Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Minsta prishöjningen bland vinerna på senare årtionden; max 20 år

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Menar du chateau d'yquem?
Precis, men jag hann korrigera felet två minuter innan ditt inlägg. :) Det var snällt av dig, Tomas, att fråga.
1993 Conde de Valdemar Gran Reserva
Martinez Bujanda, Rioja, Spanien
12601, Hjo Grosshandel
185 kr år 2000, nu kostar det 149 kr för årgång 2008. Jag tyckte inte om vinet när jag provade det några år sen. Men priset går inte klaga på, alla fall. :) Misstänker att det är korinter jag inte gillar hos vinerna. Den doften/smaken är inte min favorit.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Eller vad sägs om det här vinet:
1997 Château Suduiraut
...
Och du får fortfarande minst tio påvor av Suduiraut gentemot d’Yquem. Det sista vinet är sjukt dyrt för sin kvalitet och är inte ens alltid bäst av alla slotten!
Jag håller med om att Suduiraut är ett riktigt bra köp. Gillar man friskhet snarare än tyngd kan Coutet också vara ett bra köp (Barsac-stilen går ju åt det hållet).
Men kan du nämna någon årgång när du anser att Château d'Yquem inte har varit det bästa Sauternes-slottet? För deras rykte är just - så gott som alltid bäst i årgången.
På toppen gäller alltid lite bättre, mycket dyrare...
Men prisrelationen mellan Suduiraut och Yquem i 2000-talsårgångarna borde nog snarast vara runt 5:1, inte 10:1.
(Sedan kan en toppårgång av Climens/Suduiraut/Rieussec/några till slå en mellanårgång av Yquem trots lägre pris, men det är en annan sak.)
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Det finns 53 röda viner som heter samma 2009 och 2017. Av dessa är det tre som har minskat i pris. Cheval Blanc 2006 har minskat från 6810 till 3215 kr och har på det sättet ökat sin försäljning från 5 liter till 59 liter.

Sju viner har stått helt stilla i pris.
Rött.jpg
 

Wintermute

Medlem
Det finns 70 vita viner som heter samma 2009 och 2017. Av dessa är det tre som har minskat i pris. Pape Clement Blanc 06 har minskat från 2038 till 1445 kr. Sex viner har stått helt stilla i pris.
Vitt.jpg


Det finns 182 mousserande viner som heter samma 2009 och 2017. Av dessa är det tretton som har minskat i pris. NF Brut extreme sänktes från 322 till 50 kr men sålde inte något, frågan är om den fanns alls till det priset.
Mouss.jpg
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Men kan du nämna någon årgång när du anser att Château d'Yquem inte har varit det bästa Sauternes-slottet? För deras rykte är just - så gott som alltid bäst i årgången.

(Sedan kan en toppårgång av Climens/Suduiraut/Rieussec/några till slå en mellanårgång av Yquem trots lägre pris, men det är en annan sak.)
Nej, det kan jag inte så här på rak arm, men jag har läst att det har hänt några gånger. Enligt flera pålitliga källor. Så d'Yquem är inte bäst precis alltid.
Dina meningar är lite olika här. Först frågar du om jag kan nämna när Château d'Yquem skulle inte varit det bästa slottet och i nästa mening medger du att Climens/Suduiraut/Rieussec/några till kan slå en mellanårgång av Yquem trots lägre pris.
Men kanske du ville veta bara min personliga åsikt. Och det har jag inte, tyvärr. :)
P.S. This is not the first time that Yquem has chosen to skip a vintage due to poor quality, and as Lurton noted it tends to happen every 20 years, so far; 1952, 1972 and 1992. (Och 2012, tydligen.)
https://www.thedrinksbusiness.com/2012/12/no-2012-vintage-for-yquem/
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
@Bastardo Vad jag menade var hur priset kunde anses bra om du inte gillar vinet?
Vinet var inte just i min smak, alla fall då. Men om du tänker att priset var 185 kr år 2000, och kostade år 2013 bara 119 kronor så är det oerhört mycket billigare än vad vinet kostade då. Nu kostar det 149 kr för årgång 2008 och är fortfarande mycket billigare än år 2000. Vinet har dessutom fått hyfsad bra kritik, MEN den var inte just i min smak, alla fall då. Andra årgångar har jag inte provat. Så jag grundade min åsikt på den allmänna åsikten om vad vinet hade fått för recensioner. Jag anser, att man behöver inte alltid nödvändigtvis utgå ifrån sig själv, utan försöka vara även lite objektiv ibland. Men här verkar råda mentalitet, att allting är fråga om bara sin egen smak, man bryr sig inte så mycket om vad andra tycker. :)
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Så jag grundade min åsikt på den allmänna åsikten om vad vinet hade fått för recensioner. Jag anser, att man behöver inte alltid nödvändigtvis utgå ifrån sig själv, utan försöka vara även lite objektiv ibland.

