Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava mars 2021 - Domaine de l´Alliance Sauternes 2016 (78074)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)? Den här omröstningen avslutas 16 april 2021

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 12 26,1%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 8 17,4%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 26 56,5%

  • Total voters
    46
  • Poll closed .

chambertin

Medlem
Blev inget av ambitionen att dricka över två dagar här :D
Drack och provade först stand-alone och sedan till ostbricka med Brie de Meaux, krämig Gorgonzola och lite Appenzeller.
Bra initial doft med hög intensitet, tydliga botrytistoner och ek.
Mina första frukt-intryck när jag öppnar ung Sauternes brukar vara aprikos men inte här.
För mig dominerade i stället ananas under flera timmar och efter en stund kommer det mer honugnsmelon och citrusmarmelad.
Smaken är intensiv och väldigt söt och det petar tyvärr ner syran lite i bakvattnet eller så är det bara så att syran inte riktigt klarar av att balansera den här nivå på sötman. Riktigt bra längd dock men det har å andra sidan nästan alla Sauternes i den här prisklassen.
Så långt allt gott och väl.
Med stigande temperatur och mer luft kommer tyvärr Muscadelle-delen fram allt mer i doften och den där Muskat-kryddan känns allt mer och drar ned mitt slutbetyg några pinnar och landar på 89P men skulle gärna satt 91-92P om dom skippat Muscadellen.
Kanske försvinner den med lagring och Semillon får ta den position den förtjänar för stor Sauternes.
Muscadelle hör inte hemma där i min bok.
 

Bastardo

Medlem
Blev inget av ambitionen att dricka över två dagar här :D
Drack och provade först stand-alone och sedan till ostbricka med Brie de Meaux, krämig Gorgonzola och lite Appenzeller.
Bra initial doft med hög intensitet, tydliga botrytistoner och ek.
Mina första frukt-intryck när jag öppnar ung Sauternes brukar vara aprikos men inte här.
För mig dominerade i stället ananas under flera timmar och efter en stund kommer det mer honugnsmelon och citrusmarmelad.
Smaken är intensiv och väldigt söt och det petar tyvärr ner syran lite i bakvattnet eller så är det bara så att syran inte riktigt klarar av att balansera den här nivå på sötman. Riktigt bra längd dock men det har å andra sidan nästan alla Sauternes i den här prisklassen.
Så långt allt gott och väl.
Med stigande temperatur och mer luft kommer tyvärr Muscadelle-delen fram allt mer i doften och den där Muskat-kryddan känns allt mer och drar ned mitt slutbetyg några pinnar och landar på 89P men skulle gärna satt 91-92P om dom skippat Muscadellen.
Kanske försvinner den med lagring och Semillon får ta den position den förtjänar för stor Sauternes.
Muscadelle hör inte hemma där i min bok.
Du måste ha ovanligt goda ’doftinstrument’ om du kan förnimma 3% Muscadelle! Jag har inte druckit vinet, så jag kan inte veta, men det känns inte liksom så där kristallklart att vem som helst skulle kunna upptäcka den. :)
La Revue du Vin de France ger vinet 18 poäng, det är rejält högt! Det kan bero på annorlunda smakpremisser. Finns många ’skolor’ inom Sauternes också.
P.S. Oerhört intressant kort artikel på tillverkarens hemsida. Det måste ni bara läsa:
https://www.kermitlynch.com/our-wines/domaine-de-lalliance/
Bläddra neråt så ni kommer till NV Vin de France ”Herethique”.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Tyvärr har bristen på BYOBs och andra vinprovningar gravt påverkat min ta-noter-koncentration. Men:

Kraftig doft av persika, honung och lite saffran. Honungskaraktären förstärkts ju längre flaskan är öppen (drack över fyra dagar). Riktigt inbjudande och klassiskt på näsan!

