Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- juli 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    5

chambertin

Medlem
Jahåpp, då har man äntligen fått tummen ur och provat månadens vin.

Ung, koncentrerat röd i glaset. Fruktig bouquet, ungfruktigt generös, med röda bär, mörkare frukt under, anings bränt rågummi, aceton och soltorkade kryddor. Medelfylligt, bra krispiga röda bär, lite mer seriös frukt också med mörkare toner som balanseras av kryddorna och rimlig syra, snälla tanniner. Bra slut, inga störningsmoment, integrerad ek.

En bra representant för Pinotage som kanske är aningens för dyr i Svedala. För mig är detta ett gott exempel på den nya stilens Pinotage: en slags kombination av hur Pinotage smakade för 20 år sedan med tydlig rödfruktighet, samtidigt som man har skalat bort de värsta röktonerna från den tiden och (tack gode Gud) övergivit kaffe-eken som blev en stor trend för ett tiotal år sedan. Vinet är både mer oborstat än 00-talet och mer polerat än 90-talet. Jag gillar den här utvecklingen. Vinet påminner lite grann om Spioenkop (som dock är ett bättre vin).

88p
Det är ju 9 dagar kvar i Juli så vi hoppas på fler eftersläntare.;)
Bra och intressanta kommentarer på vinet !
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det är ju 9 dagar kvar i Juli så vi hoppas på fler eftersläntare.;)
Bra och intressanta kommentarer på vinet !
-Blev tvångskommenderad på jobb några dagar tidigare än planerat så jag hann inte poppa månadens flaska som planerat. Kommer således vara toksist på bollen och rapportera in i slutet på Augusti tillsammans med nästa månads grupparbete.

-Under tiden passar jag på att sitta och tjura, dricka alkoholfri Becks, spendera osunt mycket pengar på internetvin samt tillbringa osedvanligt mycket tid på forumet drömmandes om allt gott jag ska dricka när jag kommer hem.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
-Blev tvångskommenderad på jobb några dagar tidigare än planerat så jag hann inte poppa månadens flaska som planerat. Kommer således vara toksist på bollen och rapportera in i slutet på Augusti tillsammans med nästa månads grupparbete.

-Under tiden passar jag på att sitta och tjura, dricka alkoholfri Becks, spendera osunt mycket pengar på internetvin samt tillbringa osedvanligt mycket tid på forumet drömmandes om allt gott jag ska dricka när jag kommer hem.
Problemet är bara att när du inte är hemma så har du inte lika mycket tid att spendera här. :(
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Problemet är bara att när du inte är hemma så har du inte lika mycket tid att spendera här. :(
Ha ha, antar att du menar att när jag är hemma så har jag inte lika mycket tid att spendera här, då har jag ju fullt upp att dricka goda viner och 1000 andra projekt. (På senare tid med övervikt på skumpa vilket kanske kan bero på att den där smällen man får i skallen av kendokäppen varje gång man vidrör ämnet har haft motsatt effekt och gjort att man istället sjunker djupare i champagneträsket... (Men mer om det i andra trådar inom kort...)
När jag sitter på Nordsjön och häckar har jag dock alldeles för mycket fritid som tyvärr inte kan användas till något konstruktivt vindrickande men dock konstruktivt forumskådande, navelskådande och vin-på-internetskådande...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ha ha, antar att du menar att när jag är hemma så har jag inte lika mycket tid att spendera här, då har jag ju fullt upp att dricka goda viner och 1000 andra projekt. (På senare tid med övervikt på skumpa vilket kanske kan bero på att den där smällen man får i skallen av kendokäppen varje gång man vidrör ämnet har haft motsatt effekt och gjort att man istället sjunker djupare i champagneträsket... (Men mer om det i andra trådar inom kort...)
När jag sitter på Nordsjön och häckar har jag dock alldeles för mycket fritid som tyvärr inte kan användas till något konstruktivt vindrickande men dock konstruktivt forumskådande, navelskådande och vin-på-internetskådande...
Jag förstår, det är bara kul när du är aktiv, menar inget annat än så. För mig gör det alltså inget om du är ute till sjöss ofta. ;)
 

Michael.S

Medlem
Äntligen har jag fått tid att prova detta vin. Har haft ett par veckor av renovering och flyttkaos det senaste.

Här kommer mitt omdöme. Jag är nybörjare på vin och speciellt på att ge betyg osv. Så ta hänsyn till det :)

Doft: Jag känner någon slags frukt,möjligtvis plommon eller torkad frukt. Tror även det finns en liten lakritsdoft.

