Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Minsta prishöjningen bland vinerna på senare årtionden; max 20 år

M

Mouton

Står det någonstans i reglerna att man måste ha provat varenda vin man nämner här? ;) Skulle inte tro det. Sen, om det finns några som bara pratar om viner som de har själv druckit får stå för de själva.
P.S. Säga vad man vill, men gubben väcker alltid diskussionen här på FW. Vad skulle ni göra utan mig? Fortsätta att posta bilder på alla fina viner som ni har köpt och beställt … :)
Show must go on!
Av nån anledning börjar jag tänka på en filmtitel med Jim Carrey och Jeff Daniels i huvudrollerna.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Av nån anledning börjar jag tänka på en filmtitel med Jim Carrey och Jeff Daniels i huvudrollerna.
Forumet behöver nog lite underhållning också, inte bara tråkigt prat om viner etc. Jag tror att ni tar er själva alldeles för blodigt allvar. Man ska njuta av vin, inte försöka hindra lite annan synvinkel på vin än vad ni har!
Tror ni för sjutton på fullaste allvar, att man kan ta hänsyn till alla möjliga variabler när man pratar om vad vinet kostade cirka 20 år sen?
Jag hoppas att ingen här är så korkad, att denne tror att det är ens möjligt att göra. Och vem skulle utföra såna kalkyler i så fall? Nejdå, glöm sådana ambitioner.
Eller tänker ni så varje gång ni ska köpa vin? Är det här vinet nu kanske fel prissatt ändå? Vad ska kompisarna på FW säga om jag köper så här billiga viner?
Det är mycket enkelt för vem som helst lägga ut bilder på nätet och visa vilka fina flaskor man har köpt, men när det kommer till mera verbara övningar och man måste skriva lite, då tar orket plötsligt slut. Eller kanske kunskap eller båda dera.
Snart kommer det var så, att man måste skaffa först alla möjliga certifikat innan man får ens nämna något vin vid namn. Är det kanske så ni vill ha det? Eller statistik för varje gång man säger någonting?
VAR är era egna bevis på allting som ni lägget ut här? AV mig kräver ni hela tiden att jag måste kunna bestyrka mina påståenden, men det finns ingen annan som utfrågas om sånt! Mobbning skulle jag vilja kalla det. :(
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Om priset på vinet är cirka 36% billigare än förut, så kan man inte tycka då att det är prisvärt?
Inte om vinet smakar kattpiss. Viner som underpresterar kan aldrig klassas som prisvärda, oavsett om det kostar 5, 50 eller 500 kronor. Men om man är ute efter APK (alkohol per krona) så är det säkert prisvärt. Men då har vi helt lämnat området finewines.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Inte riktigt sant. Jag vet att vissa årgångar från d’Yquem har INTE varit bäst, även med samma årgång, men kan inte hitta fakta just nu. Det borde ni veta som samlar viner från området. :)
I årgång 2003 finns det viner som Parker gett högre poäng än Yquem.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Inte om vinet smakar kattpiss. Viner som underpresterar kan aldrig klassas som prisvärda, oavsett om det kostar 5, 50 eller 500 kronor. Men om man är ute efter APK (alkohol per krona) så är det säkert prisvärt. Men då har helt lämnat området finewines.
Jag har inte påstått att nämnda vinet har underpresterat. Det var bara helt enkelt inte i min smak! Det är stor skillnad med det tycker jag.
Kopierat från Munkis:
2005 Conde de Valdemar Gran Reserva
Betyg: 14,5. Men fortfarande inte i min smak.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vad ska kompisarna på FW säga om jag köper så här billiga viner?
Jag köper billiga viner i parti och minut och ingen har någonsin sagt något om det. Jag försöker iofs inte heller övertyga alla om deras förträfflighet eller prisvärdhet. Enkla, billiga viner kan vara helt magiska som så kallade gulity pleasures. Hittar jag något vin som jag gillat tidigare för en billig peng så köper jag. Men det betyder inte att jag köper billiga viner bara för att de är just billiga.
Snart kommer det här så, att man måste skaffa först alla möjliga certifikat innan man får ens nämna något vin vid namn. Är det kanske så ni vill ha det? Eller statistik för varje gång man säger någonting?
Det hopas jag inte, då ligger jag risigt till med enbart Munskänkarnas 1-betyg att luta mig tillbaka på. Däremot så ser jag till att ha belägg för det jag skriver och hänvisar gärna till källor. Att enbart skriva "att man läst det någonstans" utan hänvisning känns vagt.
VAR är era egna bevis på allting som ni lägget ut här?
Som jag skrev ovan. Om jag hänvisar till andra källor så ser jag till att förmedla dessa. Egna tankar och funderingar är svårt att källhänvisa till men då står jag för det jag sagt.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har inte påstått att nämnda vinet har underpresterat. Det var bara helt enkelt inte i min smak! Det är stor skillnad med det tycker jag.
Ok, inte underprestera men du menar då att du trots att du inte tycker om det att det har ett ok pris på 149 kr?
 

