Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - maj 2018 - Leonor Palo Cortado 12 Years

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    23
  • Poll closed .

Zingo

Medlem
Första månadens vin jag testar, ursäkta nybörjar-smaknotering.

Kraftig doft av hasselnötter, smörkola(?), vanilj, russin och muscavodsocker.
Alkohoholstinn mediumkropp och mediumsyra, smaker av hasselnötter, vanilj, ek. Lång eftersmak av torkade trattisar/karljohan och något syntetiskt... Trevligt vin men har ingen palo kortade att jämföra med. Druckit mest oloroso där det är lite mer "oumph" i kroppen. Dock helt klart prisvärt vin, 4/5, tycker man ofta får mycket för pengarna i Sherry-träsket
 
Trådskapare
LarsW

LarsW

Medlem
Hallojski, blev påmind om att det var dags att lämna stafettpinnen vidare vilket så klart är på tiden så folk kan förbereda sig och beställa viner.
Jag tycker det var jättekul om än lite svettigt att välja vinet för en månad. Tycker också det var kul att man fick göra det efter så kort tid på forumet så jag tänkte nu med samma anda fråga en till av våra medlemmar som varit här lika länge (kort) som jag och är trevligt aktiv och snabb på att pröva något nytt.
Så kan @Adamanko tänka sig att välja månadens vin för Juni? :)
 

Adamanko

Medlem
Hallojski, blev påmind om att det var dags att lämna stafettpinnen vidare vilket så klart är på tiden så folk kan förbereda sig och beställa viner.
Jag tycker det var jättekul om än lite svettigt att välja vinet för en månad. Tycker också det var kul att man fick göra det efter så kort tid på forumet så jag tänkte nu med samma anda fråga en till av våra medlemmar som varit här lika länge (kort) som jag och är trevligt aktiv och snabb på att pröva något nytt.
Så kan @Adamanko tänka sig att välja månadens vin för Juni? :)
Ja för tusan bövlar! Ska bli ett sant nöje! :) Bara så man inte gör bort sig - Finns det några regler? En lista på redan valda viner ska finnas förstår jag. Ska kolla omedelbart. Tänker just nu att jag ska försöka välja något geografiskt mer udda. Men det kan ju ändra sig så klart.
 
Ja för tusan bövlar! Ska bli ett sant nöje! :) Bara så man inte gör bort sig - Finns det några regler? En lista på redan valda viner ska finnas förstår jag. Ska kolla omedelbart. Tänker just nu att jag ska försöka välja något geografiskt mer udda. Men det kan ju ändra sig så klart.
Typ max 300, ska gå att få tag på. Det är väl det som gäller
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja för tusan bövlar! Ska bli ett sant nöje! :) Bara så man inte gör bort sig - Finns det några regler? En lista på redan valda viner ska finnas förstår jag. Ska kolla omedelbart. Tänker just nu att jag ska försöka välja något geografiskt mer udda. Men det kan ju ändra sig så klart.
Inga uttalade regler alls, men det brukar vara smart att välja något som tillräckligt många kan tänka sig att prova. Ett vin från Moldavien för 1000 kr av en helt okänd producent kan vara svårt att skapa intresse kring möjligen. Det kräver i alla fall en del övertygelse om varför det är intressant. :)
 

Adamanko

Medlem
Tycker det låter som rimliga regler. Snabbt kollat representationen från tidigare viner. Inte oväntat dominerar Frankrike, Italien, Spanien med Tyskland på fjärde plats. Men ser också att andra tänkt som jag och att både Kroatien, Luxemburg och Sverige varit valt. Ska fundera några gånger till. :)
 

Bastardo

Medlem
Inga uttalade regler alls, men det brukar vara smart att välja något som tillräckligt många kan tänka sig att prova. Ett vin från Moldavien för 1000 kr av en helt okänd producent kan vara svårt att skapa intresse kring möjligen. Det kräver i alla fall en del övertygelse om varför det är intressant. :)
Vore häftigt att alla fall en gång i livet få besöka det här stället:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mileștii_Mici_(winery)
Apropå viner från Moldavien och Rumänien. Det har snackats åratal om att det kan dyka upp en riktig höjdarvin därifrån nån gång. Men var är det i så fall? Mig veterligen har det inte kommit så många fina viner därifrån alls, fast potential finns. Men de är duktiga att ta betalt! Tror att det kan bero på att man måste investera så mycket kapital att ingen är villig att satsa på så stora pengar.
Vad har ni själva teorier varför toppviner fortfarande saknas därifrån? :) Eller kan det vara så illa att detta har passerat mig helt ovetande.
 

