Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Minsta prishöjningen bland vinerna på senare årtionden; max 20 år

Bastardo

Medlem
Prisvärdet anses av många här vara ett fult ord men nu kommer jag starta en tråd om det alla fall … ;) Hör och häpna: jag har viss kunskap om vad vinerna kostade mellan upp till ungefär 18+ år sedan, och tänkte, att vi skulle tipsa varandra om viner där prisstegringen har varit gynnsam eller alla fall relativt låg. Och enbart hos bolaget, inga internationella priser, om det inte har kunskapsvärde för medlemmarna.
Naturligtvis rör det sig om några riktiga storsäljare genom åren och vin som har funnits i Sverige många, många år. Tänkte bara att det vore kul att få till bevis, hur billiga många kvalitetsviner är i dag, gentemot förr.
Jag har förståelse för att priset på äldre viner kan vara svårt att hitta, men där kan eventuellt Munskänkarna hjälpa till vid behov. Eller kanske även bolis.
Jag vill inte gärna börja, men flikar in när det känns aktuellt. Så kort och koncist, go ahead, wine punks, make my day … ;) What is your bargain among wines today? :)
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Kunde inte hålla mig … ;)
1998 Trimbach Riesling, Alsace, Frankrike
2639, Frank Ward Wines
Kostade 105 kr för årgång 1998, i dag kostar vinet 149 kr. Inte så stor höjning för vinet på 20 år. Tar man bort inflationen, blir höjningen mindre än en tjuga.
För en del viner har priset förändrat så lite, så man undrar, hur kan de sälja så billigt! Och sen köper så många människor kranvin … :(
 
Last edited:
Prisvärdet anses av många här vara ett fult ord men nu kommer jag starta en tråd om det alla fall … ;) Hör och häpna: jag har viss kunskap om vad vinerna kostade mellan upp till ungefär 18+ år sedan, och tänkte, att vi skulle tipsa varandra om viner där prisstegringen har varit gynnsam eller alla fall relativt låg. Och enbart hos bolaget, inga internationella priser, om det inte har kunskapsvärde för medlemmarna.
Naturligtvis rör det sig om några riktiga storsäljare genom åren och vin som har funnits i Sverige många, många år. Tänkte bara att det vore kul att få till bevis, hur billiga många kvalitetsviner är i dag, gentemot förr.
Jag har förståelse för att priset på äldre viner kan vara svårt att hitta, men där kan eventuellt Munskänkarna hjälpa till vid behov. Eller kanske även bolis.
Jag vill inte gärna börja, men flikar in när det känns aktuellt. Så kort och koncist, go ahead, wine punks, make my day … ;) What is your bargain among wines today? :)

I följande artikel från tidningen barometern från 2002 tipsar de om viner till ett som jag uppfattar det helt fruktansvärt recept på ål med kryddig tomat och Karl-johansvampsås. Jag hittar en gammal prisuppgift tillsammans med följande nästan för (h)ärliga motivering till dryckestipset på klassiska Ch Tahbilk Marsanne:

”(Det kan vara svårt att hitta ett matchande vin till ål, och kanske särskilt om man tillagar fisken på ett traditionellt vis. Då är det lockande att föreslå ett öl istället.
Men som vanligt är det tillagningssättet och de andra ingredienserna som är avgörande vid dryckesvalet.)
Veckans recept känns lite italienskt i grundstrukturen och eftersom det är vin i maten så finns det inga invändningar mot att dricka vin även till.”
http://www.barometern.se/mat-och-dryck/al/

Skippa ålen men för 90 kr då (Tahbilk marsanne 1998) och 109 kr nu idag med den 18 år yngre versionen av samma vin vill jag en enda gång i livet ge Bengt-Göran Kronstam rätt - detta är ganska prisvärt.

Att du sen för det dubbla priset kan få en 50/50 blandning på marsanne och roussanne från begåvade Natacha Chave (Aleofane C-H Blanc 2015) som är helt fantastisk (och prisvärd), eller nå nirvana med Alain Voge Saint Peray Ongrie 2015 för mindre än tre gånger pengarna är ju delvis en annan sak.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kul tråd! Bra idé.

Enligt SCB.se så motsvarar 100kr år 1998 127kr i dagens valuta.
Så har vi en liten referensram på valutförändringen också.