Silex

Medlem
Inte riktigt sant. Jag vet att vissa årgångar från d’Yquem har INTE varit bäst, även med samma årgång, men kan inte hitta fakta just nu. Det borde ni veta som samlar viner från området. :)
Som @vintomas uttryckte det "För deras rykte är just - så gott som alltid bäst i årgången". Det stämmer ju bra även om det finns några få årgångar då erkända kritiker gett högre poäng till andra viner från området. För att förekomma ett "haha vad var det jag sa-inlägg" så kan jag tillägga att av mer moderna släpp så var t ex 1994 och 2003 svaga år för d'Yquem där andra slott fick någon poäng mer av vissa bedömare. För gamla flaskor så gav Winespectator 74p till d'Yquem 1924 och då går det säkert att hitta ett högre betyg för ett annat vin, men det kanske hade mer med lagringen av just den flaskan att göra.... Oavsett tycker jag inte det fanns någon som helst motsägelse i vintomas inlägg, som ju dessutom var ett av de få i den här tråden där du fick lite medhåll för något du själv skrivit.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Ok, inte underprestera men du menar då att du trots att du inte tycker om det att det har ett ok pris på 149 kr?
Nej. 119 kr på år 2013 var okej, men inte i dag. Då väljer jag hellre andra viner.
Obs! Hittade lite fakta här, hoppas att du inte dissar den också … ;) För i så fall kommer jag att fortsätta leta bara för min egen höga nöjes skull och ingenting kommer att rapporteras här. Jag har redan folk som vill ha tillgång till sån fakta. Upp till dig, med andra ord. :)
Euro Inflation Rate, 2000-2018 (€10)
According to the European Central Bank consumer price index, the euro experienced an average inflation rate of 1.67% per year. Prices in 2018 are 34.7% higher than prices in 2000.
In other words, €10 in the year 2000 is equivalent in purchasing power to €13.47 in 2018, a difference of €3.47 over 18 years.
The current inflation rate in 2018 is 0.26%1. If this number holds, €10 today will be equivalent to €10.03 next year.
https://www.officialdata.org/2000-euro-in-2018?amount=10
Sverige är inte med i euro, men de kan inte ha några större variationer bortom euro ändå. ;) Titta bara på kronkursen så märker ni, att vi kan inte gömma vårt huvud i sanden och tro att ingen ser oss … :) Lilla Sverige har inga medel att försöka styra valutakurser i övriga världen. Eller har ni annan åsikt igen? ;) Då vill ja se lite statistik på det.
P.S. Det finns säkert tusentals olika statistik att finna på nätet för den som orkar söka. Och det finns knappast en sån expertis här som kan bestämma vilken källa är absolut korrekt. Så om ni skulle hitta en bättre, go ahead. :)
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Om priset på vinet är cirka 36% billigare än förut, så kan man inte tycka då att det är prisvärt?

Beror väl på. Jag skulle nog inte tycka att en 36% prissänkt DRC var prisvärd då jag ogillar ekad Pinot Noir.

Eller tänker ni så varje gång ni ska köpa vin? Är det här vinet nu kanske fel prissatt ändå?

Jag tror den som mest tänker på pris här faktiskt är Du. Inget illa menat med det.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag håller inte med här. Varför väljer du att grunda din åsikt på en allmän åsikt?
Jag gillar inte Sushi, men det är jättemånga som jag känner som säger att det är det bästa de vet. Den generella åsikten är att Sushi är gott, men det påverkar ändå inte mig och mina smaklökar.
Det är skillnad på "allmän bedömd kvalitet" och vad man anser är gott rent allmänt (hämtpizza är gott och likaså Michelinkrubb). Imse vimse spindel spelad på blockflöjt kan vara det bästa man hört när ens dotter har sitt första framträdande, men håller framträdandet samma kvalitet som en symfoniorkester?

Även inom subjektiva områden som i fallet med en vinupplevelse går det att nå viss konsensus kring ett vins kvalitet även om det är klart svårare mellan två viner än mitt övertydliga exempel. Även om jag skulle hata ljudet från en massiv fiolmatta spelad av en professionell symfoniorkester så skulle jag aldrig anse att barnvisan var mer kvalitativ. :)

Ville bara förtydliga det. En bedömning (intersubjektiv analys) av ett vins kvalitet är inte nödvändigtvis samma sak som att utgå från frågeställningen gott eller inte gott (subjektiv åsikt utan behov av motivering), utan det bygger även på kunskap om vinstilen och sensorisk analys med hjälp av vedertagna kvalitetsparametrar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad jag menar är att efter en viss kvalitetsnivå finns det bara subjektiv smak.
Ja, i princip, men olika "grupperingar" lyckas ofta hitta subtila aspekter och kvalitetsmarkörer som de kan nå intersubjektiv konsensus kring även om grupperingarna tenderar att bli smalare och mer "elitistiska" givetvis. Men visst blir det ännu mer komplicerat i takt med att den "objektiva" kvaliteten når sin "teoretiska" gräns.

