Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Minsta prishöjningen bland vinerna på senare årtionden; max 20 år

Daniel A

Administratör
Är det inte viktigt att även ta med valutadifferenser mellan SEK och ursprungsvaluta här för att få en mer rättvis bild av prisskillnader över tid?

Vore roligare att se prisbildsförändringen över Philippe Guigals La-La-viner. ;)

Hade jag kunnat köpa La-La-La för samma pris som de låg på för 20 år sedan hade jag köpt lådor på lådor. Efter helgens bekantskap överväger jag ju nästan att köpa någon flaska för dagens priser!
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
2011 köpte det stora kaliforniska investeringsbolaget Terroir Capital upp Mulderbosch. De har pumpat in massa stålar där och fått fram en populär produkt som de kan sälja billigt nuförtiden, eftersom de har investerat i nya maskiner som underlättar deras vinframställning på ett mer effektivt sätt. Därav priset.
Helt fantastiskt, vad påläst du är, Carina! :) Jag blir oerhört imponerad, verkligen.
Hittade alla fall lite fakta, men inte exakt det som efterfrågades:
http://fortune.com/2011/12/09/how-wine-prices-have-changed-over-25-years/
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Är det inte viktigt att även ta med valutadifferenser mellan SEK och ursprungsvaluta här för att få en mer rättvis bild av prisskillnader över tid?
Ha, haa … ;) Det blir för komplicerat, Daniel. Då är risken att hela tråden kollapsar om man gör det för svårt.
Det kommer inte jag göra, alla fall. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Du har helt rätt, Carina, men det skulle bli oerhört komplicerat att ta hänsyn till flera andra parametrar också.
Utan att ta med alla parametrar så faller hela frågeställningen. Då har du bara plockat russinen ur kakan för att få det att stämma överens med vad du önskar få fram.

2011 köpte det stora kaliforniska investeringsbolaget Terroir Capital upp Mulderbosch. De har pumpat in massa stålar där och fått fram en populär produkt som de kan sälja billigt nuförtiden, eftersom de har investerat i nya maskiner som underlättar deras vinframställning på ett mer effektivt sätt. Därav priset.
Grym info, tack Carina.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Förstår inte poängen med den här diskussionen. Det är väl helt irrelevant vad ett vin kostade för 20 år sen? Det enda som spelar någon roll är väl vad det kostar idag jämfört vad man får i kvalitet för pengen? Tycker jag att ett vin är intressant idag, med en prislapp som är rimlig för min plånbok så köper jag väl det oavsett om det var dyrare eller billigare på 90-talet?
 

Poussard

Medlem
Problemet är att ju mer vin man dricker desto större krav ställer man. För att få samma njutning idag som för 14 år sedan behöver man gå från Guigals CdR till Domaine du Vieux Lazaret vilket ger en prisökning från 95 kr till 219 kr. Under denna period behöver ens inkomster öka med 6,14% årligen för att man skall hänga med.o_O

Fast det där stämmer ju bara om ens totala utgifter ökat med samma procent. Finns ju inget som säger att ens bostadskostnad ökat med 100% på 14 år bara för att CdR-bytet gjort det. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I oktober 2015 så drack jag 2011 Tokara Director's Reserve. Den kostade då 199kr.
I går drack jag 2013 Tokara Director's Reserve. Den kostade 199kr.

Tycker jag att ett vin är intressant idag, med en prislapp som är rimlig för min plånbok så köper jag väl det oavsett om det var dyrare eller billigare på 90-talet?

Under den här perioden har jag hunnit skriva 274 anteckningar i cellartracker om andra viner, plus övriga viner som jag inte har tagit anteckningar på. Även om priset var detsamma när jag drack vinerna, visst olika årgångar, men samma bortsett från det - så kommer jag nog ändå inte att köpa fler av Tokaras viner på ett tag. Smaklökarna förändras och man kan inte enbart se priset och inflationen som en faktor till köp. Jag är helt enig med det du skriver @Magnus L.

Jag ser den här tråden mer som roligt vetande, än att vara en anledning till köp. Samtidigt så blir jag nyfiken på producenter och områden som har ökat rejält i pris. Om det skulle komma fram att ett hus har dubblat sitt försäljningspris, så får det mig nästan bara att bli mer nyfiken. Antingen är det en simpel bonde som behöver höja sin priser för att överleva, eller så har det skett någonting intressant i vingården och det finns troligtvis en rimlig förklaring till det markanta påslaget. Då måste man ju testa vinet bara därför, för att stilla sin egen nyfikenhet - så länge det ligger inom rimliga gränser för sin egen plånbok. Det finns massa viner som kostar flera tusenlappar per flaska, och i dagsläget är det inget som jag tittar efter, oavsett tidigare historia från husen.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
I oktober 2015 så drack jag 2011 Tokara Director's Reserve. Den kostade då 199kr.
I går drack jag 2013 Tokara Director's Reserve. Den kostade 199kr.



