Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- juli 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    5

Mattias Schyberg

Administratör
Har funderat länge över vad jag skall välja. Tanken är, som jag nämnt tidigare, att se till att ni får prova ett vin som jag har gett tummen upp. Ett vin som levererar bra för sin prisklass och gärna något som inte de flesta redan har testat. Jag kommer nog att behöva lite tid. Testade fyra viner i fredags, men känner inte riktigt att något av dem höll måttet. Kommer rapportera i eftermiddag vilka de var och lite motiveringar till varför jag inte kommer välja något av dem. I värsta fall så har jag ett par tidigare upplevelser som passar bra in i sammanhanget, men det blir nog ytterligare en vända till bolaget inför midsommar för att se om jag har bättre lycka nästa gång.

Denna tråd kommer därför inledas med urvalsprocessen för att slutligen tvinga mig till ett val snarast möjligt. Hoppas ni tycker det är värt att vänta på!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har funderat länge över vad jag skall välja. Tanken är, som jag nämnt tidigare, att se till att ni får prova ett vin som jag har gett tummen upp. Ett vin som levererar bra för sin prisklass och gärna något som inte de flesta redan har testat. Jag kommer nog att behöva lite tid. Testade fyra viner i fredags, men känner inte riktigt att något av dem höll måttet. Kommer rapportera i eftermiddag vilka de var och lite motiveringar till varför jag inte kommer välja något av dem. I värsta fall så har jag ett par tidigare upplevelser som passar bra in i sammanhanget, men det blir nog ytterligare en vända till bolaget inför midsommar för att se om jag har bättre lycka nästa gång.

Denna tråd kommer därför inledas med urvalsprocessen för att slutligen tvinga mig till ett val snarast möjligt. Hoppas ni tycker det är värt att vänta på!

Bra där, förväntningarna är skyhöga, jag är faktiskt hemma i Juli och tänker således med stor entusiasm medverka förutsatt att det blir något som går att få hem till ett påvert landorts-SB i rimlig tid...

-Kanske det här kan vara något för mannen som har allt men gillar tomtar och bling bling? -Det finns åtminstone garanterat på lager i min lokala butik.
http://www.systembolaget.se/Sok-dry...?searchquery=montazami&id=1594&epslanguage=sv
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Bra där, förväntningarna är skyhöga, jag är faktiskt hemma i Juli och tänker således med stor entusiasm medverka förutsatt att det blir något som går att få hem till ett påvert landorts-SB i rimlig tid...

-Kanske det här kan vara något för mannen som har allt men gillar tomtar och bling bling? -Det finns åtminstone garanterat på lager i min lokala butik.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=montazami&artikelId=793567&varuNr=70046&referringUrl=/Templates/Public/Pages/GlobalSearchPage.aspx?searchquery=montazami&id=1594&epslanguage=sv
Absolut! Great minds...jada jada...:)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
I fredags så smuttade jag på fyra viner som var tänkta att använda som månadens vin - i bästa fall. Inget av dem var dåliga på något vis. Korrekta och hyfsade för sitt pris, men ändå inte något som kändes som en klockren rekommendation till en suktande vinnörd med höga krav.

Så här såg uppställningen ut:
image.jpg


2012 La Mascota Cabernet Franc 6785
Korrekt CF av lite varmare slag i medelfyllig och drickvänlig stil. Svarta vinbär, lingonris, gummi och jord dominerar. I munnen känns det relativt snällt men inte utan lite bett av syra och tannin. Viss stenighet och tegel i den aningen korta eftersmaken.

För sitt pris riktigt bra, men ändå lite oinspirerande att dricka. Jag ger vinet stabila 85p

2011 Earthquake Cabernet Sauvignon 90211
Trevlig och urtypisk CaliCab i fyllig stil. Svarta vinbär, mörka plommon, vanilj, blåbär och rostade chokladfat. Viss syltighet. I munnen är det hyggligt koncentrat med fin balans, snälla tanniner och hyfsad längd.

Gott och trevligt grillvin, men priset är minst 50% för högt. 87p

2011 Rasteau 1921 90138
Fylligt och mustigt. Mängder av röda bär (jordgubb, hallon och körsbär), ngt plast, cykelslang samt lite blod, rostig spik, piptobak och örter. Bra intensitet med rejäl syra och lite eldighet. Bra längd men frukten hänger inte med vilket ger ett obalanserat intryck.

Ganska gott men aningen enkelt, trots detta så förtjänar det 87p.

2011 Matetic EQ Syrah 95313
Fyllig och stram. Mängder av svarta vinbär och mynta. Därefter lite björnbär, sparris, gröna oliver, fat och ett uns peppar. Bra intensitet och syra med bitande tanniner.

