Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Livets Goda/Armand de Brignac

SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Nu kommer jag in sent i diskussionen, men utan att ha druckit den så lutar det från det jag läst åt att den är en drickbar men långt ifrån fantastisk champagne som säljs till ett pris i vilken nivå man kan anse sig ha rätt att kräva något otroligt bra. Keen verkar ju om jag förstått honom rätt tycka att den är knappt bättre än standard-Moët, vilket är mycket svagt för tretusen kronor. Poängnivåerna den brukar få tycks styrka Keens uppfattning. Men, som nämnts redan så skulle vara intressant att blindprova så att förutfattade meningar kastas åt sidan, vilket nog behövts i det här fallet.

Däremot tycker jag (som Jos redan säkert kunnat räkna ut att jag skulle tycka) att jämförelsen med CdA är märklig. Visst, båda kostar mycket mer än de är "värda", men där upphör likheterna och jag tror att det är ett missförstånd att tro att det är det som är stötande för champagnekännarna. Snarare är det väl så att den utlovar en kvalitetsnivå som den inte kan leva upp till.
I princip kan man väl säga att CdM, CdA och även antagligen Bollingers VVF är en slags egen kategori av sällsynta top-of-the-line champagner som är ett strå vassare än prestiger i mängden. Det är mitt samlade intryck av vad jag läst på om vad kunniga kännare tyckt, och visst, jag vet att Jos inte tycker att resonemanget kan föras så utan att man måste provat allt innan man får ha ringaste åsikt. Men i vart fall är det den bilden som tornar upp. Efter det kommer väl årgång-Krug och Salon och kanske ett par till.

Men, jag skulle tro att det finns så få champagner av kategorin top-of the-line ultrararitet att det inte finns någon egentlig konkurrens eller konvention om vad det skall kosta. Det kan alltså bli 3000 (1,5-3 gånger dyrare än prestiger i allmänhet) och uppåt. Marknadskrafterna styr. Krug är en vinstdrivande verksamhet som det mesta annat så kan champagnen säljas för drygt 22000 kr i de typ 3000 flaskor som gjorts så är det väl en bra deal för dem. De har väl (skickligt) analyserat marknaden för vad de kan ta ut för CdA och dragit slutsatsen att det snart skulle finnas en andrahandsmarknad som skulle kunna svälja 3000 flaskor för 22000 kr och tänkta att de själva snarare än andra kunde ta ut mellanskillnaden.
Det är väl trist för Krugfantaster som jag som inte riktigt kan undvara sådana summor, men samtidigt är jag inte bitter utan nöjd med att Krug mer än någon annan champagneproducent levererat riktigt stora upplevelser för mig. Dessutom är jag införstådd med att det är så det måste bli i en marknadsekonomi i slutändan.
Så långt som till att båda tar ut vad de kan även om det kan verka vara inte värt sitt pris har de väl mycket gemensamt. Där upphör dock likheterna. Som redan nämnts är CdA antagligen en fantastisk champagne, vilket inte något som är knappt bättre än standard-Moët kan räknas som. Även Andreas L själv verkar ju tycka att CdA är mycket större och bättre än AdB.

I princip är väl prisklassen för ultrarariteter 3000-4000 kronor och godtyckligt högt uppåt. Kvalitetsmässigt skulle CdA antagligen vara värd i alla fall 3000 kr om det ställs i relation till prestiger i stort, men som sagt så spelar helt andra faktorer in. Även om CdA är mycket dyrare än 3000 kr så har den inte gjort anspråk på att vara i en kategori som är än bättre än andra ultrarariteter. De har inte lurat någon genom att säga att CdA är en top-of-the-line champagne. AdB ligger enligt beskrivningar i en kvalitetsklass som skulle kosta kring 300-350 kronor, men champagnen kostar det tiodubbla och att gå från 300 till 3000 kr är i normala fall en enorm kvalitetsökning. AdB utlovar en kvalitet den inte håller, vilket CdA inte gör, hur mycket den än kostar. Om någon tolkar priset som att Krug (producenten, inte signaturen på detta forum, naturligtvis) sagt att CdA är tre gånger bättre än CdM så har de nog lagt ord i munnen på Krug. Vad Krug underförstått utlovar är en Blanc de Noirs motsvarighet i ungefär samma kvalitetsklass som Blanc de Blancs-en CdM, varken mer eller mindre (marknadskrafter, d.v.s. än lägre utbud, har gjort att de kan ta ut mer för CdA). Det är bara att titta på etikett, trälåda etc. för att inse att de ser CdA som ett konceptuellt syskon i jämbördig relation till CdM. Sedan kanske CdA är bättre, kanske inte, men även om den "bara" skulle vara likvärdig med CdM är det rätt grymt.
Skillnaden är alltså att CdA utlovar något fantastiskt och levererar något som med allra störst sannolikhet också är just fantastiskt, medan AdB utlovar något fantastiskt och levererar något som är OK.