Under den här perioden har jag hunnit skriva 274 anteckningar i cellartracker om andra viner, plus övriga viner som jag inte har tagit anteckningar på. Även om priset var detsamma när jag drack vinerna, visst olika årgångar, men samma bortsett från det - så kommer jag nog ändå inte att köpa fler av Tokaras viner på ett tag. Smaklökarna förändras och man kan inte enbart se priset och inflationen som en faktor till köp. Jag är helt enig med det du skriver @Magnus L.

Jag ser den här tråden mer som roligt vetande, än att vara en anledning till köp. Samtidigt så blir jag nyfiken på producenter och områden som har ökat rejält i pris. Om det skulle komma fram att ett hus har dubblat sitt försäljningspris, så får det mig nästan bara att bli mer nyfiken. Antingen är det en simpel bonde som behöver höja sin priser för att överleva, eller så har det skett någonting intressant i vingården och det finns troligtvis en rimlig förklaring till det markanta påslaget. Då måste man ju testa vinet bara därför, för att stilla sin egen nyfikenhet - så länge det ligger inom rimliga gränser för sin egen plånbok. Det finns massa viner som kostar flera tusenlappar per flaska, och i dagsläget är det inget som jag tittar efter, oavsett tidigare historia från husen.
Håller helt med om att prisutvecklingen kan vara kul och intressant att känna till för ett vin. Det @Bastardo är ute efter enligt egen utsago är ju "att vi skulle tipsa varandra om viner där prisstegringen har varit gynnsam eller alla fall relativt låg" och det är denna diskussion jag inte riktigt förstår. Vad har jag som konsument för nytta av att veta detta?
 

Carinasomm

Medlem
Dessutom finns det en parameter i att Kinas 48 miljoner medelklassmänniskor har lärt sig att gilla västerländskt kvalitetsvin. Det faktumet har trissat upp priserna avsevärt på senare år.
Om det nu skulle finnas ett kvalitetsvin av rang där prisutvecklingen stått i princip still i 20 år trots detta, så vore det ju intressant att få reda på.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Är det inte viktigt att även ta med valutadifferenser mellan SEK och ursprungsvaluta här för att få en mer rättvis bild av prisskillnader över tid?
Håller med. Att titta på priser över 20 år utan att ta med valutautveckling blir ganska missvisande.
Att dessutom anta att vinerna inte förändras kvalitetsmässigt i ngn riktning under den tiden är ju också ett ganska vågat antagande om man är nyfiken på prisutveckling. SB är ju en ganska speciell marknad också där importörer ibland går väldigt långt (och t.ex tummar på kvaliteten eller tar fram speciella cuvéer bara för den svenska marknaden) för att kunna ligga kvar på 99kr, 199kr, 299kr osv. Detta har diskuterats här vid ett flertal tillfällen om jag inte minns helt fel. Kommer på rak arm ihåg ngn årgång av Montus som var obegripligt billig i Sverige och som många hävdade var ett annat vin än det som man t.ex köpte i Frankrike. Samma visade det sig vg en Barolo (det var Borgognos Barolo 2008 tror jag ) nyligen och själv hade jag mina misstankar (utan att ha dem bekräftade) vg GD Vajras Barolo när dom började säljas i Sverige för under 200kr. Kommer även ihåg Portugisiska Vila Santa som efter många år som BGK-hyllat vin och stadig plats på FS hos SB började kosta först 5kr mer i Portugal och sedan 10kr för att (senast jag var där) ligga 15kr över det svenska priset. Allt detta medans SB's pris var 89kr och sedan 99kr (har jag för mig).

KPI under de här 20 åren motsvarade 27% uppräkning såg jag någon nämna.

Under samma period så har t.ex FRF (numera EUR) gått från 8:50 till nu runt 10:50, dvs en kronförsvagning på drygt 23%. (Tack Stefan Ingves :( )

Ett liknande men motsatt mönster finns hos den Sydafrikanska randen (ZAR) som stod i 1:50 för 20 år sedan men nu ligger på 0:70 dvs en kronförstärkning på drygt 53%.
 

Pontus

Medlem
Är det inte viktigt att även ta med valutadifferenser mellan SEK och ursprungsvaluta här för att få en mer rättvis bild av prisskillnader över tid?



