Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - maj 2018 - Leonor Palo Cortado 12 Years

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    23
  • Poll closed .
Definitivt ett resmål jag kan rekommendera. Häftig tur runt i tunnlarna med en del riktigt gamla dammiga flaskor och rariteter som Sovjetisk Bordeux, Borgogne osv som i nuläget troligen är svårt att sälja på den öppna marknaden utan att byta etiketter. Däremot skulle de säkert kunna dra in ett par kronor på nån typ av auktion, oavsett kvalitet.
Jag var där innan mitt vinintresse riktigt tagit fart så jag har inga som helst smaknoter, men av de 5 viner vi provade vill jag minnas att det var ett par stycken som var helt ok medans andra förblev näst intill orörda efter första provslatten. En bidragande orsak till det var förstås oxå att vi fick 5 hela flaskor på 3 personer och 45 minuter, kanske en timmme, på oss att prova. ;)
Fantastiskt ställe! Jag var också där för ett bra tag sedan, hade litet otur dock med en nybörjarguide och visste själv inte så mycket om vin.

Vi hade dock bl a en liten vertikal där jag vill minnas att vi tyckte oss kunna spåra Sovjetunionens nedgång i årgångarna. Vinerna blev sämre i mitten på 80-talet för att sedan till slut upphöra att produceras. Sedan blev det långsamt bättre från en mycket låg nivå när de väl började göra vin igen någon gång efter inbördeskriget med Transnistrien i början av 90-talet. Så det var ju en upplevelse. Men så här i efterhand är jag litet osäker på om det verkligen inte producerades vin de åren 89-93 eller vad det nu var som saknades i uppställningen eller om de bara inte ställde fram dem. Viss språkförbistring rådde så inte lätt att säga.

Och vinprovningen ägde rum i någon sorts sovjetisk jaktstugekitchlyx anno 1955 med uppstoppad björn, långbord i massivt trä och läderfåtöljer i sovjet high life style. Sjutton om det inte var en lönndörr i stenväggen också men vågar inte svära på det. Rena low tech James Bond-miljön.

Men mest minns jag när jag läste en artikel i någon brittisk tidning ett par veckor senare att Görings privata "samling" fanns där. Det var väl ryssarna som kom först till Karinhall... Hade ju varit intressant att se. Men som sagt, det var guidens första dag på jobbet och det hela var synnerligen exotiskt och märkligt och fokus var inte bara på det vi fick i glaset. Tror att jag tänkte tanken att vinmakarstilen med sött och halvsött bubbel var en kvarleva från en svunnen era då skumpa inte skulle vara torrt.
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Kul med Sherry!

Bärnstensfärgad.

Doften fantastisk med maccademianötter, smör, honung, mjukt fett, söta frukter.

Smaken direkt spretig och spritig. Eneträ på tungan. Citrusfrukter med lite grillyta. Lätta sockeraromer från sockerrör men också betans söt-sträv-beska smak. Inte jättebra.

Väntar två dygn.

Doften än fetare. Fortfarande bra men här har den nog ändå tappat lite för min del.. .

... till fördel för smaken som nu blivit av med de värsta ungdomssynderna. Lite mer gula plommon, mjukare citrustoner och inte fullt lika spritig. Definitivt inte lika spretig.

