Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava mars 2021 - Domaine de l´Alliance Sauternes 2016 (78074)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)? Den här omröstningen avslutas 16 april 2021

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 12 26,1%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 8 17,4%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 26 56,5%

  • Total voters
    46
  • Poll closed .

chambertin

Medlem
Inga svårigheter alls. När du tvivlar är det bara att skriva "stenfrukt" och "bra mineralitet". Viktigt. Se även till att ta fotot i en 30-gradig vinkel med vinet i Zaltoglas så kommer du att se ut som ett proffs. Som pricken över i:et så lägger du till "bra sälta" i var femte vin du dricker. Betyg sätter du sedan efter pris och varumärke. Lägg upp på insta. Svårare än så är det inte.:D:rolleyes:
Redan uppe på influencer-spåret ser jag.:D
Du glömde förresten att smaken skall vara linjär.
 

Mattias Schyberg

Administratör
F530D4BC-0BC4-4696-AA54-577F2BD6FDE5.jpeg


Premiär på terrassen. Synd att solen försvann precis när det blev dags för ostlunch! :(

Månadens pava är intressant. Klassisk sauternes på flera vis med aprikos, marsipan och honung, samt stråk av saffran och kardemumma. Det som är lite annorlunda jämfört med ett skolboksexemplar är fatens lågmälda avtryck och en gröndruvig fräschhet. Mer som en ädelrötad chenin från Loire. Tycker även det finns lite våta sten-inslag i både arom och smak, vilket många nog skulle kalla mineralitet. Hög sötma med rikligt med syra och fokuserad munkänsla med allt i balans. Inte överdrivet visköst eller särskilt fylligt med tanke på vinstil, men bra intensitet och längd.

Påtagligt ungdomligt, vilket inte stör, men jag skulle gärna vilja prova det här med mer mognad för att se vad vinet går för. (91p+) Ganska dyrt med tanke på vad man får för slanten i regionen dock.
 
Vi drack mars månads vin till en enkelt efterrätt med hallon, blåbär, röda vinbär och mynta rårörda med litet grand marnier och sen litet vispgrädde till. Tog inga ordentliga noter efter en rieslingrik middag men njöt desto mer. På näsan är det fin ren honungssötma och kanske en liten marsipangris som doppat trynet i honungen, men mer åt det blommiga hållet snarare än saffranspannkakan man kan få med Suduiraut med litet ålder på. Vilket jag gillar skarpt. Bra syra, inte för tung kropp och känns inte som det är maxat med botrytis eller några malkulor och annan kryddighet på slutet. Litet som en 3 puttonyos i Tokaji helt enkelt! Jag måste säga att jag gillar detta litet mindre koncentrerade och kanske något mer syrligt eleganta uttrycket. Det här går jag igång på på alla cylindrar. 94 poäng. Lika gott med efterrätten som bara för sig självt. Ska nog köpa en flaska till tänker jag.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vin med budgeteiswein som referens:
hildegardishof de lalliance.jpg

1997 Weingut Hildegardishof Binger Schwärzenberg Riesling Eiswein: doft av mogen mango, knäck, gammal apelsin, champinjon, hasselnöt och petroleum. I smaken finns torkad aprikos, mandarin, apelsin, pomerans, mogen ananas, saffran och ingefära. Koncentrerad frukt, rejäl, men inte överdriven sötma, syran är ok, men kunde gärna ha varit lite högre. Moget med mycket långt avslut. Välgjort vin, men Riesling Eiswein är inte riktigt min grej. 87-88p

2016 Domaine de l'Alliance: doft av mandelmassa, saffran och bulldeg. Smaken domineras av honung, tillsammans med päron, dadlar, solmogen mango, skiffer och vanilj. Eldig koncentration, fin syra, relativt återhållsam sötma och ett rätt kort avslut (särskilt i jämförelse med Hildegard) Fräscht, snyggt och polerat. Det här är ett sött vin i min stil! Det funkar istället för champagne innan maten. Vi åt smördegsrullar med valnötter och gorgonzola och det passade perfekt (det gjorde det även till Hildegard). Mycket bra vin, men för det här priset kanske man hade förväntat en ytterligare dimension? 90-91p
 