Jag vill inte gärna börja, men flikar in när det känns aktuellt. Så kort och koncist, go ahead, wine punks, make my day … ;) What is your bargain among wines today?
För en del viner har priset förändrat så lite

Varför vill du sitta inne på informationen om vilka viner som har förändrats så lite? Jag försöker att förstå vad du vinner på det?
Jag själv brukar tänka att jag ska vara som en öppen bok med mina inlägg. Om jag hittar en deal hos en återförsäljare till ett bra pris så vill jag dela med mig av det så fort som möjligt. Karma. What goes around comes around! :) Ta inte illa upp. Jag är bara nyfiken på hur du resonerar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har hittills aldrig hört någon säga "det här vinet är prisvärt för det har bara stigit i pris med 42% på 20 år". (Fast jag gissar att det var några år senare än 1998 som 1998:an såldes? Aktuell årgång anges ju vara 2014.) Normalt brukar man väl jämföra aktuellt pris med aktuell kvalitet?

Det är klart, har något vin stigit i pris med ett gigantiskt procentsiffra på 20 år är det sannolikt att det idag är så dyrt att det inte tilltalar "bargain hunters".

@Bastardo - tror du idag gör ett bättre köp med flertalet Alsace-Riesling från mindre producenter i prisklass 99-149 kr än Trimbachs bas-Riesling, trots den blygsamma prisökningen. Hos alla de klassiska Alsace-husen är mellannivån (som hos Trimbach heter "Réserve") ofta tydligt bättre än basnivån. Sedan är ju toppvinerna hos Trimbach riktiga Alsaceklassiker, men då har vi ju lämnat cheapo-träsket. ;)

@Omar Khayyam - noterade nyligen den låga prisökningen på just Tahbilk Marsanne, när jag höll en ungt mot moget-provning. Hade betalat 90 kr för årgång 2005 år 2008 (tydligen samma som år 2002), och nu gällde 109 kr för årgång 2016 i BS (utan kollitvång)! Nästa steg efter att den förpassats till BS lär väl tyvärr bli att den avlistas...
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Kul tråd! Bra idé.
Varför vill du sitta inne på informationen om vilka viner som har förändrats så lite? Jag försöker att förstå vad du vinner på det?
Jag själv brukar tänka att jag ska vara som en öppen bok med mina inlägg. Om jag hittar en deal hos en återförsäljare till ett bra pris så vill jag dela med mig av det så fort som möjligt. Karma. What goes around comes around! :) Ta inte illa upp. Jag är bara nyfiken på hur du resonerar.
Tack så mycket för alla inlägg så här långt. Jag har oerhört bra fantasi och kan komma med de mest vinunderliga frågor som finns. Gillar också fakta i olika skepnader, så det passar bra för mig att forska fram lite information som jag har. Det gynnar säkert vissa importörer och tvärtom mot några andra. Men då får kanske folk också upp ögonen vilka man kan lita på i det långa loppet.
Tomas, jag tänkte bara att inte börja med att radda upp en massa viner redan i början. Nu kan jag göra det mer fritt då har jag fått din ”välsignelse”. :) Tänkte bara, att det kommer nog reta en del folk. Men det är huvudsaken att ens några tycker om själva idén.
Jodå, jag laddade ner länge sen dåvarande pdf från Munkis och har ett antal årgångar som jag kan redovisa. Kan göra det även för viner som har stigit alldeles för mycket i pris, gentemot de flesta andra viner. Dit hör nog speciellt franska vineliten, speciellt på de högst betalda områdena. Borträknad Sauternes, som just nu är nog billigare än på länge.
Just wait and see … :) En del av vinerna säljs även billigare i dag, än vad de kostade år 2000!
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Vad sägs om följande:
1997 Beni Duilio Castellani Riserva
Chianti Classico, Italien
22328, Vino Grosso
Priset år 2000 var 125 kr och i dag kostar vinet bara 139 kr för årgång 2012. Kanske inget höjdarvin precis, men man får mycket valuta för pengarna.
1997 Rocca Guicciarda Riserva
Ricasoli, Chianti Classico, Italien
12399, Arvid Nordquist Vin och Sprithandel
Priset år 2000 var 127 kr och i dag kostar vinet bara 155 kr för årgång 2014/2015.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
1997 Rocca Guicciarda Riserva
Ricasoli, Chianti Classico, Italien
12399, Arvid Nordquist Vin och Sprithandel
Priset år 2000 var 127 kr och i dag kostar vinet bara 155 kr för årgång 2014/2015.
Enligt SCB räknat med inflation så blir 127 kr år 2000 158,67 idag. Typ samma med andra ord så jag förstår inte vad som är så specielt med detta vin du valt att ta med?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Enligt SCB räknat med inflation så blir 127 kr år 2000 158,67 idag. Typ samma med andra ord så jag förstår inte vad som är så specielt med detta vin du valt att ta med?
Kan du förstå att det var cirka 18 år som vinet kostade 127 kronor. Det blir även andra förändringar än bara inflationen att ta hänsyn till. Producenten måste också tjäna pengar för sin möda och arbete. De flesta andra viner har blivit mycket dyrare på den tiden. 28 kronors förhöjning på 18 år är inte mycket, anser jag. :)
Jämför gärna här:
1998 Château Vignelaure
Coteaux d’Aix-en-Provence, Frankrike
22203, Domaine Wines & Spirits
145 kr årgång 1998 och 229 kr årgång 2008. Vad skulle det vinet kosta, om du tar bara hänsyn till inflationen? Mycket mindre.
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Man måste korrigera för ökningen av alkoholskatten också, inte bara inflationen.