I munnen är det samma noter, tycker saffranen blivit lite tydligare. Finns även lite marsipan. Tjockt, fylligt och balanserat! Möjligtvis så sticker sockret om syran i viss mån. Under dag 1 noterade jag en viss beska som lägger sig i gommen och i avslutet (kan detta bero på fathantering?). Drar åt grapefrukt, med aningens för mycket vitt. Mycket av det här är borta sista dagen.

Tror vinet har stor potential. Om beskan får försvinna, och sockret förhoppningsvis balanseras, så kommer det bli grymt. I dagsläget: 92p.

Om inte får mycket annat pockar på uppmärksamheten/plånboken kommer jag inhandla ett par flaskor till.

Som sötvinspimplare sedan forna tider slog det mig att jag inte druckit så mycket sött den senaste tiden. Även om jag inte köpte mer av den här omedelbart så tog jag och beställde en blandad uppsättning sött medan de gyllene dropparna inmundigades. Bra val av månadens vin!

(Just det. Drack det torra vinet också. Inga noter på den, men tyckte det var riktigt schysst matvin, kan absolut tänka mig att köpa det igen.)
 

chambertin

Medlem
Du måste ha ovanligt goda ’doftinstrument’ om du kan förnimma 3% Muscadelle! Jag har inte druckit vinet, så jag kan inte veta, men det känns inte liksom så där kristallklart att vem som helst skulle kunna upptäcka den. :)
La Revue du Vin de France ger vinet 18 poäng, det är rejält högt! Det kan bero på annorlunda smakpremisser. Finns många ’skolor’ inom Sauternes också.
P.S. Oerhört intressant kort artikel på tillverkarens hemsida. Det måste ni bara läsa:
https://www.kermitlynch.com/our-wines/domaine-de-lalliance/
Bläddra neråt så ni kommer till NV Vin de France ”Herethique”.
Nej jag läste mig nog mer till innehållet (5% tror jag visst jag läste ngnstans i början på tråden men det seplar ingen roll i och för sig).
Ser mig nog inte som ngn med särskilt avancerat doftsinne men söta viner (och Sauternes i synnerhet) har legat mig varm om hjärtat sedan begynnelsen av mitt vinintresse. En bit in i det insåg jag att Muscadelle i Sauternes inte var ngt jag uppskattade alls.
Som jag skrev så kände jag inte av detta då vinet var kallt men i takt med temperaturökning så tycker jag mig förnmma det ganska tydligt.
Den är ju inte från Muskatsläktet men har en arom som har tydliga släktskap med Muskat-varianterna.
Tycker i allmänhet (även i torra viner) att små andelar Muskat brukar slå igenom ganska tydligt i doften.
 

Bastardo

Medlem
Nej jag läste mig nog mer till innehållet (5% tror jag visst jag läste ngnstans i början på tråden men det seplar ingen roll i och för sig).
På producentens hemsida nämns siffran tre procent. Vad tyckte du om sockerbomben på deras sida? :)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Började bli stressad av att månaden snart är slut så det fick bli ett tisdagsglas.
20210330_194659.jpg


Primärt stenfrukt med bra mineralitet och sälta. Rakbladsvass syra och linjär smak. Något oförlöst...:rolleyes:

Tropisk frukt i form av honungsmelon och persika. Någon muskig/kryddig ton. Typ en blandning av kanel och muskot. Medellång smak med avslut av lime, persika och passionsfrukt. Ett uns krydda i eftersmaken. Syran känns men kanske skulle vilja ha lite mer.

Inte riktigt vad jag förväntat mig även om jag har svårt att bedöma ett sött vin utan referens. Bra men hade hoppats på 95+.Möjligtvis för ungt.

Bra vin och gör inte ont och dricka.