Vera Wind

In vini veritas?
Först provade jag det torra vinet Domaine de l'Alliance Exterieure och jag tror allt det skulle göra sig bättre till smörstekt vit fisk med potatispuré och pressad citron än till sushi.
IMG_20210312_173432.jpg

Jag öppnade flaskan på förmiddagen och lät den stå framme. Korkade igen och ställde den i kylen nån timme innan middagen.
Här kommer mina fynd då:
Mycket blekgul färg.
Doftar lite sött av tropisk frukt som ananas och kiwi.
Jag överraskas lite av syran och att vinet är så torrt. Sötman är mer en arom än en faktisk söt smak. Lite beska ger sig till känna på slutet. Kokt citron med en dragning åt grapefrukt. Omogen, lite träig ananas. En hint av lime, utan det aromatiska.
Efter en bra stund i glaset och högre temperatur kommer mer parfymerade noter, som passionsblomma och doftranka.
Dag 2 har syran tagit över för mycket och vinet är mindre nyanserat.
84-86 p. Dag 2 det lägre betyget.

Innan jag fortsätter med det väsentliga är frågan; hur skapar jag en sån där dold spoiler-text?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Först provade jag det torra vinet Domaine de l'Alliance Exterieure och jag tror allt det skulle göra sig bättre till smörstekt vit fisk med potatispuré och pressad citron än till sushi.
Visa bifogad bild 22606
Jag öppnade flaskan på förmiddagen och lät den stå framme. Korkade igen och ställde den i kylen nån timme innan middagen.
Här kommer mina fynd då:
Mycket blekgul färg.
Doftar lite sött av tropisk frukt som ananas och kiwi.
Jag överraskas lite av syran och att vinet är så torrt. Sötman är mer en arom en faktisk söt smak. Lite beska ger sig till känna på slutet. Kokt citron med en dragning åt grapefrukt. Omogen, lite träig ananas. En hint av lime, utan det aromatiska.
Efter en bra stund i glaset och högre temperatur kommer mer parfymerade noter, som passionsblomma och doftranka.
Dag 2 har syran tagit över för mycket och vinet är mindre nyanserat.
84-86 p. Dag 2 det lägre betyget.

Innan jag fortsätter med det väsentliga är frågan; hur skapar jag en sån där dold spoiler-text?
[ spoiler ]TEXT[ /spoiler ]

Som ovan utan mellanslag.

Alternativt [ spoiler=”månadens vin” ]TEXT[ /spoiler ] om man vill ha egen text i spoilerrutan.

Finns även knapp i verktygsfältet som man kan använda för att slippa ”koda” själv.

6B0C2BE9-A023-4251-8699-6D78998CE516.jpeg
 

Vera Wind

In vini veritas?
Tack @Mattias Schyberg
IMG_20210314_174923.jpg

Djupgul färg, om det nu finns något som heter så.
Aromatisk doft. Mandel, rosor, torkad frukt. Doftar ändå mer friskt än sött.
Första intrycket i munnen är att det är kryddigt på ett härligt spännande sätt. Sött utan att bli kvalmigt, en fin syra balanserar upp. Inlagda päron och dito sötsimmiga persikor. Torkade fikon. Syrligt äpple à la Granny Smith. Det är komplext med många smaklager. Något tropiskt som jag försöker få fatt i, det tar en stund innan jag kommer på att det är mango! När jag väl kommit på det är det verkligen massor av mango. Helt otroligt bra!
Jag provade till en suverän foie gras på smörstekt bröd, sedan St Agur grönmögelost som var för tuff för vinet, och avslutade med crème caramel och hallon. Både foie gras och crème caramel gifte sig fint med vinet, men nog skulle jag kunna nöja mig med ett glas bara som det är till dessert! 93 p.
Mums.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack @Mattias Schyberg
Visa bifogad bild 22608
Djupgul färg, om det nu finns något som heter så.
Aromatisk doft. Mandel, rosor, torkad frukt. Doftar ändå mer friskt än sött.
Första intrycket i munnen är att det är kryddigt på ett härligt spännande sätt. Sött utan att bli kvalmigt, en fin syra balanserar upp. Inlagda päron och dito sötsimmiga persikor. Torkade fikon. Syrligt äpple à la Granny Smith. Det är komplext med många smaklager. Något tropiskt som jag försöker få fatt i, det tar en stund innan jag kommer på att det är mango! När jag väl kommit på det är det verkligen massor av mango. Helt otroligt bra!
Jag provade till en suverän foie gras på smörstekt bröd, sedan St Agur grönmögelost som var för tuff för vinet, och avslutade med crème caramel och hallon. Både foie gras och crème caramel gifte sig fint med vinet, men nog skulle jag kunna nöja mig med ett glas bara som det är till dessert! 93 p.
Mums.
Lysande recension!
 