Jag håller inte med här. Varför väljer du att grunda din åsikt på en allmän åsikt?
Jag gillar inte Sushi, men det är jättemånga som jag känner som säger att det är det bästa de vet. Den generella åsikten är att Sushi är gott, men det påverkar ändå inte mig och mina smaklökar.
 
M

Mouton

Nej, det kan jag inte så här på rak arm, men jag har läst att det har hänt några gånger. Enligt flera pålitliga källor. Så d'Yquem är inte bäst precis alltid.
Dina meningar är lite olika här. Först frågar du om jag kan nämna när Château d'Yquem skulle inte varit det bästa slottet och i nästa mening medger du att Climens/Suduiraut/Rieussec/några till kan slå en mellanårgång av Yquem trots lägre pris.
Men kanske du ville veta bara min personliga åsikt. Och det har jag inte, tyvärr. :)
P.S. This is not the first time that Yquem has chosen to skip a vintage due to poor quality, and as Lurton noted it tends to happen every 20 years, so far; 1952, 1972 and 1992. (Och 2012, tydligen.)
https://www.thedrinksbusiness.com/2012/12/no-2012-vintage-for-yquem/
Suck:confused:
 

Poussard

Medlem
Jag håller inte med här. Varför väljer du att grunda din åsikt på en allmän åsikt?