92 p
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Du måste ha ovanligt goda ’doftinstrument’ om du kan förnimma 3% Muscadelle! Jag har inte druckit vinet, så jag kan inte veta, men det känns inte liksom så där kristallklart att vem som helst skulle kunna upptäcka den. :)
La Revue du Vin de France ger vinet 18 poäng, det är rejält högt! Det kan bero på annorlunda smakpremisser. Finns många ’skolor’ inom Sauternes också.
P.S. Oerhört intressant kort artikel på tillverkarens hemsida. Det måste ni bara läsa:
https://www.kermitlynch.com/our-wines/domaine-de-lalliance/
Bläddra neråt så ni kommer till NV Vin de France ”Herethique”.
Varför provar du inte vinet istället?:)

Länken är till en vinhandlare och inte till producenten.
Nej jag läste mig nog mer till innehållet (5% tror jag visst jag läste ngnstans i början på tråden men det seplar ingen roll i och för sig)...
5 % Muscadelle är vad som finns i vingårdarna.
 

Bastardo

Medlem
5 % Muscadelle är vad som finns i vingårdarna.

Varför provar du inte vinet istället?:)
Jag har lite begränsade resurser och måste fundera vad jag köper i vinvägen, men det som jag har läst om vinet på nätet övertygar mig att det är frågan om hyfsad god Sauternes, men kanske inte just i min smak. :)

”Länken är till en vinhandlare och inte till producenten.”
My bad, bra att du rättar till när jag gör fel.

Så här skriver importören, Handpicked Wines Sweden AB, på deras sida:
https://handpickedwines.se/produkt/domaine-de-lalliance-sauternes/
Druvor: 85% sémillon, 12% sauvignon blanc, sauvignon gris, 3% muscadelle.
La Revue du vin de France säger så här:
https://www.larvf.com/,domaine-de-l-alliance,10506,2006875.asp
Cépages blancs: Muscadelle (1%), Sémillon (78%), Sauvignon blanc (21%)
Den här sajten anger också 3% Muscadelle:
https://www.vins-etonnants.com/vins-liquoreux-816/sauternes-2016-18909.html
Cépages: 80 % sémillon; 17 % sauvignon (blanc et gris) , 3 % muscadelle

Har du länken till producenten? Är det säkert att man använder precis all Muscadelle till bara söta vinet? De måste väl försöka få vinet så harmoniskt och balanserat som det är bara möjligt? Kanske i så fall är 5% en aning för mycket? :)
Inte vet jag, men jag bara undrar, hur kommer det sig att minst två olika källor ger andra siffror för just Muscadellen? För mig är det inte så väsentligt vilket är korrekt, men vore kul att få bekräftat vilket av påståenden är rätt. ;)
Det verkar vara ganska svårt att hitta deras hemsida … Kanske de inte ens har en sådan? Hur som helst, ser de ut att ha en mycket seriös filosofi att tillverka viner, och vissa år gör man inte Sauternes alls, som åren 2012, 2017 och 2018 utan alla druvorna går till torra vinet/viner; vet inte om de gör bara ett torrt vin.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Varför provar du inte vinet istället?:)
Jag har lite begränsade resurser och måste fundera vad jag köper i vinvägen, men det som jag har läst om vinet på nätet övertygar mig att det är frågan om hyfsad god Sauternes, men kanske inte just i min smak. :)

”Länken är till en vinhandlare och inte till producenten.”
My bad, bra att du rättar till när jag gör fel.

Så här skriver importören, Handpicked Wines Sweden AB, på deras sida:
https://handpickedwines.se/produkt/domaine-de-lalliance-sauternes/
Druvor: 85% sémillon, 12% sauvignon blanc, sauvignon gris, 3% muscadelle.
La Revue du vin de France säger så här:
https://www.larvf.com/,domaine-de-l-alliance,10506,2006875.asp
Cépages blancs: Muscadelle (1%), Sémillon (78%), Sauvignon blanc (21%)
Den här sajten anger också 3% Muscadelle:
https://www.vins-etonnants.com/vins-liquoreux-816/sauternes-2016-18909.html
Cépages: 80 % sémillon; 17 % sauvignon (blanc et gris) , 3 % muscadelle