Jos

Medlem
Jag kan inte rösta då jag klickat bort mig redan innan jag tänkte vara med på månadens pava... :oops:
Dracks till knäckig äppelpaj med vaniljglass vilket jag tycker brukar vara en trevlig kombo till Sauternes. På näsan är det första som slår mig ganska mycket aprikos, sen kommer mango, persika och ananas. Efter en stund känner man även rätt tydliga saffrantoner, - lite det man förväntar sig :) I smaken kommer aprikosen igen men även persika och mandel och mandelmassa. Söta tropiska frukter inkl. ananas. Funkar bra till äppelpajen men känner att jag saknar lite, lite syra för att balansera upp sötman och få den här fräschören man vill åt. Gott vin men med tanke på att det är dyrare än Suduiraut -99 som finns på bolis, förutom otal andra om man ger sig utanför Sverige, så hade jag nog hellre lagt pengar på Suduirauten som levererar lite mer. 89-90 poäng får den dock, - gott som fan! :)
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Jag kan inte rösta då jag klickat bort mig redan innan jag tänkte vara med på månadens pava... :oops:
Dracks till knäckig äppelpaj med vaniljglass vilket jag tycker brukar vara en trevlig kombo till Sauternes. På näsan är det första som slår mig ganska mycket aprikos, sen kommer mango, persika och ananas. Efter en stund känner man även rätt tydliga saffrantoner, - lite det man förväntar sig :) I smaken kommer aprikosen igen men även persika och mandel och mandelmassa. Söta tropiska frukter inkl. ananas. Funkar bra till äppelpajen men känner att jag saknar lite, lite syra för att balansera upp sötman och få den här fräschören man vill åt. Gott vin men med tanke på att det är dyrare än Suduiraut -99 som finns på bolis, förutom otal andra om man ger sig utanför Sverige, så hade jag nog hellre lagt pengar på Suduirauten som levererar lite mer. 89-90 poäng får den dock, - gott som fan! :)
Château Suduiraut 1999 är fortfarande mycket prisvärt efter ett par prishöjningar. Glömmer inte så lätt när jag drack årgång 1990. Den var magisk enligt mig. :)
Men det skulle vara mäktigt att få kunna prova en ultrasöt tysk TBA av en bra årgång. Enligt Vinmonopolet finns det flera stycken sådana till salu i Norge som har över 300 gram per liter restsocker och ett vin som har till och med över 400 g/l! Det borde vara nästan ett nytt rekord i sötma i klassen!
Müller-Catoir Herzog Rieslaner Trockenbeerenauslese Erste Lage 2018
Alkoholprosent 6%, Syre 13,5 g/l, Sukker 438 g/l. Ett vinmonster som närmar sig Tokaji Eszencia i söthet.
 
Last edited:
att jag saknar lite, lite syra för att balansera upp sötman och få den här fräschören man vill åt. Gott vin men med tanke på att det är dyrare än Suduiraut -99 som finns på bolis, förutom otal andra om man ger sig utanför Sverige, så hade jag nog hellre lagt pengar på Suduirauten som levererar lite mer.