Smak: Plommon,vinbär och någon typ av jordighet.

Helhet: Tycker detta vin är gott,men det känns som de fattas nåt. Hade velat ha en bättre smakupplevelse inte så platt som det kändes.

Nu hade jag velat ha ett omdöme på mitt omdöme :p vad bör jag tänka på eller göra annorlunda? :)
 

ChristianB

DipWSET
Äntligen har jag fått tid att prova detta vin. Har haft ett par veckor av renovering och flyttkaos det senaste.

Här kommer mitt omdöme. Jag är nybörjare på vin och speciellt på att ge betyg osv. Så ta hänsyn till det :)

Doft: Jag känner någon slags frukt,möjligtvis plommon eller torkad frukt. Tror även det finns en liten lakritsdoft.

Smak: Plommon,vinbär och någon typ av jordighet.

Helhet: Tycker detta vin är gott,men det känns som de fattas nåt. Hade velat ha en bättre smakupplevelse inte så platt som det kändes.

Nu hade jag velat ha ett omdöme på mitt omdöme :p vad bör jag tänka på eller göra annorlunda? :)
Precis som Vino fino säger är det ju inte antalet aromord som gör recensionen, men visst är det roligt att lära sig hitta i den djungeln också! Det bästa sättet brukar vara att delvis fortsätta prova och delvis skaffa sig referenser, t ex med en början i kryddskåpet eller skafferiet hemma! Ställer man timjan, rosmarin, lagerblad, peppar (vit och svart), osv bredvid varandra så brukar det gå bra att reda ut de olika begreppen. Sedan kommer man till mer personliga grejer, som ett minne jag har från Grekland där solstekta vita klippor doftade av vildväxande timjan. ;) Sådana intryck kommer man också över med jämna mellanrum!
 

gece

Man vänjer sig.
OK, mitt första försök här :)
Mörkt blålila och en massa mörka bär som jag är dålig på att identifiera, men björnbär, hallon och måhända svarta vinbär: kända som en massiv fruktbomb här i glaset. Men, i munnen är det ganska anonymt, lite av samma bär och tämligen fylligt men det saknar identitet. Helt OK struktur gör dock att det känns som, för att citera sambon, "ett trevligt sällskapsvin eller alternativ till rose". Sorteras under "inköp vi varken ångrar eller tänker göra igen". 86p
.
 

merlotsmile

Medlem
Här kommer jej:
Färg
Det är ett rubinrött vin med lite blåa stänk med djup färgintensitet. Mycket färgpigment i tårarna fastnar i glaset.
Doft
Stor doftintensitet (pronounced) med primära aromer av mogen mörk frukt i form av mörka körsbär, björnbär och plommon. Sekundära aromer i form av mörkrostat kaffe, mocha och choklad från eken (12 månader på ek där 50% ligger på nya franska fat och 50 % ligger på ett år gamla fat). Där finns dessutom rök, bränt gummi samt lite plåt och järn. Känner även volatila syror (speciellt vid högre temp). Vinet är under utveckling (developing).
Smak
Det är ett torrt vin med medium+ syra. Tanniner finns det gott om (medium+ mängd) som är hyfsat mjuka och finkorniga (ger dock en liten strävhet i finishen). Alkoholen är medium+ (14%). Medium+ fyllighet. Intensiteten i smaken är medium+, dvs lägre än i doften. De sekundära smakerna tycker jag dominerar (kaffe, rök, gummi) och överskuggar de primära smakerna av den mörka frukten ( mörka körsbär, björnbär, plommon). Finishen är medium lång och avslutas med en liten bitter strävhet.

Konklusion
Balans
- Syran bär upp vinet på ett bra sätt (pluspoäng). Tanninerna är mjuka och integrerade (pluspoäng). Eken skymmer frukten (för tillfället ?). Tycker inte den fina frukten man fann i doften kommer fram i smaken, men den finns där. (minuspoäng). Alkoholen sticker ut och ger en obalans ju högre temp på vinet (minuspoäng). Volatila syror i för hög mängd är inte så kul. (minuspoäng).
Längd - Frukten försvinner ganska snabbt i finishen och lämnar kvar en lite sträv bitter eftersmak (minuspoäng) .
Intensitet – Mycket bra intensitet/koncentration i aromer (pluspoäng). Bra intensitet/koncentration i smaken (pluspoäng)
Komplexitet – det finns många nyanser i viner (pluspoäng)

Vinet är tillräckligt komplex och intensiv i aromer/smaker för att klassas (bra mycket) högre än GOOD (80-85). Men saknar i nuläget balans och längd för att hamna på OUTSTANDING (90-100). Klassar således vinet som VERY GOOD (enligt WSET) dvs 85-89 poäng (enligt min/Vino Finos mappning WSET-CT).