Jag håller med Tomas här. Det intressanta blir ju (som jag nämnt i en annan tråd om CT) när många betygsätter ett vin och man får fram ett medel. Medlet blir ju som mest relevant om alla varit subjektiva i sina bedömningar, anser jag. Sen kan jag ha förståelse för att man kan se "kvalitet" i ett vin, även om man inte älskade vinet, och därför höjer betyget med nån pinne.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag håller inte med här. Varför väljer du att grunda din åsikt på en allmän åsikt?
Jag gillar inte Sushi, men det är jättemånga som jag känner som säger att det är det bästa de vet. Den generella åsikten är att Sushi är gott, men det påverkar ändå inte mig och mina smaklökar.
Ok, to each his own. Har inte provat sushi ännu, så jag vet inte om jag gillar det eller inte. Föredrar faktisk en kall tonfisk direkt ur burken tillsammans med någon passande dryck. Ibland kan det bli även en opassande dryck, beroende lite på vad man har hemma.
Har hört folk säga till mig, att du måste äta sushi flera gånger innan du börjar gilla det. Jag skulle hellre äta en sån mat som man gillar direkt.
Plan B: Vad sägs om rent matematiskt? Om priset på vinet är cirka 36% billigare än förut, så kan man inte tycka då att det är prisvärt? Jag tar inte hänsyn hur varenda flaska av alla årgångar smakar eller har smakat. Det kommer inte att hända nu eller någonsin. Den biten får ni räkna ihop alldeles själva.
Skrev följande omdöme om nämnda vinet: ”Spanjoren borde ha smakat lite mer moget, tycker jag. Åtta år gammalt vin borde vara nästan färdig att drickas, men den här går att lagra ytterligare flera år om man vill.
Det finns godare Rioja Gran Reserva på bolis, men då får man punga ut lite mer …”
Borde helt klart kunna kallas prisvärt när man jämför med vad vinet kostade redan länge sen. Men ni hittar säkert fel i det här tänket också. Men tro inte en enda sekund att ni kan påverka vad jag tycker eller hur jag skriver … ;)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
All publicitet är god publicitet. Huvudsaken att man syns och hörs. :) Det verkar vara svårt att hitta exakt information när något annat Sauternesvin fick bättre betyg än just kungen, men med så enorm kunskap som forumet besitter borde det vara möjligt.
För jag inbillar mig att några av er brukar prenumerera vissa mer namnkunniga publikationer via nätet, eller kanske i en papperstidning, men sån information är oerhört tunnsådd här, tyvärr. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Nej, det kan jag inte så här på rak arm, men jag har läst att det har hänt några gånger. Enligt flera pålitliga källor. Så d'Yquem är inte bäst precis alltid.
Dina meningar är lite olika här. Först frågar du om jag kan nämna när Château d'Yquem skulle inte varit det bästa slottet och i nästa mening medger du att Climens/Suduiraut/Rieussec/några till kan slå en mellanårgång av Yquem trots lägre pris.
Men kanske du ville veta bara min personliga åsikt. Och det har jag inte, tyvärr. :)
P.S. This is not the first time that Yquem has chosen to skip a vintage due to poor quality, and as Lurton noted it tends to happen every 20 years, so far; 1952, 1972 and 1992. (Och 2012, tydligen.)
https://www.thedrinksbusiness.com/2012/12/no-2012-vintage-for-yquem/
Läs det Vintomas skriver en gång till...

d'Yquem är alltid bäst jämfört med andra Sauternes från samma årgång. Det finns Sauternes-viner från en toppårgång från andra producenter som är bättre än en d'Yquem från en dålig årgång.

 
M

Mouton

All publicitet är god publicitet. Huvudsaken att man syns och hörs. :) Det verkar vara svårt att hitta exakt information när något annat Sauternesvin fick bättre betyg än just kungen, men med så enorm kunskap som forumet besitter borde det vara möjligt.
För jag inbillar mig att några av er brukar prenumerera vissa mer namnkunniga publikationer via nätet, eller kanske i en papperstidning, men sån information är oerhört tunnsådd här, tyvärr. :)
Jag tror dom flesta som pratar vin här inne gör det av egna erfarenheter, inte nåt dom läst sig till. Vad har du själv för egna erfarenheter av d'Yquem?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Läs det Vintomas skriver en gång till...

d'Yquem är alltid bäst jämfört med andra Sauternes från samma årgång. Det finns Sauternes-viner från en toppårgång från andra producenter som är bättre än en d'Yquem från en dålig årgång.
Inte riktigt sant. Jag vet att vissa årgångar från d’Yquem har INTE varit bäst, även med samma årgång, men kan inte hitta fakta just nu. Det borde ni veta som samlar viner från området. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag tror dom flesta som pratar vin här inne gör det av egna erfarenheter, inte nåt dom läst sig till. Vad har du själv för egna erfarenheter av d'Yquem?
Står det någonstans i reglerna att man måste ha provat varenda vin man nämner här? ;) Skulle inte tro det. Sen, om det finns några som bara pratar om viner som de har själv druckit får stå för de själva.
P.S. Säga vad man vill, men gubben väcker alltid diskussioner här på FW. Vad skulle ni göra utan mig? Fortsätta att posta bilder på alla fina viner som ni har köpt och beställt … :) Det är oerhört lugnt här om/när jag inte skriver någonting. Men om ni har en högsta önskan att få mig bort härifrån, inga problem. ;)
Show must go on!
 
Toppen