Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - maj 2015 - Wintrange Felsberg Auxerrois Grand Premier Cru 2007

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kanske blir av att jag öppnar min flaska till helgen, annars blir det definitivt till nästa helg!
Några förslag på vad jag kan servera till? Utan att jag behöver läsa någon spoiler i förväg, tack! :p
 

Beo

Medlem
Vinet funkar perfekt till vit sparris - kan verkligen rekommenderas
OK! Då blev det färsk potatis, vit sparis, kalvfile med en hollandaise.
IMG_9839.jpg


IMG_9838.jpg


Blöt kork som gick sönder i botten. Med tanke på tidigare kommentarer så var första tanken. Korkad ? Nu var det inte så utan det visade sig vara en torrt vin (riktigt trätorr) med en liten sötma och hint av frukt som passade till maten. Inget jag kommer köpa igen.

Nu har jag röstat och det verkar som om jag är först ut på den banan. Samt 5 st gluttare.
 

Mats

Gone todash....
Så var även denna månads vin kvalitetsgranskats.
Drack det först ensamt och sedan med ungskokt lax med skinkpaj, aioli och chibatta doppad i olivolja. Funkade bäst självt och kylskåpskallt, med maten blev det lite intetsägande. Kork som först skrämde mig när den var sunkig ca 1/4-del upp och det föll bitar från kanten av den när den drogs upp men vinet var helt OK. Doft och smak som harmoniserar mycket bra. Fläder, citron, meloner, omogna äpplen/äppelcider och något som påminner om diskmedel eller såpa. Ganska bra syra men hade kunnat få vara lite mer. Helt moget vin, nästan lite övermoget. Enkelt och gott och passar bäst kallt och ensamt i solen på balkongen.
 

Larseman

Medlem
Idag är tydligen den stora Auxerrois-dagen :cool:

Tur att man nästan alltid köper minst två flaskor av samma vin. Den första var nämligen gruvligt korkad :mad:
Andra försöket gick dock bättre. I näsan en blygsam men trevlig doft av framförallt melon och torrt gräs. Vi hittar också lite vingummi och fudge. I munnen är det fylligt, runt, ganska sötfruktigt med medelhög syra. Läskande på något vis, tror att det passar bättre till prat än mat (som dom brukar säga på AoV). 86p.
Har aldrig, vad jag vet, druckit Auxerrois förut, såvida den inte har varit inblandad i något annat. Kan absolut dricka igen.
 

mnor

Medlem
Doft: Melon och fläder
Smak: Melon, persika, fläder, söt citrus

Ett lättdrucket sommarvin/"buffévin" som smakar gott, men inget som man lägger på minnet. Jag är inget stort fan av stilla vita viner och detta vin fick mig inte att ändra åsikt.
 

Mats Petri

Österlen
Mitt andra Lux-vin och eftersom det första inte var helt oävet så var jag positivt inställd till detta.
Smaken var aromatisk, nån sorts blandning mellan pinot gris, varmodlad riesling och kryddig gewurtztraminer, men i mitt tycke med väl sötaktig godiskaraktär. Det kändes som om vinet inte riktigt hängde ihop.
Funkar säkert bra som mingelvin vid en studentmottagning i trädgården, men inte till middag. Åtminstone inte till vår - som iofs inte var tillagad till just det här vinet - men kanske till gravlax eller något annat med lite sötma. Ett ok drickbart vin, men lite för mycket småfel som gör att jag inte kommer upp till 80-gränsen.
Men... alltid intressant att prova nya druvor, ovanliga länder, att vidga sina vyer.
Ser fram emot nästa månads vin :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag tror att det börjar bli dax att utse juni månads vinväljare.
@thunberg var snabbast med att testa maj månads vin och får därmed förtroendet att utse nästa månads "godsak"
Stafettpinnen är överlämnad: @thunberg, ansvaret är ditt - lycka till!
Va, blir man straffad för att man är snabb? Nä, skämt o sido, tackar för förtroendet, ska nog kunna komma på något spännande.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har lyckats undvika att läsa det mesta under spoilertagg vilket är lite av en bedrift. Till helgen så blir det åka av tror jag. Vinet har legat redo att hämtas på SB ett tag. :)
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
För kännedom:
Importören hade läst spoilern från @thunberg och skickade det här mailet:
"Jag såg att någon hade en otrevlig upplevelse när de provade. Vinet är ju åtta år, vilket nog är i äldsta laget. Jag har själv inte provat det sedan 2010, så jag hoppas inte det är så att alla flaskorna blivit oxiderade eller dylikt."
 