Jaha … och var skall man lägga sig i den sekvensen då (85-89)? Är den en bra representant för Pinotage? Har den “typicitet”? Jag har druckit alldeles för lite Pinotage för att kunna avgöra, men magkänslan säger att den har det så då borde den hamna i övre spannet. Har den utvecklingspotential? Ja det finns bra med frukt och bra struktur så den kan absolut utveckla tertiära aromer i flaskan med tiden. Även det gör att den borde hamna i övre spannet. Jag klipper till och ger den 88 poäng! (Min första poängsättning någonsin … tjoho).

Personligen är det dock inget vin jag går igång på. Gillar det inte alls. För tillfället går jag igång på gamla riojor :rolleyes:
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Blev av någon anledning lite nyfiken på att se vad folk utanför FW tycker om detta vin och hittade denna recension från Livets Goda:
http://demo.livetsgoda.se/dryck/dryck.asp?Meny=Nytt_pa_SB2012&DryckId=10838#.U_GyV6YazCQ

Inget konstigt i sig (smaken är ju olika), men är inte 92p väl höga poäng från en sida jag trodde var lite försiktiga med höga poäng? Dessutom ligger poängen två pinnar högre än det högsta betyget som delats ut här på forumet. Ytterligare ett bevis på att svensk vinjournalistik inte bör tas på allvar, möjligen?
 

chambertin

Medlem
Blev av någon anledning lite nyfiken på att se vad folk utanför FW tycker om detta vin och hittade denna recension från Livets Goda:
http://demo.livetsgoda.se/dryck/dryck.asp?Meny=Nytt_pa_SB2012&DryckId=10838#.U_GyV6YazCQ

Inget konstigt i sig (smaken är ju olika), men är inte 92p väl höga poäng från en sida jag trodde var lite försiktiga med höga poäng? Dessutom ligger poängen två pinnar högre än det högsta betyget som delats ut här på forumet. Ytterligare ett bevis på att svensk vinjournalistik inte bör tas på allvar, möjligen?

Recensionen verkar vara av Per Bill så dra av 2-4p så hamnar du ungefär rätt. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Som vanligt toksist på bollen så fick jag igår då änligen tid att dricka förrförra månadens vin. (Pikar undanbedes vänligen men bestämt;) )
Efter att ha slagit upp i glaset med en kortare dekantering möts jag av en kraftfull doft där jag känner mörka bär med björnbär och plommon som sticker ut.
Smaken bär med sig samma toner av mörka bär med blåbär, björnbär och en ton av läder. Kanske även en liten Syrahaktig vitpepprighet?
Vinet är fylligt och har en hyfsad längd och avslut med trevliga tanniner.
Efter första glaset före maten känner jag dock inte att detta vin inte är min tekopp även om det var gott men när andra glaset dricks till en hängmörad ryggbiff med nyslagen bea tycker jag nog att det lyfter någon oktav.
Nja, skulle nog inte köpa fler flaskor men det är ändå ett trevligt vin, jag ger det 87 Fwp dagen till ära :)
 

Mats

Gone todash....
Som vanligt toksist på bollen så fick jag igår då änligen tid att dricka förrförra månadens vin. (Pikar undanbedes vänligen men bestämt;) )

Nej då, inte alls toksist. Drack det igår tillsammans med @StefanAkiko och här är några korta sammanfattande ord kring vinet trots att jag har något svårt att läsa mina anteckningar eftersom vi även drack augustivinet, sherry, sauterne, vin jaune och GT......

Dekanterat till karaff i 5 timmar. I början en doft av motorutrymme som dock försvann efter en stund i glaset, annars framför allt hallongodis, plommon, lite lakrits och ek. En smak där den kraftiga syran döljer det mesta för mig men det finns lite av doften i smaken som är lite söt med en hel del ek och en eftersmak av smällt smör men tyvärr alldeles för mesiga tanniner för min smak. Sammanfattningsvis får jag en "konstgjord" känsla av vinet, lite som om man jämför köpt blandsaft med hemmagjord svartvinbärssaft. Inget vin jag går i gång på, poäng efter min personliga smak skulle bli just över 80 p men räknar man in kvalitet osv några till, kanske 85-86 p.
 
Toppen