Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - maj 2015 - Wintrange Felsberg Auxerrois Grand Premier Cru 2007

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
En fråga.. Jag "hemma-surfar" oftast på min ipad. (Om det nu har någon betydelse i detta fallet..) Hur får man till spoilern om jag skulle vilja ge mig på att skriva en recension på något månadsvin?

Tre ikoner höger om Smiley-ikonen finns det en knapp som heter "Lägg till".
Tryck på den. Välj spoiler. Sedan är det bara att skriva en titel, och resten av inlägget borde bli spoilat!

Prova att skriva någonting med en spoiler innan du ska skriva om vinet! Så att det inte blir fel :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bra att du provade först :D
Jag har faktiskt klarat mig undan från att läsa en enda spoiler, trots att vinet väntar!
Så säger vi alla, trovärdigheten är dock låg. Kan ju meddela att jag i egenskap av moderator kan se vilka som har tjuvkikat. :bäver:

En liten lögn har aldrig skadat någon, men det hade varit kul att kunna se vilka som har fluktat måste jag medge. ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Så säger vi alla, trovärdigheten är dock låg. Kan ju meddela att jag i egenskap av moderator kan se vilka som har tjuvkikat. :bäver:

En liten lögn har aldrig skadat någon, men det hade varit kul att kunna se vilka som har fluktat måste jag medge. ;)

HA! Då får du gärna rentvå mitt samvete med en noggrann undersökning! :D
 

ChristianB

DipWSET
Jaha, då har också jag testat månadens vin! Har ett glas bredvid mig i skrivande stund. ;)

Verkligen ett svårt vin att sätta fingret på, både för att jag inte druckit mycket av Auxerrois innan och dessutom för att jag inte riktigt får grepp om det här. I och med att det är lite sent så blir det ingen längre analys den här gången.
Doften är liten och lite ogin, men med lite luft så kommer aningar av nyslaget gräs, lite omogen honungsmelon och grönt äpple fram. Det finns en nyans av citrus också som jag placerar som citronzest...
Vinet är helt torrt och lätt på tungan, tydlig syra tillsammans med en liten skalig bitterhet. Smakerna går åt grön banan, omogen honungsmelon och äpple. Jag är verkligen inte frälst här. :p
Det lilla jag känner till av Auxerrois och dess historia som kompanjon till Pinot Blanc i Alsace får mig att vilja prova ett vin från just Alsace på 100% Auxerrois. Den här luxemburgska tolkningen är jag inte impad av, tyvärr. Smaken är lite generisk, om än ren, så ett betyg får landa på 82 poäng!
 

gece

Man vänjer sig.
Nästa månads vin igår, denna månads vin idag. Trodde korkskada först men det kunde vädras bort.
Sötfruktig doft av päronsplit (grädde, estriga päron och vanilj) och gröna äpplen som fått ligga till sig. Hintar av blyertspenna i gommen, M- syra. Inte dumt alls men en aning over the top. 86p
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag har precis tagit och öppnat min flaska. Ska pröva till maten ikväll!
Jag hade vinet i kylskåp, nu har jag öppnat det och hällt över på karaff. Bör jag ha vinet rumstempurerat eller fortsatt i kylskåp?
Korken var torr som en gammal snusdosa. Fick filtrera genom kaffefilter.
Har ni några tips på hur man filtrerar vin på ett bra sätt som inte tar evigheter? Bifogar en bild.

upload_2015-5-29_14-40-0.jpeg
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag har precis tagit och öppnat min flaska. Ska pröva till maten ikväll!
Jag hade vinet i kylskåp, nu har jag öppnat det och hällt över på karaff. Bör jag ha vinet rumstempurerat eller fortsatt i kylskåp?
Korken var torr som en gammal snusdosa. Fick filtrera genom kaffefilter.
Har ni några tips på hur man filtrerar vin på ett bra sätt som inte tar evigheter? Bifogar en bild.

Visa bifogad bild 4158
Vet inte om jag förstår bilden korrekt. Varför slog du det inte direkt i karaffen (med filter)? Vissa kaffefilter har en del bismak.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vet inte om jag förstår bilden korrekt. Varför slog du det inte direkt i karaffen (med filter)? Vissa kaffefilter har en del bismak.

Jag ville ta det säkra före det osäkra. Förra gången jag blev tvungen till att filtrera vinet genom kaffefilter så gick det bra de första 5-7cl. Sen blev det stopp. Så fick jag ta ett nytt. Ungefär samma sak idag. Kanske bara för att det är av märket Eldorado! :D

Investera redan nu i en dekanteringstratt med filter. När du blir gammal gubbe och står och darrar med dina fyrtiåriga Bdx'er och Portvin är de oumbärliga.
http://www.1cru.se/vin-antique/vinluftare-dekanteringstrattar/

Tack för tipset! Det låter klokt. Använder du själv någon eller flera av dem där?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag ville ta det säkra före det osäkra. Förra gången jag blev tvungen till att filtrera vinet genom kaffefilter så gick det bra de första 5-7cl. Sen blev det stopp. Så fick jag ta ett nytt. Ungefär samma sak idag. Kanske bara för att det är av märket Eldorado! :D
Men nu har @Vino fino presenterat en bra lösning!
 

Mats

Gone todash....
Jag hade vinet i kylskåp, nu har jag öppnat det och hällt över på karaff. Bör jag ha vinet rumstempurerat eller fortsatt i kylskåp
Ha kvar det i kylskåpet och låt det värmas i glaset, jag föredrog det har vinet ganska kallt.
 

Vino fino

Medlem
Tack för tipset! Det låter klokt. Använder du själv någon eller flera av dem där?
Jag köpte en antik pjäs för en spottstyver när jag levde i London, men den är lite för grovpipig för att ta upp all portvinsfällning. Men av sentimentala skäl är den kul att ta fram när det skall öppnas gammalt. För att fånga upp korksmulor, som tenderar att vara lite grövre, duger den dock alldeles utmärkt.

De där moderna varianterna är säkert mycket mer effektiva.
 
Toppen