Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- juli 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    5

Magnus L

urydhtfilgukj
Kul att du litar på mig, får hoppas att du håller med mig även efter du har testat. :nagelbitare:
Litar på kvalitetsbedömning, alltid! Delar smak, inte alltid!

Men roligt att prova lite dyrare varianter av druvor som annars är förpassade till plonksegmentet.

Blir nog att ha med den på en ost&vinprovning i nästa vecka, så får jag lite input från okorrumperade sinnen oackså.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Massor av mörk frukt, björnbär och plommon. Inte ofta man hittar tropisk frukt i röda viner, men fick en liten liten hint av mango. Provningsdeltagare var inne på hav och tång, men kunde inte riktigt säga att jag plockade upp det. Tyvärr är näsan också nerlusad med VA i form av aceton och salubrin, och detta kommer fram tydligare med att temperaturen på vinet går upp en aning. Lite landstypisk rökighet, men inga stora mängder.

I munnen är vinet strax över medelfyllig, med en bra syra. Syran är dock snarare bred än skarp. Generös fruktighet som är precis så välavvägd så att den inte tippar över och blir sötfruktig. Riktigt bra intensitet och en bra längd.
En lätt stram finish som grädde på moset.

Jag gillade vinet och tyckte det var väldigt trevligt när det påbörjade sin resa i glaset, tyvärr tappar det lite i balans och blir lite spretigt när temperaturen går upp. Svårare så här på sommaren när det lätt blir 23-24 grader inomhus. :)

Hade fått högre betyg om den stickiga acetontonen i näsan hade tagits bort.
87-89 poäng.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Massor av mörk frukt, björnbär och plommon. Inte ofta man hittar tropisk frukt i röda viner, men fick en liten liten hint av mango. Provningsdeltagare var inne på hav och tång, men kunde inte riktigt säga att jag plockade upp det. Tyvärr är näsan också nerlusad med VA i form av aceton och salubrin, och detta kommer fram tydligare med att temperaturen på vinet går upp en aning. Lite landstypisk rökighet, men inga stora mängder.

I munnen är vinet strax över medelfyllig, med en bra syra. Syran är dock snarare bred än skarp. Generös fruktighet som är precis så välavvägd så att den inte tippar över och blir sötfruktig. Riktigt bra intensitet och en bra längd.
En lätt stram finish som grädde på moset.

Jag gillade vinet och tyckte det var väldigt trevligt när det påbörjade sin resa i glaset, tyvärr tappar det lite i balans och blir lite spretigt när temperaturen går upp. Svårare så här på sommaren när det lätt blir 23-24 grader inomhus. :)

Hade fått högre betyg om den stickiga acetontonen i näsan hade tagits bort.
87-89 poäng.
Väldigt intressant läsning, vi har helt klart bedömt det hyfsat lika förutom på någon enstaka del.
Jag noterade inte VA överhuvudtaget sist, vilket är lite förbryllande. Vet dock inte om jag är särskilt känslig för det. Jag kommer i vilket fall som helst köpa en flaska till helgen och testa det igen. Kommer då att vara uppmärksam på detta. Pinotage anses ju ofta ha en lite nagellacksliknande karaktär enligt många.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Väldigt intressant läsning, vi har helt klart bedömt det hyfsat lika förutom på någon enstaka del.
Jag noterade inte VA överhuvudtaget sist, vilket är lite förbryllande. Vet dock inte om jag är särskilt känslig för det. Jag kommer i vilket fall som helst köpa en flaska till helgen och testa det igen. Kommer då att vara uppmärksam på detta. Pinotage anses ju ofta ha en lite nagellacksliknande karaktär enligt många.
VA:n kom och gick en hel del. Men min fru plockade upp det ganska snabbt när jag kom hem och stack vinet under näsan på henne, så hoppas och tror inte det bara var jag som fastnade i mina förutfattade meningar. Men visst blir det lite problematiskt när jag nästan alltid tycker mig kunna hitta den typer av toner i Pinotage, och därmed ofta omedvetet letar efter det. Tror också jag är lite känslig för stickande aromer, har aldrig gillat alkohol i tyngre former. Å andra sidan är jag nästan doftblind för rökighet :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har även jag gjort en ny bedömning av månadens vin, även den blir aningen i förtid. Passade på att slinka över till @Grapeskull ihop med frugan och med mig hade jag forumsvinet plus en annan Pinotage i liknande prisklass som referens. Omdömet nedan är primärt mina samlade tankar:
2011 Redhill Pinotage Simonsig Estate (85p)
Fruktmättad till tusen med mängder av fattoner som drar åt smörkola, dill och kafferost. Lite rökighet kan hittas också i form av tjära och lite salmiak. Bra intensitet och hyfsad längd, enkelt men lite överextraherat. God men anonym.

Blint hade jag lätt placerat den någonstans i Spanien på grund av fathanteringen, men den mustiga frukten leder lätt till Australien eller USA.

2012 Bellingham Bernard Series Bush Vine Pinotage (90p)
I jämförelse med referensvinet ovan så märks det direkt att detta är avsevärt mer ambitiöst och komplext. Frukten är relativt mörk med vissa röda inslag (blå plommon, hallon och lite mörka körsbär). Under den relativt återhållna frukten finns en matta av diverse intressanta inslag; kött, hav, kryddpeppar, kaffe, rök och tobak. Sydafrika så det skriker om det, men enbart positivt. I munnen känns det medelfylligt med distinkt syra och allt presenteras i god balans. Hyfsat stram och relativt lång eftersmak med lite fin mineralitet som påminner om aska och aningen vägdamm.

Skitgott vin! Detta är en riktigt trevlig Pinotage. Avsevärt bättre än referensvinet utan tvekan. Gillar man inte detta så gillar man mest troligt inte den sydafrikanska stilen på rödvin (eller åtminstone inte Pinotage).
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Tror mest vi är otåliga. :oops:
Det är ju så kul att prova vin. That's all!
Får jag gissa att du som liten var en av dem som alltid hade smugit upp på natten och tjuvöppnat alla julklappar ett par veckor innan julafton?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Får jag gissa att du som liten var en av dem som alltid hade smugit upp på natten och tjuvöppnat alla julklappar ett par veckor innan julafton?
I de fall jag fick några - svar ja. ;)
Jag vågade dock aldrig öppna dem, det blev mer att klämma och känna för att veta vilka paket som eventuellt kunde innehålla något av intresse. Hårda och fyrkantiga paket var alltid mest intressant. Men i slutändan blev det mest kläder och nyttoprylar jag fick. :(
 
Toppen