Hade jag kunnat köpa La-La-La för samma pris som de låg på för 20 år sedan hade jag köpt lådor på lådor. Efter helgens bekantskap överväger jag ju nästan att köpa någon flaska för dagens priser!
Går att köpa ibland på SB:s auktioner till hyfsat sansade priser. Exempel:
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D008/lots/990995-2001-la-turque
Även toppårgångar som 2010 har sålts till helt ok priser... Och sen kommer ju förstås 2015 att lanseras relativt snart, om man vill lägga krutet där (med det enda problemet att man bör vänta i +20 år).
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Är det inte bättre att tipsa om vin som är gott, intressant eller annorlunda?
Du kan starta en egen tråd för det, thunberg, om du tycker så … :) Oavsett vad jag skriver här så får jag bara spott och spe för det. Sen kräver alla möjliga pellejöns att jag måste intyga att allting går rätt till etc. etc. ;)
Jag kommer inte leverera något som helst, om jag inte har lust för det. Punkt slut. OM ni INTE vill ha mig i gruppen så meddela gärna det. Annars fortsätter jag som vanligt.
Och du, thunberg! Ska du inte vara ganska neutral med det du säger, som är moderator och allting? :( Det verkar vara du som är mest emot i varenda diskussion!
Här kommer en länk och lite text om statistik på senare år. INTE exakt det som efterfrågas, men bättre än ingenting.
http://fortune.com/2011/12/09/how-wine-prices-have-changed-over-25-years/
So what’s the real story here? If we look at average change in pricing from 1986 to 2011 by region in this rather imperfect exercise, the results are worrying and revealing.
Bordeaux: 65% above inflation
First growths: 2000% above inflation
Burgundy: 50% above inflation
Loire: 50% below inflation (hint hint, there are values here)
Alsace: 30% above inflation but not at the top levels
Southern Rhone: 0 at the low end but 250% at the upper end
Northern Rhone: over 275%!
So as it turns out, once you move away from the very top price levels, it looks like there is some factual support for my anecdotal disappointment and shock at the prices of Rhone wines. I am disappointed in the prices, but at least I can find some comfort that I know what I’m talking about.
Source: http://fortune.com/
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Och du, thunberg! Ska du inte vara ganska neutral med det du säger, som är moderator och allting? :( Det verkar vara du som är mest emot i varenda diskussion!
Jag har, trots min moderatorstatus, rätt att kommentera och diskutera inlägg. Detta är trots allt ett diskussionsforum. Jag är inte emot i varenda diskussion, jag är däremot oerhört nyfiken av mig och vill gärna veta var man kan få reda på fakta om de påståenden som uttalas. Jag har läst den artikeln som du länkade till och den beskriver egentligen enbart det de flesta av oss redan kände till, att i stort sett alla "bättre" områden från i alla fall gamla världen har stigit oerhört i pris. Med bättre syftar jag på Bdx, Bourgogne m.m. Det har givetvis med tillgång och efterfrågan att göra samt det faktum att, som @Carinasomm skrev, även andra delar av världen som tidigare inte var stora konsumenter av vin nu börjat handla.

Som jag skrev tidigare, utan alla parametrar medräknade är det omöjligt att säga varför ett vin kostar si eller så. För det kända något dyrare vinerna handlar det med största sannolikhet om just tillgång/efterfrågan men för viner i det lägre segmentet bör bl.a. produktionsteknik och logistisk spela en stor roll i den totala kostnaden. Om man som producent får ner kostnaden tack vare bättre produktion (mer must per hektar, mindre svinn av dåliga druvor, allt samlat på ett ställe etc) och sedan i nästa led få möjlighet att leverera 20 pallar vin istället för 5 (säljer bra på SB) så kan priserna med säkerhet pressas. Även importören kan nyttja större leveranser för bättre ekonomi för att kunna hålla priserna på "rätt" sida om 100-strecket (99,199 etc).

Är det samma druvmaterial i vinerna nu som det var 1998? Köps de in från samma odlare (om de inte odlas själv) eller har nya kommit till/fallit bort? Även det kan påverka priset.

Förutom alla de olika parametrarna ovan så finns det en sak till vi inte diskuterat. Arbetarnas löner. Om vi tänker oss att inga större investeringar skett (som i fallet med Mulderbosch) så är det svårt att förstå hur det kan gå runt ekonomiskt. Många länder saknar det rättsskydd som Sverige har gällande löner så det är inte helt otänkbart att arbetare på en vingård får minsta möjliga. Om så är fallet så blir det istället helt omoraliskt att tipsa om sett sådant vin. I alla fall för att köpa. I ditt första inlägg skrev du "att vi skulle tipsa varandra om viner där prisstegringen har varit gynnsam eller alla fall relativt låg.". Tipsa för mig handlar om inköp i detta fall.