Helt ok+ men mer än så blir det ändå inte. Blandar man in pris och viss möjlig utveckling så är det här ju verkligen en stjärna men så brukar jag inte betygsätta så jag säger 81.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Upp till vänster: Saint-Nectaire Fermier, upp till höger: Cantal Fermier, ner till vänster: Rove Thyme de Provence och ner till höger: Tomme de Savoie Fermier. :)
Ååh! Det finns ju så många underbara Sherryostar! Flagor av vällagrade hårdostar ー de orange-gula flagorna från de or-bebodda Mimoletto-ostarna sticker ut samman med till torrt åldrad Grana Padano. Sådana ostar smyger in fint med torra Oloroso och underbara PC:ar. Faktiskt även ostar som Reypenauer (ursäkta evt fu++ad holländsk stavning).
Det är dessutom underskattat att ägna sig åt äldre olivoljebadad Serrano med dessa ädla drycker. Liksom de fantastiska olivblandningar man alltsomoftast serveras i Spanien under den heta årstiden.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Alltså cirka åtta glas vin per person. :) Jodå, jag vill gärna veta vem av oss skulle hinna dricka så pass mycket på så kort tid? ;) Det är alltså 125 cl på 45 minuter. Det kan inte vara lätt, oavsett vilket vin man än drack.
Och speciellt för mig, som brukar normalt dricka bara ungefär ett normalt glas vin per måltid, utan någon som helst brådska.
Download manager
@ Downshifting, homing & slow life corp.
Jmf med dig är de flesta av oss här = alkisar ;-)
 

Bastardo

Medlem
Jmf med dig är de flesta av oss här = alkisar ;-)
Jag kommer aldrig erkänna att jag är en alkis, men däremot går det hur bra som helst att kalla mig för en storkonsument av alkoholhaltiga drycker … ;)
BTW. Försök skriva med tangentbordet när du är riktigt packad. Du kommer märka det ganska snabbt att det går inte. OM du inte kan göra det, betyder förmodligen att du är full. Bara mycket få människor klarar av att skriva även om de har inmundigat några centiliter för mycket. Du kanske inte märker av det så mycket själv men andra gör det på en gång. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Har sänkt två halvflaskor under maj. Otippat gräddigt för en Palo Cortado, russin, knäck, svamp, komplext. Bra syra, och 20% alkohol försvinner nästan. En aning enkel jämfört med andra PC men fortfarande tillräckligt bra för att kvala in i 85-89-gruppen. Går bra att dricka till allt från en somrig sallad till Mums-Mums.

Har druckit bättre men detta är ett bra val! Ska nog köpa på mig några flaskor att som nödproviant hemma

Edit. Efter att ha läst om "första mötet med sherry" här i tråden måste jag väl dela med mig av mitt. Det var förstås hos mormor där någon form av "dry sack" var stående aperitif. Således blev sherry det första vin jag drack civiliserat, och inte för att bli full (för man fick bara ett glas av mormor ;) ). Inte det ballaste man kunde dricka som typ 16-årig grabb men när jag stod och smuttade där insåg jag att det talade till mig. Tack mormor för att du öppnade dessa sinnenas dörrar åt mig.
Som referens poppades en 2003 Viña Tondonia Reserva Blanco, på temat "spanskt med oxidativ karaktär". Korkad.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
..det här är ju gott! Tycker det doftar söt madeira?? Mycket sälta som påminner om de där salta strandväxterna man ibland kan köpa i fiskdisken blandade med OLW torrostade blandnötter! Tycker inte att alkoholen känns så mycket vilket jag ju normalt är känslig för. Känns balanserad? Lite tunn i gommen men en eftersmak som håller i länge! Det var länge sedan jag drack sherry och jag vet inte om jag någonsin druckit en Palo Cortado? Och jag vet fortfarande inte hur och när man dricker detta? Öppnade flaskan för nån vecka sedan och har fortfarande ca 2/3 kvar och då har ändå nån skvätt gått till matlagning...Gillar! Helt klart värt 90 fwp!
 

sunqan

Vinös
..det här är ju gott! Tycker det doftar söt madeira?? Mycket sälta som påminner om de där salta strandväxterna man ibland kan köpa i fiskdisken blandade med OLW torrostade blandnötter! Tycker inte att alkoholen känns så mycket vilket jag ju normalt är känslig för. Känns balanserad? Lite tunn i gommen men en eftersmak som håller i länge! Det var länge sedan jag drack sherry och jag vet inte om jag någonsin druckit en Palo Cortado? Och jag vet fortfarande inte hur och när man dricker detta? Öppnade flaskan för nån vecka sedan och har fortfarande ca 2/3 kvar och då har ändå nån skvätt gått till matlagning...Gillar! Helt klart värt 90 fwp!
Jag tycker Palo Cortado funkar ypperligt till svamprisotto.
 

