Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - maj 2018 - Leonor Palo Cortado 12 Years

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    23
  • Poll closed .

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hann i alla fall få vinet kallt innan jag drog korken.
DOFT: nöt, mandel, körsbär i likör (Aladdin choklad), bränt socker, muscovadosocker, linolja, vax, mandarinskal, vanilj, treo brustablett
SMAK: ganska tunn i smaken, spritig, vaxig, mjölkchoklad, hasselnötter, medium längd, alkoholhettan hänger kvar. Whiskykänsla efter ett tag, syntetisk.

Smaken är som att det skulle vara sött fast det är torrt. Spretig, omogen. Vinner säkert en hel del på luft så jag ska se hur det utvecklar sig under de kommande veckorna med små smakprover lite då och då. Just nu 82 pinnar. Sätter mitt slutbetyg när flaskan är uppdrucken.
 

Adamanko

Medlem
Lukten är inte obehaglig. Nötter, marsipan, apelsinskal.

Men smaken! Varför ska man dricka det här? Kommer avstå att sätta betyg eftersom det här så tydligt är något jag inte förstår. Har ju flaskan kvar så jag ska prova igen och återkommer om något ändrar sig.
 

Mats

Gone todash....
Lukten är inte obehaglig. Nötter, marsipan, apelsinskal.

Men smaken! Varför ska man dricka det här? Kommer avstå att sätta betyg eftersom det här så tydligt är något jag inte förstår. Har ju flaskan kvar så jag ska prova igen och återkommer om något ändrar sig.
:):) Känner igen det där. När jag och @StefanAkiko köpte våran första sherry för ca 30 år sedan var det en som DNs recensent hade beskrivit som det bästa vin han någonsin druckit, alla kategorier räknade. Spända av förväntan öppnade vi det och tyckte det var bland det jävligaste vi någonsin druckit, salt och äckligt. Jag tror Systembolaget bara fått 48 flaskor eller något liknande till hela Sverige, men vi skickade tillbaka vår som defekt och lyckades få en ny. När den smakade lika illa förstod vi att det nog var oss det var fel på och vaskade flaskan. Och nu tycker jag Palo Cortado och vissa Oloroso är bland det godaste dryckerna som finns!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi hade haft höns under en sommar ute i sommarstugan, och på hösten så hittade jag en liten hög med knäckebröd som de inte ätit upp. Då hönsen ju var så kåta på att äta allt annat, så luktade jag på knäckebröden. Och... Det ångrade jag omdedelbart och fortfarande. En fasansfullt vidrig aromatik av förruttnelse som får zombiesarna i Walking Dead att framstå som avancerat portvin.
DEN aromatiken + bränt hår + en vidrig sälta var vad jag erfor av den där första jäwliga sherryn som jag drack med @Mats . Eller drack-och-drack? Egentligen bara kväljdes och förfasade mig över.
En av Umeås Munskänkar berättade med stolthet på sektmötet att han gladeligen skulle drunkna i denna dryck. Själv bara rös jag över de inre bilder han invokerade.

Med resultatet att Sherry lät jag bli under nästan ett kvarts sekel efter det. Mitt livs näst största misstag.

Denna Gudarnas nektar!!!

Moselrieslng med sötma och Oloroso / Palo Cortado är de enda drycker jag personligen inte kan leva utan, vid sidan av nihonshu (saké). Om jag pressas på rödvin, så blir valet Madiran. Strävhet fostrar själen!
 
Last edited:

chambertin

Medlem
:):) Känner igen det där. När jag och @StefanAkiko köpte våran första sherry för ca 30 år sedan var det en som DNs recensent hade beskrivit som det bästa vin han någonsin druckit, alla kategorier räknade. Spända av förväntan öppnade vi det och tyckte det var bland det jävligaste vi någonsin druckit, salt och äckligt. Jag tror Systembolaget bara fått 48 flaskor eller något liknande till hela Sverige, men vi skickade tillbaka vår som defekt och lyckades få en ny. När den smakade lika illa förstod vi att det nog var oss det var fel på och vaskade flaskan. Och nu tycker jag Palo Cortado och vissa Oloroso är bland det godaste dryckerna som finns!

Vi hade haft höns under en sommar ute i sommarstugan, och på hösten så hittade jag en liten hög med knäckebröd som de inte ätit upp. Då hönsen ju var så kåta på att äta allt annat, så luktade jag på knäckebröden. Och... Det ångrade jag omdedelbart och fortfarande. En fasansfullt vidrig aromatik av förruttnelse som får zombiesarna i Walking Dead att framstå som avancerat portvin.
DEN aromatiken + bränt hår + en vidrig sälta var vad jag erfor av den där första jäwliga sherryn som jag drack med @Mats . Eller drack-och-drack? Egentligen bara kväljdes och förfasade mig över.
En av Umeås Munskänkar berättade med stolthet på sektmötet att han gladeligen skulle drunkna i denna dryck. Själv bara rös jag över de inre bilder han invokerade.