Men, jag antar att detta bara är ett längre sätt att skriva vad Elvis skrev.

Sedan skulle jag grymt gärna vilja prova CdA, men det är ju en dröm. AdB, även i blindprovning, är jag ytterst måttligt intresserad av i jämförelse.
 

CH

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jag säger som Krug: Va?

Antingen var jag för trött igår kväll och nu på morgonen när jag läser ditt inlägg DA men för mig var det en herrans massa ord utan att du egentligen säger något.
 

Jos

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

DA, du tappade mig redan vid "..utan att ha druckit den" men vid skumläsning av ditt inlägg är det lätt att konstatera att du går från klarhet till klarhet som den mest långsinta och bittraste forumnörden här inne. Har inte kommenterat dina inlägg på några veckor nu men du har kontinuerligt fortsatt att gnälla på mig i varenda inlägg du kommit med.

Kanske dags att försöka skaffa dig ett liv och komma över att jag sköt hål på dina tramsiga argument för över en månad sen..?
 

CH

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Som Stakka Bo en gång sjöng, here we go again.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jag har druckit den den. Den var drickbar, definitivt. Men, inte jättegod och ABSOLUT inte värd de pengarna de vill ha för den. Tycker jag!

MEN!! Nu finns det ju en marknad och producenten får ju sina pavor sålda, så självklart tar de ut mesta möjliga pris, dumma vore de ju annars.
Men det känns som att den här förbannade bling-bling-pavan debatterats i all oändlighet nu. Kan vi inte bara släppa skiten nu?
 

chambertin

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Sjödin skrev:
Jag har druckit den den. Den var drickbar, definitivt. Men, inte jättegod och ABSOLUT inte värd de pengarna de vill ha för den. Tycker jag!

MEN!! Nu finns det ju en marknad och producenten får ju sina pavor sålda, så självklart tar de ut mesta möjliga pris, dumma vore de ju annars.
Men det känns som att den här förbannade bling-bling-pavan debatterats i all oändlighet nu. Kan vi inte bara släppa skiten nu?
+1
 
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jos skrev:
DA, du tappade mig redan vid "..utan att ha druckit den" men vid skumläsning av ditt inlägg är det lätt att konstatera att du går från klarhet till klarhet som den mest långsinta och bittraste forumnörden här inne. Har inte kommenterat dina inlägg på några veckor nu men du har kontinuerligt fortsatt att gnälla på mig i varenda inlägg du kommit med.

Kanske dags att försöka skaffa dig ett liv och komma över att jag sköt hål på dina tramsiga argument för över en månad sen..?
Gnällde jag på dig i det förra inlägget? Det tror jag inte. Jag skrev bara att du antagligen hade kunnat ana vad jag skulle tycka i frågan. Du läser allt jag skriver och föreställer dig att det är ett sätt för mig att fortsätta det ovannämnda grälet.
För övrigt så har jag har ett liv helt utanför det här forumet. Eftersom du uppenbarligen inte märkt det så vill jag påpeka att jag varit borta i över en vecka och varit mindre aktiv längre än så. Gör annat än att vara här i vissa perioder. Kan du säga samma sak? Så vem är egentligen störst forumnörd?

Men eftersom du ändå tagit upp grälet ifråga och gått till personangrepp här så kan jag väl säga att det grälet avslöjade mycket om vissa medlemmars sanna natur. Du avslöjades med all önskvärd tydlighet som en patetisk jantelagsväktare som ser som sin uppgift att klämma dit folk som tror att de vet någonting. Dina gelikar är skälet att det är lågt i tak på internetforum. Skall du inte gå till vinklubben för att möta dina tankefränder? Nej, just det, du trivs inte med deras favoritvintyp BiB. Där har du bättre smak, det medges, men i övrigt är du lik. Visst, generellt skall man väl ha provat vin innan man yttrar sig, men det är befängt att som du tro att det alltid är nödvändigt. Jag tror inte för fem öre att du gör det själv.
Att du tycker att AdB och CdA är jämförbara fall är så typiskt för ditt tramsiga tankesätt. Du fattar inte skillnaden mellan riktig top-of-the-line och prestige i mängden, och helt uppenbart inte heller skillnaden mot något som antagligen undergår prestige i mängden men saluförs som superprestige.
I övrigt är jag inte speciellt upprörd över varken AdBs eller CdAs pris. Jag ser det som en kombination mellan marknadsekonomi och att producenten inte är dum. Det var min ena poäng med förra inlägget och Sjödin tycks dela den. Den andra var att det ändå är stor skillnad mot CdA. Jag anser för övrigt också att diskussionen om AdB är utagerad.