@Jos Intressant, jag hade en annan känsla av denna sauternes just jämfört med Suduiraut även om jag håller med om att syran på Suduiraut generellt och 1999 i synnerhet är högre. Sockret på månadens Sauternes ligger ju runt nästan på 150 gram/liter vilket är högre än Suduiraut 1999 (och betydligt högre än för Tokaji 3 puttonyos ifall någon nu undrade). Ändå kändes denna som finare och elegantare i min gom. Kanske att vi hade druckit litet för mycket av förra månadens vin och annan Alsace innan det var dags för vinprovning + att vi hade kylt den litet mer än vanligt (vilket får stor påverkan på hur man uppfattar syra inte minst i söta viner enligt min erfarenhet)? Men något annat också som jag tycker mer om i Domaine de l'Alliance. Tog tyvärr inga anteckningar utan pusslade ihop intrycken dagen efter, bokstavligen.

Kanske att Suduiraut är litet för "kryddig" för min smak. Och att det är litet enklare, renare smaker på domaine de l'alliance. Jag minns en blindprovning på choklad där min favorit var den med mest socker och som var billigast. Kanske litet barnslig smak för söta grejer helt enkelt :)

Så här skrev jag i alla fall om Suduiraut '99 för tre år sedan:

"Deep amber color. The nose is very forthcoming, even straight out of the fridge on day two. Vanilla fudge, gooseberries, honey, orange rind preserves and much else. Thick, syrupy texture, but also a lot of acidity - the feeling is that this has some way to go. But there's a distinct bitter, spicy (almost peppery) element that really pulls down the total impression. I mean, there so much interesting stuff going on but that finish feels simple and not as elegant as one would hope. Like they can't get the alcohol right. Very similar to an older version of the same chateau that I tried at a blind tasting the other week. There are better Sauternes out there. [edit: after ten days opened it’s actually better, raising the score]"
 

Jos

Medlem
@Omar Khayyam ok jag visste inte att det var så stor skillnad i sötma mellan de två, Suduiraut 114 och Alliance 150. Är väl så att jag gillar sötman/syran balansen i Suduirauten bättre helt enkelt så är väl en smaksak. Dock glömde jag skriva den kanske mest trevliga fördelen med Suduirauten, - mognaden. Sen är den som du skriver väldigt kryddig, känd för att verkligen leverera saffranstonerna som brukar vara lite av en vattendelare.
 

LarsW

Medlem
Domaine de l´Alliance Sauternes 2016

Dag 1:
Marsipan, saffran och honung i näsan. Övervikt på saffran.
I munnen lite simmigt. Som i doften mest saffran. Mandel. Lyche och krusbär. Något metalliskt som påminner lite om koppar. En mycket trevlig och välbehövlig syra håller ting i ordning. Men första dagen är den, om inte klumpig, så i alla fall lite fumlig.

Dag 2:
Liiite lugnare i näsan och det har dykt upp en smula vitpeppar.
I munnen aningen mindre simmigt. Tycker det nästan är lite spritzig, trevligt! På slutet lite vita vingummin.
Sån överlag bättre dag 2.

Dag 3:
Utvecklingen fortsätter i rätt riktning. Nya dofter och smaker dyker upp.
I näsan är det nu också vispad grädde och honungselon.
I munnen låter saffranen andra smaker komma till och det dyker upp lite vitpeppar. Spritzigheten är försvunnen men syran är kvar och håller koll på skeppet!

Dag 4:
Resan fortsätter! Honungsmelonen kommer fram mer och tar med sig andra tropiska frukter som aprikos och mango.
Smaken börjar bli riktigt elegant. Den där initiala fumligheten är ett minne blott.
Väldigt bra nu!

Dag 5:
End of the line!
I näsan är det inlagda päron, persisk mango, papaya, honungsmelon och honung. Saffran absolut men nu lite klädsamt i bakgrunden av all tropisk frukt. Mandelmassan som varit framstående de första dagarna har också hamna i skymundan men kan anas. Väldigt trevligt sniffarvin nu!
I munnen ananas som man inte direkt hittar i näsan, lite skumt faktiskt. Annars är det samma tropiska frukter. Lite mer mandel än i doften. Och botrytis. Och saffran så klart. Syran är ovanligt prominent för att vara en sauternes, och jag gillar det! Lång lite småsimmig söt eftersmak.