Luddigt, jag vet. Jag spelar dock tv-spel just nu om jag får använda det som ursäkt till min kryptiska utläggning. ;)
 

Swedish

Medlem
För 10 år sen var jag konsult, utexaminerad ifrån Handels, sambo och rolig småbarnsfarsa, husägare...
Nu är jag en avdankad, snart arbetslös/sjukskriven stasi-anställd, ångestladdad tråkfarsa i en sketen lägenhet...
Fan vilket jävla fynd jag måste vara med en sådan värdeminskning på 10 år...:rolleyes:
 

gece

Man vänjer sig.
För 10 år sen var jag konsult, utexaminerad ifrån Handels, sambo och rolig småbarnsfarsa, husägare...
Nu är jag en avdankad, snart arbetslös/sjukskriven stasi-anställd, ångestladdad tråkfarsa i en sketen lägenhet...
Fan vilket jävla fynd jag måste vara med en sådan värdeminskning på 10 år...:rolleyes:
Vi kännare är rätt övertygade om att det bara är en tunnelfas.
 

sunqan

Vinös
För 10 år sen var jag konsult, utexaminerad ifrån Handels, sambo och rolig småbarnsfarsa, husägare...
Nu är jag en avdankad, snart arbetslös/sjukskriven stasi-anställd, ångestladdad tråkfarsa i en sketen lägenhet...
Fan vilket jävla fynd jag måste vara med en sådan värdeminskning på 10 år...:rolleyes:

Tunnel eller har dricksfönstret passerats, eller -hemska tanke- är du "korkad" och coravinad?Eller prisvärd, kanske.
 

sunqan

Vinös
Nej. 119 kr på år 2013 var okej, men inte i dag. Då väljer jag hellre andra viner.
Obs! Hittade lite fakta här, hoppas att du inte dissar den också … ;) För i så fall kommer jag att fortsätta leta bara för min egen höga nöjes skull och ingenting kommer att rapporteras här. Jag har redan folk som vill ha tillgång till sån fakta. Upp till dig, med andra ord. :)
Euro Inflation Rate, 2000-2018 (€10)
According to the European Central Bank consumer price index, the euro experienced an average inflation rate of 1.67% per year. Prices in 2018 are 34.7% higher than prices in 2000.
In other words, €10 in the year 2000 is equivalent in purchasing power to €13.47 in 2018, a difference of €3.47 over 18 years.
The current inflation rate in 2018 is 0.26%1. If this number holds, €10 today will be equivalent to €10.03 next year.
https://www.officialdata.org/2000-euro-in-2018?amount=10
Sverige är inte med i euro, men de kan inte ha några större variationer bortom euro ändå. ;) Titta bara på kronkursen så märker ni, att vi kan inte gömma vårt huvud i sanden och tro att ingen ser oss … :) Lilla Sverige har inga medel att försöka styra valutakurser i övriga världen. Eller har ni annan åsikt igen? ;) Då vill ja se lite statistik på det.
P.S. Det finns säkert tusentals olika statistik att finna på nätet för den som orkar söka. Och det finns knappast en sån expertis här som kan bestämma vilken källa är absolut korrekt. Så om ni skulle hitta en bättre, go ahead. :)
Enligt scb har kpi ökat från 257,50 i jan2000 till 322,51i jan 2018 hilket väl ger en inflation på 25,25% om jag räknar rätt. Dvs euroland har haft 37% högre inflation.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Enligt scb har kpi ökat från 257,50 i jan2000 till 322,51i jan 2018 hilket väl ger en inflation på 25,25% om jag räknar rätt. Dvs euroland har haft 37% högre inflation.
Tack, sunqan!
Det satt långt inne med korrekt information, men nu har vi fått det. Har ingen tvivlan på det. Då kan vi första med en enkel matematik, att viner som har haft mindre prishöjning är alla billigare, än vad de antingen borde vara eller hade kunnat vara. Således betraktar jag även viner som är billigare i dag än cirka 20 år sedan som ett fynd. Sen får man söka själv recensioner för att se om de håller även samma kvalitet som länge sedan. Och alla fall i Guigals fall, har jag ingen misstanke att det skulle inte vara så.
 
Toppen