Kräver nog att man förkovrar sig mer än jag gjort, och då är Grappin helt klart en bra utgångspunkt.
 

Thirsty

Smygnykterist
Ang inget svar på din fråga -
Bourgogne har ju blivit lite så att man gärna inte tipsar om, eftersom det redan är en så kraftig prisuppgång i regionen och generellt väldigt begränsad produktion vill man gärna ha godbitarna för sig själv o_O
Känns på något sätt som att den inverkan Finwines.se har på den total marknaden är en droppe i havet... o_O
 

Thirsty

Smygnykterist
Gillar den och tycker de blir bättre och bättre och kritiker verkas också tycka det. Tycker de brukar ha mycket elegans och ren frukt med en hel del stramhet. Väldigt liten produktion som sagt, runt 2k fl/år
Litar på ditt omdömme. En låda beställd.

Jag har gillat dem både 2017 och 2018 men står över i år. Det är mycket välbalanserade viner utan att direkt sticka ut, och lådan är som klippt och skuren för en provning då du får 6 olika viner från olika lägen. De är rimligt prissatta för att vara Bourgogne, vad det nu ska betyda.

Själv jag har landat i ett sorts moment 22 med Bourgogne - jag tycker inte det är intressant nog för att vara värt pengarna på den här nivån, och när det väl börjar bli intressant börjar det också bli för dyrt. Kräver nog att man förkovrar sig mer än jag gjort, och då är Grappin helt klart en bra utgångspunkt.
Förstår din poäng. Har typ ingen Bourgogne i källaren så några flaskor vore kanske bra.
 

jrick

Medlem
Gillar den och tycker de blir bättre och bättre och kritiker verkas också tycka det. Tycker de brukar ha mycket elegans och ren frukt med en hel del stramhet. Väldigt liten produktion som sagt, runt 2k fl/år
Elegans och ren frukt ja, stramhet vet jag inte om jag håller med om. Beror på vad man menar med det kanske. Jag tänker stramhet som mycket struktur och det tycker jag nog inte om Le Grappin.
Helt klart en liten (i motsats till stor) dos ek, vilket uppskattas.
 
Last edited:

Oscaro

Medlem
Elegans och ren frukt ja, stramhet vet jag inte om jag håller med om. Beror på vad man menar med det kanske. Jag tänker stramhet som mycket struktur och det tycker jag nog inte om Le Grappin.
Helt klart en liten (i motsats till stor) dos ek, vilket uppskattas.
Tycker det kan betyda många saker, i Le Grappins fall tycker jag att de har fina små tanniner som gör att vinet upplevs lite stramt.
Håller med ang ekbehandlingen, även roligt att de köra så mycket hela klasar tycker jag.
 

buteljen

Medlem
Elegans och ren frukt ja, stramhet vet jag inte om jag håller med om. Beror på vad man menar med det kanske. Jag tänker stramhet som mycket struktur och det tycker jag nog inte om Le Grappin.
Helt klart en liten (i motsats till stor) dos ek, vilket uppskattas.
Nigel Greening (Felton Road) hade med 2016 Le Grappin Beaune 1er Boucherottes på en 67PM-provning förra året och beskrev dem med uttrycket ".. made with a nod to new world winemaking".
It’s a Burgundy made from two of my ex-employees. This is the kind of Burgundy that we see more and more of. It is a Burgundy that are made with a nod to new world winemaking. The wines are clean and pure and can be enjoyed young. You don’t have to wait 10 years. It has a really nice depth of fruit to it, good ripeness, nice subtlety to the structure of the wine. It is a thoroughly enjoyable Burgundy. The whole issue with Burgundy is price. This is is not a badly priced wine for Burgundy, it is around 50 pounds for bottle. I struggle with Burgundy pricing these days, the whole thing needs a bit of a rethink. This is one of my go to wines in the cellar. I really like it.
 

Nyllet

Medlem
Kul producent och helt i linje med årets köpfokus så jag beställde en låda. Kommer nog vara svårt att hålla tassarna borta och risken är stor någon av vinerna från Savigny-lès-Beaune ryker i närtid.
 

buteljen

Medlem
Hade ju varit kul om de lagt med en Bagnum i dagens Caviste-släpp :)
098A38FB-BBA2-411B-AE97-2BDE122A9239.jpeg
 

tobbe81

Medlem
Njae, jag tror inte det. Den har ett "slätt" tak.
CAV0036-1.jpg

Tack utan att använda google så var det ändå ganska så likt vid en första anblick. Och det såg verkligen champagne aktigt ut så det får bli min gissning ivarjefall men vi får se vart vi landar. efter lite google så tror jag att vi landar i Pierry och då hos jm seleque
 
Last edited:

mackan92

Medlem
Tack utan att använda google så var det ändå ganska så likt vid en första anblick. Och det såg verkligen champagne aktigt ut så det får bli min gissning ivarjefall men vi får se vart vi landar. efter lite google så tror jag att vi landar i Pierry och då hos jm seleque
Var ett släpp därifrån i maj. Relevant med ett släpp till samma år?
Tidigare år har Huere Freres kommit i denna period.
 
Toppen