För övrigt, Krug och CH, ursäkta längden på mitt förra inlägg! Jag skrev som jag tänkte och borde kapat ner det.
 

CH

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Darth Angelus skrev:
För övrigt, Krug och CH, ursäkta längden på mitt förra inlägg! Jag skrev som jag tänkte och borde kapat ner det.

Det kändes lite som du tänkte högt och all den texten när man inte var riktigt vaken gjorde det hela lite svårt att få grepp om. Du sammanfattade ju hela inlägget bra i slutet men vägen ditt var ganska snårig.

Darth Angelus skrev:
Skillnaden är alltså att CdA utlovar något fantastiskt och levererar något som med allra störst sannolikhet också är just fantastiskt, medan AdB utlovar något fantastiskt och levererar något som är OK.

Nu när man är läst igenom det igen så är jag med på resonemanget och har väll inget direkt att invända mot det förutom att jag tycker man kan dra ganska stora likheter mellan CdA & AdB, MEN då talar jag om prissättning och marknadsföring och inte om innehållet.
Jag skulle väldigt gärna vilja prova båda och allra helst blint så man kan bedöma dem på enbart innehållet och inte allt ståhej runt omkring för jag tror att mina omdömen om de båda skulle skilja sig lite åt i en öppen respektive blind provning eftersom jag redan dömt de båda utan att provat någon av dem.
 
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

CH skrev:
Det kändes lite som du tänkte högt och all den texten när man inte var riktigt vaken gjorde det hela lite svårt att få grepp om. Du sammanfattade ju hela inlägget bra i slutet men vägen ditt var ganska snårig.
Visst, jag skall försöka hålla bättre struktur framöver.

CH skrev:
Nu när man är läst igenom det igen så är jag med på resonemanget och har väll inget direkt att invända mot det förutom att jag tycker man kan dra ganska stora likheter mellan CdA & AdB, MEN då talar jag om prissättning och marknadsföring och inte om innehållet.
Jo, det kan jag väl gå med på. Alltså, att det finns stora likheter i prissättning och marknadsföring. Jag skulle ändå inte vilja nämna dem i samma andetag.

CH skrev:
Jag skulle väldigt gärna vilja prova båda och allra helst blint så man kan bedöma dem på enbart innehållet och inte allt ståhej runt omkring för jag tror att mina omdömen om de båda skulle skilja sig lite åt i en öppen respektive blind provning eftersom jag redan dömt de båda utan att provat någon av dem.
Den sista meningen avslöjar att du brutit mot Jos gyllene regel. Så upprörande! ;)

Förstås skulle jag också gärna prova båda, men tveklöst mer gärna CdA. Och det är ju tyvärr svårt att själv arrangera att man får prova något blint.
 

SUPRA

Bäst
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Härligt att fler än jag noterade betyget i LG. Jag hade dock inte tid att starta någon tråd då, men ni har lyckats ändå ser jag :)

Problemet med AdB är att jag faktiskt inte ser mig speciellt sugen på att testa den.
Jag är kanske orättvis, men det lilla köpsug jag hade har helt försvunnit.
Den känns spontant för dyr bara för att ha testat (annat än om man slår sig ihop några stycken, se nedan) och
den exklusiva känslan de försöker förmedla (med få antal) känns extremt artificiell.
Den är inte precis svår att få tag på om man reser nån gång då och då.

Även om jag i praktiken skulle kunna testa den mot ex. Krug "vad som helst" verkar det som en oerhört korkad idé.
Idén är inte ens bra i teorin tycker jag. Jag njuter då hellre min Krug ostört, utan störande inslag. ;D

Ska man göra en rättvis test, om det nu finns något värde i sånt, så borde väl AdB (NV) ställas mot Krug GC och inte CdA.
AdB får det tufft om man ens sneglar på prislappen, och då har vi inte ens testat innehållet.

Armand de Brignac Brut Rosé ska väl då köras mot Krug Rosé. De ligger lite närmare i pris dessutom, med straff på en tusenlapp till AdB.

Armand de Brignac Blanc de Blancs ska väl då ställas mot Krug CdM?