Inflationsmåttet kpi är för övrigt ett mått på genomsnittliga prisökningar, om allt skulle öka mer än med kpi över tid - vad skulle det innebära?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Och en helt motsatt prissättning:
1999 Mulderbosch Sauvignon Blanc
Stellenbosch, Sydafrika
2068, Vinunic
129 kr år 2000, 109 kr just nu för årgång 2017. Hur är detta ens möjligt? Vinet har blivit billigare på 19 år … :) Antingen är det här smart marknadsföring genom att sätta priset så här lågt, eller någon annan strategi som ligger bakom. Importörerna brukar inte skänka bort sina varor, men undantag sker när det finns för stora lager av vin i sin helhet. Ibland kan det vara även viner som inte säljer så bra och som håller inte måttet kvalitetsmässigt. (Gissar jag. Har ingen relevant kunskap om sånt.)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag ser det som helt omöjligt att enbart se på priser för att avgöra varför de är satta som de är.
1. Om en importör 1998 fick ett pris av producenten och sedan sålde väldigt bra på SB är det inte otänkbart att producenten är villig att sänka sina avanser/kostnader (mängdrabatt).
2. Vice versa - säljer för lite = små mängder = dyrare frakt exempelvis.
3. Är det samma importör alla gånger? Det händer ganska ofta att nya importörer tar över producenter. Prisbilden brukar då förändras.

De flesta andra viner har blivit mycket dyrare på den tiden.
Vad har du för statistiskt underlag som ger stöd åt ditt påstående?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag ser det som helt omöjligt att enbart se på priser för att avgöra varför de är satta som de är.
1. Om en importör 1998 fick ett pris av producenten och sedan sålde väldigt bra på SB är det inte otänkbart att producenten är villig att sänka sina avanser/kostnader (mängdrabatt).
2. Vice versa - säljer för lite = små mängder = dyrare frakt exempelvis.
3. Är det samma importör alla gånger? Det händer ganska ofta att nya importörer tar över producenter. Prisbilden brukar då förändras.


Vad har du för statistiskt underlag som ger stöd åt ditt påstående?
Det får du ser här på löpande band så småningom. Ska försöka att hitta lite statistik också. Har frågat lite folk som borde veta. Hoppas att jag får svar också.
Här kan man snacka om ”inflation”!
1997 Steenberg Sémillon
Steenberg Vineyards, Constantia, Sydafrika
72029, Tedeum Vin
Rea-pris 79 kr år 2000, innan 99 kr. I dag kostar vinet 199 kr för årgång 2103. Alltså dubbelt så mycket!?
1997 Rocca Guicciarda Riserva har ökat i priset bara cirka 22% på 18 år. Det tror jag ingen tycker är hög förändring för ett kvalitetsvin.
 