Adamanko

Medlem
Vore häftigt att alla fall en gång i livet få besöka det här stället:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mileștii_Mici_(winery)
Apropå viner från Moldavien och Rumänien. Det har snackats åratal om att det kan dyka upp en riktig höjdarvin därifrån nån gång. Men var är det i så fall? Mig veterligen har det inte kommit så många fina viner därifrån alls, fast potential finns. Men de är duktiga att ta betalt! Tror att det kan bero på att man måste investera så mycket kapital att ingen är villig att satsa på så stora pengar.
Vad har ni själva teorier varför toppviner fortfarande saknas därifrån? :) Eller kan det vara så illa att detta har passerat mig helt ovetande.
Och råka bli inlåst över natten. Bara jag, nån vän 100 000 kvalitetsvinare och en korkskruv. :D
 

Bastardo

Medlem
Och råka bli inlåst över natten. Bara jag, nån vän 100 000 kvalitetsvinare och en korkskruv. :D
Tror du inte att de har inte installerat ett larm till de finaste flaskorna? ;) Och några vinglas vill man också ha … Eller tänkte du knycka dem också? :) Tänk också att fängelseförhållandena där är nog inte lika lyxiga som hos oss.
 

Adamanko

Medlem
Tror du inte att de har inte installerat ett larm till de finaste flaskorna? ;) Och några vinglas vill man också ha … Eller tänkte du knycka dem också? :) Tänk också att fängelseförhållandena där är nog inte lika lyxiga som hos oss.
Haha, ärligt talat så tänkte jag inte så långt alls. :D
 

Bastardo

Medlem
Haha, ärligt talat så tänkte jag inte så långt alls. :D
Tror inte att det skulle bli fängelse för sånt heller. Men det är forna Öststater vi snackar om här. Har varit i Rumänien några gånger och första gången var ganska nära efter statskuppen. Då fanns det inte mycket på hyllorna i affärer. :(
 

Stenberg

Medlem
Vore häftigt att alla fall en gång i livet få besöka det här stället:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mileștii_Mici_(winery)
Apropå viner från Moldavien och Rumänien. Det har snackats åratal om att det kan dyka upp en riktig höjdarvin därifrån nån gång. Men var är det i så fall? Mig veterligen har det inte kommit så många fina viner därifrån alls, fast potential finns. Men de är duktiga att ta betalt! Tror att det kan bero på att man måste investera så mycket kapital att ingen är villig att satsa på så stora pengar.
Vad har ni själva teorier varför toppviner fortfarande saknas därifrån? :) Eller kan det vara så illa att detta har passerat mig helt ovetande.
Definitivt ett resmål jag kan rekommendera. Häftig tur runt i tunnlarna med en del riktigt gamla dammiga flaskor och rariteter som Sovjetisk Bordeux, Borgogne osv som i nuläget troligen är svårt att sälja på den öppna marknaden utan att byta etiketter. Däremot skulle de säkert kunna dra in ett par kronor på nån typ av auktion, oavsett kvalitet.
Jag var där innan mitt vinintresse riktigt tagit fart så jag har inga som helst smaknoter, men av de 5 viner vi provade vill jag minnas att det var ett par stycken som var helt ok medans andra förblev näst intill orörda efter första provslatten. En bidragande orsak till det var förstås oxå att vi fick 5 hela flaskor på 3 personer och 45 minuter, kanske en timmme, på oss att prova. ;)
 

Bastardo

Medlem
Alltså cirka åtta glas vin per person. :) Jodå, jag vill gärna veta vem av oss skulle hinna dricka så pass mycket på så kort tid? ;) Det är alltså 125 cl på 45 minuter. Det kan inte vara lätt, oavsett vilket vin man än drack.
Och speciellt för mig, som brukar normalt dricka bara ungefär ett normalt glas vin per måltid, utan någon som helst brådska.
Download manager
@ Downshifting, homing & slow life corp.
 
Last edited:

Stenberg

Medlem
Alltså cirka åtta glas vin per person. :) Jodå, jag vill gärna veta vem av oss skulle hinna dricka så pass mycket på så kort tid? ;) Oavsett kvalitet … Det kan inte vara lätt, oavsett vilket vin man än drack.
Dessutom var det en morgonutflykt. :D
Vi ville boka en provning med 7 viner (istället för de 3 som ingick i standardbiljetten) och förstod inte rikigt varför man var tvungen att vara en grupp på 5 personer för det. Vi förhandlade oss till 5 fem flaskor på 3 personer och när vi kom fram till provningen och såg våra 5 flaskor så gick det upp ett litet ljus. o_O
 

Adamanko

Medlem
Definitivt ett resmål jag kan rekommendera. Häftig tur runt i tunnlarna med en del riktigt gamla dammiga flaskor och rariteter som Sovjetisk Bordeux, Borgogne osv som i nuläget troligen är svårt att sälja på den öppna marknaden utan att byta etiketter. Däremot skulle de säkert kunna dra in ett par kronor på nån typ av auktion, oavsett kvalitet.
Jag var där innan mitt vinintresse riktigt tagit fart så jag har inga som helst smaknoter, men av de 5 viner vi provade vill jag minnas att det var ett par stycken som var helt ok medans andra förblev näst intill orörda efter första provslatten. En bidragande orsak till det var förstås oxå att vi fick 5 hela flaskor på 3 personer och 45 minuter, kanske en timmme, på oss att prova. ;)
Åh, herregud vilket habegär du väckte i mig. Sovjetisk bordeaux och bourgogne - VILL HA!!!
 
Toppen