Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- juli 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    5

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Fick det sorgliga beskedet av SB att min flaska som kommit till butiken var "korkskadad" (vad det nu innebär). Ny flaska beställd, får hålla mig ett tag till.
 

sunqan

Vinös
An
Fick det sorgliga beskedet av SB att min flaska som kommit till butiken var "korkskadad" (vad det nu innebär). Ny flaska beställd, får hålla mig ett tag till.
Antingen läckage, eller att den luktade tca genom folie och allt...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
An

Antingen läckage, eller att den luktade tca genom folie och allt...
...eller så är det en konspiration mot forumet och vår syndiga verksamhet där vi tipsar varann om intressanta viner samt provar dessa hälsovådliga produkter tillsammans. o_O

Mer foliehatt än skadat folie, alltså...
 

Vino fino

Medlem
Eller att nån öppnade flaskan...
Det skulle vara den ultimata konspirationen... !

SB:s personal bevakar oss här på FW, har koll på månadens vin, och bevakar våra beställningar ute i butikerna. När leveransen kommer provsmakar de på lagret och skickar tillbaka med hänvisning till korkskada. De får chansen att prova före oss och de hinner prova innan webbsaldot ryker...

:rolleyes::confused::D
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En liten omstart. Vi har fortfarande inte kommit in i juli ännu, men trots detta har vissa medlemmar med eld i baken tjuvstartat aktiviteten. o_O Två omdömen är inlämnade på det aktuella temavinet som är 2012 Bellingham Bernard Series Bush Vine Pinotage 92024

Mycket nöje med juli månads temavin!

Spoilertaggade omdömen, se på egen risk:
Massor av mörk frukt, björnbär och plommon. Inte ofta man hittar tropisk frukt i röda viner, men fick en liten liten hint av mango. Provningsdeltagare var inne på hav och tång, men kunde inte riktigt säga att jag plockade upp det. Tyvärr är näsan också nerlusad med VA i form av aceton och salubrin, och detta kommer fram tydligare med att temperaturen på vinet går upp en aning. Lite landstypisk rökighet, men inga stora mängder.

I munnen är vinet strax över medelfyllig, med en bra syra. Syran är dock snarare bred än skarp. Generös fruktighet som är precis så välavvägd så att den inte tippar över och blir sötfruktig. Riktigt bra intensitet och en bra längd.
En lätt stram finish som grädde på moset.

Jag gillade vinet och tyckte det var väldigt trevligt när det påbörjade sin resa i glaset, tyvärr tappar det lite i balans och blir lite spretigt när temperaturen går upp. Svårare så här på sommaren när det lätt blir 23-24 grader inomhus. :)

Hade fått högre betyg om den stickiga acetontonen i näsan hade tagits bort.
87-89 poäng.

2011 Redhill Pinotage Simonsig Estate (85p)
Fruktmättad till tusen med mängder av fattoner som drar åt smörkola, dill och kafferost. Lite rökighet kan hittas också i form av tjära och lite salmiak. Bra intensitet och hyfsad längd, enkelt men lite överextraherat. God men anonym.

Blint hade jag lätt placerat den någonstans i Spanien på grund av fathanteringen, men den mustiga frukten leder lätt till Australien eller USA.

2012 Bellingham Bernard Series Bush Vine Pinotage (90p)
I jämförelse med referensvinet ovan så märks det direkt att detta är avsevärt mer ambitiöst och komplext. Frukten är relativt mörk med vissa röda inslag (blå plommon, hallon och lite mörka körsbär). Under den relativt återhållna frukten finns en matta av diverse intressanta inslag; kött, hav, kryddpeppar, kaffe, rök och tobak. Sydafrika så det skriker om det, men enbart positivt. I munnen känns det medelfylligt med distinkt syra och allt presenteras i god balans. Hyfsat stram och relativt lång eftersmak med lite fin mineralitet som påminner om aska och aningen vägdamm.

Skitgott vin! Detta är en riktigt trevlig Pinotage. Avsevärt bättre än referensvinet utan tvekan. Gillar man inte detta så gillar man mest troligt inte den sydafrikanska stilen på rödvin (eller åtminstone inte Pinotage).
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Jag tjuvstartar också...
Jag är rädd att jag har gått in i en tunnelfas, alternativt drabbats av doft- och smakafasi :neej:
Jag vet inte längre vad jag känner eller tycker, tyvärr hade även min bättre hälft också en dålig dag, hon är annars till stor hjälp med sin skarpa näsa och stora associationsförråd. Men det är aldrig försent att ge upp, dock inte ännu :död: så man får göra ett försök.
2012 Bellingham Pinotage The Bernard Series Bush Vine
Generellt så fick jag ingen wow-känsla, snarare plonk-varning. Frugan som brukar föredra fruktiga och kraftfulla viner gillade det ganska bra, men jag tycker det blir lite för sötfruktigt. Fruktassociationerna är torkad frukt typ russin och katrinplommon, men också slånbär. Doften är förvisso ganska komplex, med en del chark, BBQ-sås, salmiak, eneträ och mynta. Jag får också associationer till rått kött och vitpeppar. Syrah?
I munnen är det varmfruktigt, blåbär eller björnbär, syrlig med mjuka tanniner. Ganska bra längd med ett lite eldigt slut.
För 120kr hade det varit OK, men inte för det här priset. Inte min stil.
Sedär, det blev något ändå, men det satt långt inne...o_O
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kan tipsa om att månadens pava även kan köpas på Kastrup för 125 DKK för den som har vägarna förbi där.
 

gece

Man vänjer sig.
Så nu har ni som tjuvstartat chansen att testa Decembervinet flertalet gånger under hela hösten! Ser fram mot noggranna och uttömande smaknoter :D
Pga den praktiska förpackningen kan vi också följa utvecklingen, ett glas i veckan från och med typ nu för den som verkligen vill börja i god tid!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Så nu har ni som tjuvstartat chansen att testa Decembervinet flertalet gånger under hela hösten! Ser fram mot noggranna och uttömande smaknoter :D
För att få i sig en box Umbala lär det ta hela hösten :usch:
 

Skrutt

Medlem
Bjud in släkten så,skall du se att en box inte stoppar.
Den ansvarsfullt sålda hit-boxen...
Här har vi en svår utmanare till våren 2015. Det rör sig om påtaglig, möjligen kemiskt förstärkt, syra, "diskret", "nedtonad" eller, ja, obefintlig frukt. Generöst bottenlös avsaknad av tanniner. När det gäller alkohol håller det vad det lovar, liksom spelar med öppna kort. Ett element av surpris i form av "övriga druvsorter" kan räknas in bland de många styrkorna. Priset ska vi bara inte tala om: smakar fågel.
 

Michael.S

Medlem
Idag fick jag mina 2flaskor, Imorgon ska jag se hur det smakar! :p
IMG_20140702_184913.jpg
 
Toppen