Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava mars 2021 - Domaine de l´Alliance Sauternes 2016 (78074)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)? Den här omröstningen avslutas 16 april 2021

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 12 26,1%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 8 17,4%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 26 56,5%

  • Total voters
    46
  • Poll closed .

Mats

Gone todash....
Öppnade den alldeles i början av mars men skrev inga noter för tänkte att den som de flesta söta skulle bli bättre efter några veckor i kyl under öppnad kork men så var det inte. Ungefär samma efter 1 vecka men efter 3 och 4 klart sämre. Skrev inga noter i början då jag trodde den skulle bli bättre och minns nu inte exakt vad den smakade då men nu mest saffran och mango och till det även lite lingonsylt, svamp och rå fisk. Lite konstig med ibland för lite syra och ibland för lite sötma och sötman ganska grov, som strösocker mer än vinsötma. Som helhet dock lite för lite syra.

Helt klart gott men slutet inte mer än ca 86 p och gick aldrig över 90 för mig.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Serverades till lax.

Primär ekblommig doft. Syren? och fläder med mandel i bakgrunden. Känner samma kanelmuskotblandning som i det söta. Muscadelle?

Ungt på gränsen till surt men det är ändå inget skräpvin. Smaken domineras av citrus. Som förväntat för 200 kr. Inget jag vill belasta levern med.

Hade nog varit inne på en enklare chablis blint. Vit bordeaux är en blind fläck för mig. Inget fynd som jag hade hoppats men blir säkert bättre med mognad.

85 p
 

Elvis

Medlem
Jag hade en 75-dagarsperiod helt utan alkohol under januari-mars och först den 27 mars var jag en fri man igen. Jag drack Domaine de l'Alliance Sauternes 2016 i lördags till en ostbricka.

Mandel, väldigt mycket mandel, marsipan, citronskal med en liten beska, ungefär som i citronmarmelad, blodapelsin.

Jag brukar alltid älska bra söta viner men något fattas för mig här. Inte riktigt den symfoni av smakintryck som jag brukar få från bra sauternes (och tokaj!). Ändå gott förstås men jag nöjer mig med 89 poäng. Jag har kvar en tredjedel av flaskan och tänkte dricka upp resten nästa helg.
 

rnnbck

Medlem
Öppnade flaskan sent efter en lång middag så den dagens evt. noter ska jag bespara er men dagen efter sörplade jag i mig resterna och noterade att det finns en del citrusaktigt på näsan samt lite saffran och en ospecificerad antydan till lim eller någon form av klister som man använde i skolan kanske. Behaglig men ändå ganska tillbakahållen doft på något sätt. I munnen upplever jag det som att jag saknar syra för att det ska lyfta. dom goda söta smakerna finns där men jag skulle gärna sett en högre syra som motpol. God men ingen smaksensation 87p får det bli.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Ganska behaglig honungslen doft. I munnen är sötman ganska låg vilket jag tycker är en fördel. De första två dagarna fanns en kraftig beska som i början var direkt obehaglig (totalt obalanserat). Beskan försvann efter ca en vecka. Nu är däremot syran obefintlig och kan inte ens balansera ut den låga sötman. Jag hittar ingen balans i detta vin och eftersom syran är så låg hittar jag inte någon framtid för den heller. Men sött är ju alltid gott... 88p
 

Vingubben

Medlem
34D61E34-1939-4A09-BDE5-D7344DB2CDF8.jpeg


Då jag var lätt sen på bollen så hade jag inte tid att vänta så alla noter är från första dagen. Kryddig doft med Cantaluope, aprikoser, persika och vanilj. Lite associationer til CB från Loire. I munnen en underbar textur som bara den flyttar upp vinet över nittiopoängsnivån. Oljig men ändå slank. Fortsatt ordentligt med frukter, men en not av banan och ljus choklad som för tankarna till banana split och som tar vinet en nivå till. En hel del nötter som hänger kvar länge i gommen. Vinet saknar nog intensiteten för att bli en långliggare men tar hem det på balans, textur och charm. 93p
 
Toppen