Petra

Medlem
Har nu testat månadens pava viket var roligt då jag är fullständig novis på Sherry. Därför gör jag ingen spoiler eller smaknot heller då jag inte har några erfarenheter eller referenser.
Kan väl säga att jag är inte såld på sherry. Men kul att testa något nytt:)
 

Bastardo

Medlem
Har nu testat månadens pava viket var roligt då jag är fullständig novis på Sherry. Därför gör jag ingen spoiler eller smaknot heller då jag inte har några erfarenheter eller referenser.
Kan väl säga att jag är inte såld på sherry. Men kul att testa något nytt:)
Det kan ändras med tiden när du får mer erfarenhet av sherry. :) Jag var ingen större sherryälskare förr heller men sen började alla kugghjulen snurra som de skulle. ;)
 

Mats

Gone todash....
image.jpg


Sherrykamp! Gonzalez vs Gonzalo
En kamp som månadsvinet förlorade på alla plan, var i så olika BLIC-ligor att en jämförelse inte är lönt.

Har druckit dem under 3 veckor och haft dem under kork i RT. Brukar ha öppnade sherrysar kallare men blev inte så nu och båda har tappat lite på slutet så kanske bägge hade blivit bättre om jag varit snällare med dem.

Måste verkligen lära mig att ge delrapporter när jag dricker viner som dricks över flera veckor (sherry, madeira, port, sött vitt, tokajer mm). Tror man ska minnas men efter någon vecka minns man bara någon typ av generell poäng och inte smaker mm.

Nu efter tre veckor:
Doft: Rom, whisky, grappa, melass, kakao, mandel och något sött (melassen?).
Smak: Lite för klen men dofterna känns plus en lite för syntetisk alkoholsmak. Den sherryspecifika brödiga eftersmaken kickar in och håller i hyfsat länge. Salt och gott!

Slutbetyg? Efter att ha jämfört med DGO och den syntetiska alkoholsmaken skulle man kunna dra ner betyget rejält men under de här veckorna har det varit gånger som gett mig riktigt bra sherrystunder så jag landar till slut över det magiska 90-sträcket.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 13368

Sherrykamp! Gonzalez vs Gonzalo
En kamp som månadsvinet förlorade på alla plan, var i så olika BLIC-ligor att en jämförelse inte är lönt.

Har druckit dem under 3 veckor och haft dem under kork i RT. Brukar ha öppnade sherrysar kallare men blev inte så nu och båda har tappat lite på slutet så kanske bägge hade blivit bättre om jag varit snällare med dem.

Måste verkligen lära mig att ge delrapporter när jag dricker viner som dricks över flera veckor (sherry, madeira, port, sött vitt, tokajer mm). Tror man ska minnas men efter någon vecka minns man bara någon typ av generell poäng och inte smaker mm.

Nu efter tre veckor:
Doft: Rom, whisky, grappa, melass, kakao, mandel och något sött (melassen?).
Smak: Lite för klen men dofterna känns plus en lite för syntetisk alkoholsmak. Den sherryspecifika brödiga eftersmaken kickar in och håller i hyfsat länge. Salt och gott!

Slutbetyg? Efter att ha jämfört med DGO och den syntetiska alkoholsmaken skulle man kunna dra ner betyget rejält men under de här veckorna har det varit gånger som gett mig riktigt bra sherrystunder så jag landar till slut över det magiska 90-sträcket.
Skönt att vi fick facit äntligen! :)
 

Adamanko

Medlem
Har nu testat månadens pava viket var roligt då jag är fullständig novis på Sherry. Därför gör jag ingen spoiler eller smaknot heller då jag inte har några erfarenheter eller referenser.
Kan väl säga att jag är inte såld på sherry. Men kul att testa något nytt:)
Vi är två!!! :D
 
Toppen