Med resultatet att Sherry lät jag bli under nästan ett kvarts sekel efter det. Mitt livs näst största misstag.

Denna Gudarnas nektar!!!

Moselrieslng med sötma och Oloroso / Palo Cortado är de enda drycker jag personligen inte kan leva utan, vid sidan av nihonshu (saké). Om jag pressas på rödvin, så blir valet Madiran. Strävhet fostrar själen!

Typisk vuxendryck mao som kräver lite avtrubbade gubbsmaklökar.:D

Vinstilen kvalade inte heller in på min favoritlista i min ungdom men eftersom varje gåsamiddag då alltid började med svartsoppa och Palo Cortado så uteblev i alla fall chocken när vinintresset utvecklades lite senare. Vi provade ett år med en vit Ygay men den klarade inte av svartsoppan så det blev återgång till PC igen. Bra PC eller Oloroso är klockrent till svartsoppa eller t.ex kraftigare svampsoppa med mycket trumpetsvamp eller trattkantareller.

Själv så går jag på månadens pava ikväll ihop med en Oloroso och en Palo Cortado (Gonzalo VOS och Apostoles ).
 

Poussard

Medlem
Oxidativ med paranötter och andra blandade nötter, mandelmassa, russin, korsbär, choklad och mineral. Vissa hav- och tångminaler finns där men i motsats till en fino kanske de är lite förtryckta av de lite mer ”mörka” oloroso-aromerna. En del av dessa dofter är sånt jag associerar med ett sött vin (dofter jag normalt inte finner i en fino) men vinet är ju förstås torrt (till min förtjusning).

En intressant grej är att jag ogillar viner med för hög alkohol, finns liksom inget egenvärde i alkohol över 10% för mig, men jag upplever inte alls det problemet med den här - trots 20%.

Jag är inte tillräckligt bevandrad inom sherry för att identifiera detta som en sämre eller billigare Palo Cortado, utan jag gillar det skarpt. 90p.

EDIT: Hade jag varit feg här hade jag givit det 89p, en grej som många gör kan jag tycka för att det är lite vågat att gå över den magiska gränsen men men...;)
 
Last edited:
En massa rostade hasselnötter, litet knäck, rätt mycket salta vindar på näsan, kanske en grillad grapefrukt. Rätt trevligt! I munnen är det litet råare med färsk grapefruktbeska, litet hårdare sälta, en spretighet som river till i magen. Nötig och med litet bränd ost som runnit ut på plåten vid pizzabaket. På det hela taget en bra Palo Cortado. [edit: 85 poäng än så länge (provat över två dagar), tänkte först högre men spritigheten och det litet bittra slutet drog ner. Ska återkomma till den om en vecka och se vad det ger.]
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Om ni har möjlighet, så jämför gärna med Monteagudo Palo Cortado. Jag tyckte själv att det var godare.
Sen finns det lite finare sorter för de stora grabbarna/tjejerna, som har ingen större pengabrist … ;)
Tradición Nr 76217 Palo Cortado 30 Years, 799 kr
Equipo Navazo Nr 99166 La Bota de Palo Cortado "Bota Punta" No 48, 801 kr för en halvflaska
Palo Cortado Nr 90210 Cardenal VORS, 1099 kr för en halvflaska
Palo Cortado Nr 76509 Añada 1975, 2000 kr
Har inte sökt vilket vin har fått bästa recensioner. Alla ligger liksom en aning över min budget … :)
P.S. Kul att ni provar lite sherry också. Mest underskattad dryck i hela Fennoskandia och oerhört prisvärt, fast det ordet är nästan bannlyst här av vissa. ;)
 
Trådskapare
LarsW

LarsW

Medlem
Nu klarar jag inte av att vänta längre, vill ju veta vad folk tycker om "min" sherry...

Så provade månadens pava mot en en anna Palo Cortado: Dos Cortados palo Cortado 20 ans från Williams & Humbert, denna kostar 319kr för helflaskan så betydligt mer.
För att inte dra ut på det, i en blindprovning hade jag haft väldigt svårt att diffa mellan dessa viner så lika är de. Williams & Humbert har en tydligare sälta i doften och en aning mer struktur i smaken med tydligare tanniner men det är inte mycket.
Doft med nötter i alla dess former, rostade. En trevlig cederarom som ur min hummidor med ett litet minne från de Montecristo cigarrer som låg i den för länge sen. Nån söt frukt/bär också... russin?
Smaken är härligt torr! De rostade nötterna är kvar liksom ceder/eken. Här når Leonor inte riktigt upp till Williams & Humbert som är lite fylligare men det är nästan jämt lopp. Sälta med lite noriblad och lapsang-te. Man känner av alkoholen i munkänslan men den den stör inte utan adderar bara till smaken.

