Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - maj 2018 - Leonor Palo Cortado 12 Years

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    23
  • Poll closed .

LarsW

Medlem
Halloj vinvänner! :)

Tack för förtroendet att välja månadens vin efter så kort tid på forumet!

Hade spontant två-tre tankar om vintyp när jag fick stafettpinnen.
Som champagneentusiast så var det en stark contender, men där tycker jag (som gillar lite lagrad skumpa) vara svårt att hitta bra alternativ för en vettig penning som gör sig bra utan ett år eller tre i källaren först.
Sen var det Syrah/Shiraz då… gillar verkligen dessa viner men det råder ingen brist på tidigare representanter för denna druva såg jag…
En vintyp som dock lyser helt med sin frånvaro hittills är Sherry (och endast ett starkvin tidigare om jag läser rätt). Så Sherry blev det.

Nu är inte urvalet på sherry på SB sådär jättestort…:rolleyes: och det är ju också en typ av vin som många också garvade vinentusiaster inte har prövat så mycket av, så tänkte se om jag kunde få med mig lite fler än de av oss som redan provat och gillar sherry -det är anledningen att jag styr undan de kraftigaste/tuffaste (och dyraste) sherrys på SB.

Valet föll till slut på Leonor Palo Cortado 12 Years.
https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/leonor-7656502
Helt klart den billigaste flaskan som figurerat på månadens-pava men inte det billigaste vinet. Kommer i behändig halvflaska och jag hoppas de flesta tycker att 89kr kan man gärna lägga för att om inte annat pröva något nytt! Av någon konstig anledning är detta en sherry jag inte själv provat ännu och ser fram mot det!

Infoblad från Gonzales Byass (producent): https://www.gonzalezbyass.com/wp-content/uploads/2014/12/Leonor.pdf

Mycket kan sägas om Palo Cortado. I korthet och förenklat: Förr i tiden var det meningen att vinet skulle bli en Fino men förlorade sitt flortäcke och då ändrade man tillverkningsmetoden till den för en Olorosso. Numera kan man nog styra den processen mer än många producenter vill erkänna då Palo Cortado anses lite mer spännande då det tillkommit av en slump och är ovanligt.
Trevlig länk med lite lättare info och med vidare länkar till fördjupning om Palo Cortado (och andra sherrysorter): https://www.sherrynotes.com/sherry-types/palo-cortado/

Tips till provare. Beställ och öppna tidigt. Denna håller sig glatt hela maj månad öppnad i kylen. Drickes som den är, med goda oliver, till varma/kalla tapas eller min sherry-mat-kombo-favvo... kalvbräss med mandelpotatis-puré och lite tryffel av ngt slag. :p
 

Bastardo

Medlem
Jag tycker synd om människor som kan inte uppskatta gott starkvin, oavsett vad det är för sort. Finns så många goda viner att välja. Det är bara bristen på nyfikenhet och kunskap som hindrar detta. Låt oss hoppas att fler människor och medlemmar lyckas hitta källan till glädje. :)
Och en aspekt till; det är sällan man får så mycket valuta för pengarna när man väljer ett starkvin. Borträknad kanske de allra godaste flaskorna.
 

chambertin

Medlem
Själv är jag rätt förtjust i sherry, de få jag druckit. Sen blir det mest en liten medan jag lagar mat. Ingen amman delar min uppskattning
Har ungefär samma situtation hemma hos mig. Skall det bli sherry så får jag dricka det själv. Inget stort problem i och för sig då de flesta varianterna klarar sig bra öppnade. Har också noterat att sherry är bland de viner som i princip aldrig dyker upop på BYOBs.
 
Trådskapare
LarsW

LarsW

Medlem
So it begins...:)

Prövar månades pava mot en annan Palo Cortado som länge varit en favorit hos mig: Dos Cortados palo Cortado 20 ans från Williams & Humbert som kostar nästan 80% mer (literpris) så får se hur de står mot varandra.
Åsså lite gott tilltugg.

Kommer med utlåtande lite senare i helgen när jag fått prova hur de beter sig öppnade över ett par dagar.

Sherry.jpg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Vilken guldgruva den siten visade sig vara! Blev sugen på att införskaffa ett gäng sherrys av olika sorter bara för att lära mig en gång för alla.
Har funderat på att skriva ihop en artikel i ämnet. Har föreläst om sherry på Munskänkarnas tvåbetyg under ett gäng år nu och intresset bland kursdeltagarna har verkligen börjat ta fart på allvar senaste tiden. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Dax för månadens vin:
leonor barbieto.jpg

Som referens väljer vi månadens vin från januari 2016. Den gången hade vi en Palo Cortado som referens. Nu är rollerna omvända:
NV Barbeito Madeira Rainwater Reserva: doft av torkade aprikoser, mandel, alkohol, mjölk och jäst. I smaken finns ananas och mango och sötman är rätt påtaglig. Inte oävet, men saknar finess. Betyget blev 88 förra gången, men idag stannar det på 86p.
Leonor Palo Cortado 12 Years: omdömet blir kanske lite orättvist eftersom jag testade Lustau Palo Cortado Almacenista Cayetano del Pino y Cía, vilken visade hur en Palo Cortado kan/ska smaka. Doft av dadlar, mjölkchoklad och hasselnötter. I smaken finns dadlar och kakao, melass och malt. Frukten är dock rätt tunn och det finns en bitterhet från alkoholen. Syran är bra och det finns en charmig mjölkighet Betyget hamnar på 84p.
 
Toppen