Har du länken till producenten? Är det säkert att man använder precis all Muscadelle till bara söta vinet? De måste väl försöka få vinet så harmoniskt och balanserat som det är bara möjligt? Kanske i så fall är 5% en aning för mycket? :)
Inte vet jag, men jag bara undrar, hur kommer det sig att minst två olika källor ger andra siffror för just Muscadellen? För mig är det inte så väsentligt vilket är korrekt, men vore kul att få bekräftat vilket av påståenden är rätt. ;)
Det verkar vara ganska svårt att hitta deras hemsida … Kanske de inte ens har en sådan? Hur som helst, ser de ut att ha en mycket seriös filosofi att tillverka viner, och vissa år gör man inte Sauternes alls, som åren 2012, 2017 och 2018 utan alla druvorna går till torra vinet/viner; vet inte om de gör bara ett torrt vin.
Kul att du lägger så mycket krut på ett vin som du inte tänker dricka;)
 

Bastardo

Medlem
Kul att du lägger så mycket krut på ett vin som du inte tänker dricka;)
Tack för beröm, Vingubben!
Jag gillar att skriva om vin oavsett om jag själv tänker dricka det eller inte. Det triggar mig att försöka hitta svar till alla möjliga frågor om vin, mest teoretiska. Mycket av kuriosa hittar jag bara av en ren slump och som sagt, jag har tid att söka, då jag slipper att förvärvsarbeta sedan några år tillbaka. :)
Vissa viner kan jag söka tiotals timmar information av, om det är något speciellt med dem! Tiden går ganska fort med en hobby som den här.
Det skulle finnas säkerligen ganska mycket att göra för att kunna söka lite effektivare, men det här rullar på ganska bra ändå. Då blir man lite nedstämd när man inte hittar just någonting av värde om vin. Men det är bara att accpetera; några viner som är ganska sällsynta finns det naturligtvis inte så mycket info om på nätet.
P.S. Det är inte helt uteslutet att jag inte ska prova vinet ändå, om det finns bara kvar ett tag till, men just nu får jag vara glad om jag har råd att köpa ens mat några veckor … ;) (Njae, det kanske har inte gått just så långt ännu, men jag är inte kung i baren, alla fall.)
Det skulle vara oerhört häftigt om någon här skulle få chansen att åtminstone få prova sockerbomben från samma tillverkare som månadens vin. Eller om ni råkar hitta smaknoter av vinet. Det fanns cirka 430 flaskor, så jag hoppas att någon av de kunde hamna i Sverige. :) NV Vin de France ”Herethique” alltså.
Vin de France är en kategori av viner som bryter mot strikta ”appelleringsregler” och får inte säljas under någon annan klass. Man tillverkar sådana viner medvetet – kanske för att testa hur resultatet blir eller av några andra orsaker. NV betyder så klart non-vintage, fast just i det här fallet är vinet från årgång 2009 och Herethique kan man kanske översätta närmast som en ’avfälling’ = överlöpare, förrädare, avhoppare etc.
Ganska fiffigt namn för ett vin, eller hur? ;)
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Varför provar du inte vinet istället?:)
Jag har lite begränsade resurser och måste fundera vad jag köper i vinvägen, men det som jag har läst om vinet på nätet övertygar mig att det är frågan om hyfsad god Sauternes, men kanske inte just i min smak. :)

”Länken är till en vinhandlare och inte till producenten.”
My bad, bra att du rättar till när jag gör fel.