Last edited:

Carinasomm

Medlem
Steenberg köptes upp 2005 av Graham Beck som förvandlade vineriet. De har även numera 5-stjärnig hotell och restaurang där komplett med golfbana osv. Tiderna förändras. T.ex: nya ägare som investerar i vinerierna, nya vinmakare som vet vad dom gör och kan ta betalt därefter. Att bara stirra på prisbilden av ett vin över åren är inte så relevant kan tyckas, i stället bör man kolla om kvaliteten i vinet höjts över åren också. Bara en tanke.[/QUOTE]
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Côtes-du-Rhône 1997, Guigal 95 kr (år 2000) / samma vin årgång 2014 kostar nu 114 kr.
Prisförändringen är bara 20%, vilket är oerhört litet enligt mig.
Jämför gärna med det här vinet:
Domaine du Vieux Lazaret 1997 149 kr (år 2000) / samma vin årgång 2014 kostar 219 kr.
Eller …
1999 Cloudy Bay Sauvignon Blanc
Marlborough, Nya Zeeland
6492, Vinunic
169 kr år 2000, i dag 265 kr för årgång 2017. Prisförändringen är ca 57%. Ett rejält påslag, med andra ord.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Steenberg köptes upp 2005 av Graham Beck som förvandlade vineriet. De har även numera 5-stjärnig hotell och restaurang där komplett med golfbana osv. Tiderna förändras. T.ex: nya ägare som investerar i vinerierna, nya vinmakare som vet vad dom gör och kan ta betalt därefter. Att bara stirra på prisbilden av ett vin över åren är inte så relevant kan tyckas, i stället bör man kolla om kvaliteten i vinet höjts över åren också. Bara en tanke.
Du har helt rätt, Carina, men det skulle bli oerhört komplicerat att ta hänsyn till flera andra parametrar också. Och vem av oss skulle vara tillräckligt kunnig i hela västvärldens vinproduktion och ha även kunskap om alla producenternas dagsform? :) Och jag är tämligen säker på att kvaliteten har höjts hos de allra flesta vinproducenter under de senaste 20 åren. Annars skulle de nog ha svårt att sälja sina viner.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Problemet är att ju mer vin man dricker desto större krav ställer man. För att få samma njutning idag som för 14 år sedan behöver man gå från Guigals CdR till Domaine du Vieux Lazaret vilket ger en prisökning från 95 kr till 219 kr. Under denna period behöver ens inkomster öka med 6,14% årligen för att man skall hänga med.o_O
 

Carinasomm

Medlem
Det går bra att testa sig fram, prova mycket och införskaffa kunskap om vinerna, terroiren, eller hur vinerna framställs numera eftersom utvecklingen hela tiden går framåt.... om man nu väljer att ha vin som intresse Bastardo.
Även Cloudy Bay, som numera ägs av LVMH fick en ny vinmakare i Tim Heath år 2005, vilket medförde att kvaliteten på vinet är en helt annan idag än vad den var 1999. Därav prishöjningen.
Guigals CdR är ett instegsvin, deras ”kassako”. Vore roligare att se prisbildsförändringen över Philippe Guigals La-La-viner. ;)
 
Last edited:

Carinasomm

Medlem
Och en helt motsatt prissättning:
1999 Mulderbosch Sauvignon Blanc
Stellenbosch, Sydafrika
2068, Vinunic
129 kr år 2000, 109 kr just nu för årgång 2017. Hur är detta ens möjligt? Vinet har blivit billigare på 19 år … :) Antingen är det här smart marknadsföring genom att sätta priset så här lågt, eller någon annan strategi som ligger bakom. Importörerna brukar inte skänka bort sina varor, men undantag sker när det finns för stora lager av vin i sin helhet. Ibland kan det vara även viner som inte säljer så bra och som håller inte måttet kvalitetsmässigt. (Gissar jag. Har ingen relevant kunskap om sånt.)
2011 köpte det stora kaliforniska investeringsbolaget Terroir Capital upp Mulderbosch. De har pumpat in massa stålar där och fått fram en populär produkt som de kan sälja billigt nuförtiden, eftersom de har investerat i nya maskiner som underlättar deras vinframställning på ett mer effektivt sätt. Därav priset.
 
Toppen