Spontant känns det som att AdBs exklusivitet alltför mycket kommer av ett rent och skärt högt pris, och att exklusiviteten med låg volym (vad den nu må vara)
snarare har med något slags motsats till tillgång vs. efterfrågan. Efterfrågan finns ju per definition inte, varumärket är nytt så då måste man skapa ett behov.

Ring mig när ni vill dela en flaska på några personer..

PS Jag gissar att Kåre inte skickar några fler flaskor för test till Mr Juhlin. Han hade bättre tur med LG ;D Vi får se hur länge det dröjer innan marknadsföringskontoret i USA
citerar LGP. ;)

PS2 Cattier och Krug ligger faktiskt på ungefär samma antal flaskor i produktion per år. 600-700k/år.
 

Jos

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Darth Angelus skrev:
Den sista meningen avslöjar att du brutit mot Jos gyllene regel. Så upprörande! ;)

Ja det är ju lite pinsamt av mig med en gyllene regel som innebär att jag gärna provsmakar innan jag dömer ett vin..
 
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jos skrev:
Ja det är ju lite pinsamt av mig med en gyllene regel som innebär att jag gärna provsmakar innan jag dömer ett vin..
Saken är ju den att regeln inte är fel, om den upprätthålls med måtta. Men du predikar den så fanatiskt att det blir bisarrt och pådyvlar andra den till en grad där du kastar ut pikar så fort inte andra följer den så som du vill att de skall. Jag har stött på medlemmar ur grupper som av samhället brukar betraktas som extrema och fanatiska i sina åsikter som ändå presenterar dem trevligare än du gör. Detta inkluderar, men gäller inte enbart, Jehovas Vittnen, vars uppfattning jag för övrigt i över huvud taget inte delar om något.
Du tycks, som jag sagt förut, tro att inte allmän teoretisk kunskap om vad som är bra vin kan leda till att man kan känna till vad som är det bättre av två viner utan att ha provat. Enligt den principen kan jag givetvis inte veta om Sine Qua Non är bättre än Castillo de Gredos, eftersom jag inte provat någotdera. Nu är väl exemplet att ta i, men tankemönstret som du uppvisar pekar ditåt.

Annars medger jag att jag är bitter och långsint. Alla de veckorna som gått sedan du försökte klämma dit mig i den tråden så har ingen annan tanke cirkulerat i mitt huvud än hur jag skall få till en gruvlig hämnd på dig, din jävel. Det har ockuperat mig dag och natt, och jag har planerat hämnden 24/7. ;D

Ärligt talat, det verkar som du läser allt jag skriver genom glasögonen av en övertygelse att allt jag skriver där min åsikt inte är i linje med din är ett försök att hämnas. På något annat sätt kan jag inte tolka din reaktion på mitt första inlägg. Där fanns inget annat än att jag inte höll med dig i sak. Parantesen "(som Jos redan säkert kunnat räkna ut att jag skulle tycka)" var inget mer än det den bokstavligen sa, att du nog kunde ana min åsikt. Alltså, inget nedlåtande där, till skillnad ifrån "patetisk jantelagsväktare" i mitt efterföljande inlägg, då du redan satt igång igen. Men om jag tappade dig tidigt kan jag förstå att fantasin spinnade iväg. Speciellt för en sådan som du. De som har negativa motivationer i stil med ett behov att klämma dit andra brukar i regel tro att alla andra fungerar likadant.
Nåväl, jag har väl varit sur på både dig och Bubblaren någon gång efter grälet, men denna gång var inte än sådan. Neutrala personer kan nog se att det var du och inte jag som återstartade personangreppen här.

Notera även att jag är långt ifrån den champagnekännare som är mest upprörd över AdB här i tråden eller generellt, då jag som sagt inte alls är upprörd. Däremot pekar alla omdömen mot att kvaliteten långt understiger DP och alltså även CdM och CdA. Jag tror även att 95 p är alldeles för mycket för AdB, men alldeles för lite för CdA 1995.

Jag delar väl SUPRAs uppfattning såtillvida att jag inte är särskilt sugen på att testa AdB, men att det skulle väl vara intressant utifrån perspektivet att jag vill ha lite kött på benen när jag diskuterar vinet. I praktiken skulle jag antagligen kunna ge AdB allt ifrån 70 till 90 p, vilket är ett mycket stort spann, vilket innebär att jag inte har stor precision i min tro om vad AdB kommer ligga. Jag tror säkert att AdB kan vara OK, men som J.S. skrev är OK lite för dåligt för 3000.
Egentligen tror jag att AdB väcker avsky för att det gör anspråk på att vara något det inte är (en bättre prestigechampagne). Det är inte det att det inte finns sämre, vilket det förstås gör, utan det handlar om vilka löften det sviker. Och att svika löften om kvalitet tycks känsligt bland kännare. Se bara på standard-Moët. Jag kan utan problem hitta bubbel i 60-70 och även 100-kronorsklassen som är mycket sämre. Ändå har dessa inte tagit emot lika mycket agg ifrån champagnekännare, förmodligen därför att de, eftersom de är billiga och inte räknas som äkta champagne, inte underförstått utlovar någonting.
 