Så här skriver importören, Handpicked Wines Sweden AB, på deras sida:
https://handpickedwines.se/produkt/domaine-de-lalliance-sauternes/
Druvor: 85% sémillon, 12% sauvignon blanc, sauvignon gris, 3% muscadelle.
La Revue du vin de France säger så här:
https://www.larvf.com/,domaine-de-l-alliance,10506,2006875.asp
Cépages blancs: Muscadelle (1%), Sémillon (78%), Sauvignon blanc (21%)
Den här sajten anger också 3% Muscadelle:
https://www.vins-etonnants.com/vins-liquoreux-816/sauternes-2016-18909.html
Cépages: 80 % sémillon; 17 % sauvignon (blanc et gris) , 3 % muscadelle

Har du länken till producenten? Är det säkert att man använder precis all Muscadelle till bara söta vinet? De måste väl försöka få vinet så harmoniskt och balanserat som det är bara möjligt? Kanske i så fall är 5% en aning för mycket? :)
Inte vet jag, men jag bara undrar, hur kommer det sig att minst två olika källor ger andra siffror för just Muscadellen? För mig är det inte så väsentligt vilket är korrekt, men vore kul att få bekräftat vilket av påståenden är rätt. ;)
Det verkar vara ganska svårt att hitta deras hemsida … Kanske de inte ens har en sådan? Hur som helst, ser de ut att ha en mycket seriös filosofi att tillverka viner, och vissa år gör man inte Sauternes alls, som åren 2012, 2017 och 2018 utan alla druvorna går till torra vinet/viner; vet inte om de gör bara ett torrt vin.
Det brukar ju vara så att de siffror som finns tillhands är hur planteringarna ser ut rent arealmässigt.
Vad som sedan exakt går in i den färdiga cuvéen brukar vara väsentligt svårare att få fram (är i alla fall min erfarenhet).
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Inte många timmar kvar av månaden.
En väldans massa vanillin dag ett och två. Dag fyra har det klingat av och istället kommer en viss muggighet (positivt) fram, kanske kan jämföras med jordighet men inte riktigt.

I övrigt finns det överflöd av persikospad, kanelbulle och honung både i doft som smak. Lite som jag associerar till lim. Snyggt balanserad, mycket söt men en syra håller det tillbaka. Hade gärna sett ett snäpp syra till för att verkligen komma till sin rätt. Bra smaskig eftersmak.

Jag var inte helt övertygad de första dagarna men dag fyra och fem visar det på klass. Inte det bästa jag provat från Sauternes men definitivt på den övre halvan. Satt som en smäck till lite morbier.

Det blir 91 med potential till några steg upp med ålder.
 
Började bli stressad av att månaden snart är slut så det fick bli ett tisdagsglas.
Visa bifogad bild 22802

Primärt stenfrukt med bra mineralitet och sälta. Rakbladsvass syra och linjär smak. Något oförlöst...:rolleyes:

Tropisk frukt i form av honungsmelon och persika. Någon muskig/kryddig ton. Typ en blandning av kanel och muskot. Medellång smak med avslut av lime, persika och passionsfrukt. Ett uns krydda i eftersmaken. Syran känns men kanske skulle vilja ha lite mer.

Inte riktigt vad jag förväntat mig även om jag har svårt att bedöma ett sött vin utan referens. Bra men hade hoppats på 95+.Möjligtvis för ungt.

Bra vin och gör inte ont och dricka.

92 p
men vilka spännande böcker är det vi skymtar i den litet suddiga Iphone-fotot?
 

Bastardo

Medlem
Jag föredrar koreanskt vuxenarbete före kinesiskt barnarbete.;)

Kanske därför fokuset på kameran är kasst...:rolleyes:

Visa bifogad bild 22809
Filosofi om estetiska värdeteorier och politik om kosmopoliter kontra nationalkonservativa.
Jag har ”surfat” för mycket för många år och har inte ’tålamod’ och ’ork’ att läsa texter på print, tyvärr. :( Måste väl tvinga mig på något sätt att kunna återta en viss läsning alla fall, fast jag läser mycket direkt på datorn. Man blir så van att kunna söka det som känns viktigaste att det funkar inte läsa vanliga artiklar på papper.
Finns det kurser för vuxna för att lära sig att läsa igen? ;)
 
Toppen