magnum

Epernay, Frankrike
För kännedom:
Importören hade läst spoilern från @thunberg och skickade det här mailet:
"Jag såg att någon hade en otrevlig upplevelse när de provade. Vinet är ju åtta år, vilket nog är i äldsta laget. Jag har själv inte provat det sedan 2010, så jag hoppas inte det är så att alla flaskorna blivit oxiderade eller dylikt."
Kanske vore läge för en prissänkning/rea om man tror det är på väg utför! Kan inte vara kul och få en massa returer.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
För kännedom:
Importören hade läst spoilern från @thunberg och skickade det här mailet:
"Jag såg att någon hade en otrevlig upplevelse när de provade. Vinet är ju åtta år, vilket nog är i äldsta laget. Jag har själv inte provat det sedan 2010, så jag hoppas inte det är så att alla flaskorna blivit oxiderade eller dylikt."
Till vem skickade de mailet? Jag tycker iofs inte att det är ett stort problem, otur kan vi alla ha. Jag lägger ingen skuld på importören för att vinet inte var perfekt. Men bonus att de tog sig tid att kommentera :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
För kännedom:
Importören hade läst spoilern från @thunberg och skickade det här mailet:
"Jag såg att någon hade en otrevlig upplevelse när de provade. Vinet är ju åtta år, vilket nog är i äldsta laget. Jag har själv inte provat det sedan 2010, så jag hoppas inte det är så att alla flaskorna blivit oxiderade eller dylikt."
Ytterligare ett bevis på att finewines.se är väldigt relevant i lilla vinsverige och att vi når ut till en stor del av vinnördarna och branschen i helhet. Kul!
 

Larseman

Medlem
För kännedom:
Importören hade läst spoilern från @thunberg och skickade det här mailet:
"Jag såg att någon hade en otrevlig upplevelse när de provade. Vinet är ju åtta år, vilket nog är i äldsta laget. Jag har själv inte provat det sedan 2010, så jag hoppas inte det är så att alla flaskorna blivit oxiderade eller dylikt."
Min första flaska var rejält korkad, men som tur är så beställde jag två och den andra var OK. Ska returnera den defekta till SB.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Till vem skickade de mailet? Jag tycker iofs inte att det är ett stort problem, otur kan vi alla ha. Jag lägger ingen skuld på importören för att vinet inte var perfekt. Men bonus att de tog sig tid att kommentera :)

Importören skickade mailet till mig. Jag skickade länken till den här tråden när jag fick beskedet att det fanns 107 flaskor i lager. Den här importören vekar inte vara så fokuserad på vin. Det här vinet är faktiskt det enda som de har i sortimentet - i övrigt är det bara mjöd.
Jag beställde två flaskor och i bägge så var korkarna i perfekt skick.
 

Larseman

Medlem
Importören skickade mailet till mig. Jag skickade länken till den här tråden när jag fick beskedet att det fanns 107 flaskor i lager. Den här importören vekar inte vara så fokuserad på vin. Det här vinet är faktiskt det enda som de har i sortimentet - i övrigt är det bara mjöd.
Jag beställde två flaskor och i bägge så var korkarna i perfekt skick.
I den första var korken perfekt men vinet defekt (TCA), i den andra var korken dålig (gick sönder under själva utdragningen) men vinet bra :confused:
 

Skaggs

Medlem
Fläder, päron och honungsmelon i doft och smak. Vinet känns lite väl sött i förhållande till syra. Vinet hade hårda "medtävlare" under provningen,vilket kan påverka omdömet. Vinet var en kul bekantskap, men inget som jag aktivt kommer att leta upp.
 

Sveprod

Medlem
En fråga.. Jag "hemma-surfar" oftast på min ipad. (Om det nu har någon betydelse i detta fallet..) Hur får man till spoilern om jag skulle vilja ge mig på att skriva en recension på något månadsvin?
 
Toppen