hampus86

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Marknadsföraren av AdB är min nya idol! ;D. Kan säga vad man vill om champagnen i fråga(har inte testat den själv, så kan inte uttala mig), men den får ju publicitet iaf. Remember: all publicity is good publicity. Och dessutom tror jag inte målgruppen för denna champagne är kännare, snarare det motsatta(därav allt bling bling på flaskan).
Och se det från den ljusa sidan; om alla brats börjar spruta denna skumpa istället för dompa,krug och övriga favvoskumpor vi har på detta forum, blir det ju mer godsaker över till oss andra ;D.
 
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

hampus86 skrev:
Marknadsföraren av AdB är min nya idol! ;D. Kan säga vad man vill om champagnen i fråga(har inte testat den själv, så kan inte uttala mig), men den får ju publicitet iaf. Remember: all publicity is good publicity. Och dessutom tror jag inte målgruppen för denna champagne är kännare, snarare det motsatta(därav allt bling bling på flaskan).
Och se det från den ljusa sidan; om alla brats börjar spruta denna skumpa istället för dompa,krug och övriga favvoskumpor vi har på detta forum, blir det ju mer godsaker över till oss andra ;D.
Håller med till 100%
Förmodligen består marknadsföringsavdelningen av 100% amerikaner som vet hur man bygger dylika varumärken.
I mina ögon något av det mest lysande exempel alla kategorier de senaste åren på hur man går från 0 till 100 på extremt kort tid vad gäller varumärkesbyggande.
Jag tror ju inte det var en slump att JZ gick över från Cristal till AdB, trots alla uttalanden etc.
 
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

hampus86 skrev:
Marknadsföraren av AdB är min nya idol! ;D. Kan säga vad man vill om champagnen i fråga(har inte testat den själv, så kan inte uttala mig), men den får ju publicitet iaf. Remember: all publicity is good publicity. Och dessutom tror jag inte målgruppen för denna champagne är kännare, snarare det motsatta(därav allt bling bling på flaskan).
Och se det från den ljusa sidan; om alla brats börjar spruta denna skumpa istället för dompa,krug och övriga favvoskumpor vi har på detta forum, blir det ju mer godsaker över till oss andra ;D.
El burro grande skrev:
Håller med till 100%
Förmodligen består marknadsföringsavdelningen av 100% amerikaner som vet hur man bygger dylika varumärken.
I mina ögon något av det mest lysande exempel alla kategorier de senaste åren på hur man går från 0 till 100 på extremt kort tid vad gäller varumärkesbyggande.
Jag tror ju inte det var en slump att JZ gick över från Cristal till AdB, trots alla uttalanden etc.
Visst är det ett lysande varumärkesbygge. Det är svårt att förneka detta uppenbara faktum.
Jag håller med om att man bör se på saken från den ljusa sidan som hampus86 nämnde. Tanken har slagit även mig att det är bra att det finns en rätt halvkass skumpa under prestigeflagg som bratsen lockas spruta bort så att vi kännare kan få ha Krug, Salon, Cristal och Dom Pérignon etc. ifred. Men jag antar att det för vissa känns stötande. Själv anser jag dock inte man skall låta sig bli illa berörd av sådant. Det är det inte värt.
 

vintjej

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

El burro grande skrev:
Håller med till 100%
Förmodligen består marknadsföringsavdelningen av 100% amerikaner som vet hur man bygger dylika varumärken.
I mina ögon något av det mest lysande exempel alla kategorier de senaste åren på hur man går från 0 till 100 på extremt kort tid vad gäller varumärkesbyggande.
Jag tror ju inte det var en slump att JZ gick över från Cristal till AdB, trots alla uttalanden etc.

Äh, briljant hade varit att marknadsföra Booty Juice. Hela AdB-grejen bara skriker Fear of a Black Hat. Hur fort skulle man kunna skapa hype kring Clos des Fesses mån tro?
 

SUPRA

Bäst
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jag är inte säker på flaskan, än mindre på burken, men den här bilden säger väl mer än 1000 ord?

Nice from far but far from nice...

img_0437-copy.jpg
 
Toppen