Inget fel på vinet, men en Syrah skall i min bok inte smaka så mycket svarta vinbär och mynta. Chile brukar ju kunna prestera riktigt fina viner på syrahdruvan, tyvärr är detta ett generiskt Chile-vin utan druvkaraktär. 85p får det.

Som ni förstår så har vi ingen riktig vinnare här, det är bara att leta vidare...men det gör jag så gärna. :)
 

ChristianB

DipWSET
Bortsett från Earthquake är det helt nya viner för min del, men om du säger att de inte riktigt duger åt oss så tror jag dig. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det släpptes ju en viss sydafrikansk HOST HOST pinotage ÄHUM ÄHUM i "buskserien" i juni. Har du provat?

Kan inte det vara en vattendelare? Här kan vi fylla forumet med hat och kärlek i omgångar….
Jättebra idé, den är min backup (har haft den i bakhuvudet). Drack det för någon vecka sedan och det levererar i överkant av sitt pris.

Vad säger du, skall vi skita i mer drillande och köra på den? Vill ju gärna promota SA, speciellt när de är så bra som den är. o_O
 

Vino fino

Medlem
Jättebra idé, den är min backup (har haft den i bakhuvudet). Drack det för någon vecka sedan och det levererar i överkant av sitt pris.

Vad säger du, skall vi skita i mer drillande och köra på den? Vill ju gärna promota SA, speciellt när de är så bra som den är. o_O
Fanns 47 kvar i webbsaldot när jag kollade för en kvart sedan. Det borde väl räcka...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Fanns 47 kvar i webbsaldot när jag kollade för en kvart sedan. Det borde väl räcka...
Absolut, jag är nöjd om vi blir 10 pers som deltar. Vi kör på den. Kommer förbereda ett startinlägg ikväll. Fan vad kul det skall bli att höra era åsikter om detta trevliga vin! :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Efter lite goda råd och ryggdunkningar tidigare i tråden så har jag sparat en hel del grodkyssar och tar istället chansen att rekommendera ett vin jag verkligen kan stå för och som dessutom kommer från en styvmoderligt behandlad vinnation som jag råkar gilla lite extra - Sydafrika närmare bestämt. Druvan är Pinotage, en druva som jag sällan tycker ger särskilt bra viner, men just detta tog mig med storm (nåväl, relativt sitt pris i alla fall) för någon vecka sedan.

Månadens vin juli 2014 är således...*trumvirvel*
image.jpg

2012 Bellingham Bernard Series Bush Vine Pinotage 92024


@Anders Landström, lite klister på denna tråd hade varit trevligt. :)
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Efter lite goda råd och ryggdunkningar tidigare i tråden så har jag sparat en hel del grodkyssar och tar istället chansen att rekommendera ett vin jag verkligen kan stå för och som dessutom kommer från en styvmoderligt behandlad vinnation som jag råkar gilla lite extra - Sydafrika närmare bestämt. Druvan är Pinotage, en druva som jag sällan tycker ger särskilt bra viner, men just detta tog mig med storm (nåväl, relativt sitt pris i alla fall) för någon vecka sedan.

Månadens vin juli 2014 är således...*trumvirvel*

2012 Bellingham Bernard Series Bush Vine Pinotage 92024

@Anders Landström, lite klister på denna tråd hade varit trevligt. :)
Nämen attans bananer i motljus!!
Jag som ju faktiskt beställde hem två flarror av den förra veckan efter Matlens basunerande angående detta vin, kunde ju inte bli ett bättre val än ett vin som likt en katt bland hermelinerna redan fanns tillgängligt i Kalmar!

-Trist nog är jag ju fast på Nordsjön i tio dagar till annars hade jag ju kunnat kasta mig ner i källaren och rent ohemult korka upp för att vara först på bollen för en gångs skull... Men med närmare eftertanke är det ju inte riktigt juli än heller så de hade ju varit kvalificerat fusk.

@Matlen får 98 FWP för det vinvalet!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter lite goda råd och ryggdunkningar tidigare i tråden så har jag sparat en hel del grodkyssar och tar istället chansen att rekommendera ett vin jag verkligen kan stå för och som dessutom kommer från en styvmoderligt behandlad vinnation som jag råkar gilla lite extra - Sydafrika närmare bestämt. Druvan är Pinotage, en druva som jag sällan tycker ger särskilt bra viner, men just detta tog mig med storm (nåväl, relativt sitt pris i alla fall) för någon vecka sedan.

Månadens vin juli 2014 är således...*trumvirvel*
Visa bifogad bild 1413

2012 Bellingham Bernard Series Bush Vine Pinotage 92024


@Anders Landström, lite klister på denna tråd hade varit trevligt. :)
@Mats kan du skynda synda?
Jag är i Yapan tom slutet av Aug.
Jag kommer inte ens ha möjlighet leta efter detta vin...
Fröken @Matlen är det ok att vi lämnar in Umeås hemläxa och grupparbete i slutet av augusti?
 
Toppen