Slutbetyg… verkligen en riktigt god rackare som har tiden framför sig.
Göm och glöm 10 år och ni kommer bli belönade.
Glöm i 20 år och det kommer sjunga arior när ni poppar korken.

92++ poäng klart potential att närma sig 93/94 med rätt ålder.
thumbnail_20210318_210104.jpg
 
Jag överraskas lite av syran och att vinet är så torrt. Sötman är mer en arom än en faktisk söt smak. Lite beska ger sig till känna på slutet. Kokt citron med en dragning åt grapefrukt. Omogen, lite träig ananas. En hint av lime, utan det aromatiska.

Fick inspiration och provade också Extérieur och gillade att den var just torr, medelfyllig, med bra syra och litet nedtonad aromatiskt - dvs jag föredrar när det inte är som att ligga på mage på en nyklippt gräsmatta och mumsa snart mogna krusbär eller som att tugga bladen på en svartvinbärsbuske, men så har ren Sauvignon Blanc aldrig varit min favoritdruva. Så här beskrev jag det på CT:

"A very good, easy to drink early on, Bordeaux blanc table wine for my palate; neither too grassy Sauvignon Blanc style nor too heavy Semillon.

Dry, above all there is this very good freshness, and then nice fruit, good balance between lime, grass, unripe mango, white rice, vanilla beans, but all in an understated and elegant fashion. Not so intense or deep, so would not save this for many years but it is drinking so nicely right now, so why bother?

As I understand it this is vinified in the same fashion as the Bordeaux Blanc Définition on three year old oak barrels sur lie for a year. The difference is that the grapes for this cuvée is 70 % Sauvignon Blanc and 30 % Sémillon versus the 50/50 blend of the Définition and that these are grapes from parcels outside of Sauternes (Barsac, Entre-deux-Mers and Côte de Franc)."

Sen håller jag verkligen med om att det kanske inte är det största vinet jag druckit men det är inte alltför vanligt med bra Bordeaux Blanc i denna prisklass så jag blev glad - ett sammantaget betyg efter litet betänketid ungefär 88 p från mig.
 

john b

Medlem
Sötvinet dracks dag 1 och dag 3.

Dag ett till dotterns knäckiga långpannekaka dekorerad inkl bakade hallon, mango (rakt ur Icas fryspåsar) och små silverkulor som brukar vara marsipangrisögon.

Doftar sött, letar efter men tycker det är blygsamt med saffran. Kanske lite degig gammal lussekatt i botten. Söt doft av ananaskrossburkspad och honung. Ganska blommig och intressant.
Smaken är svåridentifierad. Jag kan inte bestämma mig för om det är mycket eller lite syra, oklart varför. Mer ananas och honung, något pepprigt och grönt intressant med. Stampad kvist sade jag till min fru som bara skrattade...
Väldigt trevligt, men når inga större höjder. Känns spretigt, kanske pga unga åldern.

Dag 3, doften nu lite mer komplex. Mer gräddig, syrlig och lite mer saffran (kan bero på dagsformen). Smaken också mer intressant, dykt upp en beska och vinet landat lite i samlade tropiska frukter.

Jag gillar det, har en flaska kvar som jag ska försöka gömma undan länge.
Men kommer inte köpa mera.
89 poäng
 

LarsW

Medlem
Som sån var det dags för bonusvinet!
Domaine de l'Alliance Exterieure 2018.
Trevligt och gott, måste säga mig enig med @Vera Wind , detta vinner inte på att stå öppnat till dagen efter. Roligast dag 1!
I näsan gröna äpplen, gröna vindruvor, grönt gräs. Såna vita vingummin och lite bergamott.
I munnen är det inte överdrivet mustigt. Äpplena har mognat lite men inte helt. Grillad citron. Spad från gröna oliver. Bra frukt som inte överdriver och en lagom syra (dag 1, dag 2 lite för tuff). Det har en lite klumpig elegans (svårförklarad) som är charmig. Inget stort vin men gott. Textbook utan att vara tråkigt.
Gott! Lättdrucket! Tror näppe den blir bättre av lagring, ibland är det bra sån!
87p
 
Toppen