Jag har inget emot själva idén bakom det hela men önskar att de viner som tas upp i tråden får en förklaring till varför priserna är som de är. I annat fall är det i mitt tycke helt irrelevant.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Du kan starta en egen tråd för det, thunberg, om du tycker så … :) Oavsett vad jag skriver här så får jag bara spott och spe för det. Sen kräver alla möjliga pellejöns att jag måste intyga att allting går rätt till etc. etc. ;)
Jag kommer inte leverera något som helst, om jag inte har lust för det. Punkt slut. OM ni INTE vill ha mig i gruppen så meddela gärna det. Annars fortsätter jag som vanligt.
Och du, thunberg! Ska du inte vara ganska neutral med det du säger, som är moderator och allting? :( Det verkar vara du som är mest emot i varenda diskussion!
Här kommer en länk och lite text om statistik på senare år. INTE exakt det som efterfrågas, men bättre än ingenting.
http://fortune.com/2011/12/09/how-wine-prices-have-changed-over-25-years/
So what’s the real story here? If we look at average change in pricing from 1986 to 2011 by region in this rather imperfect exercise, the results are worrying and revealing.
Bordeaux: 65% above inflation
First growths: 2000% above inflation
Burgundy: 50% above inflation
Loire: 50% below inflation (hint hint, there are values here)
Alsace: 30% above inflation but not at the top levels
Southern Rhone: 0 at the low end but 250% at the upper end
Northern Rhone: over 275%!
So as it turns out, once you move away from the very top price levels, it looks like there is some factual support for my anecdotal disappointment and shock at the prices of Rhone wines. I am disappointed in the prices, but at least I can find some comfort that I know what I’m talking about.
Source: http://fortune.com/
Vi (jag) gillar att du bidrar med energi till forumet, men jag upplever att du ibland går lite för långt och blir konspiratorisk. Alla är inte emot dina åsikter, men däremot behöver du fundera på hur du förmedlar dem utan att gå bersärkargång. Vi vill ha mer positiv energi och mindre negativ.

Även om ingen delar din åsikt i en specifik fråga är det knappast fel. Inte heller om någon efterfrågar underlag kring en faktabaserad åsikt som verkar orimlig.

Jag delar uppfattning med @thunberg i det här fallet.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Vi (jag) gillar att du bidrar med energi till forumet, men jag upplever att du ibland går lite för långt och blir konspiratorisk. Alla är inte emot dina åsikter, men däremot behöver du fundera på hur du förmedlar dem utan att gå bersärkargång. Vi vill ha mer positiv energi och mindre negativ.

Även om ingen delar din åsikt i en specifik fråga är det knappast fel. Inte heller om någon efterfrågar underlag kring en faktabaserad åsikt som verkar orimlig.

Jag delar uppfattning med @thunberg i det här fallet.
Ni är duktiga ordvrängare båda två … ;) Där får ni kredit. Men har inte diskussionen hamnat rejält fel, då ni kräver att jag ska bevisa vad jag har att förtälja. Så kommer aldrig att ske, var så säker! :)
Det här forumet handlar inte om några vingenier som har alla MW bakom sig. Allt vinsnack behöver inte vara så jäkla allvarligt hela tiden!
Jag förmedlar vad vinerna kostade cirka 20 år sen, och om det inte intresserar herrskapet så stanna gärna utanför diskussionen i så fall.
Kommer att fortsätta min rapportering tills ni stänger tråden. För så kommer onekligen ske ganska snart som ni håller på med, gissar jag.
Än så länge är Guigals vin bland de bäst prissatta med tanke på bara 19 kronors förhöjning på 18 år! Guigal är så välkänt kvalitetsfirma så att ni kan aldrig lyckas med att prata omkull eller negligera deras produkter på något som helst sätt.
Ännu bättre till ligger det här vinet:
1997 Beni Duilio Castellani Riserva
Chianti Classico, Italien
22328, Vino Grosso
Bara 14 kronors förhöjning på 18 år! Storslaget är bara förnamnet.
Och någon mer statistik kommer det inte heller bli från mig. Eller några anda kvalitetsyttringar angående vinerna.
Jag förmedlar bara vinpriser, både sånt som är högt prissatt och som är lågt prissatt. Gillar ni inte det, så låt bli att kommentera då. Simpel as that.
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Eller vad sägs om det här vinet:
1997 Château Suduiraut
Sauternes, Frankrike
4296, Carl A. Forssén Vinhandel
Kostade 406 kr år 2000 och i dag kostar en 1999 399 kronor. De har höjt priset lite, men inte mycket. Vet inte vilken årgång är godare, men någon större skillnad mellan de tror jag inte på. 1997 fick alla fall 18p av Munskänkarna, och det är högt betyg som motsvarar ungefär mellan 96–97 poäng enligt Parker-skalan.
Tror förresten det var jag som tipsade de om att höja priset! Det är sant. Vill inte att importörerna ger bort sina viner nästan gratis. :) För de som gillar Sauternes har råd att betala vad vinet är värt. Och du får fortfarande minst tio påvor av Suduiraut gentemot d’Yquem. Det sista vinet är sjukt dyrt för sin kvalitet och är inte ens alltid bäst av alla slotten!
 
Last edited:
Toppen