Detta är gott. Väldigt prisvärd.

Poäng då...Williams & Humbert är som vanligt riktigt god, en stark 90p eller kanske till och med 91p.
Månadens Pava får 88p och ett VG för prisvärdhet!
 
Last edited:
Trådskapare
LarsW

LarsW

Medlem
Lukten är inte obehaglig. Nötter, marsipan, apelsinskal.

Men smaken! Varför ska man dricka det här? Kommer avstå att sätta betyg eftersom det här så tydligt är något jag inte förstår. Har ju flaskan kvar så jag ska prova igen och återkommer om något ändrar sig.
Härlig recension! För mig som valde vinet ser jag det som en vinst att du prövade något helt nytt. Kudos till dig för det! :)
Sen är det som du ser många som hade liknande upplevelser och sedan lärt sig älska sherry så ge inte upp riktigt ännu.
Själv tog jag till mig sherry ganska fort. Så var det å andra sidan inte med mousserande viner inklusive champagne som det dröjde 7-8 år innan jag fattade vitsen med. :D

Sen är det ju så att man kan stirra sig blind på poäng och lita olika mycket på andras omdömen men till slut så är det den egna smaken som avgör. Gillar man det inte så är det så.
 
Nu klarar jag inte av att vänta längre, vill ju veta vad folk tycker om "min" sherry...

Så provade månadens pava mot en en anna Palo Cortado: Dos Cortados palo Cortado 20 ans från Williams & Humbert, denna kostar 319kr för helflaskan så betydligt mer.
För att inte dra ut på det, i en blindprovning hade jag haft väldigt svårt att diffa mellan dessa viner så lika är de. Williams & Humbert har en tydligare sälta i doften och en aning mer struktur i smaken med tydligare tanniner men det är inte mycket.
Doft med nötter i alla dess former, rostade. En trevlig cederarom som ur min hummidor med ett litet minne från de Montecristo cigarrer som låg i den för länge sen. Nån söt frukt/bär också... russin?
Smaken är härligt torr! De rostade nötterna är kvar liksom ceder/eken. Här når Leonor inte riktigt upp till Williams & Humbert som är lite fylligare men det är nästan jämt lopp. Sälta med lite noriblad och lapsang-te. Man känner av alkoholen i munkänslan men den den stör inte utan adderar bara till smaken.

Detta är gott. Väldigt prisvärd.

Poäng då...Williams & Humbert är som vanligt riktigt god, en stark 90p eller kanske till och med 91p.
Månadens Pava får 88p och ett VG för prisvärdhet!

nori
 

Bastardo

Medlem
Lukten är inte obehaglig. Nötter, marsipan, apelsinskal.

Men smaken! Varför ska man dricka det här? Kommer avstå att sätta betyg eftersom det här så tydligt är något jag inte förstår. Har ju flaskan kvar så jag ska prova igen och återkommer om något ändrar sig.
Ni bör ta hänsyn till att sherry är mestadels ämnat att drickas till maten. Alla fall torr sherry. Det är då alla fina dofter och smaker kommer fram när man dricker det till en passande maträtt, som t.ex. till tapas, olika smarriga soppor eller till sillen.
Det är lite med sherry som med annan dryck/mat då man måste vänja sig vid smaken på sikt. Alltså acguired taste eller förvärvad smak på svenska. Tror inte att ett litet barn heller gillar så mycket surströmming vid första gången. ;)
Men om man inte gillar sherry är det inte hela världen. Då har ni alla fall provat, fast det är synd, då man får mycket valuta för pengarna jämfört med de flesta andra viner. Fast de allra finaste flaskorna kostar lite mer.
Obs! Ni, som är lite mer intresserad av sherry kan kanske kika här. De har lite recensioner och annat matnyttigt.
https://www.sherrynotes.com/
Någon här, med stadd i kassan kunde kanske köpa och prova den här och berätta för oss vanliga dödliga hur den här smakar: Palo Cortado Nr 90210 Cardenal VORS. :) Nu ser jag att Daniel A har provat den! Underbart.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Dags att bikta sig!

Passade på att para med lite blandade kvalitetsostar. Magiskt bra med Cantal Fermier!

image.jpeg

image.jpeg


Snyggt nötig med pomerans, russin, dadlar, rostad mandel, marsipan, piptobak, tonkaböna, hav, hasselnöt, dill och salt karamell. Elegant och finstämd för sin stil som ligger ganska nära amontillado, förutom att olorosokaraktären tar mer plats än finokaraktären. Aningen kort och vattnig eftersmak om jag får gnälla, men med härliga drag av anklever, uns fänkål och övergången halsinfektion. Eldigt på rätt sätt, och helt torrt, vilket är ett plus.

Jag tar rygg på @Poussard och lägger mig på 90 poäng. Långtifrån min bästa palo cortado, men tillräckligt bra för att vara 10 poäng från full pott.
 
Toppen